Akvaarion suodatus-, kiertovesi- ym. systeemit ovat uudelleenjärjesteltävänä. Onkohan seuraavassa järjestelyssä jotain pielessä, siis jokin ajatteluvirhe (välittämättä nyt tässä yhteydessä tehoista ja mitoituksista).
Ulkosuodatin + kiertovesipumppu & hiilidioksidilevitin + ilmastus:
- Kiertovesipumpun ulostuloon SERA Flore CO2 aktiivireaktori, johon hiilidioksidi käymispullosta (myöhemmin kunnon kaasupullosysteemi). Kiertovesipumppu toiminnassa kellolla vain valojen ollessa päällä. Reaktoriin tulee kiljusysteemissä "väkisin" hiilidioksidia myös kiertovesipumpun ollessa toimimatta, mutta silloin hiilidioksidi poistuu harvakseltaan akvaarioon kuplina, liukenematta veteen.
- Ilmastus toiminnassa kellolla vain valojen ollessa pois.
Kiertovesipumppu, hiilidioksidi, ilmastus...systeemi OK?
Valvoja: Moderaattorit
Kiertovesipumppu, hiilidioksidi, ilmastus...systeemi OK?
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: Kiertovesipumppu, hiilidioksidi, ilmastus...systeemi OK?
Vastaus teoriapohjalta, eli minulla ei ole ollut kiljun kanssa käytössä aktiivireaktoria. Mun mielestä systeemi kuulostaa ihan ok:lta, minä en ainakaan siinä hoksaa olevan mitään periaatteellista vikaa. Jos et ole vielä systeemiä käynnistänyt, niin tee se viikonloppuna/vapaapäivänä, että pystyt tarkkailemaan vesiarvoja aktiivisesti kun se lähtee toimimaan, kun siitä ei yhtään tiedä, että millaista co2 määrää sieltä kiljusta saa. Kun sitä voi saada aktiivireaktorilla yllättävän paljonkin veteen. Jos itse tuollaista käynnistelisin, niin hommaisin co2 tippatestin, niin näkisi, että paljonko co2 pitoisuus on mg/l ja tietysti pH tippatesti myös ahkeraan käyttöön.
Jos tuntuu, että kiljulla saa liikaakin veteen co2:ta, niin tuota reaktoria voisi varmaan ajastimen kanssa käyttää niin, että se on esim 15 min päällä ja 15 min pois
. Ja se kannattaa kytkeä sekoittamaan vähän ennnen valojen päällelaittoa ja kytkeä pois jo vähän ennen kuin sammuttaa valot. Siitä ilmastimesta en niin tiedä, että onko se tarpeen, se riippuu siitä, että nouseeko hiilaripitoisuus kuinka korkeaksi ja miten pH käyttäytyy, kun reaktori on pois päältä. Mä en ole ilmastimen ystävä, minä laittaisin kaksi suodatinta siltä varalta että jos toinen suodatin tilttaa joskus, niin olisi toinen suodatin vielä nitrifikaatibakteereiden kotina ja vedenkierrättäjänä. Ja jos oikein hätävarjelun liioitteluun lähtisin, niin laittaisi sen aktiivireaktorin kahden ajastimen taakse, eli jos toinen ajastin pettää niin toinen estäisi sitä kuitenkin lähtemästä käyntiin. Nyt mulla ei ole mitään hiilarisysteemiä käytössä, mutta joskus hamassa tulevaisuudessa on tarkoitus hommata juuri kaasupullosysteemi sähkökäyttöisellä aktiivilevittimellä ja sitten siinä on tietysti magneettiventtiili säätämässä kaasun tuloa, niin siinä on tuplavarmistus siihen, että ei kaasuta kaloja jos jokin osanen tekniikasta pettää.

Jos tuntuu, että kiljulla saa liikaakin veteen co2:ta, niin tuota reaktoria voisi varmaan ajastimen kanssa käyttää niin, että se on esim 15 min päällä ja 15 min pois

