Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 16:04, 01.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Heloisa kirjoitti:Bongasinpa tänään lemmikkiliikkeen altaista omppuja! Hintalapussa näky lukevan 6e/kpl.
Näyttivätkö siltä, että ovat syntyneet ennen sitä päivämäärää (mikä se nyt olikaan), vai myyvätköhän laittomasti :)
128l
74l
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Heloisa: minkälainen liike kyseessä, lemmikkieläinkauppa vai akvaarioliike? Hieman huolestuttaisi muiden akvaario-otusten myyntikunto ja laatu, jos tuo omppukielto on mennyt ohi. Toisaalta, joillekin kauppiaille on ilmeisesti annettu ohjeeksi että "olemassaolevan varaston" voi myydä, ja jos se varasto sattuu siellä altaassa lisääntymään, niin se on edelleen sitä samaa varastoa [;)] .

Kalakamu3: Verta en ole omilleni vielä syöttänyt (sori! :D ) mutta kevyesti olen kovettanut vettä, gh kympin tuntumassa tällä hetkellä. Viileämpi parempi, mutta kyllä tuolla on kesällä käynyt lämmöt lähellä kolmeakymppiä niinkuin varmaan joka paikassa muuallakin. Suurin juttu noiden kanssa tuntuu olevan altaan suurempi siivoustarve, suodatin tukkeutuu varsin nopeasti omppujen ansiosta.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Haha :D juu veri ei ehkä olisi hyvästä :) mites millanen ph? :)
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kalakamu3: ph on reilu seiska, vaikea sanoa tarkemmin kun tuota testin värikarttaa on muutenkin vaikea tulkita. Mutta joo, kieltämättä tuli kyllä mieleen ettei tästä paljon puutu ettenkö syöttäisi noita palleroita omalla (sydän)verelläni. Sen verran tulee hyysättyä noita kiellettyjä hedelmiä...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
meemi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:37, 02.03.2013

Omenakotilon kuori kuoriutuu!

Viesti Kirjoittaja meemi »

Eli annoin oman omppuni nyt pois, kun sen kuori alkoi jotenkin kuoriutumaan edestä tuohon puoleen väliin ja ois varmaan kuoriutunut loppuun asti, jos oisin sen tuossa pitänyt. Oheni. Mistähän tuommoinen johtuu? Oli vielä aivan nuori yksilö, joten eihän ollut vaan kuoren uusimista? Harrastaako nämä edes sellaista?

PH 7
GH 3-4 (johtuko tästä? Miten tuon sais kovettettua tuohon 5? Simpukan kuorilla?) tuohan oli reilun 5 mutta kannot yllättäen pehmentivät tuohon.
Kh 4
Ja nitraattia sen verran kun pitää olla sekä nitriittiä nolla.

Ovatko jotkut pitäneet omppuja pehmeässä vedessä? (Gh3-4) Voiko jotkut yksilöt olla jo tottuneita tuohon niin kuin jotkut miljoonakalatkin?
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omenakotilon kuori kuoriutuu!

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

meemi kirjoitti:Eli annoin oman omppuni nyt pois, kun sen kuori alkoi jotenkin kuoriutumaan edestä tuohon puoleen väliin ja ois varmaan kuoriutunut loppuun asti, jos oisin sen tuossa pitänyt. Oheni. Mistähän tuommoinen johtuu? Oli vielä aivan nuori yksilö, joten eihän ollut vaan kuoren uusimista? Harrastaako nämä edes sellaista?

PH 7
GH 3-4 (johtuko tästä? Miten tuon sais kovettettua tuohon 5? Simpukan kuorilla?) tuohan oli reilun 5 mutta kannot yllättäen pehmentivät tuohon.
Kh 4
Ja nitraattia sen verran kun pitää olla sekä nitriittiä nolla.

