Kierteissarvikotilot: haittapuolia?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Kierteissarvikotilot: haittapuolia?

Viesti Kirjoittaja Cory »

Kehutaan, että ovat erittäin hyviä möyhentämään hiekkapohjaa. Ja ihan lutusen näköisiäkin. Mitä haittapuolia otuksissa on? (tyyliin lisääntyvät vaivoiksi asti, pistävät rehut poskeensa, toimivat väli-isäntinä kalataudeille...) Vai onko mitään?

Mietin vaan, että mitä tehdä kasviostoksista löytämälleni parille yksilölle.....



"Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? ... Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends."
- Gandalf -
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Enimmäkseen ei mitään haittaa, joskus lisääntyvät vaivoiksi asti. Eivät syö kasveja, eivät kiusaa kaloja. Eivät päiväsaikaan juuri edes köllöttele näkyvissä vaan piiloilevat hiekassa, josta niitä voi kannan karsimiseksi joskus kaivella haavilla tai sormin ylös ja tapettavaksi.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Itselläni ei ole vaivoiksi asti ollut pitkään aikaan jostakin syystä (vuosia sitten oli), ja kaivelevat sorapohjaa melko tehokkaasti. Akvaarioliikkeessä olen kyllä nähnyt vastenmielisen näköisiä akvaarioita, joissa on isoja ja ällöttäviä kierteissarvikotiloita paljon...

Jos valita saisin, niin olisin ehkä kuitenkin mieluummin ilman niitä, mutta enpä jaksa ruveta poistamaankaan niitä. Ei ole vaivan arvoista..

Viha on lyhytaikaista mielipuolisuutta.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Enimmäkseen ei mitään haittaa, joskus lisääntyvät vaivoiksi asti. Eivät syö kasveja, eivät kiusaa kaloja. Eivät päiväsaikaan juuri edes köllöttele näkyvissä vaan piiloilevat hiekassa, josta niitä voi kannan karsimiseksi joskus kaivella haavilla tai sormin ylös ja tapettavaksi.

Samat sanat. Joissakin akvaarioissani niitä on hieman liikaa. Ne on kuitenkin helppo kerätä esim isolla tabletilla illalla yhteen läjään ja haavia pois. Hävittäminen sitten onkin jo toinen juttu. Aika harvat kalat tekevät niistä selvää. Kerran minulla oli ison ulkosuodattimen alaosa täynnä todella suurikokoisia yksilöitä ihmeteltyäni ensin suodattimen turhan nopeaa tukkeutumista. Ongelma ei kuitenkaan toistunut.

Pitäisin hiekan pöyhimistä kuitenkin arvokkaampana ominaisuutena kuin vähäistä haittaa.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Ei ole mitään haittaa, paitsi ehkä esteettisessä mielessä iltahämärissä. Minulla on niitä yhdessä akvaariossa tuhottomaasti, mutta kanta on pienentynyt jyrkästi kun laitoin omenakotilon samaan akvaarioon. Jokatapauksessa niitä riittää viikoittain annettavaksi toiseen akvaarioon sinipallokaloille, jotka eivät ilmeisesti suurempaa herkkua edes tunne!

Olikohan muuten varmasti kyseessä kierteisarvikotilo (joka on suora ja terävä kuin korkkiruuvi), eikä suipposarvikotilo (joka on kierteiltään paljon lyhyempi ja kokonaisuudessaan pyöreä pikemminkin kuin suippo)? Kierteissarvikotilot tulevat kyllä varsinkin valojen sammuttamisen jälkeen etulasiin, mutta oleilevat muutoin joko aivan pintahiekassa tai sen alla. Suipposarvikotilot sensijaan kiipeilevät kasveissa syöden ainakin leviä elleivät kasvinosiakin. Olen varmuuden vuoksi imenyt lapolla ne palleroille aina kun olen niitä muutaman huomannut. Jotkut kotilothan voivat olla pahoja kasvitulolaisia. Kierteissarvikotilot eivät M.V.:n mukaankaan niihin kuulu.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Itselläni ei ole vaivoiksi asti ollut pitkään aikaan jostakin syystä (vuosia sitten oli), ja kaivelevat sorapohjaa melko tehokkaasti. Akvaarioliikkeessä olen kyllä nähnyt vastenmielisen näköisiä akvaarioita, joissa on isoja ja ällöttäviä kierteissarvikotiloita paljon...

Saattavat lisääntyä niin, että puolet pohjahiekasta muodostuu kierteissarvista. Tekevät altaasta aika vastenmielisen näköisen vallatessaan etualan oikein kunnolla.

-Holzig-
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Mielenkiintoinen keskustelu!

Huomasin juuri eilen vettä lapotessani ja pohjasoraa puhdistaessani, että kotiloita löytyi pohjahiekasta yllättävän paljon. Ottaen huomioon, että allas ei ole hirmu kauaa sitten perustettu ja aiemmin olen huomannut vain kaksi kotiloa, alan uskoa että niiden lisääntyminen todellakin voi olla melkomoista... Uskoisin näidenkin ilmestyneen altaaseen kasvien mukana.

