200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Missä Lahdessa voisi teettää 200L akvaarion silikoonien vaihdon? Tai voisiko joku tulla ne mulle vaihtamaan korvausta vastaan?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Miksi pitää vaihtaa? Vuotaako pahasti? Monestakin kohtaa? Onko iäkäs allas?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Pakko on vasta vaikka ei tiedä vastausta esitettyyn kysymykseen :mrgreen:
Tai eihän Teemu vastannut vaan esitti kysymykseen muutaman vastakysymyksen. Suomi24 meininkiä. Vai onko Teemu menossa vaihtamaan silikoneja?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja yepp »

Teemu varmaan sitä haki, että ei niitä muuten vaan kannata vaihtaa. Monet tuntuu vaihtavan kun ovat "vanhat" vaikka ne vielä olisikin ihan hyvät ja hyvin kiinni, tai että allas ollut kuivilla vaikka puoli vuotta että ne olisi "kuivuneet".
40+140+530 litraa
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Pelle aina negaa Teemun ja muiden kommentteja mut Teemulla ihan ihan asiallisia kysymyksiä ja kommentteja pitkällä akva kokemuksella :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Altaan sain kaverilta, jolla seissyt varastossa kuivana edellisen asukkaan jäljiltä. Joten ikää emme tiedä, lasit ok kuntoset. Silikoonit tosin ihan leväset, repsottaa ja osittain "revenneet" ja muutenkin vaihdon tarpeessa. En ole testannu vielä, että pitääkö vettä vai ei. Mutta hyvä olisi uusiin vaihtaa. Sillä en usko, että kauaan enään kestävät. Ite en haluis sitä tehdä, sillä oon aika varma et en osaa! :D

Joten jos joku haluaa ne korvausta vastaan tulla vaihtamaan niin tervetullut on! Tosin kerro mulle ensin mitä mun pitää ostaa urakkaan :D. Kattelin silikooneja eilen useammasta liikkeestä Lahdessa enkä sopivaa löytänyt.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ennen kuin lähtee vaihto-operaatioon kannattaa allas koetäyttää. Jos se pitää pari päivää vettä sisällään, niin kyllä se sitten pitää ne jatkossakin. Silikonin ainut "luontainen" vihollinen on auringonvalo. Pelkkä ilma ei vaikuta silikonin lujuuteen millään tavalla.

Monesti iäkkäämmän altaan sisäsaumat näyttä todella hurjalta. Pitää muistaa että sisäsaumojen reunat on vain ihan olemattoman paksuisia ja lähtee vuosien kuluessa irti. Vielä kun alle kasvaa levää niin se entisestään lisää sitä hurjuutta. Altaan koossapitävä ja tiiviyden takaava sauma on siellä lasien välissä.

