Sukarapurupatus 2

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*fisunen*
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 12:03, 19.06.2007
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja *fisunen* »

Onko kellään myytäväksi noita keltaisia neocaridina rapusia?
Feenix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 09:08, 19.08.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Feenix »

Nyt on laitettu uusi allas tulille ja ajatus olisi sinne laittaa sukarapusia (tulisukia nyt varmaankin). Tulin nyt miettineksi vain kun siitä on aikaa kun viimeksi on sukarapuja ollut että mitä "startti"ainetta voi laittaa sukarapulaan? Käykö Denitrol tai BioDigest star up tai joku muu?
Ja milloinkohan uskallan laittaa ensimmäiset ravut altaaseen? Tiedän että riippuu miten allas kypsyy ja toki testaan vettä ensin moneen kertaan, mutta näin suurinpiirtein. Allas on noin 20 litrainen.

Ja tuossa aikasemmin keskustelussa oli suositeltu askartelukipsiä käytettävän, onko se siis vedenkovettamista varten? Kävisikö sen tillalle JBL Aquadur?
Kiitos jo etukäteen neuvoista :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Tulisuka on aika herkkä otus, joten ihan uusi,juuri kypsytetty akvaario on aina pieni riski. Varsinkin ph yli 7 ei ole suotavaa tulisukasille ja tuo ehdottamasi aine nostaa kh:ta ja ph:ta, joten on mielestäni täysin tarpeeton. Käyttäisin ennemminkin ph:ta laskevaa tuotetta, jotain humusta, kantoja, ketapanglehtiä ym...itse lisään vain ripauksen sukarapumineraalia ja alkuaikoina tosiaan käytin itsekin askartelukipsiä hyppysellisen.
Hyvä kalkkipitoinen ruoka on tärkeää kuorenvaihdolle yhtälailla, esim. erilaiset kaalit, pinaatti ym...
Toki, jos ostamasi ravut ovat asustelleet kovemmassa vedessä, niin säätelet vetesi sen mukaan. Onnea matkaan, tulisuat on ihania!
joutsen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 19:51, 09.09.2014

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja joutsen »

Aamulla kummityttö 5v kysyi, miksi tuo rapu on noin pieni. Kas, 13mm pitkä pieni tiikerisukis etulasilla! :) Eli on noita jokunen sitten selvinnyt jo noinkin isoksi. Niitä parimillisiä saa nyt metsästää likavesiämpäreistä ihan urakalla, mutta kiva tietää, että niitä selviää isoksi asti.
tothe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 12:31, 11.07.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja tothe »

Onko kellään tietoa miten nopea tuo rendon pikatoimitus on? ja tosiaan tuleeko tohon perus hintaankin 19,90 vielä lisää riippuen missä päin asuu?
e+l+i+n+a
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 10:10, 18.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja e+l+i+n+a »

Kävin eilen ostamassa kirsikkasukarapuja altaaseeni ja kuulin, että leväsukaravut syövät kirsikoita?! Totta vai tarua? 8O
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ei syö. Ruuat voivat varastaa, kun ovat isompia.
e+l+i+n+a
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 10:10, 18.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja e+l+i+n+a »

No sitähän minäkin. Olin ihan monttu auki. Ja tää tapahtui vielä Akvaariokeskuksessa. 8O
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Meidän rendoshrimpin onnettomassa talvitilauksessamme loppu hyvin kaikki hyvin, oranssit sukikset pukkaavat jo kolmatta sukupolvea kahdessa eri altaassa. Saa tosin nähdä, mitä tykkäävät, kun pian saavat kaveriksi muutamia monneja.
enni15
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:21, 10.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja enni15 »

Mistäs siis tietää, mitkä sukikset sikiää keskenään? :) Jonkun linkin bongasin täällä, mutta se ei toiminut! Minulla on nyt Kirsikka- ja tulisukarapuja, ja haaveilen tilaavani Rendolta lisää! Haaveilin joko sinisestä, tai musta-valkoisista lisäksi. Onko näillä muuten eri lajien (?) kesken "erimielisyyksiä" etteivät tule samassa akvassa toimeen? :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

http://www.theshrimpfarm.com/articles/d ... -chart.php

Tuolla vaikka 1 lajikartta sulle.
Erimielisyyksiä ei ravuilla varsinaisesti ole, mutta toinen laji voi pikkuhiljaa vallata elintilaa ja toinen vähenee.
Baquette
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:50, 20.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Baquette »

Sukiksia kahdessa eri altaassa, 98-litraisessa rapulassa sinirapu ja tulisukia ja 140-litraisessa jäätävä lauma maatiaisia (risteytyneitä keltaisia kirsikoita ja kirsikoita) jotka pelastin joutumasta ahventen sapuskaksi. En vaan tajua, toisessa altaassa suodattimet jne saa olla täysin rauhassa, huoleti on saanut pestä ja vesiä vaihtaa, tulisuat väistää.

