Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Mulla itsellä on semmoista jaavansammalelle ostettua metallista ''mattoverkkoa'' kun tein joskus akvaan taustan jaavansammalista, nyt jo villiintynyt liikaa trimmauksesta huolimatta ja irrotettu. akvan levyinen verkkopala on siis tuolla varastossa, se tuskin haittaisi valon pääsyä akvaarioon, estäisi kuitenkin omppujen kiipeilyn ja sen voi taivuttaa sähköjohtojen mukaiseksi ja vaikka leikata kahtia, saa sitten kätevästi lamppua nostamatta puhdistusta varten verkon pois eikä kerää likaakaan niin paljon ja näkyvästi kuin kansilasit. :) Kiitos vinkistä!
Miiwa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 12:10, 16.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

Mulla ehti omput olla alle viikon kun ensimmäinen munarypäs ilmestyi lasiin veden yläpuolelle ja näytti olevan toisessa altaassakin puksuttelut tänään menossa. :mrgreen: Kiva että viihtyvät, mutta... Pitäisi aloittaa vedenkovetustestit kun tilaamani kovetusaineetkin saapuivat. Oletteko te laittaneet seepiansuomuja ompuille veteen? Uppoavatko ne pohjalle paikoilleen vai leviävätkö pitkin allasta?
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 16:04, 01.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Miiwa kirjoitti:Oletteko te laittaneet seepiansuomuja ompuille veteen? Uppoavatko ne pohjalle paikoilleen vai leviävätkö pitkin allasta?
Mulla oli vähän aikaa seepiansuomu ompuilla käytössä, mutta en nähnyt niiden ikinä sitä syövän, joten ostin kalkkipitoista viikonloppuruokaa ja annan sitä niille aina välillä. Suomu jää aluksi kellumaan pinnalle, jos ei sitä minkään painon alle laita.
128l
74l
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mites tykkääkö nuo omput syödä tuota kipsilomaruokaa, ajattelin että jos kanssa hommais tuota ja syöttelis omille ompuille.
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 16:04, 01.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Joskus ne sitä käyvät nakertamassa, mutta ei sitä mene läheskään yhtä hyvin kuin kesäkurpitsaa :mrgreen:
128l
74l
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Vesihiisi: mahtava kuva! Itsekin dokumentoin tuota puuhaa, eivät tosin onnistuneet yhtä tarkasti. Melkoinen määrä ulokkeita ties missä 8O

Taas on lasit täynnä miniomppuja. Joitakin olen siirtänyt postitorvikotiloiden väliaikaisena majapaikkana toimivaan lasitölkkiin. Kun nyt vaan saisi tuon uuden altaan käyntiin niin voisi sinne sitten evakuoida omppuja petokotiloiden tieltä. Olen jättänyt lasit puhdistamatta ja niihin onkin kertynyt aika hyvin levää. Ruokintaakin olen yrittänyt lisätä, mutta suodatinpatruuna on niin vanha, että virtaus loppuu alle viikossa (uusi tilauksessa). Johan se kaksi vuotta kestikin!

Meilläkään ei ole koskettu seepiasuomuun, aika mälsää. Luulisi kotiloiden tajuavan, että semmoinen olisi heille eduksi, mutta ei sitten näköjään.

Saa muuten nähdä, miten meillä sitten kiipeillään. Tuossa nykyisessä altaassahan on valokansi, joten sieltä ei ihan helposti livistetä. Uudessa altaassa perinteisemmät lasit avonaisilla kulmilla. Pitää tosiaan kikkailla jotain verkon tapaista siihen, ihan jo kissojenkin takia.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miulla toinen ompuista on muninu ihan JÄRKYTTÄVÄN ISON muna rypäspötkylän.
Jos nuo kaikki munat kuoriutuu niin poikasia on reilusti yli 100kpl. 8O
Heloisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 14:51, 10.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Savo

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Heloisa »

Ovatko siniset omenakotilot harvinaisempia kuin muut? Tuntuu ettei niitä löydy oikein mistään..

Ja eikös jotkut omput ole yhä laillisia? Oliko ne ennen tiettyä päivää syntyneet? Mikähän se päivä oli?
Monnisiin rakastunut<3
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Heloisa kirjoitti:Ovatko siniset omenakotilot harvinaisempia kuin muut? Tuntuu ettei niitä löydy oikein mistään..

