Kadonneet siniravut

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aneaneane
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 11:54, 25.08.2016
Sukupuoli: Nainen

Kadonneet siniravut

Viesti Kirjoittaja aneaneane »

Mulle tuli pari viikkoa sitten kaksi pientä sinirapua. Toinen vähän isompi kuin toinen. Nyt molemmat ovat olleet kadoksissa n. viikon verran.

Olen ihan pois tolaltani. Pelkään että ne on syöty, vaikka jotenkin en voi uskoa sitäkään mahdollisuutta. Altaassa on kyllä isoja käärmekaloja, pikkuinen viherniilinhauki ja saumakirjoahven, joista kaikki siis aikamoisia petoja kyllä. Käärmeet on ainoita joiden suuhun voisin kuvitella sen pienemmän ravun mahduvat jotenkuten, mutta noikin möllöttäjät on kyllä niin pöljiä ja mitä niitä olen seurannut, niin tekemistä on ollut paljon pienemmänkin pakastekatkaravun palasen nielemisessä, että vaikea uskoa varsinkaan ison ravun mahtuneen sellaisenaan alas. Viherniilinhauki on sellainen ihan pikkuinen, ehkä n. 10cm pitkä, että sekään ei kyllä ainakaan kokonaisena olis kumpaakaan rapua voinut hotkaista. Ahven myöskään..

Molemmat ravut puuhastelivat ahkerasti sisustushommia ennen katoamistaan. Raahasivat soraa kasoiksi valitsemiensa piilopaikkojen ympärille. Toisen ravun kuoren näin katoamista seuraavana päivänä, ja sitä seuraavana se kuori oli tiessään. Toisen ravun kuorta en ole nähnyt.

Sitten on häviävän pieni mahdollisuus, että ne ovat kiivenneet altaasta pois, kun siinä mahdollisesti oli kansilasi vähän huonosti paikallaan. Ja on meillä kissojakin, mutta jotenkin epäilen tätäkin vaihtoehtoa, koska kisut ois varmaan järkänneet aikamoisen shown ravun pyydystäessään. Ja että molemmat ravut tällä tavoin kadonneet... jotenkin epäilen.

Samaan aikaan altaasta on hävinnyt myös pari pientä kiekkokotiloa, että se seikka toisaalta puhuisi jonkun ahmatin puolesta..

Ollaan käännetty kiviä ja kantoja altaasta, mutta ravuista ei näy jälkeäkään. Onko mahdollista, että ne ovat vaan jossain niin hyvässä piilossa näin kauan? Vai alanko toden teolla varautumaan, että ovat mennyttä? Ketuttaa ihan älyttömästi, ja voi tätä itseruoskinnan määrää. Ne oli mun ihan lemppareita, ja oon kyllä ihan riekaleina niiden häviämisestä. Argh. :(
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kadonneet siniravut

Viesti Kirjoittaja partanen »

Itse syötän käärmekaloille kokonaisia jättikatkarapuja kuorineen. Käärmekalat pistää ne palasiksi hyvinkin nopeasti. En ihmettelisi yhtään jos käärmekalat olisivat syypäitä sinirapujen katoamiseen. Ne kun nappaa kiinni niin sitten tulee "barrell roll" niin luulisi ravunkin olevan raajatonna hyvin nopeasti. Jotenkin noita kohta 5v pitäneenä olen hyvinkin varma että syypää löytyy näistä mukavista otuksista :)
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
aneaneane
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 11:54, 25.08.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Kadonneet siniravut

Viesti Kirjoittaja aneaneane »

Joo, voihan se olla että noista nössyköistä kuoriutuu jotain hurjia petoja sillon ku silmä välttää. Noi kaks pienintä käärmekalaa on aika petoja olleet, mut isot jotka tuli meille kodinvaihtajina eivät ees osanneet syödä katkarapuja meille tullessaan.. olivat sitä ennenmieltä syöneet vissiin lähinnä kuivaruokaa, niin hetki niillä meni tajuta että ne pakastekatkisten palaset on ruokaa, puhumattakaan miten kömpelöä niiden ruokailu on. Tiiä sitten jos ovat jonkun feedin frenzyn tossa jonain yönä vetäneet.

Kyllä nyt harmittaa ihan käsittämättömästi. Mut mitkä mahdollisuudet oikeesti on, et molemmat ravut on ihan samana hetkenä sit tulleet syödyksi? Kuorineen, saksineen päivineen? Siis voiko tosiaan olla?

Kauanko tommoset ravut voi piileksiä kuoren vaihdon yhteydessä?
tiinaps
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:39, 27.09.2016
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kadonneet siniravut

Viesti Kirjoittaja tiinaps »

Itsellä ei kokemusta käärmekaloista sun muista isoista syöpöistä, mutta sinirapu täältä löytyy. Ravut ovat kyllä taitavia piilottelijoita, oma n.8cm rapu piiloutuu todella hyvin, juuri sitä etsiskelin vaikka kuinka kauan ja löysin sitten lopulta miekkakasvin ja 3d seinän välistä piilosta(n.10cm pohjasta ylöspäin), tyytyväisen oloinen oli piilopaikkaansa. Ja minullakin vain tuo 260l, sinulla vissiin todella iso akva, joten piiloja varmaan löytyy.
Varsinkin kuorenvaihdon jälkeen ovat arkoja(ja herkemmin vaarassa joutua muiden suuhun...)
Mutta koita tähystellä iltaisin kaikkien valojen sammuttua(myös huoneen valojen) taskulampulla, josko veijarit olisivat tulleet esiin pimeällä, toivotaan että olisivat vielä elossa :|
260l, 80l, 40l ja 30l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”