Tunnustusten luolan OT

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

pikku_kalaset kirjoitti:Jos todella pystytte leikittämään kissaanne koko sen hereilläolo ajan niin sillä tosiaan on yhtä paljon virikkeitä kuin luonnossa
Jos saan kysyä, niin leikiikö/onko kissalla virikkeitä luonnossa koko sen valveillaoloajan? Minä en kissoista paljon mitään tiedä mutta tuntuu vähän kummalta ..
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Se on jännä miten nettien keskustelupalstoilla tulee aina kinaa kissojen tai kultakalojen pidosta.. varsinkin niiden ihmisten kesken jotka eivät kumpaakaan omista.
Tulee ihan sellainen olo, että kissanomistajia pidetään huonoina ihmisinä. Kuuluuko koira kerrostaloon? Ja hevoset eivät muuten elä luonnollisessa ympäristössään, kun ne päivisin ovat tarhassa ja yöksi suljetaan pilttuuseen :D Tai entäs ne särkänniemen delfiinit??
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Pihalla vs. sisällä. Kuten äsken kirjoitin, niin oma kissani sai ihan itse päättää koska ulkoilutti minua. Saman pihan ja samat oravat ja linnut hän näki ikkunasta, neljännen kerroksen korkeudelta, joka päivä. Ratkaiseva tekijä ulos lähtemisessä oli todellakin sää eikä mikään virikkeellisyys. :)
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Kissalla on pihalla virikkeitä koko ajan, koska voi vapaasti tehdä mitä mieleen juolahtaa isommalla alueella kuin yksiö. Koira pääsee kerrostalosta ulos, joten on eri asia kuin kissa, jota ei ulkoiluteta, koska "ei se tykkää olla valjaissa". Kyllä meidänkin Muffe näkee ikkunasta joka päivä linnut ja oravat mutta silti kummasti se kinuaa sinne ulos, mutta kun valjaat laittaa niin ei enää haluakaan. Ollaan kuitenkin opetamassa valjaisiin, mutta eräs traumaattinen kokemus nollasi vuoden mittaisen prosessin ja pitää alottaa alusta.
Viimeksi muokannut pikku_kalaset, 14:23, 15.07.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Anteeksi siitä etten omista kissaa, mutta minua vain kiiinnosti tietää, leikkiikö kissa yleensä luonnossa koko valveillaoloaikansa.
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Joo siin olet oikeassa ettei se tietenkään leiki :) Kunhan hengailee ja menee välillä minne haluaa. Ulkonakin kissat usein loikoilee jossain. Välillä tutkii reviirin (jolloin rohkeimmat saattavat joutua vaaraan ja lähteä kauaskin).
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja narm »

Laitappas lapsesi leikkimään hiekkalaatikolle, jonne kissat tekevät tarpeensa.On tosi terveellistä, kun lapsi pyörittelee kakkia suussaan... [}:)] .
Jätä rattaat ulos ja kun menet siirtämään niitä sisälle, on naapurin kissa tehnyt jo tarpeensa niihin.

Tässä vain pari esimerkkiä...mitä olen kuullut.

Toissa päivänä makoili kuollut kisu autotien vieressä lähellä Hki Konalaa...toivottavasti ei ollut juuri sinun kissasi.

Minäkin olen aikoinaan yhden kissan teilannut autolla...moottoritiellä... juoksi suoraan auton eteen.
Paha se on motarilla rueta ketään väistämään, siinä on jo oma ja muiden henki vaarassa.


Kyllä ne kisut ,jotka ovat aina eläneet sisällä keksivät siellä ihan tarpeeksi virikettä itselleen.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mites sitten kun eivät nekään kissat jotka vapaasti pääsevät ulos kuitenkaan siellä koko päivää ole? Käyvät puoli tuntia pari kertaa päivässä, ja muun ajan lojuvat sohvalla televisiota katsomassa. Talvisin käyvät portailla haistelemassa ilmaa ja hipsivät äkkiä takaisin. Näitä harvoin viitsitään leikittääkään kun "sehän pääsee ulos".
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Ei niitä kissoja munkaan mielestä saa pitää vapaana kerrostaloalueella, jossa on lastenleikkipaikka.
narm kirjoitti:toivottavasti ei ollut juuri sinun kissasi.
Keskityppäs kuule lukemaasi piikkien sijaan. Eipä ollut minun kissani juu, kun en kissaani vapaana pidä!

