Rihmalevää uusissa kasveissa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Huitula
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 08:08, 18.08.2017
Sukupuoli: Nainen

Rihmalevää uusissa kasveissa

Viesti Kirjoittaja Huitula »

Tilasin joukon kasveja uuteen akvaariooni ja niissä osassa näyttäisi olevan jonkin verran rihmalevää (mm. vallisnerian pitkät lehdet, melalehden lehtien juuressa, joissain köynnöskasveissa, jaavansammalessa). Eli sitä pitkää rihmamaista vaalean vihertävää höttöä. Yritin sitä putsata pois, mutta kaikkea en näköjään irti saanut (sammal pahin)... Miten helposti tuo levä lähtee tuosta leviämään ja onko toivoa päästä siitä eroon? Valotauko..? Vai viskaanko kasvit suosiolla mäkeen? Eikös se ollut juuri tämä levä, mikä viihtyy siellä missä kasvitkin? Valon määrä altaassa on 0,5W/l ja sekä pohja- että nestemäinen lannoitus on käytössä.
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rihmalevää uusissa kasveissa

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Mulla on ollut samaa ongelmaa isolehtisissä kasveissa. Itse hoidin sitä siten, että otin kasvit pois altaasta, isoimmat levät nyppien ensin pois ja tämän jälkeen ruokasoodaa kasvien päälle leväkohtiin ripotellen. Sooda kostutetaan litimäräksi ja sitten odotellaan puolisen tuntia ja huuhdellaan soodat pois. Välillä voi kostuttaa kasveja jos näyttää siltä, että kuivuvat.

Ei pysyvä parannus, mutta toiminut ainakin minun kasveissa. Toki levät aina välillä palailevat, jos sitä jää altaaseen. Mutta mikään ei estä tekemästä samaa uusiksi.
Huitula
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 08:08, 18.08.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Rihmalevää uusissa kasveissa

Viesti Kirjoittaja Huitula »

Hmm, mitäköhän tuo sammalpuska tykkäisi ruokasoodakäsittelystä..? Siitä ainakin on mahdotonta nyppiä tuota levää kokonaan pois ja leväkohtia ei edes erota kunnolla kuin sammalen ollessa altaassa... Kai sitä voisi ainakin kokeilla pienellä erällä :mrgreen:

Kyse on tosiaan jo valmiiksi leväisinä tulleista kasveista, joten haluan eliminoida tuon riesan ennen kun se pääsee terrorisoimaan uutta allastani ja sen muita kasveja :roll: Levää ei onneksi ole hirveitä määriä, mutta kun en kaipaa tuota ollenkaan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”