Ovatko jotkut pitäneet omppuja pehmeässä vedessä? (Gh3-4) Voiko jotkut yksilöt olla jo tottuneita tuohon niin kuin jotkut miljoonakalatkin?
Kipsilä saa mukavasti kovetettua vettä, saa semmoistakin akvaan tarkoitettua kipsiä, itse kyllä käytän ravuille ihan peruskipsijauhetta.
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Mä kovetin vettä perus kipsillä, ja kaikki kalat kupsahteli pikkuiljaa,noin 1kpl kuukaudessa,että eioikein voinut tietää johtuiko siitä,mutta kun sitten lopetin niitten kuoleminenkin väheni, kaupasta ostetut miljoonakalat ei vieläkään oikein elä,mutta kotona syntyneet on jo saanut hyvän kannan kasvatettua. Tuleeko muilla omput toimeen miljoonakalojen,mollien tai platyjen kanssa? Meillä ne nypitään hengiltä,nyt ne on saanu oman altaan.kovettaako noi simpukan kuoret vettä? Kyllähän niistä ainakin jotain valkosta tuntuis irtoavan.(joo voisin toki mitata ku jaksaisin)
LillaMy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 15:54, 17.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Heloisa kirjoitti:Bongasinpa tänään lemmikkiliikkeen altaista omppuja! Hintalapussa näky lukevan 6e/kpl.
Voisivatko kuitenkin olla omppuina myytäviä neritina -suvun kotiloita, eivätkä kiellettyjä pomacea -suvun kotiloita?
Kaksnelikymppinen pala lappilaista Brasiliaa
Vajjaa sata litraa tekemättömiä päätöksiä, vaikeita valintoja eli ilman vasittua tarkoitusta
Köökissä viiskytneljä litraa observointia varten
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Voi sentään, lila omppuni kuoli eilen. Oli jo muutama päivä sitten heikossa hapessa, ei oikein reagoinut kosketukseen. Nyt sitten kuukahti lopullisesti. Taisi olla kesän munimisrumba raskas operaatio! Nyt sitten ollaankin tuon nuoremman polven varassa. Tai no, onhan tuolla tuo pinkki aikuinen vielä jäljellä...

Meillä nuo on hohtomillishybridien kanssa, eivät kiusanneet omppuja millään lailla. Nyt mietin sopivaa kalaa tuohon varsinaiseen uuteen kotiloaltaaseen. Platyista taitaa tosiaan olla vaihtelevia kokemuksia? Mites te, joilla tuntosarvia on nypitty, kuinka paljon teillä on ollut altaissa kasveja?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Tälä hetkellä yhdessä 130 litrasessa akvassani on vesiarvot pH 7, Gh 6 ja kh 3, laittaisin sinne omput :) Mitä pitää muuttaa vesiarvoissa ja miten? Olen koittanut ruokasoodalla nostaa ph:ta ja kh:ta... laitoin kahdessa erässä yhteensä 1 tl soodaa, kh ei muuttunut ja ph nousi 6,5 -> 7. Laitoin nyt äsken taas 1/2 tl soodaa ja katselen taas mahd huomenna vesiarvoja... Pitäisikö kannot ottaa akvasta pois? Siellä on kaksi, noin 10x15 cm kantoa.....
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

kalakamu3 kirjoitti:Tälä hetkellä yhdessä 130 litrasessa akvassani on vesiarvot pH 7, Gh 6 ja kh 3, laittaisin sinne omput :) Mitä pitää muuttaa vesiarvoissa ja miten? Olen koittanut ruokasoodalla nostaa ph:ta ja kh:ta... laitoin kahdessa erässä yhteensä 1 tl soodaa, kh ei muuttunut ja ph nousi 6,5 -> 7. Laitoin nyt äsken taas 1/2 tl soodaa ja katselen taas mahd huomenna vesiarvoja... Pitäisikö kannot ottaa akvasta pois? Siellä on kaksi, noin 10x15 cm kantoa.....

