Harvasukasmato

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Harvasukasmato

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Jep, siksi sitä ystäväni eläintieteilijä epäili - näkemättä tosin.
Havaitsinpa nimittäin tuossa viikko sitten kasveja karsittuani että veden sekoittaminen toi esille pienen pieniä matoja. Kyllä, aivan varmasti matoja: alle sentin mittaisia ja hiuksen ohuita, mutta takuu varmasti eläviä kiemurtelevia matoja.
Valkoisia väriltään. Sitä ennen olin jo ihmetellyt saven näköistä tahraa juurakossa ja vaaleaa tai harmahtavaa levää (samentumaa) lasissa.

Eihän se mitään levää ollut vaan magneettipyyhkijällä pyyhkäistynä veteen ilmestyi taas matoja. Oikein tarkkaan kun katsoo nenä kiinni lasissa pienten hiukan matoja vahvempien mutta myös lyhyempien pisteiden voi nähdä joskus vaeltelevan lasilla ja esim. sauvalämmittimen pinnalla on hienon hienoa "karvaa". (Ei punalevää, sen tunnen menneistä huonoista kokemuksista.)

Kaloille ne näyttivät maistuvan silloin kun ne huomasivat elämää vedessä. Olin hetken huolissani matojen kanssa: ovatko ne loisia? Mahdollisesti Tetran FreshDelicasta eloonjääneitä verimatoja? (tuon hylkäsin heti hymyn kera )

Voivatko ne tarttua minuun? Ystäväni rauhoitti minua: ne ovat harvasukasmatoja, eivät minkään sortin loisia ja jos kalat niitä syövät niin niitä ei kerrykään miljoonittain. Mutta eroon niistä ei kuulemma pääse millään.

Ja tämän pitkän eikä ehkä edes niin opettavaisen tarinan punainen lanka: Mistä ne ovat tulleet? Onko kellään muulla kokemuksia vastaavasta?


---
Tero Kankaanperä

Edit: Lauseet alkaa isolla + selvennetty tekstiä /sam
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Kysymykseen mistä ne ovat tulleet, minulla ei ole harmainta aavistusta. Mutta jos tuommoista elävää ruokaa kasvaa akvaariossa, eikö se ole hyvä asia. Tietysti olettaen että ne eivät tartu sinuun.

B
Jenni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 23:26, 16.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Jenni »

Samanlainen kokemus minulla. Säikähdin niitä itsekin aluksi, kun huomasin kiilakylkieni syövän niitä innokkaasti juuri loiskuurin jälkeen. Sittemmin sain Jukka Järven nettisivuilta sen käsityksen, että kyseesssä ovat juuri harvasukasmadot, jotka eivät ole loisia, ja ovat siis sinänsä harmittomia. Kysymykseen, mistä ne akvaarioon tulevat, haluaisin minäkin vastauksen. Vaikka kysymys oliskin tyhmä, ja olisi täysin luonnollisista, että akvaarion ilmestyy matoja siinä missä kotiloitakin, eli kasvien tms. mukana. Näinkö on? Vai kertooko niiden viihtyminen akvaariossa siitä että jotain olisi hoidettu huonosti?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kysymykseen mistä ne ovat tulleet, minulla ei ole harmainta aavistusta. Mutta jos tuommoista elävää ruokaa kasvaa akvaariossa, eikö se ole hyvä asia. Tietysti olettaen että ne eivät tartu sinuun.
Ne ovat lähinnä Stylaria-suvun harvasukamatoja. Elelevät pohjamateriaalissa ja syövät jätteitä eli kuuluvat hajottajiin. Merkitys akvaariossa: hyödyllisiä.
Määrä riippuu pohjalle kertyvän syötäväksi kelpaavan jätteen määrästä. Torjuntakeinoja: kalojen ruokinnan säännöstely.

Mistäkö tulevat: kasvien, kalojen ja muualta tulevan akvaarioveden mukana.

Massaesiintymä voi olla esteettinen haitta.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... .php#madot

----------------------------------------
Sittemmin sain Jukka Järven nettisivuilta sen käsityksen,
luonnollisesti
että kyseesssä ovat juuri harvasukasmadot, jotka eivät ole loisia, ja ovat siis sinänsä harmittomia. Kysymykseen, mistä ne akvaarioon tulevat, haluaisin minäkin vastauksen. Vaikka kysymys oliskin tyhmä, ja olisi täysin luonnollisista, että akvaarion ilmestyy matoja siinä missä kotiloitakin, eli kasvien tms. mukana. Näinkö on? Vai kertooko niiden viihtyminen akvaariossa siitä että jotain olisi hoidettu huonosti?