Enkä tietääkseni ole motarin läheisyydessäkään ketään kehottanut kissaa vapaana pitämään...
narm kirjoitti:Kyllä ne kisut ,jotka ovat aina eläneet sisällä keksivät siellä ihan tarpeeksi virikettä itselleen.
Jos haluat tuohon uskoa niin en mä voi sun päätä kääntääkään. En vain pidä kovin todennäköisenä, että kissa joka elää pienessä tilassa ja voi vain katsoa ulos eikä koskaan pääse sinne, olisi kovin onnellinen. Tämän näkee jo siitä, miten usein kissa hinkuu ulos, jos on kerrankin sinne päässyt.

maisu, joo toki ne menevät sinne kun itse haluavat.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mun mielestä kissaa voi pitää ulkona. Ei taajamassa, mutta ulkopuolella.

Jos mulla olisi rotukissa, niin pitäisin sitä sisällä ja varmaan valjailla/hihnalla ulkoiluttaisin .. Maatiaiskissaa pitäisin varmaan vapaana ulkona ja välillä sisällä. Tää on mun mielipide :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Niin, samaa mieltä butterfliesin kanssa. Kyllä "normi"kissa on ulkoilman työntekijä, rotukatti istuu sisällä silkkityynyn päällä. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Todella hankala argumentoida ihmiselle joka "ei usko että supikoiria on niin paljon Suomessa..tai ei usko että huuhkaja pystyy metsästämään kissan...eikä usko tehtyyn tutkimukseen kissan reviirin koosta".
Tässä nyt kuitenkin lainaus wikipediasta koskien supikoirien määrää Suomessa: "1990-luvun puolivälissä Suomessa arveltiin olevan keväisin noin 40 000 ja loppukesällä 175 000 yksilöä,[9] ja vuonna 2010 arvio oli kasvanut puoleen miljoonaan yksilöön"
Samasta lähteestä lainaus koskien huuhkajan ravintoa: "Huuhkajan ravintoa ovat jyrsijät ja muut nisäkkäät, linnut, matelijat, sammakkoeläimet, kalat sekä kovakuoriaiset ynnä muut selkärangattomat. Huuhkaja voi saalistaa isojakin eläimiä, kuten variksia, lokkeja, siilejä, jäniksiä ja kissoja, joskus jopa kettuja"
Joten on se kissa aidosti vaarassa siellä luonnossa samotessaan vaikkei autoteitäkään olisi lähellä. Tosin ihminen jonka mielestä kissaa pitää pitää vapaana ei tietenkään näitä asioita huomioi. Tuttavaltani on kuollut auton alle kaksi kissaa parin vuoden sisällä ja siellä ne näyttävät ulkona nykyisetkin kissat juoksentelevan. Olisi kiinnostavaa nähdä tutkimus jossa verrataan puolueettomasti kummat elävät pidempään, sisäkissat vai ulkokissat. Näppituntumalla väitän että sisäkissat (eläinkaupoissa ja eläinlääkärin vastaanottoavustajana työskennelleenä), siihen tylsistymiseen kun kuitenkin kuolee hitaammin kuin auton alle tai petoeläimen hampaisiin. Sitä en kiistä etteikö vapaana ulkoileva kissa eläisi virikkeellisemmässä ympäristössä kuin sisäkissa, mutta minun mielestäni se "onnellisuus" ei ole hintansa väärti. Ja sitten on vielä olemassa sellainen pikkuseikka kuin Suomen laki, joka kieltää kissan irti pitämisen. Tästä laista voisi päätellä senkin, että ne kissojen luonnolle aiheuttamat tuhot ja yleisten alueiden sotkemiset (kuten ne hiekkalaatikot ymv.) ovat nekin ihan oikea ongelma.
Hyvä vinkki kissojen omistajille: Kisulle saa vipinää kinttuihin ja tuiketta silmiin kun antaa sille pakastehiiren. Siis semmoisen käärmeenruoaksi tarkoitetun mitä saa eläinkaupasta. Sillä leikitään kun se on jäässä ja kun se on sulanut, se syödään. :)

Millähän perusteella muuten poiaat nyt luokittelee maatiaisen vapaana pidettäväksi ja rotukissan sisäkissaksi? Sama eläinlaji kuitenkin kyseessä. Ei kai tässä nyt vaikuta eläimen ostohinta mielikuvaan sen hengen arvokkuudesta?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja narm »

pikku_kalaset kirjoitti:Ei niitä kissoja munkaan mielestä saa pitää vapaana kerrostaloalueella, jossa on lastenleikkipaikka.
narm kirjoitti:toivottavasti ei ollut juuri sinun kissasi.
Keskityppäs kuule lukemaasi piikkien sijaan. Eipä ollut minun kissani juu, kun en kissaani vapaana pidä!

