viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

PasEri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Karjalohja

viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja PasEri »

Moro!

Viestejä selaillessani olen huomannut (yleistyvästi), että varsinkin aloittelevat harrastajat palstalla liittävät viestiinsä seuraavantapaisia osioita:
Mainittakoon anteeksi pyytävästi ja selitelleen, etten itsekään mikään konkari täällä ole, joten tulkintani yleistyvästä asiasta voi olla vääräkin. [;)]

"tää nyt on vaan tällainen ajatus, mitään en ole vielä hankkimassa..."
"siis tottakai otan asiasta vielä tarkemmin selvää, mutta..."
"en tee tietenkään mitään, ennenkuin saan varmistuksen asialle..."
"teoriapohjalta lähdetään, ei soitellen sotaan..."
"ja ihan tiedoksi, otan kyllä selvää asioista, ei tarvitse nillittää...."
"tärkeintähän on se, että kalat viihtyy ja voi hyvin..."
"JA siis tietenkin mä ensin annan ne kaksi pois ja sitten ostan ne kolme...."


Itse mietin, että miksi näin? Onko palaute ja vastaukset olleet tähän vaikuttavina tekijöinä?
Pääsääntöisesti kuitenkin ihmiset pyrkivät kysymyksillään tekemään sen parhaimpansa kalojen ja hoidon suhteen.

Mutta kaikkea saa ihminen aikansa kuluksi ihmetellä, eiköstä juu.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Näinpä näin, samaa olen minäkin täältä lukenut. Eli jos jonkun kysymyksen esittää on ensin tehtävä niin tarkka selonteko tekemisistään (ja mitä altaasta löytyy jne..) ja miksi niin ja näin ennenkuin uskaltaa kysyä mitään mielipiteitä. Aika kärkkäästi mielestäni täällä kysymyksiin vastataan, jos jotain kysyy ja ilmeisesti on parempi tietyt "perusjutut" kertoa jo tietävänsä, jotta uskaltaa kysyä mitään. Eli ymmärrän tuon aloituspointin kyllä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Kyllä vastausten sävy vähän sellainen on, että se laittaa jo valmiiksi pyytämään anteeksi. Huomasin sitä tänään tekeväni myös akvaarioliikkeessä.

Ehkä karrikoiden voisi todeta, että kysyt mitä tahansa (vaikka vain suosituksia hyvästä kasvilannoitteesta tai kalanruuasta), olet tilivelvollinen myös siitä, millaiset vesiarvot on ja miten kypsytys on sujunut. Pitäis varmaan lisätä kaikkien allekirjoitukseen jo nuo...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Voi myös johtua siitä, että osa A-W:n käyttäjistä olettaa, etteivät "non-akvaristit" osaa mitään. [;)]
Nämä päivänselvyydet ja selittelyt ovat välttämättömiä. Ne tulevat aina esiin, kaikkein helpointa on aloittajan kirjoittaa päivänselvyydet jo heti kuin odottaa että joku senioriakvaristi (itsekin välillä, vaikka kokemusta köyhästi) kysyy perustietotaitoa. :D

pisarat2 ehtikin jo nostaa samaa asiaa esille...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
PasEri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Karjalohja

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja PasEri »

MA7xGE kirjoitti:Nämä päivänselvyydet ja selittelyt ovat välttämättömiä. Ne tulevat aina esiin, kaikkein helpointa on aloittajan kirjoittaa päivänselvyydet jo heti kuin odottaa että joku senioriakvaristi (itsekin välillä, vaikka kokemusta köyhästi) kysyy perustietotaitoa.
Tätä en kiistä lainkaan :D

Oma ajatukseni ja viestin aloituksen pointti lienee se sävy, joka viesteistä välittyy.
Perusasiat ja tiedot ovat useinkin ehdottoman tarpeellisia, varsinkin sopivaa kalastoa, ongelmia ym. selviteltäessä.
Apitha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 13:15, 23.10.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja Apitha »

