Silikonisaumat irtoaa lasista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Silikonisaumat irtoaa lasista

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Ehkä hieman huono otsikko, mutta asia on siis seuraava:

Vuoden vanha kehyksetön (vain ylä- ja alareunassa) Joki-akvaario, pituus 180cm. Ainakin yhdestä kulmasaumasta etulasin vastainen silikonin reuna on selvästi irti lasista. Silikonin alle on joihinkin kohtiin myös kasvanut levää. Kokeilin kevyesti sormella, niin silikonin reuna taittuu "irti" ainakin 5 mm. Kaikissa saumoissa näin suurta irtoamista ei ole, vaan silikonin reuna on ehkä millin "löystynyt".

Saumojen läheltä ei ole koskaan raapattu levää juuri siksi, ettei raapalla vahingossa riko saumoja. Kyseessä on siis ihan itsellään tapahtunut juttu. Pitäisikö huolestua? Taloudessa ei ole koskaan ollut uutta akvaariota, joten en osaa omasta kokemuksesta arvioida.
Kyseisellä lootalla on vielä 3 vuotta takuuta jäljellä, ja pohdin, että missä vaiheessa otan yhteyttä myyjään.
*laa la laa*
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kannattais kysyä suoraan myyjältä ja mahdollisesti myös valmistajalta. Tuosta merkistä en omaa kokemusta, mutta joissain altaissa varsinaiset koossa pitävät saumat ovat lasien väleissä, eli ne saumat joilla allas on ensin kasattu kokoon. Ymmärtääkseni nuo näkyvimmät saumat altaan sisäpuolella eivät ole niin ratkaisevia, mutta tuosta altaasta minulla ei siis ole omakohtaista kokemusta.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Sitä tässä vähän pelkäänkin, että kun tuo sauma on jo nyt syöpynyt noin, niin kuinka nopsasti varsinainen lasit koossa pitävä sauma kestää, ennen kuin sekin vettyy irti. :|
*laa la laa*
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ota yhteys myyjään/valmistajaan heti. Saat ohjeet jatkosta heiltä.
Se allas voi kestää hyvinkin vielä kymmenen vuotta.
Nyt kun altaan vuotoriski on tiedostettu ei vakuutukset välttämättä enää korvaa jos se vuotaa lattialle.
Ei ole enää "ennalta-arvaamaton tapahtuma" kuten minulle joskus yhdessä korvaushakemuksessa perusteltiin.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Vakuutus ei korvaa jokatapauksessa silikonisauman hajoamista ollenkaan. Korvaa ainoastaan lasin rikkoutumisen. Silikoni kun on "kuluva osa ja on ennalta arvattavissa että se kuluu ja todennäköisesti jossain vaiheessa vuotaa. On omistajan vastuulla tarkkailla tilannetta".
Samat lorut joka vakuutusyhtiössä. Siitä en siten tiedä, että mitä tapahtuu, jos loota vuotaa ja aiheuttaa vahingon akvaarion takuun ollessa voimassa. Kenellä lienee korvausvastuu silloin? argh.
*laa la laa*
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Soittelin nyt myyjälle. Ei kuulemma pitäisi irrota tuolla tavoin, ellei ole leväraapalla sitten raavittu. Moneen otteeseen sainkin mainita, että leväraappaa ei tässä taloudessa ole, ja leviä skrapaillaan vanhalla pankkikortilla, eikä paria senttiä lähempää saumoja juuri tämän saumojen rikkoontumisvaaran vuoksi.

Tämän irronneen sauman alla on hieman levääkin, joten on ollut jo jonkin aikaa irti. Tätä levää en ole aiemmin huomannutkaan, kun silikoni on mustaa. Ihan läheltä tiirailtuna vasta näkyy. Jokatapauksessa myyjä kehotti tarkkailemaan kuukauden päivät, että paheneeko vai mitä. Ja tietysti käymään läpi kaikki muutkin saumat, että onko samanmoista havaittavissa muuallakin.

Kauhulla odottelen, mahtaako tässä joutua tyhjäämään koko höskän vai mitä. Ja jos niin, niin mihin ihmeeseen nuo kalat laittaa siksi aikaa 8O
*laa la laa*
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Minä olisin tuossa tilanteessa varmaan ärhäkkäänä vaatimassa myyjältä nopeampaa toimintaa kuin kuukauden odotus. Kannattaa varmaankin varautua altaan tyhjennykseen, jos haluaa asian hoidettavan kuntoon. Takuu on mielestäni juuri tällaisia tilanteita varten, ja koska myyjäkin totesi ettei tuollainen saumojen rakoilu kuulu asiaan, niin siinä on mielestäni riittävä peruste.

Joku pieni karanteeniallas-tyyppinen ratkaisu voisi auttaa kalojen kanssa ensi hätään (mikäli siis joudut altaasi tyhjentämään).

