Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Suodattimen vaihto edessä ja päädyin jompaan kumpaan (Eheim Pick-up tai Eheim Aquaball). En osaa päättää, joten kysyn teiltä joilla on noista kokemusta, että kumpaan kannattaa satsata/kumpi on parempi?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mä melkein sanoisin, että riippuu paljolti akvaarion sisällöstäkin.
Mulla on molempia: 64-litraisessa sorapohjaisessa (7 intiaaninsulkaa, kirsikkabarbi ja 2 partista) pick-up 2008. Ei tartte kovinkaan usein puhdistella, jokusen kuukauden välein.

94-litraisessa hiekkapohjaisessa (sukarapuja, taistelukala, otto ja partis) pick-up 2010. Harvemmin tarvii tätäkään putsailla.

112-litraisessa hiekkapohjaisessa (sukarapuja, 8 seeprakalaa, 8 helmimonnista ja 2 partista) aquaball 2210. Pikkukorissa pidän vanua, kahdessa isossa omat normipatruunat. Saa putsata kerran viikkoon tukkeutumisen takia. Tarkoitus on muuttaa suodatusmateriaalien tiheyksiä.

120-litraisessa sorapohjaisessa (rapula, juuri nyt vain sukarapuja, isolla kuormituksella ollut marmoriravun ja siniravun poikasia) aquaball 2212. Tässä akvaariossa aquaball oli ehdoton valinta, sillä virtauksen suuntaa pystyy säätelemään enemmän -> kippo on vain 30 cm korkea, joten suodattimen täytyy olla poikittain ja silti saan hyvän pintavirtauksen :) . Ei tartte kovinkaan usein putsailla.

Yhdessäkään ei ole ollut sukarapujen takia ongelmia, kierteiset tahtoo tulla kyytiin kaikissa, joiden kanssa niitä on. Aquaballin etu on myös virtauksen ja kuplien voimakkuuden säätelymahdollisuus, mulla on molemmat täysillä. Tässä mallissa pidän myös juurikin säätelymahdollisuuksista esim. suodatusmateriaalien osalta.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Palloista en itse pitänyt kun taas pick-upit ovat mielestäni ihan loistavia.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Aqualung kirjoitti:Palloista en itse pitänyt kun taas pick-upit ovat mielestäni ihan loistavia.
Saako kysyä, että mikset pitänyt palloista? Entiedä vieläkään kumman ostais. Molemmissa omat puolensa, mutta aquaballissa sais sisälmykset muokata oman tarpeen mukaan, esim. laittaa turvegranulaattia yhteen osaan.
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Mulla on kanssa molemmat ja enemmän oon tykästynyt tuohon Aquaballiin (mulla on se joku 60-100l malli) juurikin sen muokattavuuden vuoksi. Sitä vedenhajoitussuutinta en oo kokeillut, että onko se hyvä, mutta on hankintalistalla. Ilmastuksen oon kikkaillut sillä niin, että erillisestä ilmapumpusta tulee letku (erillinen säätöventtiili välissä) siihen ilmanottorööriin. Siinä mun 2012 Pickupissa tuntuu suodatinpalat menevän helpommin tukkoon ja ilmastus jumittelee heti kun veto alkaa loppua, tosin siinä akvassa kalojakin on enemmän, että jätteenkin määrä on suurempi.
200l ja 3x45l.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Niin, ja tällä hetkellä kumpikaan pick-up mei anna kuplia ulos, muuten virtaa kivasti. :roll:
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä kokemusta molemmista, ikinä ei enää yhtä ainutta Pick Upia tähän talouteen tule. Suodattimena ihan ok, ongelmat alkavat heti kun siihen pitää koskea. Itse asiassa en erityisemmin tykkää noista kummastakaan, mutta molemmat on nyt sellaisissa ryönättömissä akvoissa, ettei niillä tarvitse vaivata päätään pahemmin, muuten tiedän kyllä parempiakin vaihtoehtoja.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Sisso kirjoitti:Meillä kokemusta molemmista, ikinä ei enää yhtä ainutta Pick Upia tähän talouteen tule. Suodattimena ihan ok, ongelmat alkavat heti kun siihen pitää koskea. Itse asiassa en erityisemmin tykkää noista kummastakaan, mutta molemmat on nyt sellaisissa ryönättömissä akvoissa, ettei niillä tarvitse vaivata päätään pahemmin, muuten tiedän kyllä parempiakin vaihtoehtoja.
Mitkäs ne paremmat vaihtoehdot ovat ja miksi? Ihan uteliaisuudesta vaan kyselen, kun edelleen uus suodatin mietinnässä.
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Sisso: Mitäs voisit puolestaan suositella? :)

Jahas, MoonaS olikin nopeampi...
200l ja 3x45l.
emzei
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 00:45, 28.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja emzei »

Molempia on ollut/on ja ikinä en enää tuohon palloon rahojani laita, joku siinä tökkii... Pick-upit hyviä perussuodattimia, hinta-laatu suhde mielestäni kohdillaan. Ja tämähän ois oikein hyvä ja tehokas jos on tulossa tuohon 120 litraiseen---> http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708200261
Uusioakvaristi, 240 l
emzei
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 00:45, 28.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja emzei »