Sitten on nää toiset, maatiaiskirsikat. Viimeksi suodattimesta pelastin 6 rapua, nyt kun alkaa olla ulkkarin pesun aika niin hirvittää ihan kuinka iso lössi siellä hengailee... Vettä vaihtaessa saa olla kyynärpäitä myöten altaassa ja hätistää rapuja, jotka tuntuu oikein kuvittelevan että "Voi jee! Ylöspäin vievä liukumäki! Woohoo!!" :mrgreen: :roll:

Onko mun tulisuat siis harvinaisen fiksuja ja filmaattisia vai onko nämä maatiaiset maatiaisjuntteja? :D
Palailemassa harrastuksen pariin, 66l "nano" ja suunnitteilla isomman hankinta.
enni15
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:21, 10.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja enni15 »

Rendo tilaus tuli eilen :) Juhannusta edeltävänä torstaina tein, seuraavana maanantaina pakattu ja tiistaina lähti matkaan, eilen perillä Seinäjoella. Tampereellahan ne olivat jo perjantaiaamuna. Kimppatilaus tehtiin, 5 setistä 3 oli kuolleita. Jos en tosin väärin laskenut, niin parissa pussissa oli kyllä ylimääräisiäkin :D
13567054_10208182113363153_7507920962943148223_n.jpg
13533104_10208182113523157_9202594392692757602_n.jpg
Ja tein vähän tutkimusta ed. rapukantaan, otin kaikki kasvit pois, sieltähän löytyi isompi määrä kun luulinkaan! Ja kun oikein tutkittiin, löytyi aivaaaaaaaan hirveä määrä muutaman mm kokoisia poikasia! Eikä siinäkään iloa tarpeeksi, yksi mun Tulisuka kantaa munia, ja Rendolta saapunut keltainen myös!! :) Tää rapula on mun eka oma akvaario ikinä, mies on vähän häärännyt mukana, ja näin hyvin saanut pidettyä porukan elossa ja voimissaan :) Jos ne näin lujaa sikiää, niin niitähän joutuu rankalla kädellä harventamaan ja myymään pois. Meneeköhän nää kuinka kaupan, ja ostaako eläinkaupat (Seinäjoella Faunatar [olen ollut siellä töissä enkä tiedä :'D])?

Näitten kasvua on ollut hauska seurata :) Kirsikat mulle tuli varsinkin toooosi pieninä ja nyt ovat jo oikein kivan kokosia :)

Ps. rapulaan oli yön aikana ilmestynyt 2 kuorta, onkohan syytä huoleen vai vaihtaako nuo säännöllisesti tuon tms?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Moi
Nämä kaikki neocaridinat sitten risteytyvät keskenään, jos pidät ne samassa altaassa ja ennen pitkää sulla on vain "maatiaisia" eli sekarotuisia, haaleita, rusehtavia, harmahtavia, mustankirjavia ja kaikkea mahdollista. Niitä jos annat eteenpäin eläinkauppaan, niin on syytä kertoa tapahtuneesta.
Sen sijaan ne tulisuat eivär risteydy näiden kanssa, ne ovat caridina-sukuisia. Kivaltahan noi näyttää tässä vaiheessa, oikeen karkkikaupalta!
enni15
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:21, 10.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja enni15 »

Juu tiedän, että risteytyvät :)
joina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:59, 13.07.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja joina »