Enkä tietääkseni ole motarin läheisyydessäkään ketään kehottanut kissaa vapaana pitämään...
narm kirjoitti:Kyllä ne kisut ,jotka ovat aina eläneet sisällä keksivät siellä ihan tarpeeksi virikettä itselleen.
Jos haluat tuohon uskoa niin en mä voi sun päätä kääntääkään. En vain pidä kovin todennäköisenä, että kissa joka elää pienessä tilassa ja voi vain katsoa ulos eikä koskaan pääse sinne, olisi kovin onnellinen. Tämän näkee jo siitä, miten usein kissa hinkuu ulos, jos on kerrankin sinne päässyt.

maisu, joo toki ne menevät sinne kun itse haluavat.
Mitäköhän neiti nyt "kiljuu" ...?
En lauseita sinulle kirjoittanut, vaan ihan yleisesti :roll: .

Ja kissat kulkevat pitkiäkin matkoja...se "motarin" kissakin saattoi olla maalais kisu...
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mari kirjoitti:Millähän perusteella muuten poiaat nyt luokittelee maatiaisen vapaana pidettäväksi ja rotukissan sisäkissaksi? Sama eläinlaji kuitenkin kyseessä. Ei kai tässä nyt vaikuta eläimen ostohinta mielikuvaan sen hengen arvokkuudesta?
Kyllä se sama eläinlaji on, tiedän. Mun mielestä rotukatteja vaan yleensä pidetään sisällä, kun maatiaiset ovat niitä rotantappajia. Ostaisitko itse 1200e siamilaisen ulos pitämään kartanon hiirikantaa kurissa?

Hengen arvo on sitten asia erikseen, siihen en ota enempää kantaa koska minusta ne ovat saman arvoisia. Niitä nyt vain useimmiten pidetään erilailla, joskus tämä liittyy kissojen jalostukseen (rotukissoja pidetään sisällä), joskus ei.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

narm kirjoitti:Laitappas lapsesi leikkimään hiekkalaatikolle, jonne kissat tekevät tarpeensa.On tosi terveellistä, kun lapsi pyörittelee kakkia suussaan... [}:)] .
Jep.. Faija oli aikoinaan Haagassa talonmiehenä päiväkodissa. Yhden mummelin kissa sitten kävi aina sontimassa sinne hiekkalaatikkoon ja faija sit kävi avautumassa tälle mummolle, kun tiesi missä asui. Mummo torui kissaa ja sanoi "montako kertaa minä olen Miisu sinulle sanonut että ei saa mennä tien yli!!" :mrgreen: Faijalla oli pokassa pitelemistä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Mari kirjoitti:Tosin ihminen jonka mielestä kissaa pitää pitää vapaana ei tietenkään näitä asioita huomioi.


Huomioipas! Jos niitä petoja vain ei siellä lähialueella liiku. En usko tutkimukseen, koska tiedän olevan myös kissoja, jotka eivät lähde pihan ulkopuolelle. Ovat liian arkoja, koska tietävät riskit. Uteliaimmille ei ehkä sovi vapaana pitäminen. Et itsekään ole niitä, jotka heti uskovat vastapuolta ensimmäisestä argumentista ainakaan jos on seurannut, miten monen kanssa olet täällä riidellyt.