Kotiloiden lajista en silti ole varma. Täysin tietämättömyyttäni. Näyttäisi kuitenkin siltä, että ovat pikemminkin teräviä kuin pyöreitä. Aiemmassa isossa altaassani ei kotiloita ollut. Mutta lienee siellä niitä nauttineiden tiikerinuoliaisten ansiota...

Jään seuraamaan tilannetta. Jos "sora" lisääntyy lähitulevaisuudessa huomattavasti, laitan kotilosoppaa koko perheelle. Hehe.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kierteissarvkotiloitten (ilmeisesti Melanoides tuberculata?) tulo akvaariooni oli mukava asia. Niitten saapumisen jälkeen muut kotilolajit vähenivät hyvinkin radikaalisti (enpä taida nyt tähän hätään löytää yhtään kotiloa tuolta altaasta), pohjahiekka pysyy kunnossa eikä kasveissakaan ole enää kotiloitten jyrsimiä reikiä. Leviä ne tuntuvat syövän tyytyväisinä, kalanruokakin kyllä kelpaa. Otuksien sydämenmuotoinen naamataulu lutkuttamassa etulasia on söpö näky.

Älyävät mennä päiväksi piiloon ja tehdä näkyvän työnsä yöllä hämärän turvin. Ei tule turhia häiriöitä työnantajan elämään ;)

Minulla eivät ainakaan vielä(reilun vuoden kokemus) ole lisääntyneet liikaa, itse asiassa niitä saisi olla enemmänkin. Muistaakseni pohjahiekan vaihdon aikana keräsin niitä vanhasta hiekasta kolmisen kourallista ja sinne varmaan jäi vielä paljon. Hienosta hiekasta on paljon helpompi kerätä niitä (olettaen että hiekan alla ei ole piilossa pisteliäitä banjomonneja ;), käsi vain hiekan sisään ja nostettaessa hiekka valuu pois ja kotilot jäävät kouraan. (Arvatkaapa muuten kuinka usein kuuluu keittiöstä kiljahdus satutytön hoitaessa vedenalaista puutarhaansa. Banjot ovat erikivoja, samoin okamonnit ;)

Jos ruokaa on saatavilla, niin ovat toki melko nopeita suvunjatkamisessa. (Montakohan pentua ne synnyttävät kerralla?)

Niin, ja arvatkaapas miten niitä kotiloita siitä vanhasta sorasta keräsin...

Ei kestänyt kuin pari tuntia etsiä niitä äsipelillä soran seasta sangoista ja muovipusseista. Sangot olivat mukavampia, niissä kun oli vettäkin mukana ja silloin kotilot hakeutuivat soran pinnalle oleilemaan. Aluksi riitti intoa jopa niitten laskemiseen, jonkin ajan kuluttua laskin ne enää kourallisina ;)
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Tulipahan tuossa mieleen, että semmoisella lasten hiekkalaatikkosihdillä voisi tuo kotiloiden erottelu käydä näppärästi. Säästyisivät sormetkin piikeiltä, kun sihdillä voi kahmaista suoraan osan pohjaan mukaaan

Hmmm, vähän jää kyllä epäilyttämään tuo kierteissarvien (joo Tiitu, itse ainakin tarkoitin juuri niitä) päästäminen akvaan. Itsekin olen nähnyt noita "kierteissarvisoraisia" akvoja - lähinnä akvakaupoissa - ja siksi jäinkin pohtimaan tätä hyötyjen ja haittojen tasapainoa. No ne pari yksilöäni majailevat tällä hetkellä karanteeniakvassa "talkkareina". Olkoot siellä toistaiseksi. Samalla voinkin tarkkailla miten nopeasti väestömäärä räjähtää käsiin - vai räjähtääkö ollenkaan.

Mutta antakaa tulla lisää mielipiteitä/kokemuksia!

Chaos reigns within.
Reflect, repent, and reboot.
Order shall return.
(Haiku to Microsoft)


Muokattu - Cory on 09/01/2002 09:50:33
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Kotilot saa helposti kerätyksi etulasin viereen vaikkapa tabletilla. Parhaita ovat Wardleyn isot ja hitaasti pehmenevät spirulina linssit. Ongelman on enemmänkin kalojen pitäminen poissa ruoan kimpusta.

Nykyisin yleisestä puhallushiekasta kotilot saa erilleen harvaverkkoisella haavillakin. Minulla on kaksikin tällaista haavia, joissa on valkoinen verkko. Suurin ongelma kotiloissa on niiden tappaminen, joka voi monesta tuntua epämiellyttävältä. Keittäminen lienee varsin hyvä keino.

Minä pidän sikarien hyötyjä ehdottomasti paljon haittoja suurempina. En usko, että ne elävät pelkällä p*lla. Kotilokannan räjähtäminen on siten myös merkki liiallisesta kalaravinnon joutumisesta hukkateille. Toisaalta pienehköstä piiloon kuolleesta kalasta tehdään nopeasti selvää, ennen kuin se ehtii pilata akvaarion vettä jne. Kotiloiden poistaminen akvaariosta on myös erinomainen keino vähentää akvaariosta liiallista kalkkia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”