Moi! Eka rapula olisi tarkoitus laittaa tulille tuossa (toivottavasti) noin kuukauden kuluessa. Kyseessä on reilu 20l nanoakvaario ja h-hetken lähestyessä alkaa pukata pientä paniikkia. :D Kypsytyksestä ja ravuista itsestään olen jo toivon mukaan ihan hyvin kartalla, joten siirryin stressaamaan kasveista ja lannoituksesta. :roll: Jotenka: oletteko muut (nano)rapuloiden omistajat käyttäneet pohjalannoitetta akvaariota perustettaessa (Tetra Complete Substrate ym)? Olen aiemmin käyttänyt sitä isommassa, hienohkoa soraa sisältävässä akvaariossa, mutta nyt kun allas on pienempi ja hiekkapohjainen, tahtoo mennä sormi suuhun. Mitä muita lannoiteaineita käytätte, ja onko tiedossa joitain tiettyjä, jotka eivät rapulaan sovi?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Moi Noin pieneen rapulaan ei paljon kasveja edes mahdu, joten en näe syytä pohjalannoitteiden käyttöön. Ravut tykkää sammalmytyistä ja ne ottavat ravinteensa vedestä. Tietenkin jos haluaa kasvattaa jonkun erikoisemman pohjaa peittävän mattomaisen kasvuston, niin silloin asia onkin eri. Olen yhdessä nanossa laittanut dennerlen pohjalannoitteen hiekan alle, mutta vain siksi, että se sattui olemaan paketissa mukana.
Muutenkin riippuu paljon siitä mitä olet sinne suunnitellut kasveiksi? Nestemäisistä lannoitteista käy kaikki paitsi runsaasti kuparia sisältävät. Easylife profito ja Seachem fluorish ovat olleet mulla käytössä ongelmitta jo vuosia.
joina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:59, 13.07.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja joina »

Profitoa tilasinkin jo, mutta täytynee ehkä sinne pohjaan katsoa jotain täsmälannoitteita sitten, kun ei tosiaan ole suunnitelmissa kasvattaa mitään kasvimattoa tai muutenkaan vaativampia kasveja. Ricciaa ja rasvalehteä olen ajatellut kokeilla aluksi. Lisäksi hankintalistalla on joku isolehtisempi, mielellään vaaleanvihreä kasvi, mutta ei ole vielä tullut vastaan mieleistä. Aloitan varmaan noilla kahdella, kun en vielä ihan hahmota minkä verran tavaraa tuohon purkkiin ylipäänsä mahtuu. :)
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Taju »

Onkos kenkään täällä hiissanut rapulan pH-arvoa alaspäin askorbiinihapolla? Mulla olis sitä hiissausta ihan vähän (7.2 ->7.0 tai 6.8), ja askorbiinihappo olisi näin pieneen säätöön eri kätevä. Mut voiko c-vitamiinilisästä olla ravuille haittaa? Kokemuksia, anyone?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Taju »

Jaa, näköjään myyvät ulukomailla jotain c- ja e-vitamiinilisääkin sukaravuille. Eli tuskin tuosta mitään yliannostusta ainakaan saa. Mut vinkkinä vaan muillekin, neljännesgramma askorbiinihappoa kymmeneen litraan vettä näytti tipauttavan pH-arvoa 0.2 yksikköä kun hanaveden kh on 3. Jos siis pientä viilausta on tarpeen tehdä.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
kristalli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:19, 26.02.2010

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja kristalli »

Pärjäävätkö sukaravut akvaariossa jossa on kova virtaus?
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Taju »

"Kova" virtaus on vähän suhteellinen käsite... Ei ne mun ymmärtääkseni ihan koskiakvaariossa viihdy. Tai siis virta vie. Mut mulla esim. rapulassa kohtis kova pintaveden kierto (suodatin niin kovalla kuin sen saa), eikä vielä lennä ravut mukana. En tiedä kuinka kävisi, jos laskisi tuota puhuria enempi väliveteen, luulen et vois olla sit jo liikaa. Saa kuitenkin olla jonkun verran höökää, kyllähän kannot ja koristeet jakaa virtausta ja luo suvantopaikkoja.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kuinkahan vanhaksi leväsukaravut elävät? Ostin aikavälillä 2007-2009 muutaman niitä ja ainakin yksi iso naaras porskuttaa edelleen menemään. Ihmeen sitkeitä, mulla oli joskus 6 vuotta sitten iso ongelma kuparista vedessä (lämminvesivaraaja piti vaihtaa) ja se tappoi aika paljon kaloja ennenkuin löysin toimivan vedenparannusaineen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
arho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 14:45, 08.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja arho »

Käsittääkseni ne ei elä kuin parivuotta, epäilen että on jälkeläisiä ;)
Ass, grass or gas. Nobody rides free!
VirpiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 19:27, 12.03.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja VirpiT »

arho kirjoitti:Käsittääkseni ne ei elä kuin parivuotta, epäilen että on jälkeläisiä ;)
Leväsukarapujen toukat ei kehity makeassa vedessä joten ei voi olla jälkeläisiä ellei niitä ehdointahdoin ole murtovedessä kasvatettu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”