Allekirjoitan aloituksen! Tämän ilmiön huomaan jollain tasolla nytkin kun itselläni kävi niin, että nimimerkki meni vaihtoon kun palailin akvaariohommiin uudelleen. Vanha nikki (jossa viestejä vähän enempi kuin 9 ja statuskin jo ainakin "member" :mrgreen: ) on kyllä vielä voimassa kuulemma, mutta koska olen unohtanut salasanani ja silloinen s.postinikaan ei enää ole voimassa, piti aloittaa uudella nikillä nollasta. Olen siis se noviisi "non-akvaristi" ja tietämätön vain siksi, että olen rekisteröitynyt AW:iin vasta hiljattain ja viestien määräkin on surkea yksinumeroinen ;) Toki myönnän "kuivien" vuosien myötä myös paljon unohtaneeni monia juttuja ja välillä tunnenkin itseni ihan uunoksi näitä akvaarioasioita pohtiessani :D

On totta, että harrastuksessaan pidemmälle ehtineillä on hurja määrä osaamista ja tietoa jaettavana niin halutessaan ja varmasti turhauttaa esim. useat aloitukset samasta aiheesta tai aloitukset, jossa pyydetään nopeasti apua, mutta ei loppujen lopuksi anneta infoa, jonka pohjalta apuaan voisi tarjota. Monessa kohtaa hoetaan, että kaikki ne omat mokansa ovat joskus tehneet, (itsekin :) ), joten uutta se ei ole kenellekään ja sehän ei ole tyhmä, joka kysyy! Konkarit tuntekoon ylpeyttä siitä, että ovat viisaampia kuin monet muut, sen heille suon vilpittömin sydämin :)

*Muoks* Korjaan viestien määrää, onhan noita jo 10! :mrgreen:
Entinen kiekkoharrastaja (ex-Helmi1978) palaa kahden muuton ja kahden lapsen (=6 vuoden tauon) jälkeen akvaariohommiin. Suunnitelmissa nyt n.500-litrainen allas, ehkä lehtikalasta lähdetään liikenteeseen tällä kertaa.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Eivät tiedot vesiarvoista, altaan koosta tai kalastosta toki turhia ole - eteenkään, jos niitä tarvitaan ongelman ratkaisemiseen. Mutta kyllä välillä tuntuu, että kysymykseen vastataan vastakysymyksellä (miten kypsytetty) vain koska ei muuta vastausta keksitä.Mutta kehuttava on sivustoa myös, kyllä täältä apua löytyy ja avuliaita ihmisiä!
Ginger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:45, 06.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Kyllä minusta jo se on tosi hieno asia että aloitteleva akvaristi on eksynyt aqua-webin kaltaisille sivuille, täältä sain itsekkin aikoinaan paljon arvokasta tietoa kun silloin aikoinaan tämän harrastuksen parissa aloittelin. Monta vuotta lähes päivittäin aqua-webbiä selailin ennenkuin edes rekisteröidyin tänne. Aina ei tosin edes se pitkään jatkunut akvaarioharrastus takaa sitä että asioista jotain tietäisi. Tämän todistin jälleen viime viikonloppuna kun kävin sukulaisen luona kylässä. Hän on jo yli 20 vuotta omistanut 250 litraisen altaan ja viime viikonloppuna vierailullani siellä uiskenteli 3 kultakalaa ja tiikerinuoliainen. Tiikerinuoliaisen lajia ei sukulaiseni tiennyt, oli ostanut akvaarioliikkeestä koska se oli tarjouksessa ja "kivan värinen". Ihmettelin myös että missä suodatin on kun vesi ei kiertänyt lainkaan ja pinnoillekkin oli ehtinyt muodostua kitkeränhajuinen sinilevämatto. Ulkosuodatin löytyi sitten pesemättömänä kylpyhuoneesta, oli kuulema mennyt rikki viime talvena.... *huokaus* En viitsinyt tuon näyn nähdessäni enään edes kommentoida mitään (turha vaiva, vuosien varrella nähty), vaan kävin samoin tein putsailemaan akvaariota kuntoon. Eli paljon enemmän ainakin minua ottaa päähän se, jos jotakuta ei edes kiinnosta kysyä / ottaa asioista selvää, kuin ns. puutteelliset tai toistuvasti esiintyvät kysymykset :)
PasEri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Karjalohja

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja PasEri »