Niin, voi tulla liikaakin hiilidioksidia, väittävät nimittäin, että Seran reaktorin läpi kautta tulisi veteen yhtään kuplia eli kaikki CO2 olisi liuennut veteen. Ongelmana on se, että reaktori toimii aina, kun kiertovesipumppu on kellon kytkemänä päällä. Olisi hienoa, kun kiertovesipumppu saisi olla päällä koko ajan, mutta reaktori toimisi vain osan ajasta. Tietenkin on kokeiluvaiheessa helppo tarkkailla vesiarvoja ja tarvittaessa käsikäyttöisellä hanalla lopettaa CO2:n tulo käymispullosta reaktoriin. Joskus tulevaisuudessa, kun saan käymispullon tilalle kaasupullosysteemin, asia tietenkin hoituu helposti magneettiventtiilillä jne.Anniquu_ kirjoitti:millaista co2 määrää sieltä kiljusta saa. Kun sitä voi saada aktiivireaktorilla yllättävän paljonkin veteen. Jos itse tuollaista käynnistelisin, niin hommaisin co2 tippatestin, niin näkisi, että paljonko co2 pitoisuus on mg/l ja tietysti pH tippatesti myös ahkeraan käyttöön.![]()
Jos tuntuu, että kiljulla saa liikaakin veteen co2:ta, niin tuota reaktoria voisi varmaan ajastimen kanssa käyttää niin, että se on esim 15 min päällä ja 15 min pois.
Minulla on hankittuna JBL:n Permanent CO2 Plus pH Test, mutta en vielä tiedä mitään sen käyttökelpoisuudesta.
http://www.jbl.de/en/aquatics-freshwater/news/146
http://www.youtube.com/watch?v=cezp2wVYJPs
Kiitokset arvokkaista evästyksistäsi!
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Voi olla, että tarkoitamme jo nyt samaa asiaa,Ongelmana on se, että reaktori toimii aina, kun kiertovesipumppu on kellon kytkemänä päällä. Olisi hienoa, kun kiertovesipumppu saisi olla päällä koko ajan, mutta reaktori toimisi vain osan ajasta. Tietenkin on kokeiluvaiheessa helppo tarkkailla vesiarvoja ja tarvittaessa käsikäyttöisellä hanalla lopettaa CO2:n tulo käymispullosta reaktoriin

Olikin mielenkiintoinen tuo esittelyvideo, vaikka en siitä kaikkea hoonolla saksantaidollani irti saanutkaan. Mä en ole noihin kestotesteihin perehtynyt varsinaisesti, mutta tuo voi olla ihan pätevä viritys, sillä jos sinne laitettiin vain reagenssia eikä vettä sinne laitteeseen. Kun mulla on hämärä mielikuva, että sellaisen "perinteisen mallisen" linkissä periaate http://aquatic-art.blogspot.fi/2011/02/ ... arium.html heikkous olisi se, että jos siellä laitteessa olevan veden KH ei ole oikea, niin se näyttää väärin. Tosin voin muistella ihan pötyä,jos hakee täältä aw:sta käyttäjä Sisso näkemyksi tuosta testimetodista, niin sieltä voi löytyä se, minä noissa voi olla vikana. Mutta tuo JBL:n versio vaikuttaa ainakin minusta ihan vakuuttavalta kapineelta.

Kiitos ehdotuksesta. Olin jumittunut ajatukseen, että kiertovesipumppu pauhaisi koko päivän. Miksei se kyllä voisi toimia jaksottainkin, kuten ehdotat. Ehkä tuollainen virtausten vaihtelu olisi ihan tervetullutta kaloille. Luulisivat saapuneensa välillä melkein seisovaan veteen, välillä taas enemmän virtailevaa.Anniquu_ kirjoitti: Voi olla, että tarkoitamme jo nyt samaa asiaa,mutta minä yritin tarkoittaa sitä, että se kiertovesipumpun käyntiä ohjattaisiin ajastimella sillä 15 min päällä 15 pois päältä systeemillä. Voi olla, että olen turhan varovainen ajatuksiltani, mutta tuo kaasun tulon katkaisu kiljupullosta hanalla kuulostaa mielestäni hieman riskaabelilta, sillä jos paine kasvaa pullossa riittävästi, niin koko laitos voi huonolla tuurilla räjähtää... Tosin on kiljuhiilarin syöttöä kai katkottu magneettiventtililläkin ilman "kiljupommeja". Kolmietiehana siinä lienisi paras, niin saisi laskea CO2:in huoneilmaan, niin ei tulisi riskiä pullon räjähdyksestä, mutta saako jostain soveltuvia kolmitiehanoja, niin ei tiedä.
Huonosti selitin tuon CO2-virtauksen katkaisun. Ajattelin kyllä kolmitiehanaa. Jos ei sopivaa löydy, voihan sellaisen tehdä, esim. T-liitin + yhteen haaraan letku, jossa hana.
Mika Karjalainen