Punasavi

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

Punasavi

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

Akvaarion perustamis vaiheessa laitoin pohjalle punasavi "kakun" koko pohjan alueelle ja sen päälle sitten hiekan.
Rupesin miettimään, että tarvitsenko tämän lisäksi joitain pohjal. tabletteja?
Tiikerilumme ainakin kasvaa hyvin, on pitkä ja työntää lisää lehtiä tyvestä.
Akvassa on vain yksi vesimiekka, joka sekin työntää uutta lehteä.
Nestel. on PMDD:tä.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Punasavi

Viesti Kirjoittaja doradi »

Mä olen punasavea taputellut altaiden pohjalle vuosien varrella aika paljon. Jotkut kasvit tykkää siitä ihan selvästi, tiikerilumme on yksi niistä, suikerolehti, monet melalehdet ja papukaijalehti kuuluvat myös tähän joukkoon. Käsittääkseni kasvit saavat punasaven rautaa käyttöönsä pohjan mikrobiologisten prosessien kautta, joten punalehtisille se olisi erityisen edullista. Yksi parhaita pohjalatauksia mitä mulla on ollut oli punasavi alla ja Weberin 0,5-2,1 mm puhallushiekka päällä. Sieltä ei sitten vaan pidä kasveja juurineen kiskoa irti, koska savi tulee perässä..

Punasavesta kasvit saa raudan lisäksi monia muitakin mikroravinteita ja ehkä myös kaliumia (tämä vaihtelee eri savissa). Toki pohjan pitää olla toimiva eikä mikään mätänevä metaanitehdas.. Mä en ole pohjaan muuten välttämättä lannoittanut jos sielä savi on. Joskus pistelen biolania, mutta lähinnä lisäravinteeksi pääravinteiden osalta, niitähän kalat kyllä myös tuottavat altaaseen jatkuvasti ja runsaasti kansoitettu allas tuskin kaipaa typpi- ja fosforilisää, jos ei ole ihan pullollaan kasveja.
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

Re: Punasavi

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

O.K.
Kiitos vastauksesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”