Eikös kantojen se tanniini ole se pehmentävä ainesosa? Siis se sama joka värjää veden rusehtavaksi. Eihän ne kannot pajon pehmennä, jos sitä ruskeatakaan ei näy vedessä. Vai?
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

En osaa sanoa pehmentävätkö vettä ilman sen värjäämistä, mutta meillä ei kyllä värjää vettä, ovat sen verran akvaariossa olleet (enemmän tai vähemmän 15 vuotta) :D Mites noi veriarvot ompuille, jos ne tollaisina pysyisivät?
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Tällä hetkellä yhdessä 130 litrasessa akvassani on vesiarvot pH 7, Gh 6 ja kh 3, sinne olisivat siis omput menossa....
Minkälaiset olisivat nämä vesiavot ompuille? :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kalakamu3 kirjoitti:Tällä hetkellä yhdessä 130 litrasessa akvassani on vesiarvot pH 7, Gh 6 ja kh 3, sinne olisivat siis omput menossa....
Minkälaiset olisivat nämä vesiavot ompuille? :)

Kuulostaa ihan hyvälle. Ph voisi olla jopa hiven korkeampi, esim. ph 7.2-7.5, jos muut elikot sallivat, mutta hyvä noin. PH:ta voi tarpeen mukaan nostaa ruokasoodalla, mutta tiedettävä mitä tekee ja annosteltava varovasti. Mutta tuo ihan ok nytkin.

GH 6 on hyvä eli omput tykkäävät kovahkosta vedestä, että kuori pysyy ok.

Tykkäävät mielummin viilemmästä kuin lämpimästä vedestä. Lämmin vesikin esim. 26-28 ok, mutta elämä hiven vilkastuu ja lyhenee. Viileässä ovat hitaampia, joskin hiven pitkäikäisempiä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

No nyt on sitten kaikki omenakotilot kuolleet. Olikos se viime kesänä kun Fisutarelta ostin ison joukon omppuja. Pikkuhiljaa kaikki menehtyivät. Yhtään munarypästä eivät reilussa vuodessa tehneet. En minä keksi muuta syytä siihen ettei omput meillä pärjää. Veikkaa ongelmaksi platyjen nyppimistä. Platyt eivät jättäneet omppuja hetkeksikään rauhaan. Nyt pitäisi keksiä jotain muuta omppujen tilalle mutta mitä. Akvaariossa on yksi seeprakotilo joka on elellyt akvaariossa jo pari vuotta.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Kiitos fisutar vastauksesta! Vesi saisi juu olla viileää, mutta sitä kun kesällä ei oikein viileämmäksi saa, jollei siirrä akvaariota kellariin :D talvella onneksi voi vaikuttaa jo enemmän!
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Ostin tänään turusta akvaariokaupasta ompun, niillä oli vielä myynnissä. En tiedä lieneekö sitten myyntierä laajentanut itse itseään vai miksi, mutta sukarapujen kanssa tuon heitin asumaan 60-litraiseen. Eihän kiusaa sukarapuja?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Omput ei kiusaa sukarapuja voit pitää huoletta yhdessä.
AmanitaMuscaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:18, 09.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja AmanitaMuscaria »

Näin eräässä eläinkaupassa omenakotiloita, niitä taisi olla 20-30 ja koko vaihteli ihan pienestä poikasesta noin 3cm. Eli ovat lisääntyneet tuon kiellon jälkeen ja en ole saanut sitten oikein käsitystä että onko ok että kauppa näin ''kasvattaa'' omppuja vaikkei niitä lisää tilaisikaan?
Näistä muutama yksilö oli 1,5-3cm, ja kaksi tai kolme näistä isommista tipahteli pari kertaa ylempää akvaariosta pohjalle asti, onko tämä normaalia ompuille? Olen tottunut siihen että maakotilot ei juuri tippuile ja ovat tiukasti kiinni, mutta vesikotiloilla taitaa olla eri?

Olen siis harkinnut kotiloita akvaarioon (suosikkina ehkä juurikin omenakotilo mutta muita mielenkiintoisia lajeja olen löytänyt myös) ja vaikka olen kuinka koittanut etsiä informaatiota niin haluan vielä varmistua parista asiasta. Eli (omena)kotilo käsittääkseni vaatii sekä suodattimen että ilmastimen? Olen kuullut että ilmastin ei olisi niin ehdoton?