Ja eikös jotkut omput ole yhä laillisia? Oliko ne ennen tiettyä päivää syntyneet? Mikähän se päivä oli.
Omppuja saa pitää kukin itsellään kuten haluaa, mutta harrastajalta toiselle niiden levittäminen - olipa mukana rahaa tai ei - on kiellettyä.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Heloisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 14:51, 10.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Savo

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Heloisa »

Ildar kirjoitti:
Heloisa kirjoitti:Ovatko siniset omenakotilot harvinaisempia kuin muut? Tuntuu ettei niitä löydy oikein mistään..

Ja eikös jotkut omput ole yhä laillisia? Oliko ne ennen tiettyä päivää syntyneet? Mikähän se päivä oli.
Omppuja saa pitää kukin itsellään kuten haluaa, mutta harrastajalta toiselle niiden levittäminen - olipa mukana rahaa tai ei - on kiellettyä.
Aivan. Olen sitten ymmärtänyt väärin tai siis minulle on kerrottu höpö juttuja. Kiitos oikaisusta! Pitää vaan toivoa, että nuo olemassa olevat sitten vahingossa tekisivät sinisiä. Ehkä turha toivo.

Muitakin kotiloitahan on, mm tiikerikotilo.. Liekkö näitä sinisinä? Tai jokin muu sininen kotilo, joka olisi laillinen? En ole perehtynyt asiaan - vielä.
Monnisiin rakastunut<3
meemi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:37, 02.03.2013

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja meemi »

Mun akva on 130 litranen ja siellä on 10 monnista sekä partis. Mahtuuko tuonne 5 omppua? Näiden lisäksi on tulossa joku pieni rihma pariskunta. Muita ei olisi sitten tarkoitus ottaa.

Olisiko nuo 5 omppua sitten liikaa? Jostain luin, että vesi voi mennä limaiseksi ja kalat sairastua, jos omppuja on liikaa.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

meemi kirjoitti:Mun akva on 130 litranen ja siellä on 10 monnista sekä partis. Mahtuuko tuonne 5 omppua? Näiden lisäksi on tulossa joku pieni rihma pariskunta. Muita ei olisi sitten tarkoitus ottaa.

Olisiko nuo 5 omppua sitten liikaa? Jostain luin, että vesi voi mennä limaiseksi ja kalat sairastua, jos omppuja on liikaa.
Omppujen ostaminen on nykyään laitonta puuhaa. Minulle on ihan sama hankitko niitä vai et, mutta mainitsin asian, koska omppuja ei siis enää akvaariokaupoista oikeastaan saa. Tämä saattaa hidastaa omppujen hankintaa, sillä joudut pääsääntöisesti ostamaan ne toisilta harrastajilta.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
meemi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:37, 02.03.2013

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja meemi »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:
meemi kirjoitti:Mun akva on 130 litranen ja siellä on 10 monnista sekä partis. Mahtuuko tuonne 5 omppua? Näiden lisäksi on tulossa joku pieni rihma pariskunta. Muita ei olisi sitten tarkoitus ottaa.

Olisiko nuo 5 omppua sitten liikaa? Jostain luin, että vesi voi mennä limaiseksi ja kalat sairastua, jos omppuja on liikaa.
Omppujen ostaminen on nykyään laitonta puuhaa. Minulle on ihan sama hankitko niitä vai et, mutta mainitsin asian, koska omppuja ei siis enää akvaariokaupoista oikeastaan saa. Tämä saattaa hidastaa omppujen hankintaa, sillä joudut pääsääntöisesti ostamaan ne toisilta harrastajilta.
Kaverilla melkoinen kokoelma erivärisiä yksilöitä, niin häneltä saan. Mietin vaan onko tuo 5 sitten liikaa tuohon minun akvaan, kun muitakin asukkaita pohjalla on. Ja en halua että vesi menee huonoksi ja kalat sairastuvat :/
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

meemi kirjoitti:
Kana +-yksipantteri kirjoitti:
meemi kirjoitti:Mun akva on 130 litranen ja siellä on 10 monnista sekä partis. Mahtuuko tuonne 5 omppua? Näiden lisäksi on tulossa joku pieni rihma pariskunta. Muita ei olisi sitten tarkoitus ottaa.