Ups, jostain toisen allekirjoituksesta keksin tuon 120 l....
Uusioakvaristi, 240 l
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

No esmes JBL CristalProfit. Suosin niitä nykyään ihan kalaston takia, koska niiden puhallusta saa hyvin säädettyä ja suihkua saa modattua lähes loputtomasti. Koreihin voi laittaa mitä ikuna tykkää ja korien määrää voi säädellä tarpeen mukaan. Magneettikiinnitys on aivan loistava mutta pieni miinus korien purkamisesta, jossa on vähän hommaa muttei se hankalaa ole. Olen ollut Eheimejä tyytyväisempi myös yhden akvan mukana tulleesseen AquaEliin. Fluval U(4) plus oli myös ihan kelpo värkki, mutta puhaltaa liikaa eikä sitä saa säädettyä oikein mitenkään eikä mihinkään. Pienessä akvassa toimii tosi hyvin... voi hitsi... onkohan toi JBLn...Zooplussalta tilasin... eräänlainen pillisuodatin, pillin ja maton risteytys max 60l (?) akvoihin. Ruma kun mikä (sininen matto ei tummu kovassa vedessä yhtään) mutta hoitaa hommansa upeasti ja on ollut täysin huoltovapaa jo lähes vuoden. Eikä ime poikasia tai rapusia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Suodattimesta sen verran vielä, että esim. tuo aquaball, niin mistä tietää kuinka lujalle sen virtauksen ja ilmastuksen laittaa? Riippuu varmaan asukeista, mutta mistä sen saa selville?
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mäkin voin suositella sisäsuodattimeksi JBL:n CristalProfia. Aquaball on ollut kiva myös, en keksi oikein huonoa siitäkään (mutta JBL on parempi), mutta pick-up on ihan maailmanlopunvehjes.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Virtausnupin ollessa saman suuntaisesti ulostuloputken kanssa se on kovimmillaan, ilmastusnupissa taitaa olla kapeasta levenevään kuvio eli sen suuntaisesti. Parhaiten tietää, kun suodatin on altaassa ja virrat päällä, niin sitten säätää. ;)
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Miss_Molton kirjoitti:Virtausnupin ollessa saman suuntaisesti ulostuloputken kanssa se on kovimmillaan, ilmastusnupissa taitaa olla kapeasta levenevään kuvio eli sen suuntaisesti. Parhaiten tietää, kun suodatin on altaassa ja virrat päällä, niin sitten säätää. ;)
Juu tiedän, että ne säädetään niistä, mutta mihin kohtaan ne laitetaan? Eli mistä tietää kuinka kovalle/hiljaselle ne laittaa? Siis kalojen kannalta.
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Molemmista kokemusta, itse tykkään enemmän pallosta, ei tukkeudu niin nopeasti, helppo käyttöinen.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

MoonaS kirjoitti:
Miss_Molton kirjoitti:Virtausnupin ollessa saman suuntaisesti ulostuloputken kanssa se on kovimmillaan, ilmastusnupissa taitaa olla kapeasta levenevään kuvio eli sen suuntaisesti. Parhaiten tietää, kun suodatin on altaassa ja virrat päällä, niin sitten säätää. ;)
Juu tiedän, että ne säädetään niistä, mutta mihin kohtaan ne laitetaan? Eli mistä tietää kuinka kovalle/hiljaselle ne laittaa? Siis kalojen kannalta.
No, sehän riippuu sun kaloista. Jollekin taistolle tai rihmakaloilla pitäisin ainakin puhurin heikompana. Itselläni on seeprakaloja ja helmimonnisia, molemmat täysillä - samoin rapuvaariossa. Runsaasti happea vaativilla pitäisin myös hapetuksen täysillä.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jos pitäisi jompikumpi valita, niin paloopää sitten.

Jos tahtoo hapetuksen takia pitää pintavirtausta kovemmalla, sen voi myös suunnata niin, että rauhallisemmasta pitävillä kaloilla on osa akvaa tyvenenä ja mahdolisuus pysyä poissa virtauksesta. Itse en ilmastimia, siis diffuusoria, hiilarin takia käytä ikinä vaan pidän vaan pintavirtauksen riitävänä (veden pitää liikkua kunnolla mahd isolla alueella ilman pinnan "vatkaamista") ja huolehdin että koko akvassa pohjaa myöten kiertää vesi kunnolla. Tällä tavalla ollaan pärjätty hyvin vaikka akvan veden lämpötila olisi vähän normaalia korkeampikin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Oiskos jollakulla tuoreempa kommenttia asiaan, kun juurikin olen yrittänyt ottaa selvää että kumpikahan kannattaisi hankkia.
Malli tulisi olemaan joko aguaball 180, tai pickup 200 joka tulisi tetratec ex 800 ulkosuodattimen kaveriksi, 240 litraiseen altaaseen.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja Koss »

-Tetratar- kirjoitti:Oiskos jollakulla tuoreempa kommenttia asiaan, kun juurikin olen yrittänyt ottaa selvää että kumpikahan kannattaisi hankkia.
Pickup on parempi keräämään roskia.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Eheim Pick-up suodatin vs. Eheim Aquaball suodatin

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Ahhaa, no se oikeastaan onkin jo niin hyvä puoli että enpä asiaa sen kummemmin enää pähkäile vaan hankin sen pickupin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”