Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kirjoahven79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 12:59, 23.12.2014
Sukupuoli: Mies

Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Kirjoahven79 »

Aiemmissa akvaarioissa tupsulevä on ollut ohimenevä vitsaus ja liittynyt väliaikaiseen, akvaarion perustamisen jälkeiseen kehitysvaiheeseen. Nyt levät ovat olleet kiusana jo useamman kuukauden. Ne ovat kiinnittyneet runsaina kasvustoina kasvien pinnoille ja näyttävät rumilta.

Kaupoissa myydään jos jonkinmoisia levänpoistolitkuja. Onko jollain kokemusta näiden väitetystä tehosta? Vai tulisiko levää vaan poistaa kärsivällisesti mekaanisin keinoin pesemällä, harjaamalla ja kasveja karsimalla ja lyhyemmiksi leikkaamalla?

Kiitos tiedoistanne!
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Parin tunnin valaistustauko päivällä ja easycarbo-kuuri nyt tulee ekana mieleen.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Unohda myrkyt ja yritä saada akvaarioon valon ja ravinteiden tasapaino. Jos pystyt himmentämään valoja niin sitä voisi kokeilla ensimmäisenä. Tosin ei voi paljon neuvoja antaa kun ei tiedä lähtökohtia mutta unohda myrkyt. Myrkyillä saat ehkä levät pois mutta et itse ongelmaa. Tupsulevää ei tarvitse harjalla poistaa vaan helpompi keino on antaa niille ruokasooda kylpy tai ripotella ruokasoodaa niiden päällä ja huuhdella sen jälkeen huolella ja laittaa takaisin akvaarioon.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Yksi tehokkaimmista tupsulevän kaato- ja ennaltaehkäisykeinoista on turhan virtauksen poistaminen. Tupsulevä viihtyy erinomaisesti virtaavassa vedessä.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

vallumaarit kirjoitti:Parin tunnin valaistustauko päivällä ja easycarbo-kuuri nyt tulee ekana mieleen.
Jaah, minulla on kolmisen vuotta kestänyt tupsuleväongelma, johon olen kokeillut myös eri mittaisia valaistustaukoja. Minusta niillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Myös Easycarboa olen kokeillut, eikä silläkään ole vaikutusta. Easycarbo myös jakaa mielipiteitä voimakkaasti ja olen taipuvainen kallistumaan niiden kannalle, joiden mielestä se on haitallinen aine. Itse tosin olen todennut sen vain tehottomaksi.
Koomikko kirjoitti:Unohda myrkyt ja yritä saada akvaarioon valon ja ravinteiden tasapaino. Jos pystyt himmentämään valoja niin sitä voisi kokeilla ensimmäisenä. Tosin ei voi paljon neuvoja antaa kun ei tiedä lähtökohtia mutta unohda myrkyt. Myrkyillä saat ehkä levät pois mutta et itse ongelmaa. Tupsulevää ei tarvitse harjalla poistaa vaan helpompi keino on antaa niille ruokasooda kylpy tai ripotella ruokasoodaa niiden päällä ja huuhdella sen jälkeen huolella ja laittaa takaisin akvaarioon.
Valojen himmentäminen on yksi kokeilemistani keinoista. Se on samalla myös yksi niistä keinoista, joilla ei myöskään ole ollut mitään vaikutusta tupsulevään. Samoin ruokasooda on yksi kokeilemistani keinoista, joilla ei ole ollut mitään vaikutusta tupsulevään.

Valon ja ravinteiden tasapaino, jos lisättäisiin jatkoksi vielä hiilidioksidi, olisi luultavasti toimiva ja tehokas keino. Sitä en ole nykyiseen ongelmaan pystynyt kokeilemaan, koska yritän pitää akvaariossa koko ajan vähän liikaruokintaa ja hyvin hapekasta vettä.
Teemu Salonen kirjoitti:Yksi tehokkaimmista tupsulevän kaato- ja ennaltaehkäisykeinoista on turhan virtauksen poistaminen. Tupsulevä viihtyy erinomaisesti virtaavassa vedessä.
Tässä viestissä varmaankin on totuus. Minun tupsuleväongelmani johtuu suurelta osin akvaariossa olevasta ylitehokkaasta virtauksesta (suodatin on mitoitettu noin 10 kertaa isommalle akvaariolle). Valitettavasti Teemunkaan viesti ei kerro aktiivista keinoa tupsulevästä eroon pääsemiseen.

