Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
helsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:54, 13.05.2016
Sukupuoli: Nainen

Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja helsu »

MItähän olen tehnyt väärin (tai oikein), kun sulawesikotilot lisääntyvät hullun lailla? Toisessa keskustelussa epäiltiin liikaruokintaa, mutta sitä en mielestäni tee. Sulawesikotiloista olen suomeksi löytänyt aika vähän tietoa, mutta englanninkielisiltä sivuilta olin saanut käsityksen, että nämä lisääntyvät varsin rauhakseen: "These snails do not produce a massive population, as they usually release just one young at a time at intervals". Siksikin olin näistä innoissani, koska en pidä kotiloiden täyttämästä akvaariosta. Ensi alkuun syntyi yksi ja se oli pari kuukautta ainoa, mutta nyt jokunen aika sitten niitä on alkanut ilmestyä aivan järkyttäviä määriä. Altaassa on kolme aikuista, jotka ilmeisesti nämä tuottavat. Toistaiseksi poikaset ovat vielä varsin pieniä, mutta mikäli lisääntyminen jatkuu tähän malliin, on tehtävä jotain :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Onko sulla siis elefanttikotiloita? Ne tekee tosiaan vaan yhden poikasen silloin tällöin, mutta ajan kanssa toki niidenkin määrä lisääntyy.
En usko että ihan järkyttäviä määriä sentään, ellei sulla ole joku muu laji kyseessä? Onko kuvaa?
helsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:54, 13.05.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja helsu »

Milläköhän nimellä noita Suomeksi kutsutaan... Kaupassa olivat sulawesikotilon nimellä, googlen mukaan näyttävät tylomelania sp. orangeilta (https://goo.gl/images/cyF1zU) ja jossain oli rabbit snailin nimellä. En saa nyt tabletilta liitettyä kuvaa mukaan, koska tämä tekee liian isoja tiedostoja.. Alkujaan niitä oli kolme aikuista ja kesällä löysin yhden poikasen. Syksyä kohti lisääntyminen on lähtenyt aivan hanskasta ja uusia poikasia löytyy nyt ainakin kymmenen viikossa lisää... Muutimme kuusi viikkoa sitten, jolloin karsin joukkoa paljon. Jäljelle jäi aikuiset ja kymmenkunta isointa poikasta, mutta nyt on taas nurkat niitä väärällään.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Eikä altaassa ole muita kotiloita? Sitten sulla on supersikiäviä otuksia. Mulla on ollut monta vuotta elefantteja ja tuliskohan 1 poikanen/per mamma/2 viikkoa-kk. Saahan noita myydyksi jonkun verran, joskin ei ole niin helppoa, kun niillä on se korkea lämpötilavaatimus ( +hiekkapohja)
Ihania ovat jokatapauksessa nämä otukset.
Leppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:30, 04.02.2002
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Mulla on ollut näitä kolme kappaletta kohta vuoden, eikä ole vielä sitä ensimmäistäkään poikasta näkynyt... Ei siis sinänsä haittaa, mulle riittää ihan hyvin nämä kolme :)
helsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:54, 13.05.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja helsu »

Muutama muu ns. tavallinen kotilo on joukossa, mutta nimenomaan nuo elefantit on ne jotka lisääntyy...
Leppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:30, 04.02.2002
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Yhdelle elefanttikotilolleni on ilmestynyt pari pientä syöpymää kotilon kärkeen. Kuvittelin veden olevan riittävän kovaa niille (Gh noin 10 ja Kh 6), mutta jotain varmaan tarviis tehdä? Ideoita tai käytännön vinkkejä?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Leppis kirjoitti:Yhdelle elefanttikotilolleni on ilmestynyt pari pientä syöpymää kotilon kärkeen. Kuvittelin veden olevan riittävän kovaa niille (Gh noin 10 ja Kh 6), mutta jotain varmaan tarviis tehdä? Ideoita tai käytännön vinkkejä?
Paljon ph on? Ja nitrittit ja nitraatit? Ovat varmaan herkkiä niille.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Leppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:30, 04.02.2002
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Re: Sulawesikotiloiden lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Ph n. 7 (päivällä mitattu), nitriitti 0 ja nitraatit ~25. Onko tietoa kuinka vanhoiksi yleensä elävät?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”