Mun mielestä on jokseenkin kaksinaismoralistista, että lehtikala ei kyllä sovi alle 50 senttiä korkeaan akvaarioon (vaikka harvat itse asiassa kasvavat 40 senttisiksi), mutta kissalle ei tarvitse minkäänlaista minimikotia! Sitä saa pitää sisällä 24/7, yksiössä jossa seurana on kissakatras. Ja eihän se sieltä tietenkään koskaan luontoon halua. Mielellään nököttää siellä. Joojoo. Olen sanonut jo kaiken tästä eikä tämä keskustelu tästä etene. Menen vanhempieni luo nyt enkä meinaa roikkua netissä. Olen yhä sitä mieltä, ettei kissaansa vapaana pitävä ole mikään ihmishirviö, joka rakastaa lemmikkiään vähemmän kuin te. Sen vain halusin sanoa. Mikäli ette pääse stereotypianne ulkopuolelle, en voi teitä auttaa. Monet pitävät kissaansa vapaana liian vaarallisella alueella ja se on tuomittavaa. Ja mitä Mari sanoi tuosta laista niin se koskee vain taajamia. Esim. vantaalla kissojen pitäminen vapaana on itse asiassa sallittua. Vaikka vanhemmillani siis onkin ulkotarha.

Siitä olen samaa mieltä, että kotikissan tulee olla yhtä arvokas kuin rotukissankin ja jos on valmis pitämään kotikissaansa ulkona, muttei rotukissaa niin pistää ne tarpeettomasti eri asemaan rahallisen arvon perusteella.

Ajatelkaa minusta nyt mitä tahdotte, anteeksi jos olen olemassa ja terve.


Tuo marin neuvo pakastehiirestä oli hyvä! Pitääkin kokeilla. Btw mikä muuten olisi kissalle parasta ravintoa. Aina tietysti sanotaan, että eläinkaupasta, mutta olis kiva saada jotain ihan merkkejä. Mari kirjoitti joskus tosi hyvin kissakeskustelussa ja sitä ajattelin noudattaa näin ens alkuun:

"Älä syötä pennulle markettiruokia, vaan hae etenkin kuivaruoat eläinkaupasta ja valitse sieltäkin sellaisia merkkejä, joiden tuoteseloste alkaa sanalla *jonkun eläimen* liha. Raaka-aineluettelossa ei myöskään saisi lukea maissi useampaa kertaa (eli ei siis maissi, maissijauho ja maissigluteeni, koska nämä ovat kaikki oikeasti samaa tavaraa, ne on vain splitattu näin jotta maissin osuus näyttäisi pienemmältä), eikä lisättyä tauriinia (tauriinia pitää olla, mutta se ei saa lukea tuoteselosteessa raaka-aineiden seassa, koska se tarkoittaa lisättyä tauriinia=ruoassa ei ole tarpeeksi lihaa tyydyttämään kissan tauriinin tarve)."

Mistä ihmisten lihasta olisi eniten hyötyä kissalle? Hiiriä ei pahemmin ole pistää pöytään... Sisäelimet? Ihan perus possu, kana, nauta maustamattomana? Ja ilman sipulia, tietenkin (se on kai suurina määrinä vahingollista).

Täällä kun niin paljon kissaihmisiä pyörii niin ajattelin ihan hyötyäkin saada tästä. Olemme nimittäin remontoimassa Muffen ruokavaliota, kun liian kauan on mennyt pelkillä markettipöperöillä, vaikkei saisi.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mitä eroa on kotikissalla ja rotukissalla? Kotikissa asuu jossain muualla kuin kotona?

Ja todellakin - ajatellaan! Ja soon moro, ei tartte pitää kiirettä takaisin - pelasta vaikka maailma siellä joutessasi (tai tunne edes olo riittämättömäski ja pura sitä kaikkiin muihin). [;)]