Ai, niin. Ottiko myyjä kantaa siihen, kuinka oleelliset nuo sisäsaumat ovat altaan keston kannalta? Vai ovatko lasien väliset saumat oleellisemmat? Siis, kun joidenkin altaiden valmistajat toteavat, ettei noilla sisäsaumoilla ole niin suurta merkitystä, vaan noilla lasien välisillä kokoavilla saumoilla.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Samoilla linjoilla Taavetin kanssa. Ei siinä kuukauden odottelut auta kerta ei muutenkaan pitäisi noin irtoilla. Tuntuu vain myyjä pikkasen luistavan takuuajan vastuusta.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Takuuaikaa on vielä noin kolme vuotta jäljellä, joten sitä aikaa ei ihan puhumalla saa kulumaan:D

Loota on noin 400-litranen, joten ei ihan pienet karanteenijärjestelyt käy päinsä. Kalastokin on vauhdikasta eikä ihan yhteen sataan litraan mahdu. Olen viikonloppu reissussa, niin täytyy nyt ensi viikolla tarkistaa kaikki muutkin saumat, ja soittaa myyjälle sitten uudestaan mikä on tilanne. Mahdollisesti vielä laittaa vaikka maililla kuvia todistusaineistoksi.

Mielenkiinnolla odotan, miten asia sitten hoidetaan. Jos loota korjataan, niin en voi odotella korjausta viikkokaupalla. Ja väkisinkin moinen olisi edessä, kun saumoja uusitaan ja silikonin pitäisi kuivuakin.

Ai niin, ei ottanut myyjä kantaa sisäsaumojen merkityksellisyyteen. Eihän tuo niillä saumoilla kasassa ole, mutta jos vesi on jo nyt tuon sauman alla, niin kuinka kauan kestää, että vesi syövyttää itsensä varsinaiseen kasassa pitävään silikoniin 8O
*laa la laa*
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Odotella kuukauden päivät? Aika ihme kommentti, meinaakohan myyjä että jos ne itsekseen vaikka liimautuvat takaisin :roll: .
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Juu en tiedä mikä logiikka siinä on :D Mahtaisiko olla kyse siitä, että kattelen jatkaako sauma huononemistaan selvästi, vai voiko lootaa pitää huoletta vuosia ilman ongelmia. Tosin jokatapauksessa en ala itse tuon korjausta kustantamaan sitten kahden vuoden päästäkään. TOSIN tuossa on takuu voimassa vielä silloinkin 8-)

Asian pointti tässä olikin, että kuinka nopsaan nuo sisäpuolen saumat normaalisti lähtee löystymään? Sauman reunat on kuitenkin aika ohkasta tasoiteltua silikonia. Mikä on normaali "aikataulu" tällaselle?
*laa la laa*
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Tittis kirjoitti:Asian pointti tässä olikin, että kuinka nopsaan nuo sisäpuolen saumat normaalisti lähtee löystymään? Sauman reunat on kuitenkin aika ohkasta tasoiteltua silikonia. Mikä on normaali "aikataulu" tällaselle?
Onko noilla nyt sitten mitään normaalia aikataulua? Tiedän altaan, josta on noin vuoden käytön jälkeen lähtenyt sisäsauma löystymään, mutta valmistajan mukaan sillä ei ole käytön kannalta merkitystä. Itselläni on ollut yli 10v. käytetty akvaario alkuperäisillä silikoneilla, eikä mitään irtoamista ole ilmennyt.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No ei niiden kyllä pitäisi muutamaan vuoteen lähteä mihinkään löystyilemään. Jos lähtevät, on altaan kasausvaiheessa jäänyt lasit putsailematta kunnolla, tahikka on mokattu jotenkin muuten.
Toki mikään sauma ei kestä leväskraballa rapsuttelua, mutta jos itsekseen lähtevät irtoilemaan niin ei muuta kuin reklamaatio valmistajalle / myyjälle.
Totta on sekin, että sisäsilikonien irtoamisella ei periaatteessa ole merkitystä altaan käytölle, mutta jos sisäsilikonit alkavat irtoilla vuoden jälkeen, alkaisin ainakin minä huolestua siitä miten ne allasta kasassa pitävät saumat on tehty. Itse vaatisin myyjän korjauttamaan altaan saumat tuollaisessa tapauksessa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti:Totta on sekin, että sisäsilikonien irtoamisella ei periaatteessa ole merkitystä altaan käytölle, mutta jos sisäsilikonit alkavat irtoilla vuoden jälkeen, alkaisin ainakin minä huolestua siitä miten ne allasta kasassa pitävät saumat on tehty. Itse vaatisin myyjän korjauttamaan altaan saumat tuollaisessa tapauksessa.

