Kuka täällä munii?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Kuka täällä munii?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Kyseessä ei voi olla mikään kaloistani ja kierteiset eivät levittele munia sinne tänne... Olen olettanut Thiara winterien olevan asialla, mutta juuri luin jostain, että ne lisääntyisivät samalla tavalla kuin kierteiset... Siellä täällä, kasvien lehdillä ja laseilla on vaaleita, litteitä, pyöreitä laikkuja, sanotaan nyt vaikka että pikkukolikoiden kokoisia. Suodattimestakin olen joskus löytänyt kyseistä mönjää, eikä sinne kummoinenkaan otus mahdu... Laikut lähtevät pesemällä ja tuntuvat siltä, kuin niiden sisällä olisi hienoa hiekkaa, siis töhnä on hiukkasen karheaa. Olen ilman muuta olettanut, että kyseessä ovat jonkun munat, mitä muutakaan se muka olisi? Laikut eivät tuntuisi millään tavoin vaivaavan kasveja. Kaloja ne eivät kiinnosta yhtään.

Kummallista tässä on se, että mitään ylimääräistä lajia ei altaassa näy. Tuolla munamäärällä luulisi joka paikan kuhisevan jotain haittakotiloita. Samoja kasveja olen siirtänyt myös millilään, laikkuineen päivineen, olettaen niistä kuoriutuvan jotain petokotiloiden iloksi. Mutta kun ei sielläkään näy kuin kierteisiä ja pari thiaraa. Kasveja ei ole järsitty yhtään, eikä tuorekurkullekaan houkutu vieraslajeja.

Onko tavis kierteisen ja thiaroiden lisäksi olemassa jotain muuta hiekassa elelevää ja niiden näköistä lajia, joka munisi kasveille ja muille pinnoille? Eli onko minulla jotain muuta kotiloa altaassani kuin luulen? Vai mitä ihmettä se tahna on?

Muuten asialla ei olisi mitään merkitystä, kun ei tuosta ole mitään haittaa, mutta aioin lahjoitella pois kasveja ja kierteisiä, ja myydä muutaman kardinaalitetran. Mahdollisen uuden omistajan olisi kiva tietää, mitä noissa voi tulla mukana. Aluna on toki keksitty, mutta silti.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kuka täällä munii?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kuva olisi kiva jos saat, tuli mieleen ettivät ole niitä huppukotiloita?
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuka täällä munii?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Tuolla olisi kuva. Jaavansaniaisen lehti, lehdellä vaaleaa, maitomaisen väristä mönjää ja reunassa mönjän alla keltaisia munia. Täytyy kai kohta tyrkätä yksi satsi ilmastimen kanssa johonkin purkkiin, että saan tietää, mitä noista oikein syntyy.

http://aijaa.com/hNyciI
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuka täällä munii?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Kokeilin tutkia asiaa mikroskoopilla. Vain pyöreitä palleroita, eivät kuultaneet läpi tai muutenkaan paljastaneet, mitä ovat. Ainoa elävä elikko näytteessä oli jokin mikroskooppisen taskuravun näköinen ahkerasti touhuava otus. Mikä lie sekin... :roll:
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuka täällä munii?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Näitä länttejä sen kuin ilmestyy uusia, välillä tosi pitkänkin tauon jälkeen. Ja yksittäinen läntti esim. lasissa on siinä viikkokausia, ellen pese sitä irti. Koostumus tuntuu sormien välissä rakeiselta, kuin hienoa hiekkaa. Olen nyt kummastellut tuota yli vuoden, eikä missään näy minkäänlaista ötökkää, joka tämän selittäisi. Kierteisiä vain.
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuka täällä munii?

Viesti Kirjoittaja mhm »

Mullakin on noita välillä ja ihan samaa ihmetellyt; mitään niistä ei tule, kunhan ovat. Yleensä sitten vaan kaavin/pesen ne pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”