Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Niina80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 09:21, 12.06.2007
Paikkakunta: Vaasa

Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Onko kellään kokemuksia pilkkusinisilmä nimisestä kalalajista? Kotimaisilta sivustoilta ei oikein löydy mitään, ulkomaisilta jotain.

Pieneksi jäävä ja kaunis kala näyttää ainakin olevan.
B&L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 19:45, 14.10.2007
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Viesti Kirjoittaja B&L »

Meillä on parvellinen näitä kaloja, miestäni tosi suloisia! Vilkkaita ylemmän keskiveden kaloja joille ainakin meillä kelpaa lähes kaikenlainen ruoka. Pikkukaloja, kasvavat noin 4cm kokoisiksi. Lämpötila 25-28°C ja pH 5.2-7.6, groupfish, noin 2-3koirasta ja 6 tai enemmän naarasta (huom. googlattua tietoa, älä luota 100prosenttisesti [;)] ).
fresh water 270L, nano-reef 35L & boxturtle terrarium
My pics
Niina80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 09:21, 12.06.2007
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Kiva kun jollain oli ihan omakohtainen kokemus ko. lajista.

Kävin paikallisessa liikkeessä ihastelemassa näitä, mutta funtsin sitten, että jäävät sen verran pikkuisiksi, että niitä pitäisi olla aika monta, jotta 180-litraisessa näkyisivät. Ja hintakin olisi tullut aika isoksi tuolla porukalla...
mamma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 00:40, 12.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja mamma »

Olisi kiva saada lisää tietoa näistä kalasista. Joissain kalastokyselyissä on linkkejä, mutta ei ainakaan mulla aukea oikein.
Millaisissa seuroissa uiskentelevat ja ovatko kovin herkkiä ? Ja kumpi parempi pehmeä vai kova vesi?
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Kokeiles tuolta-> http://www.members.optushome.com.au/rai ... ertrud.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Temperature: 12~34° Celsius
pH 3.68~9.4
Conductivity: 12~646 µS/cm
Hardness 0~320 ppm
Alkalinity 2~180 ppm
Voiko tästä päätellä ettei kannata mitenkään hirveesti ressata näiden kalojen kanssa? :D
kastanja*
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 23:12, 18.01.2007
Paikkakunta: Turku

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja kastanja* »

Bongasin näitä muutamastakin turkulaisesta eläin/akvaariokaupasta, ja ihastuin heti! :) Jäi vaan tuo veden kovuus mietityttämään. Aqua-Webin jossain viestiketjussa kun mainittiin, että olisi kovan veden kala, ja toisessa taasen sanottiin, että menee pehmeässäkin. Ota siitä sitten selvää. :roll: Tämän ketjun linkissä puolestaan lukee "Alkalinity and hardness levels are very low", eli menisikö pehmeässäkin..? Tykkäisin kovasti ottaa noita kunnon parven 120-litraiseeni, mutta tuo kovuus vielä mietityttää..
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja Amos »

On noita ollut pari vuotta ja itselläni kutevat parin viikon ajan juurikin keväällä. Pari koirasta kolme neljä naarasta. Kutu lehtien pinnalle. Pari viikkoa kypsymiseen. jos et pidä muita kaloja altaassa, saat poikasia, koska vanhemmat eivät syö yleensa poikasia jos ruokit niitä hyvin.
Itse annoin kuorittua artemiaa myös aikuisille. kasvavat aika hitaasti. Itse olen saanut molemmista kutujaksoista vain n 20 poikasta pidettyä hengissä. Paremmalla tarkkailulla ja vanhempien ruokkimisella uskoisin tulevan enemmänkin.
1000, 100 ja 10 litraa
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Harrastaako joku muukin vielä näitä?
Koitin näitä kudettaa heinäkuussa, ja minä tollo luulin ettei ne mitään kuteneet, ja menin siirtämään suurimman osan sammal puskasta takaisin seuralaan. Eilen löysin 1 n. 4mm kokoisen poikasen uiskentelemasta rapulasta jossa nämä olivat kutemassa. Ihan uskomatonta että poikasella on kiiltävän siniset silmät jo noin pienenä. Koitin ottaa kuvaakin mutta ei mun kamera kykene noin pieneen.

Jos joku näistä enemmän tietää niin olisin kysynyt pitääkö väite paikkaansa etteivät söisi omaa kutuaan, jos ovat hyvin ruokittuja? Laitoin nyt kutualtaaseen kasvipöheikön ja jotain suodatin materiaalia jota eläinkauppiaani ehdotti. Saas nähdä kumpaan kutevat.

Löysin myös ihan muutaman pallon kutua seuralastani jossa nämä normisti asustavat ja kysymys kuuluu: kestääkö kutu siirron altaasta toiseen? Lämpötilat on samahkot ja ilmakosketus olisi n. 5 sekunttia jos sitäkään.
Nano Riutta <3
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja thank »

Herätellääs vanhoja aiheita. :) Mulla on näitä parvi, ovat todella vilkkaita kaloja ja nyt kokemuksen myötä laittaisin vähemmän koiraita ja enemmän naaraita, nämä nimittäin näkyvät nyppivän toistensa eviä. :( Muille kaloille (kääpiösuppusuu) ovat todella kilttejä. Minulla ovat pehmeässä vedessä, ja mitä lueskelin kaloista ennen ostoa, ne ovat pehmeistä soisista vesistä kotoisin. Kauniita kaloja, ja tuolla ne näyttävät lähellä pintavesiä parveilevan noiden kääpiösuppusuiden kanssa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mä olen ihan heikkona kaikkiin Pseudomugileihin ja kun vaan ikinä pyttyihin tulee tilaa, otan muitakin kuin perhosinisilmiä mitä löytyy nyt 20+ porukka. Pilkkusinisilmiä löytyy hyvin monenlaisista vesistä, pehmeistä ja kovista (johtavuus yli 600uS on sama kuin Tanganjika-järvessä!) kuten monia tuon alueen hopeakylkisten heimoon kuuluvia kaloja löytyy. Ne sietävät monenlaisia vesiarvoja mutta ovat herkkiä veden puhtaudelle eikä niile voi vaihtaa vettä liikaa! Zuwihin lainaus osoittaa, että ne eivät ole vain pehmeän veden asukkeja. Lukemani perusteella nämäkin voivat pitkän päälle paremmin jos vesi ei ole aivan pehmeää, tai siis näin käytäntö on kuulemma osoittanut.

http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Gertrud.htm

Kaverini kutsuu näitä osuvasti Star Trek-kaloiksi. Eikä ne vaan näytä Star Trekistä karanneilta, myös meno on samanlaista!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Ja uppista myös pilkkusinisilmille (ja muille vastaaville). Mitään uutta sinisilmärintamalla? Kellään lisääntynyt?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
anouk77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 23:55, 28.11.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja anouk77 »

Olisko kellään uusinta tietoa tästä kauniista kalasta? Olen näitä suunnitellut 60 litran altaaseen, jossa tällä hetkellä 7 miljoonakala urosta ja muutama sukarapu. Kovin vähän vain löytyy tietoa ainakin suomalaisilta sivuilta.
ivy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 20:42, 24.02.2016

Re: Pilkkusinisilmä (Pseudomugil gertrudae)

Viesti Kirjoittaja ivy »

Kiinnostus näitä kalasia kohtaan on suuri, ovatko kuinka vaikeita pitää? Kenellään viimeaikaista kokemusta näistä? Ilmeisesti pärjäisivät paremmin elävällä ruualla, vai syökö ihan teollistakin ruokaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”