Tuo kyseinen altaan valmistaja on kyllä luotettava ja myyjäkin asiantuntija juuri noissa akvaarioissa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

JEp. tyhjää allas 3/4 osaan ja kokeile kiskoa kaikia silikooneja yläreunoissa... EI NE KUULU IRROTA! Siis tosiaan meilläkin on 90luvun alkupuolen altaita joissa nyt yhdeää silikonit ruperi "hiukan irtoilemaan reunoista" -> allas tyhäksi, kalat ja kasvir veks ja silikonien vaihto.

Ei ne voi pitää laseja koossa jos levääkin on jo välissä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Taavetti kirjoitti:
Mari kirjoitti:Totta on sekin, että sisäsilikonien irtoamisella ei periaatteessa ole merkitystä altaan käytölle, mutta jos sisäsilikonit alkavat irtoilla vuoden jälkeen, alkaisin ainakin minä huolestua siitä miten ne allasta kasassa pitävät saumat on tehty. Itse vaatisin myyjän korjauttamaan altaan saumat tuollaisessa tapauksessa.

Tuo kyseinen altaan valmistaja on kyllä luotettava ja myyjäkin asiantuntija juuri noissa akvaarioissa.
Parhaimmillekin meistä sattuu virheitä ja kyseisen akvaarion tapauksessa valmistusprosessissa jokin asia on väistämättä mennyt pieleen. Silikoni nappaa lasiin todella tiukasti kiinni mikäli sauma on oikein tehty. Irtoileminen on ehdottomasti hälyyttävä merkki ja kannattaa korjauttaa vaikka myyjä / valmistaja olisi kuinka luotettava hyvänsä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

en kirjoitti: Ei ne voi pitää laseja koossa jos levääkin on jo välissä.
Tähän haluaisin kommenttia. Puhe oli nyt kai altaan sisäpuolella kulmissa olevasta silikonista? Onko noilla silikoneilla mitään mekaanista altaan koossa pitävää merkitystä? Tietysti ne suojaavat lasien välissä olevaa silikonia kaikenlaiselta kulumiselta, mutta pitävätkö nämä silikonit merkittävästi osaltaan allasta kasassa?

Itse olen jostain sen käsityksen saanut, että altaan kasassa pitävä silikoni on nimenomaan se lasien väliin puristettu sauma.
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Ei altaan sisällä näkyvillä silikooneilla näytä olevan mitään merkitystä. Ostin kirpputorilta 20 litran altaan, jossa ei ollut laisinkaan sisäsilikooneja, ainoastaan mitätön ruikku lasien välissä kiinni pitämässä. Epäilin että allas vuotaisi, koska silikoonia näytti tosiaan olevan niin vähän, mutta täytön jälkeen allas pitikin aivan mainiosti vettä. :D
Sisäsilikoonit saavat siis repsottaa melkolailla vapaasti.
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Lightforce kirjoitti:Ei altaan sisällä näkyvillä silikooneilla näytä olevan mitään merkitystä. Ostin kirpputorilta 20 litran altaan, jossa ei ollut laisinkaan sisäsilikooneja, ainoastaan mitätön ruikku lasien välissä kiinni pitämässä. Epäilin että allas vuotaisi, koska silikoonia näytti tosiaan olevan niin vähän, mutta täytön jälkeen allas pitikin aivan mainiosti vettä. :D
Sisäsilikoonit saavat siis repsottaa melkolailla vapaasti.
Riippuu kai hieman altaan koontitavasta, mutta useissa akvaarioissa ei noilla sisäsilikoneilla ole merkitystä. Kysyjän Joki-merkkisestä akvasta ja sen koontitavasta mulla ei ole tietoa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

NoiR kirjoitti:
Tähän haluaisin kommenttia. Puhe oli nyt kai altaan sisäpuolella kulmissa olevasta silikonista? Onko noilla silikoneilla mitään mekaanista altaan koossa pitävää merkitystä? Tietysti ne suojaavat lasien välissä olevaa silikonia kaikenlaiselta kulumiselta, mutta pitävätkö nämä silikonit merkittävästi osaltaan allasta kasassa?

Itse olen jostain sen käsityksen saanut, että altaan kasassa pitävä silikoni on nimenomaan se lasien väliin puristettu sauma.
No, siis JOS ne lasin sisäpuolet on jätetty putsaamatta ja silikonit irtoilee, niin... MINÄ EN todellakaan lotteisi että ne on putsattu väleistä.
NoiR
Member
Member

en kirjoitti:
NoiR kirjoitti:

No, siis JOS ne lasin sisäpuolet on jätetty putsaamatta ja silikonit irtoilee, niin... MINÄ EN todellakaan lotteisi että ne on putsattu väleistä.
Juuh, en minä mistään luottamuksesta kysellyt vaan nimenomaan noiden eri silikoniaumojen tarkoituksesta. :) Niin kuin mainitsit, "jos on levää välissä ne eivät voi pitää laseja koossa". Tuosta tuli se käsitys, että "kulmasilikonit" ilman levää pitäisivät laseja kasassa ja tähän halusin vain varmistuksen, kun itse olen eri uskossa aina ollut.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kyllähän se sisäpuolen sauma toki kuitenkin pystyy pitämään altaan koossa ja kunnossa, jos lasien välissä oleva ei pidä tai jos kuvitellaan ettei lasien välissä olisi silikonia.