EDIT - tämä siis tuohon aiempaan viestiin. Toiset kun suoltaa tekstiä niin paljon niin nopeasti ja niin pienissä pätkissä. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Aqualung kirjoitti:Ja todellakin - ajatellaan! Ja soon moro, ei tartte pitää kiirettä takaisin - pelasta vaikka maailma siellä joutessasi (tai tunne edes olo riittämättömäski ja pura sitä kaikkiin muihin). [;)]
Kiitos vain tästä. Tulipa hyvä mieli näin keskustelun päätteeksi. Mä olin ajatellu, et ihmiset suhtautuis tähän vain yhtenä keskusteluna eikä tekis sen perusteella musta syvälleluotaavia päätelmiä ihmisenä. Aattelin myös, et ne ei ehkä yhen keskustelun perusteella pitäis mua ihan tyhmänä tai lyttäis täysin ja ehkä auttais mua myöhemmin akvaarioon liittyvissä ongelmissa ja löytäis musta hyviä puolia muissa keskusteluissa. Kaipa se on täällä nettimaailmassa liikaa pyydetty sitten. Netissä ei ilmeisesti koskaan saa olla väärässä tai saa kaikkien vihat päälleen ja tuomitaan vielä surkeaksi ihmiseksikin.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Vaikka asuisi miten landella, niin kyllä silti kissaa voi valjaissa ulkoiluttaa. Ei se ole asumismuodosta kiinni.
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Se on kissasta kiinni. Kaikki ei sovellu valjaisiin. Tosin oon kyl alkanu miettimään, et onkohan se tekosyy, ku eihän se oo ihmekään, et kissa ei suostu niihin heti. Siinä pitää olla kärsivällinen.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Just juttelin tänään naapurin kanssa, kun se on ottanut aikuisen kissan edellisten omistajien pitovaikeuksien takia (koira kävi päälle). Aina ollut sisällä ja nyt oppinut kulkemaan valjaissa ja oikein pyytää ulos. Helpoinhan se on pennusta asti opettaa varmasti.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Valjaissa kissat on aluksi tosi säikkyjä, koska ne aina haluu etsiä ensin jonkun turvallisen paikan (yleensä joku ahdas paikka jonkin alla) ja kuikuilla sieltä. Kai ne pelkää ilmasta käsin tulevia petoja (kuten vaikka sit niitä huuhkajia, jotka -uskon Maria- jaksaa nostaa kuus kiloa). Mun kisu ainaki menee aina ekana puskaan tai yrittää talon perustuksiin tai muulla tavalla johonkin koloon, enkä voi päästää sitä sinne, koska en saa enää pois. Sit se suuttuu kauheesti, ku ei pääsekään eteenpäin ja alkaa riehua (yleensä otan sen syliin heti kun huomaan, et kohta se saa hepulin). Sit kerran se alko jo nuuhkia ihan kiinnostuneena ja söi ruohoa (mikä ei ehkä ole ihan hyvä asia kaupungissa). Illalla se tietenki oksens kauniisti kolme kertaa ne kaikki ruohot matoille.

Haluaisin vielä pyytää anteeksi kaikilta sitä, mikä mussa ärsytti. En tehnyt sitä tahallani enkä halunnut mitään pahaa. En myöskään ole täysin paha ihminen, tyhmä tai älyvapaa.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Tunnustusten luolan OT

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

pikku_kalaset kirjoitti:Siitä olen samaa mieltä, että kotikissan tulee olla yhtä arvokas kuin rotukissankin ja jos on valmis pitämään kotikissaansa ulkona, muttei rotukissaa niin pistää ne tarpeettomasti eri asemaan rahallisen arvon perusteella.
No, ilmeisesti tiedät paremmin minun ajatuksista ja mielipiteistä kuin minä itse, tai sitten et vain suostu ymmärtämään minua.

Sanon tämän nyt ihan suoraan: minä pidän joidenkin rotukissojen ulkonäöstä enemmän kuin maatiaisten. Siis ei, tämä ei koske kaikkia rotuja vaan joitakin. Tykkään siamilaistyyppisistä kissoista, kuten siamilaisita, balineeseistä, itämaisista ja seychelleistä. Ovat monet maatiaiskissat kuitenkin paljon kivamman näköisiä kuin esim. jalostetut karvattomat kissat.

Ja ei, en mieti että ''tuolla kissalla ei ole väliä elääkö se vai kuoleeko se, kun se ei ole rotukissa''. Sinä varmaan pystyisit sitten ostelemaan rotukissoja tuhansilla euroilla ja päästämään ne vapaiksi, mutta minä en oikein. Pointtini tässä vain on se, että rotukissoja yleensä pidetään (ainakin keskimäärin) enemmän sisäkissoina kuin maatiaisia!

Ja, itse en ottaisi enkä ostaisi välttämättä paperitonta kissaa. Se voi kuitenkin olla vaikka mistä pentutehtaasta kotoisin, en tosin tiedä onko kissamaailmassa tätä samaa touhua yhtä paljon kuin koirapuolella, mutta silti. Paperitonta koiraa en ainakaan ostaisi ikinä! Toinen asia on sitten se, jos tuntee kasvattajan hyvin, ts. hän on hyvä ystävä tai sukulainen tai muuta ja voi olla varma, että eläimiä hoidetaan hyvin ja kyseessä ei ole pentutehdas. Löytöeläimet on sitten asia erikseen, niilä ei voi olla papereita tai muuta. Siinä tapauksessa on hienoa, jos joku tarjoaa eläimelle kodin.