Olisiko nuo 5 omppua sitten liikaa? Jostain luin, että vesi voi mennä limaiseksi ja kalat sairastua, jos omppuja on liikaa.
Omppujen ostaminen on nykyään laitonta puuhaa. Minulle on ihan sama hankitko niitä vai et, mutta mainitsin asian, koska omppuja ei siis enää akvaariokaupoista oikeastaan saa. Tämä saattaa hidastaa omppujen hankintaa, sillä joudut pääsääntöisesti ostamaan ne toisilta harrastajilta.
Kaverilla melkoinen kokoelma erivärisiä yksilöitä, niin häneltä saan. Mietin vaan onko tuo 5 sitten liikaa tuohon minun akvaan, kun muitakin asukkaita pohjalla on. Ja en halua että vesi menee huonoksi ja kalat sairastuvat :/
Saat tai et, ei kannata provosoida ihmisiä ilmoittamalla siitä täällä. Tulevat vielä kokonaan kielletyiksi... Tai mistä minä tiedän miten näitä juttuja hoidetaan. Itsellä on useampiakin omppuvanhuksia 60-litraisessa rapulassa ollut puolisen vuotta.
Heloisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 14:51, 10.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Savo

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Heloisa »

suomunaama kirjoitti:
meemi kirjoitti:
Kana +-yksipantteri kirjoitti:
meemi kirjoitti:Mun akva on 130 litranen ja siellä on 10 monnista sekä partis. Mahtuuko tuonne 5 omppua? Näiden lisäksi on tulossa joku pieni rihma pariskunta. Muita ei olisi sitten tarkoitus ottaa.

Olisiko nuo 5 omppua sitten liikaa? Jostain luin, että vesi voi mennä limaiseksi ja kalat sairastua, jos omppuja on liikaa.
Omppujen ostaminen on nykyään laitonta puuhaa. Minulle on ihan sama hankitko niitä vai et, mutta mainitsin asian, koska omppuja ei siis enää akvaariokaupoista oikeastaan saa. Tämä saattaa hidastaa omppujen hankintaa, sillä joudut pääsääntöisesti ostamaan ne toisilta harrastajilta.
Kaverilla melkoinen kokoelma erivärisiä yksilöitä, niin häneltä saan. Mietin vaan onko tuo 5 sitten liikaa tuohon minun akvaan, kun muitakin asukkaita pohjalla on. Ja en halua että vesi menee huonoksi ja kalat sairastuvat :/
Saat tai et, ei kannata provosoida ihmisiä ilmoittamalla siitä täällä. Tulevat vielä kokonaan kielletyiksi... Tai mistä minä tiedän miten näitä juttuja hoidetaan. Itsellä on useampiakin omppuvanhuksia 60-litraisessa rapulassa ollut puolisen vuotta.

Mitenkä kukaan voi tuosta provosoitua? Ja nämäkö eivät olekaan kokonaan kiellettyjä? Millälailla nämä ovat laillisia?

Ja tässäpä omista pari kuvaa:

http://aijaa.com/CYYRPv

http://aijaa.com/4Zb4Jq

Erotatteko sukupuolia? Jos itse oikein tulkitsin, niin tumma on poika ja vaalea tyttö?
Monnisiin rakastunut<3
Heloisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 14:51, 10.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Savo

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Heloisa »

[/quote]Ja tässäpä omista pari kuvaa:

http://aijaa.com/CYYRPv

http://aijaa.com/4Zb4Jq

Erotatteko sukupuolia? Jos itse oikein tulkitsin, niin tumma on poika ja vaalea tyttö?[/quote]


Paitsi että kun lisää nuita tuossa möllistelin, niin vaalealla on kyllä ihan tuommoinen uloke mikä näkyy tietyssä kulmassa selkeästi. Tuo kuva on sitten vähän huonosta kulmasta otettu. Eli se näytästäs nyt olevan poika.. Mitenkähän tuon tumman kanssa? Sillä en oo uloketta bongannut, vaan tuon jutun mikä kuvassa on. Se lienee sitten tyttö? Vai miltä tuo näyttää?
Monnisiin rakastunut<3
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Noitten kuvien kotiloiden sivulla näkyvät reijät ei ole lisääntymis elimiä vaan kotiloiden peräaukko. Lisääntymis elimet sijaitsevat jos oikeen muistan tuntosarvien alla kuoren ylä laidassa lähellä silmiä.
Heloisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 14:51, 10.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Savo

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Heloisa »

miljoonakala84 kirjoitti:Noitten kuvien kotiloiden sivulla näkyvät reijät ei ole lisääntymis elimiä vaan kotiloiden peräaukko. Lisääntymis elimet sijaitsevat jos oikeen muistan tuntosarvien alla kuoren ylä laidassa lähellä silmiä.
Voi elämä, hyvä minä! :D No valaistus koettu nyt tässäkin ja pitää alkaa tarkkailemaan oikeaan suuntaan.
Monnisiin rakastunut<3
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Heloisa kirjoitti:
suomunaama kirjoitti:
meemi kirjoitti:
Kana +-yksipantteri kirjoitti:
meemi kirjoitti:Mun akva on 130 litranen ja siellä on 10 monnista sekä partis. Mahtuuko tuonne 5 omppua? Näiden lisäksi on tulossa joku pieni rihma pariskunta. Muita ei olisi sitten tarkoitus ottaa.