Näin on, ei kerro

http://www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Hitsi, mulle harvasukasmatoja. Eiköhän tehdä diili jostain sun kasvista? Mitä sanot?

B
sadie
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 09:57, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja sadie »

Brattoc kirjoitti:Hitsi, mulle harvasukasmatoja. Eiköhän tehdä diili jostain sun kasvista? Mitä sanot?

B
Huh. On se kumma, että toiset koittaa kaikin keinoin päästä noista matosista eroon (lasit täynnä niitä...) ja toiset haluaa välttämättä saada semmosia omaan akvaarioonsa. :D

Itse paikallistin matolähteekseni Helsingin Stockmannin akvaario-osaston kasvialtaan. Siellä niitä matoja iloisesti vilisti, kun jälkeenpäin kävin varmistamassa epäilyni.
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

sadie kirjoitti:
Brattoc kirjoitti:Hitsi, mulle harvasukasmatoja. Eiköhän tehdä diili jostain sun kasvista? Mitä sanot?

B
Huh. On se kumma, että toiset koittaa kaikin keinoin päästä noista matosista eroon (lasit täynnä niitä...) ja toiset haluaa välttämättä saada semmosia omaan akvaarioonsa. :D

Itse paikallistin matolähteekseni Helsingin Stockmannin akvaario-osaston kasvialtaan. Siellä niitä matoja iloisesti vilisti, kun jälkeenpäin kävin varmistamassa epäilyni.
Kun nuo madot nousevat pohjasta näkösälle (akvaarion laseihin yms.), niin se indikoi ettei pohjassa ole niille riittävästi happea. Siis pohjassa on liikaa mätänevää orgaanista ainesta. Ruokinnan vähentämisen ja pohjan pöyhimisen paikka. On muuten aika halpa pohjan-laatutesti :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sadie
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 09:57, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja sadie »

jarvij kirjoitti: Kun nuo madot nousevat pohjasta näkösälle (akvaarion laseihin yms.), niin se indikoi ettei pohjassa ole niille riittävästi happea. Siis pohjassa on liikaa mätänevää orgaanista ainesta. Ruokinnan vähentämisen ja pohjan pöyhimisen paikka. On muuten aika halpa pohjan-laatutesti :mrgreen:
Tällä hetkellä ei kyse ole liikaruokinnasta, sillä ainakaan minulla ei ole tapana ripotella ruokaa kalattomaan akvaarioon. Pitänee siis vain tyytyä pöyhimään pohjaa. Kiitos vinkistä!
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
InkaKaKala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 16:16, 09.12.2009
Sukupuoli: Nainen

Re:

Viesti Kirjoittaja InkaKaKala »

Huh!

Taitavat olla noita harvasukamatoja minunkin akvaarion lasissa. Eli ei hätää. Helsingin Stockkalta juuri hankitun kasvin mukana ovat siis tainneet tulla 8O
Ehdin huolestua jo pahemman kerran, mutta onneksi aqua-web pelasti jälleen!
250l, 1 rottavanhus ja liian monta villakoiraa sohvan alla
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Harvasukasmato

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Nostanpa tätä vanhaa ketjua kun bongasin noita akvaarion lasissa. Siirsin sinne pari petokotiloa, lieneekö tehokas noihin? Kokemuksia?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harvasukasmato

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Kuva olisi mielenkiintoinen, jos pystyisit laittamaan?

Itse olen tutkinut oman akvaarion moskissa viihtyviä eliöitä siten, että olen pohjan puhdistuksessa tullutta moskaa jättänyt vesisaaviin seisomaan ja antanut kökköjen vajota pohjaan ajan kanssa. Kun vesi selkeytyy, niin ihan silmällä jo näkee useanlaista pieneliöö uimassa vedessä moskien lähellä. Eka kerta hiukan säikäyttää mutta toisaalta kun tajuaa, että ne eliöt ovat ruokaketjussa kaukana kalojen alla, niin kyllä sen asian positiiviseksi nopeasti kääntää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”