Ginger kirjoitti:täältä sain itsekkin aikoinaan paljon arvokasta tietoa kun silloin aikoinaan tämän harrastuksen parissa aloittelin.
pisarat2 kirjoitti:Mutta kehuttava on sivustoa myös, kyllä täältä apua löytyy ja avuliaita ihmisiä!
Totta turisette.
Kyllähän täältä löytyy paljon hienoja akvaristeja, jotka jakavat tietoa ja taitoa - siitä kuuluu kiitos monellekin!
Eli pois moinen anteeksipyytely, saa kysyä ja saa vastata :D
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Heh, minusta aina tuntuu nuo anteeksipyyntelyt siltä, että "en ole vielä jaksanut tutstua asiaan tarkemmin, kun haluaisin siihen ensin vastauksen, joka saattaisi tyhjentää tiedonhaluni" Esimerkiksi johonkin kalavalintaan yksi myöntävä vastaus foorumilla saattaa unohduttaa tuon anteeksi pyydetyn taustakartoituksen. Aiankin näin minä usein tulkitsen näitä. :D

Ja mitä vastaamiseen tulee, niin olen huomannut olevani varsinainen kusipää palstalla niille, joiden kirjoitustyyli häiritsee / on häirinnyt minua joskus. Pitäisi vaan olla vastaamatta silloin. :roll: Noh, pitäydytään asiallisella linjalla jatkossa. Peruskysymyksistä kun emme ikinä pääse eroon, mutta täytyykö meidän päästä?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
PasEri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Karjalohja

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja PasEri »

Hilleri kirjoitti:Heh, minusta aina tuntuu nuo anteeksipyyntelyt siltä, että "en ole vielä jaksanut tutstua asiaan tarkemmin, kun haluaisin siihen ensin vastauksen, joka saattaisi tyhjentää tiedonhaluni"
Hyvä pointti, varmasti osa on ihan tuotakin. Aloittaessani itse harrastusta, löysin A-W:n ja en tiennyt muita paikkoja hankkia tietoa. Netin muut lähteet (suomi24.fi yms) tuntuivat epäluotettavilta. Kirjoja oli paljon, ja niissä tieto oli kovin ristiriitaista. Nyt hiukan opittuani, osaan kalastella tietoa ja omaa näkemystäkin on jo tullut kriittisen silmän avuiksi. :D
Boomscarf
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 14:10, 20.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Itseä vähän ärsyttää jos asiallisesti sanotaan toiselle vääristä vesioloista vaikka tietylle eläimelle, niin sitten ollaan silleen "joo, kyllä mä sen tiesin ja oon koittanutkin miettii uutta allasta/kalastonvaihtoa/uutta kotia". Jos ajatusta on miettinyt tai "miettinyt", niin miksei ole ottanut asioista selvää kun ei ne siellä pään sisällä yksinään ainakaan ratkea. On ihan okei että myönnetään oikeasti jos jotain ei ole tullut ajatelleeksi ja hyvä vaan jos kysyy. Kaikessa pitää olla turhan pätevä. Erityisesti kovin nuorissa ja vähän ehkä fresheissä käyttäjissä tätä huomaa ja sitten kaikki neuvominen otetaan ns. veeittuiluna ja kiukutellaan että "joojoo, enkö mä sanonut että teen jo paremmat olot kaloille". Toisaalta ehkä nuoremmat ottaa paremmin neuvot vastaan kuin erään vanhemman naisen kommentti samaan asiaan "ihan sama, mä pidän kalojani miten haluan!!!!111"... oookei, rouva on uniikki lumihiutale ihan rauhassa. :roll:

Tiedä sitten onko tämä internet vähän huono tähän asiaan, koska kalojen pito herättää tunteita puolin ja toisin eikä niitä välttämättä saa tuotua oikein (tai kohteliaasti) esille.
KrisAnn
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 11:50, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: viestien selittelyt, pahoittelut ja anteeksipyytelyt?

Viesti Kirjoittaja KrisAnn »

Kyllähän se anteeksi pyyteleminen ja muu mateleminen toisen ihmisen edessä osoittaa vain pelkkää luonteen heikkoutta, eikä sellaista voi katsoa kuin syvää myötähäpeää tuntien. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”