Äh, ihan kauheeta olla näin aloittelija! :D
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Mun omppu tipahtaa joskus kun oikein pelästyy lasin taakse hyökkäävää naamaa. :)
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Amanita: Minulle akvaariokauppias sanoi saaneensa suoraan Eviralta ohjeen, että "varaston saa myydä loppuun". Ja jos se varasto sitten omia aikojaan lisääntyy niin sekin on ok [;)] . Eli sen verran on onneksi järkeä näissäkin kuvioissa.

Ilmastin ei ole kovin olennainen, nämähän käyvät pinnalta haukkaamassa ilmaa joka tapauksessa. Suodatin on sen sijaan ihan ehdoton, nämä ovat varsin tuotteliasta porukkaa. Kesällä oli altaassa kaksi aikuista omppua (noin nelisenttisiä) munimispuuhissa ja suodatin piti puhdistaa kaksi kertaa viikossa, meni ihan tukkoon. Nyt on 63l altaassa parikymmentä omppuvaavia kasvamassa, saa nähdä mitä tapahtuu... 8O
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
AmanitaMuscaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:18, 09.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja AmanitaMuscaria »

suomunaama: Ne saattoivat säikähtää, kotiloparat hyppäsi alas juuri silloin kun läheltä katsoin :D

hippikala: No tuo on kyllä hyvä että ''varaston'' lisääntymiseen ei puututa :D Sama ei kyllä taida koskea harrastajia, silloinhan kielto ei toimisi ollenkaan?

Olen kuullutkin että omput on vähän sottaista porukkaa niin suodattimen hankintaan olen varautunut :mrgreen:
Kuinka iso allas ja kuinka tehokas suodatin noilla sinun kahdella ompulla oli?
AmanitaMuscaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:18, 09.09.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja AmanitaMuscaria »

En saanut muokattua viestiä, joten nyt tulee toinen viesti heti toisen jälkeen :|

Eli olen siis ihan pelkkää kotiloakvaariota perustamassa ja se tulisi olemaan ensimmäinen oma akvaarioni, ja olen akvaarion perustamisesta lukenut vaikka kuinka mutta pelkään käsittäneeni jotain silti väärin. Eli akvaario olisi noin 40l ja sinne sitten suodatin, mutta kun ostan/tilaan suodattimen, tarvitseeko siihen tilata lisäosia vai onko paketissa yleensä kaikki valmiina?
Toinen asia on akvaarion kypsyttäminen, kuinka se parhaiten kotiloakvaarion osalta tapahtuisi? Tulisiko käyttää jotakin kypsytysainetta, kun suodattimen varmaankin ostan uutena?
Entä vedenparannusaine, mikä olisi hyvä ja kotiloille vaaraton? Entä kotiloille paras tapa lisätä veden kovuutta?
Vedestä aion testata nämä: pH, KH, GH, NO2, NO3 ja Cu2.

Pahoittelen kysymystulvaa, ihana jos joku viitsii vastata :mrgreen: On ollut kauhean vaikeata löytää tietoa akvaarion perustamisesta juuri (omena)kotiloille, kaloille löytyy niin helposti kaikkea ohjetta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Sanokeepa muuten monta omppukotiloa mahtus asumaan 128L akvaariossa?
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Amanita: nuo kaksi jätemyllyä olivat 54 litran altaassa ja Eheim Pick-Up 2008 melkoisen vanhalla suodatinpatruunalla. Edesmenneet omput ovat pakastimessa, naaras oli kuollessaan neljän sentin mittainen ja koiras kolme ja puoli. Eli eivät nuo kai varsinaisesti vielä täysikasvuisia edes olleet, jos ihan omppujen maksimikokoa ajattelee... Mutta siis kutivat innokkaasti koko kesän ja heittivät sitten henkensä. Todennäköisesti korkealla lämpötilalla oli tuossa osuutensa, omputhan olisivat mieluusti suht viileässä vedessä mutta minkäs teet kun allas pysyy ilman lämmitintä 25 asteessa ja helteillä kuumenee kolmeen kymppiin.