Olisiko nuo 5 omppua sitten liikaa? Jostain luin, että vesi voi mennä limaiseksi ja kalat sairastua, jos omppuja on liikaa.
Omppujen ostaminen on nykyään laitonta puuhaa. Minulle on ihan sama hankitko niitä vai et, mutta mainitsin asian, koska omppuja ei siis enää akvaariokaupoista oikeastaan saa. Tämä saattaa hidastaa omppujen hankintaa, sillä joudut pääsääntöisesti ostamaan ne toisilta harrastajilta.
Kaverilla melkoinen kokoelma erivärisiä yksilöitä, niin häneltä saan. Mietin vaan onko tuo 5 sitten liikaa tuohon minun akvaan, kun muitakin asukkaita pohjalla on. Ja en halua että vesi menee huonoksi ja kalat sairastuvat :/
Saat tai et, ei kannata provosoida ihmisiä ilmoittamalla siitä täällä. Tulevat vielä kokonaan kielletyiksi... Tai mistä minä tiedän miten näitä juttuja hoidetaan. Itsellä on useampiakin omppuvanhuksia 60-litraisessa rapulassa ollut puolisen vuotta.

Mitenkä kukaan voi tuosta provosoitua? Ja nämäkö eivät olekaan kokonaan kiellettyjä? Millälailla nämä ovat laillisia?

Ja tässäpä omista pari kuvaa:

http://aijaa.com/CYYRPv

http://aijaa.com/4Zb4Jq

Erotatteko sukupuolia? Jos itse oikein tulkitsin, niin tumma on poika ja vaalea tyttö?
Eivät ole kokonaan kiellettyjä, miten muuten ihmisillä niitä kotonaan edes olisikaan.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Jos lukisitte joskus foorumin uutisia tai sitä kauppapalstalla aina näkyvillä olevaa punaista laatikkoa, päätyisitte ennen pitkää löytämään tämän linkin.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei pakko kysyy ompuista semmonen jutska, että kun miule kuoriutu hirvee liuta poikasia eilen ja kaikki näyttäs olevan keltakuorisia,
niin voisko jotkut niistä kasvaessaan muuttuu punakuorisiksi punasilla raidoilla vai onko ne kaikki sit keltasia? :?
Miula on tuolla 40L akvassa siis yksi punakuorinen punasilla raidoilla oleva omppu, mutta en tiedä muniko se munat vai keltakuorinen.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Hups mitähän tuli tehtyä... [:I] Vaihdoin vettä ja valokannen avatessani huomasin, että munarypäs on juuri kuoriutumassa. Pari omppuvauvaa oli jo pudonnut veteen. Nakkasin munaryppään niine hyvineen pieneen tilkkaan vettä ja vedenvaihtoruljanssin jälkeen pyydystin pipetillä n. 30 omppuvauvaa parempaan talteen. Ovat nyt kiekkokotiloiden ja muutaman isompien sisarustensa seurassa pikkupurnukassa odottelemassa uuden pedottoman altaan kypsymistä. Voipi tulla 63 litraiseen ruuhkaa jos noista edes kolmasosa kasvaa aikuiseksi... Järjenhiventäkään? Ei varmaan, mutta missäpä olisi.

Tuo värien periytyvyys kiinnostaa minuakin. Minulla pinkki ja lila, mutta poikassatsissa näytti olevan jotain vihertävää? Vaikea sanoa, pari aiempaa jälkeläistä ovat selkeästi joko pinkin tai lilan vivahteisia. Tiedä sitten miten nuo värit kehittyvät, voiko raitoja ilmestyä myöhemmin jne. Ei mitään hajua.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miule on 40L altaaseen ilmaantunu 3 munarypäs viime yönä, saas nähdä tuleeko siitä punasia yhtään. :?
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Täydelliset vesiarvot!

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Mitkä olisivat ideaalit vesiarvot ompuille? Tai mitä veriarvoja teillä on akvaarioissa? :)
Heloisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 14:51, 10.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Savo

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Heloisa »

Bongasinpa tänään lemmikkiliikkeen altaista omppuja! Hintalapussa näky lukevan 6e/kpl.
Monnisiin rakastunut<3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”