Jos allas osoittautuu koetäytössä vuotavaksi kannattaa kysellä paikallisista akvaarioliikkeistä josko tekisivät itse, tai mitä liike itse suosittelee.
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Nyt on täytetty, katotaan vuotaako. Pohjan silikoonit kyl aika epäilyttävän näköisiä. Niissä nimittäin tusina ilmakuplia(silikoonin alla tai sisällä) en osaa sanoa tarkalleen. Mut peukkuja ja ootellaan :D
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pieniä ilmakuplia siellä saattaa olla. Mutta ne samat ilmakuplat on ollu siellä altaan rakentamisesta saakka. Tuskinpa kukaan on niitä sinne injektioneulan ja ruiskun kanssa puhallellu :)
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Teemu Salonen kirjoitti:Pieniä ilmakuplia siellä saattaa olla. Mutta ne samat ilmakuplat on ollu siellä altaan rakentamisesta saakka. Tuskinpa kukaan on niitä sinne injektioneulan ja ruiskun kanssa puhallellu :)
Kukaan ei olettanutkaan, että olisi ;). EN ole vain aikaisemmin moiseen törmännyt. Kaikissa muissa altaissani ei moista ilmiötä löydy joten ihmettelin.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Heska kirjoitti:Pelle aina negaa Teemun ja muiden kommentteja mut Teemulla ihan ihan asiallisia kysymyksiä ja kommentteja pitkällä akva kokemuksella :mrgreen:
Musta vaan vaikuttaa ettei uutta foorumilaista taaskaan oteta kovin asiallisesti vastaan. Onko tuo Teemun viimeinenkään kommentti kovin asiallinen. Mun mielestä rivienvälistä on havaittavista pientä vi....a mutta voihan olla että olen taas väärässä. Osaisko joku vastata kysymykseen joka esitettiin. Minä en tiedä kuka silikonit voisi Lahdessa vaihtaa mutta tietäisikö joku muu.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Koomikko kirjoitti:
Heska kirjoitti:Pelle aina negaa Teemun ja muiden kommentteja mut Teemulla ihan ihan asiallisia kysymyksiä ja kommentteja pitkällä akva kokemuksella :mrgreen:
Musta vaan vaikuttaa ettei uutta foorumilaista taaskaan oteta kovin asiallisesti vastaan. Onko tuo Teemun viimeinenkään kommentti kovin asiallinen. Mun mielestä rivienvälistä on havaittavista pientä vi....a mutta voihan olla että olen taas väärässä. Osaisko joku vastata kysymykseen joka esitettiin. Minä en tiedä kuka silikonit voisi Lahdessa vaihtaa mutta tietäisikö joku muu.
Sä nyt näet negaa joka vastauksessa vaikka itse viljelet sitä eniten :roll: mut moni turhaan vaihtaa/vaihdattaa silikooneja ja ne voi kyllä helposti itsekin vaihtaa(ohjeita löytyy googlaamalla) ja jos ei siihen kykene niin voi paikallis akvaliikkeistäkin kysyä mitä maksaa?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Heska on Heska vaikka voissa paistais :mrgreen: Sinä nyt näet negaa aina mun kirjoituksissa vaikka sanoisin hyvää päivää.
Jatkakaa keskustelua aiheesta. Heska voi jatkaa minun haukkumista vaikka yv puolella.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Noni lapset, rauha. :D
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Onko allas pitäny vettä?
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Pohjasta hieman tihkuu, eli vaihtaa pitää.
Nyt kun vielä löytyisi joku joka vois ne vaihtaa. Olen liikkeistä yms kysellyt, kukaan ei tee. Itse en voi vaihtaa ranteeni takia ja en kyl osaisikaan. Kysyin paikalliselta akvaarioseuralta jospa heillä olisi ihminen hommaan, ei kuulema ole.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tosi harmi juttu. Onneks kuitenkin tuli koeponnistettua ennen käyttöönottoa.

Toi silikonien vaihto on teoriassa ihan simppeli homma. Vanhat pois, saumojen puhdistus ja uudet tilalle. Käytäntö on kuitenkin sitte toinen. Aika tarkkana saa olla. Ite en lähtis ikinä itse vaihtamaan.

Ootko kyselly sieltäpäin lasitusliikkeistä?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja GTX »

Taitaa olla taloudellisesti kannattamaton vaihtaa silikoneja, mikäli oma uskallus ja taito ei riitä. Liikkeessä teetettynä hintaa tulee enemmän kuin 1-2 vuotiaalle käytetylle akvaariolle. Saattaa hinta nousta jopa uuden akvaarion tasolle.

Toinen ajatuksen arvoinen asia on vastuukysymys. Jos et itse tee, niin keneen luotat. Saatko 2-3 vuoden vuotamattomuustakuun, sekä kuitin todisteeksi tehdystä työstä. Enpä ainakaan itse vaihdattaisi silikoneja täysin tuntemattomalla henkilöllä ja perävalotakuulla.
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Jos voisin ne itse vaihtaa niin sen tekisin. Mutta en valitettavasti sitä voi tehdä. Ranne ei anna sen verran anteeksi, että voisin. En kyllä osaisikaan. Olen kysellyt lasitusliikkeistä, eläinaupoista, yms kukaan ei tee. Joten ei ole muutakaan vaihtoehtoa kuin se, että joku muu ne vaihtaisi.