Tässä uudessa on litroja 63 ja sama suodatin, tosin nyt olen myös virittänyt suodatusta altaaseen istutetun huonekasvin kautta. On kyllä vakavasti harkinnassa tehokkaamman suodattimen hankinta, kun vaan tietäisi mikä olisi tehokas mutta riittävän pienikokoinen tämmöisiin pikkupurnukoihin. Suosituksia otetaan vastaan...

Suodattimissa on yleensä kaikki mukana. Kypsytys kannattaa hoitaa ihan kuten kala-akvaariossakin. Itse harrastan pitkää kaavaa, esim tuo 63l muhi useamman viikon ennen kuin sinne siirtyi yhtään kotiloa. Kypsytysaineista varmin on Prodibion valmiste, sellaisia lasiampulleja. Se taitaa olla ainut kypsytysvalmiste, minkä hyödyllisyydestä ei AW:ssa synny kiistaa [;)] . En ole kuullut, että mikään vedenparannusaine olisi ompuille vaarallinen. Paras aine lienee kuitenkin Seachem Prime, se nollaa käsittääkseni myös ammoniakkia ja nitriittiä. Kovuuden säätämisessä Seachem Equilibrium on ilmeisesti parhainta ikinä, itse olen kuitenkin toistaiseksi käyttänyt vielä kipsiä ja soodaa vesiarvojen säätämiseen. Olen laittanut kotiloille myös palan seepiansuomua altaaseen, en ole kyllä nähnyt, että olisivat sitä järsineet.

Vesitesteistä suosittelen lämpimästi ammoniakkitestiä NO4. Sillä on ollut yllättävän paljon käyttöä vedenlaadun tarkkailussa. Esim kypsytysvaiheessa kyttäsin nimenomaan ammoniakkia samalla kun syötin altaaseen yliannoksia kalanruokaa. Omppujen kanssa pitää nimittäin varautua siihenkin, että suht suurikokoinen omppu kuolee huomaamatta ja jää mätänemään johonkin altaan nurkkaan. Eli ihan hyvä testata muutamaa kauhuskenaariota silloin kun altaassa ei ole oikeita asukkaita, tietääpähän sitten miten nopeasti bakteerit saavat allasta siivottua. Itse olin tyytyväinen kun näillä yliruokintakokeilla ammoniakkitesti pärähti huippuarvoihin ja puolessa vuorokaudessa putosi nollaan ilman että itse teki mitään. Tietääpähän että altaan bakut ovat iskukunnossa vaikka sitten viikonloppureissun aikana kävisi jokin katastrofi veden pilaantumisen kanssa.

Tuo on ihan totta, että kotiloista löytyy hankalammin tietoa. Ilmeisesti englanniksi olisi ihan omenakotiloille omistettuja kirjojakin mutta itse en ole niihin vielä langennut. Kaksi vuotta sitten olin saman ongelman edessä kuin sinä, omput kiinnostivat hurjasti mutta tuntui että suurin osa tiedosta keskittyi siihen, millaisissa oloissa omput vielä joten kuten pysyvät hengissä ja hoitavat hommaansa leväraappana. Eikä niinkään, että mikä olisi ompuille itselleen se kaikkein paras ja mukavin tapa elää ja olla. Sama koskee tietysti muitakin kotiloita, AW:ssakin suurin osa kotilokeskustelusta keskittyy siihen, millä mokomat nilviäiset saa nopeimmin hengiltä. Tässä uudessa 63 litraisesa on nyt omppujen lisäksi kiekkokotiloita, kierteisiä, "roskakotiloita" ja kehäkotiloita, taitaa huppukotiloitakin löytyä. Paratiisikotilot tai pagodikotilot kiinnostaisivat, mutta saatavuus on sitten toinen juttu. Todennäköisesti sorrun jossain vaiheessa tilaamaan semmoisia. Katsoo nyt ensin mitä tämä uusi omppujen sukupolvi saa altaassa aikaan...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”