JBL Cristal Profi e1501

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Suodatin ilmeisesti ostettu uutena joten ne pallerot lienevät Micromecciä. Periaatteessa samaa tavaraa kun eheiminkin biomassa eli sintrattua lasia.

Periaatteessa voit siirtää biomassan ylemmäs ja laittaa alimmaiseen koriin mekaanista massaa JBL Cermec. Mekaaninen massa alimpana kerää isommat roskat ja jakaa veden virtauksen läpi suodattimen tasaisesti.

Tuplahanoja et tarvitse. Ne on siinä laitteessa jo itsessään.
joutsen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 19:51, 09.09.2014

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja joutsen »

Kiitos taas. :)
Mulla on noita Eheimin keraamisia putkia valmiiksi, niin laitan niitä alimpaan koriin, seuraavaan vaahtomuovia ja sitten noi pallerot niiden yläpuolelle. Ja siis on uutena ostettu vehje.

En jotenkin tajunnut, että tossa on jo ne tupalahanat. Onneksi en ehtinyt niitä vielä hankkia.

ja parin päivän päästä saa jännätä, miten homma lähtee pyöriin. :)
Tässä kyseisessä suodatinykailössä tuli mukana lappu, että tää on tehtaalla satunnaisesti valikoitunut laatutestiin ja läpäissyt sen. Eli testatusti toimiva ja vedenpitävä. :)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

JBL:n kanssa ei ulkosuodatinpolitiikassa oikeastaan tällä hetkellä kilpaile kuin fluval ja aquael. Muut valmistajat on pudonnu kelkasta jo ajat sitte.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Vuosia on vierinyt ja pitkästä aikaa pitää nostaa ketjua, kaikkia varmaan kiinnostaa että mitään ongelmia ei ole ollut ja laite toimii täydellä teholla vuoden puhdistusvälein ja painetta riittää putkissa eikä yski tai vuoda. Kerran olen vaihtanut tiheämmät solumuovit. Ainoa heikko kohta on näiden vuosien aikana imukupit, ne ovat kovettuneet. Tosin nekin pitävät puolet pidempään kun kilpailijoiden.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja paul »

Eli taitaa olla rahansa arvoinen laite. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Itsellä oli muutaman vuoden tuo e1501. 2m allas niin aika pitkät putket ja välissä uv suodatin ja co2 levitin. Virtaus oli aika heikkoa ja suodattimen puhdistuksen jälkeen käynnistys oli taistelua. Suodatin piti pientä rallatusta sen ajan mitä se meillä oli. Korvasin JBL ja Eheimin ulkosuodattimet yhdellä Fluvalin FX6 suodattimella. JBL:n heitin roskikseen ja Eheimin komeron perukoille odottelemaan mahdollista myöhempää käyttöä. FX6 virtaus on ihan toista luokkaa eikä enää ongelmia suodattimen käynnistyksessä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Surullista, että JBL on mennyt roskiin, itselläni laite on täysin moitteetta toiminut 5 vuotta. Kerran vuodessa olen putsannut ja käyntiinlähtö ongelmatonta, pumppu kannessa vaatii tosin kunnon painamisen jotta täyttyminen alkaa. Kerran olen vaihtanut pehmytosat suodattimen sisältä, letkut ja kumit sun muut ovat edelleen samat ja kunnossa. Imukupit ovat kovettuneet, mutta niitä en juuri käytä. Nekin kuitenkin kestivät imeväisinä paljon pidempään kun Eheim imukupit jotka kovettuvat vuodessa. Eheim 600 on toisessa päässä allasta ja tukkeutuu paljon helpommin, JBL puhaltaa samalla voimakkuudella koko ajan.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja paul »

Valmistetaankohan ko laitettta enää?
Näyttäisi monessa paikassa olevan loppuunmyyty.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuon nimenomaisen suodattimen valmistus on lopetettu. Tilalle on on tullut vähävirtaisempi greenline sarja.
7Pete
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 19:50, 07.02.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

8/13 ostettu 1501e greenline on alkanut känkätä; ennen riitti putsaus kahdesti vuodessa, nyt viime putsista 2 kk ja virtaus vain liru entisestä puhurista. Akseli ja ropelli ehjiä. Äänitaso noussut.

- onko siinä jotain laakereita?
- uuden kannen osto hintavaa -onko vinkkejä miten itse korjata
- muilla kokemuksia moottoriongelmista?

Letkut puhtaat, ei tukoksia. Primer toimi ennen moitteetta ja täyttyi helposti. Nyt ei meinaa jaksaa imeä käynnistyksessä vettä letkuun. Aion nyt avata sen taas ja katsoa lähteekö vielä. Onneksi on 2 ylimääräistä sisäsuodatinta jemmassa (i200 ja tetra 400) jos tuosta ulkkarista ei enää kalua tule.

Eheim proffa 4 oon harkinnut, kokemuksia siitä? Desibelilukuja kellään?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ootko rassanut ihan letkut? Silmämäärin ei näe ongelmaa.