Oikeaoppinen tapa koota allas olisi huolehtia että lasien välissä on vähintään millimetrin paksuudelta silikonia.

Kerrotussa silikonien irtoilussa tulee ensimmäisenä mieleen että kokoaja ei kenties ole huolehtinut lasien puhtaudesta riittävästi ennen silikonin laittoa.
NoiR
Member
Member

111na kirjoitti:Kyllähän se sisäpuolen sauma toki kuitenkin pystyy pitämään altaan koossa ja kunnossa, jos lasien välissä oleva ei pidä tai jos kuvitellaan ettei lasien välissä olisi silikonia.

Oikeaoppinen tapa koota allas olisi huolehtia että lasien välissä on vähintään millimetrin paksuudelta silikonia.

Kerrotussa silikonien irtoilussa tulee ensimmäisenä mieleen että kokoaja ei kenties ole huolehtinut lasien puhtaudesta riittävästi ennen silikonin laittoa.
Väärässä uskossa olen sitten elänyt. Hyvä että tuli tuokin korjattua. :)

Tuosta sisäpuolen sauman tarpeellisuudesta on täälläkin muistaakseni muutamia kertoja väännetty, mutta siihen enempää kommentoimatta kysyisin vielä, että meneekö altaan kasaus "oikeaoppisesti" näin: lasien väliin tulevan sauman pääasiallinen tarkoitus on pitää se allas kasassa ja sisäpuolen sauma huolehtii altaan vesitiiviydestä?

Täysin samaa mieltä tuosta, etten luottaisi niihin lasien välissä oleviin silikoneihinkaan, jos sisäpuolen saumatkin tuolla tavalla repsottaa.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

kysyisin vielä, että meneekö altaan kasaus "oikeaoppisesti" näin: lasien väliin tulevan sauman pääasiallinen tarkoitus on pitää se allas kasassa ja sisäpuolen sauma huolehtii altaan vesitiiviydestä?
Minusta kasaus menee "oikeaoppisesti" niin, että altaan kasassapitävä ja tiivistävä sauma löytyy lasien välistä. Sen lisäksi saumaan haetaan lisää varmuutta vetämällä altaaseen sisäsauma joka suojaa sitä lasien välistä tärkeää saumaa esimerkiksi leväraapalta. Näiden lisäksi jotkin valmistajat saumaavat vielä kehyksetkin kokopitkillä saumoilla, jolloin altaassa on periaatteessa kolminkertaiset saumat.

Näistä saumoista se lasien välinen on se tärkein, jos se on ryssitty liian ohuella saumalla niin vuoto- ja lasin rikkoutumisvaara on ilmeinen.... saumattiin niitä sisäsaumoja kuinka ahkerasti tahansa uudelleen.

Henk. koht. olen sitä mieltä että niitä sisäsaumoja saumaillaan ihan liian kevyin perustein uudestaan...toki jos allas vuotaa niin niillä on mahdollista saada ne pitämään, mutta ehjää ei kannata korjata huonommaksi!
/jari
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Itse luulen että sisäsaumat on ulkonäkösyistä, ja suojaahan se myös varsinaista saumaakin, kun vesi "kuluttaa" ensin tuon sisäsauman, ja pääsee sitten vasta käsiksi koossa pitävään saumaan. Lienee akvan koollakin merkitystä. 20-litranen pysynee hieman hepposemmillakin saumoilla kasassa kuin 500-litranen.

Täytynee tämän viikon aikana tyhjätä lootaa reilusti ja käydä kaikki saumat läpi. Harmillista jos joutuu uudet silikonit laitattamaan.

Mitenkä muuten tällaisessa tilanteessa, (jos lootan joutuu korjaamaan) onko myyjällä velvollisuus noutaa "rikkinäinen tuote", vai pitääkö minun itse järjestää akvaario ostopaikkaan?

edit: Kipaisin Puutorin sivuilla, ja yhdellä sivulla kerrotaan, että takuuta on kolme vuotta, kun on ostettu jalustan kanssa. Toisella sivulla kerrotaan että neljä vuotta. Vuosi sitten lootan ostaessani takuu tosiaankin oli neljä vuotta. Varsin mielenkiintoista 8O
*laa la laa*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”