Sanoin asian suoraan niin kuin minä tekisin. Mitä mieltä minä olen, miten minä asian ajattelen.
Ehkä olen nyt teidän mielestänne joko a) kissojenvihaaja b) maatiaiskissojenvihaaja c) väärinajattelija d) stereotypioista irti pääsemätön tai jotain muuta. Mutta Suomi on vapaa maa (onneksi!) ja täällä saa sanoa mielipiteensä, eikä mielipide voi olla oikein tai väärin. Tosiasiat ja esim. lait ovat sitten eri asia.

Kiitos, olen puhunut.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Musta tuli kerrasta irtokissojen vihaaja. Oltiin tässä viikko "maalla" ja koirat irti omalla pihalla. Eikös sinne ilmestynyt naapurista kissa, joka on tunnettu siitä, että tappelee mieluusti niin talon omien kuin vieraidenkin koirien kanssa. Lopputulos oli, se että estäessäni kissaa menemästä koirien päälle, pääsin itse terkkarille kun se elukka roikkui käsissäni kynsin hampain. Itsepänhän käteni sinne työnsin kun ei siihen hätään silmiini osunut kättä pidempää, mutta laskin, että mieluummin mun kädet kuin revitty koira. Se olisi käynyt kalliiksi, nyt ei tullut muuta kun lasku, harmituksen ja säryn lisäksi, antibiooteista, kun haavat lähtivät tulehtumaan. Että lämmin kiitos sillekin kissan omistajalle. Jo jotta kenenkään ei tarvitse kommentoida koirien kisua provosoineen, voin kertoa, että molemmat tulee kissojen kanssa hyvin juttuun eivätkä ole edes oppineet niitä lennättämään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

pikku_kalaset kirjoitti:Et itsekään ole niitä, jotka heti uskovat vastapuolta ensimmäisestä argumentista
En, mutta jos minulle osoitetaan ja perustellaan selkeästi minun olevan väärässä, osaan myöntää sen. Osaatko sinä? ;)

Kissanruoka-asioista: Kun suunnittelee kissan ruokavaliota, kannattaa ottaa aina malliksi hiiri. Hiiri on kissalle optimaalisinta ravintoa mitä luonnossa on tarjolla, siinä on oikeassa suhteessa kissan tarvitsema määrä lihaa, sisäelimiä (näitä siis suhteessa aika runsaasti), luita ja myös kasvisravintoa (vatsalaukku). Hiiri myös sisältää eniten tauriinia, mikä on kissalle välttämätöntä. Kala ei kuulu luontaisesti kissan ruokavalioon ollenkaan, mutta sitä voi silti tarjota harvakseltaan. Kala mielellään kypsennettynä loisvaaran takia ja muistaakseni merikala on parempi vaihtoehto kuin järvikala (olikohan tällä nyt jotain tekemisä fosforipitoisuuden kanssa?).
Suhteessa siis syötetään eniten sisäelimiä (vaihtelevasti) ja sitten lihaa. Kissalle myös kannattaa tarjota liha palasina, jauheliha on tylsää. Jos oikein hihhuloi, voi ajatella että tarjoaa kissalle vain sellaisten eläinten lihaa joita se itse pystyisi tappamaan luonnossa eläessään, eli erilaiset linnut (etenkin pienet kanalinnut) ja jyrsijät. Yleensä näiden monipuolinen hankkiminen tuottaa sen verran ongelmia että kannattaa tarjota vain niitä lihatiskistä löytyviä lihoja mahdollisimman vaihtelevasti. Kanaa, nautaa, possua, riistaa ja jos kukkaro kestää niin ankkaa, hanhea, antilooppia ymv. :mrgreen:
Periaatteessa kissa tulee toimeen pelkällä kuivaruoallakin (laadukkaalla) ja vedellä, mutta toki sellainen ruokavalio on kovin tylsä ja usein ongelmaksi muodostuu riittävä nesteen saaminen (kissat ovat kovin laiskoja juomaan).
Teollisista kuivaruoista olen itse havainnut hyviksi (tässä järjestyksessä) Leonardon, Eukanuban (tätä ei vain taida saada Suomesta), Iamsin ja Almo naturen ruoat. Muitakin hyviä varmasti on, mutta näiden tuoteselosteet olen lukenut ja kokeillut omilla kissoillani käytännössä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”