Eikös siinä mallissa ole tehohana? Onko se napit kaakkoon-moodissa?

Onko magneettipropeli täysin kunnossa eli mangneetti harjattu, ettei limaa. Joskus se magneetti irtoaa eli testaa, että kun sen on kädessä ja pyörität prolista kun pidät mangneeista, niin ns. jumittaa...ettei mangneeti vain pyöri paikallaan.

Aina voi kokeilla toimintaa ilman massojakin, miten sitten pelittää.

Tiivisteet kunnossa eikä falskaa?

Joka kolo on putsattu?

Letkut ei fuskaa ilmaa?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Moi vaan pitkästä aikaa! Jep jep jep ja jep. Moneen kertaan tsekattu nuo mutta hyvä kun listasit ne yleisimmär. Harkinnassa moottorin avaaminen kun ukolla on alan koulutus, jospa siellä on jokin juotos tms prakannut. Putsaus ei ole parantanut tehoja, ilman massoja en ole kokeillut. Ennen puhuri osui altaan toiseen päätyyn. Nyt säälittävää lorinaa n 15 cm suihkulla.

Mulla on i200 käyttämättömänä kaapissa. Jos tuo ei tokene niin aattelin siirtää Seachem Matrixit sen koreihin ja tehdä siitä biologisen pariksi altaassa jo olevalle U4selle. Ehjässä i200 on enemmän hönkää kuin tuossa 1501sessä
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Heips :D :mrgreen: Juu, ihme juttu. Minulla 901 aikoinaan meni tehot. Väänsin sitten omilla meisselisysteemeillä sitä primeriä, vaikka menis takuisiin. Tokihan taitaa juuri olla takuu mennyt, vaikka siinä on erikoispitkä takuu. Toki, jos voisi roottorin vaihtaa ja testata sitten. Mutta sekin sitten maksaa investointina.

Olikos tuo jo se uusi viritelmä siitä tiivisteestä? Minulla oli niitä vanhan systeemin sekä sittenuudenkin systeemin mööbeleitä ja sen vanhan systeemin tiiviste oli ihan omituinen ja vertaansa vailla.

Jos homma sippaa, tosiaan hyvä saada ne matskut biosuodatukseksi.

Mulla hoitaa Juweleissa Bioflowt molemmissa päädyissä ulkkarin virkaa. Niissäkin on heikkoutensa, kuten meissä kaikissa, mutta särkyviä osia on vähänlaisesti ja jos jokin menee rikki, sen kiertovesipumpun vaihtaa lennosta :=).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

On se kumma miten nää hajoaa aina takuun loputtua (8/2017). Luulen että mulla on se 1st gen malli. Mutta joo, riittävästi sisäsuodattimia niin eihän ulkkari oo pakollinen. Parinkympin roottori menis haaskiin jos sen ostais kun vika on todnäk moottorissa. Ai sullakin iski JBLään tehonlasku... jännä juttu
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Rockhill kirjoitti:On se kumma miten nää hajoaa aina takuun loputtua (8/2017). Luulen että mulla on se 1st gen malli. Mutta joo, riittävästi sisäsuodattimia niin eihän ulkkari oo pakollinen. Parinkympin roottori menis haaskiin jos sen ostais kun vika on todnäk moottorissa. Ai sullakin iski JBLään tehonlasku... jännä juttu
Vain siihen 901, ei muihin. Joo, varmaan laskettu juttu:). Oikeastihan se just noin usein menee :). Joo, ois hyvä toki saada testattua sekin mahdollisuus. Joku pikku juttukin voi olla syyllinen. Roottori toki maksaa. Kun ois monta, niin syneregiaa ja vois heittää päikseen.

Jos moottori taas heikko, iso paukku sitten. Varaosat muuten maksaa sikana. Kun 2252 lakosi jonossa (virtajohto hapertui moottorin tyvestä), napsin varaosta ja niistä saa kyhättyä nopeasti uuden hinnan:)

Toki laitteistoa pukkaa akvan siään, mutta on pois lattialta ja kaapista, kun ulkkari häviää taloudesta. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Nonni ny on diagnoosi valmis; moottorista on tehot laskeneet. Suodatin ei ollu esisuodattimia lukuun ottamatta likainen. Omituista oli sen vihreä lillusisältö; yleensä ruskeaa ja multaista. Johtuneeko huonosta kierrosta?

Kävin vielä kerran tuon Fisuttaren checklistin läpi ja kaikki oli ok. Ilman massoja virtaus oli vähän reippaampi joten poistin ylimmästä korista sen tiheimmän levyn. Nyt hönkä riittää altaan puoleen väliin. Se moottori ei vaan enää jaksa. Heitin prodibiot altaaseen ja jatkan ny talvilomailua. Jossain kohtaa pitää jotain tehdä mutta ei nyt kun ulkoilukeli on parhaimmillaan
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”