Voisin tosin itse kokeilla jos vanhoja ei tarvii repiä irti, eli ei millään mattoveitsellä yms. Mutta silikooneja ei varmaan saa poistaa silikoonin poisto aineella?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja GTX »

Vanhat sisäpuoliset silikonit on poistettava, uutta kerrosta ei voi vetää vanhan silikonin päälle. Poisto tehdään mekaanisesti juurikin mattoveitsellä, partakoneen terällä tai vastaavalla työkalulla. Ennen uuden sauman vetoa pinta pyyhkäistään kevyesti puhtaaksi asetonilla tai alkoholilla, jotta saadaan rasva pois, niin uusi silikoni tarttuu hyvin.

Missään nimessä ei saa käyttää silikonin poistoaineita sisäpuolisiin saumoihin, koska poistoaineet vahingoittavat samalla lasien välisiä silikonisaumoja. Poistoaineita voi käyttää, jos purkaa koko akvaarion osiksi, jolloin joutuu tekemään myös lasien väliset saumat uusiksi.

Lisää lukemista aiheesta https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=sit ... ien+vaihto
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

Nyt kyl palaa käämit :D Millä hitossa sen vanhan silikoonin saa irti siitä tankista?!

Mattoveitsellä kokeilin mut ei se tee oikeestaan muuta ku viiltoja, se ei taivu ollenkaan eli sil ei saa lasin ja silikoonin väliin mentyä. Niin se silikooni ei lähde irti. Kiroilin ku merimies ton akvaarin silikoonien poisto yrityksen kanssa sellasset 8h ja en saanu sitä irti ku 2cm pohjasta.

Asiaa ei auta, että edellinen omistaja oli vetänyt vanhojen silikoonien päälle uuden kerroksen, joka on ihan miten sattuu.
Liitteet
Vesi silikoonin ja lasin välissä.
Vesi silikoonin ja lasin välissä.
3.jpg
2.jpg
1.jpg
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja GTX »

Midorisea kirjoitti:Mattoveitsellä kokeilin mut ei se tee oikeestaan muuta ku viiltoja, se ei taivu ollenkaan eli sil ei saa lasin ja silikoonin väliin mentyä.
Ota mattoveitsen terää ulos vähintään 5cm, niin se taipuu melko hyvin. Onhan sulla uusi käyttämätön terä? Voit kokeilla myös pelkällä terällä, laita teippiä viiltosuojaksi siihen kohtaa mistä pidät terästä kiinni.

Ikkunaraappa vaihtoterällä on toinen soveltuva työkalu.
https://www.google.fi/search?q=ikkunara ... 36&bih=748
Midorisea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 01:39, 29.06.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Midorisea »

GTX kirjoitti:
Midorisea kirjoitti:Mattoveitsellä kokeilin mut ei se tee oikeestaan muuta ku viiltoja, se ei taivu ollenkaan eli sil ei saa lasin ja silikoonin väliin mentyä.
Ota mattoveitsen terää ulos vähintään 5cm, niin se taipuu melko hyvin. Onhan sulla uusi käyttämätön terä? Voit kokeilla myös pelkällä terällä, laita teippiä viiltosuojaksi siihen kohtaa mistä pidät terästä kiinni.

Ikkunaraappa vaihtoterällä on toinen soveltuva työkalu.
https://www.google.fi/search?q=ikkunara ... 36&bih=748

Terä on uusi, ei taivu vaikka olisi 5cm ulos veitsestä. Katkeaa kyllä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Koomikko ei halua olla taas ilkeä mutta ehkä kannattaa unohtaa silikonien vaihto jos on ongelmia jo tässä vaiheessa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: 200l akvaario silikoonien vaihto Lahdessa?

Viesti Kirjoittaja GTX »

Midorisea kirjoitti:Terä on uusi, ei taivu vaikka olisi 5cm ulos veitsestä. Katkeaa kyllä.
Jos terä katkeaa, niin mieleen tulee kaksi mahdollista syytä.

1. Työtapasi suuntaa voiman väärin ja terään kohdistuu liikaa vääntävää voimaa. Terävällä terällä leikkaaminen ei vaadi juurikaan voimaa, vaan tasaista viiltävää liikettä. Harjoittelemalla oppii.

2. Huonolaatuinen terä. Hyvä 18mm katkopalaterä taipuu katkeamatta enemmän kuin tarpeeksi tuohon hommaan. (huono kännykkäkuva alla)
veitsi.jpg
veitsi.jpg (237.1 KiB) Katsottu 4494 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”