Summa summarum: Jos haluat ruokkia runsaasti ja jos haluat voimakkaan virtauksen ja jos et halua hiilidioksidilisäystä, joudut totuttelemaan ruman tupsuleväisen akvaarion kanssa elämiseen. Ruoki vähemmän, hiljennä virtaus ja lisää hiilidioksidia ja valoa, niin sinulla on mahdollisuus.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ruma mies kirjoitti: Valojen himmentäminen on yksi kokeilemistani keinoista. Se on samalla myös yksi niistä keinoista, joilla ei myöskään ole ollut mitään vaikutusta tupsulevään. Samoin ruokasooda on yksi kokeilemistani keinoista, joilla ei ole ollut mitään vaikutusta tupsulevään.

Valon ja ravinteiden tasapaino, jos lisättäisiin jatkoksi vielä hiilidioksidi, olisi luultavasti toimiva ja tehokas keino. Sitä en ole nykyiseen ongelmaan pystynyt kokeilemaan, koska yritän pitää akvaariossa koko ajan vähän liikaruokintaa ja hyvin hapekasta vettä.
Aivan varmasti valolla ja sen säädöillä on vaikutusta. On ihan turhaa väittää ettei valon määrän säätelyllä ole mitään vaikutusta tupsulevään. On myös aivan varma että ruokasooda on hyvä vaihtoehto harjalle tupsulevän poistossa. Suihkutat leviin ruokasoodavettä tai ripottelet levien päälle ruokasoodaa ja annan vaikuttaa 5-10 minuuttia huuhtelet ja laitat koristeet takaisin akvaarioon niin sata varmasti levä kuolee. Tästä ei tarvitse tämän enempää väitellä.

Se on jokaisen oma valinta miten tupsulevästä haluaa eroon. Minun vaihtoehto on tasapaino eikä tupsulevää ole vaikka virtausta on niin perhanasti.Tosin sinä voit pitää valon ja ravinteiden suhteen pielessä ja liikaruokkia yllinkyllin ja sitten yrittää poistaa tahallaan hankittua tupsulevää myrkyillä. Ihan vapaasti voit taistella tupsuleväongelman kanssa seuraavatkin 3 vuotta. Ihan miten itse halua.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
jpuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 15:20, 22.03.2013
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Kokemuksesta voin myös kertoa ja melkein väittää, että jos olet kerran jostain tupsulevää onnistunut altaaseen hankkimaan niin siitä ei pääse mitenkään täysin eroon. Itse sain sitä toiselta harrastajalta kasvien (Anubias) mukana ja sen jälkeen tupsuja on aina jossain päin akvaariota välillä enemmän tai vähemmän. Siihen ei auta em. keinot kuin hetkellisesti. Levää on aina vähän jossain ja siitä se sitten olosuhteiden salliessa leviää. Olen lisännyt tai vähentänyt valoja, hiilaria, kasviravinteita, bikarbonaattia, easycarboa ym. ja ehkä pientä levämäärän vaihtelua olen havainnut. Bikarbonaatti (=ruokasooda) tai easycarbo suoraan levän päälle on tehokkain tapa sitä vastaan. Tosin toimii vai paikallisesti. Sitkeää tuntuu olevan. Onneksi ei nyt ole tupsulevää aivan haitaksi asti ja pysyy hallinnassa. Kannoista se lähtee kiehuvalla vedellä ja harjalla. Muutaman viikon päästä levä kasvaa pinnoilla taas. Kasvit ovat sitten hankalampia. Pitäisi ottaa pohjasta irti ja karsia kaikki leväiset lehdet pois. Ainoa ja ehkä paras keino on vaihtaa uudet hiekat, kasvit ja kannot ym. varmistaen ettei niissä ole tupsulevää. Siten siitä pääsee eroon. Mutta ei taida olla tuo homma sen väärti.
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Vaikka alussa olisi steriilit olosuhteet niin kyllä niitä leviä aina akvaavioon tulee jos tasapaino on pielessä myös sitä tupsulevää. Vaikka kaikki olisi hyvin levää on silti akvaariossa. Ei tupsulevä tule kasvien ja koristeiden muka akvaarioon. Aloittaahan moni harrastuksen aivan uusilla laitteilla ja silti heillä on tupsulevää. Vaikka vaihdat uudet hiekat, kasvit ja kannot niin varmasti tupsulevä tulee takaisin jos et muuta olosuhteita muuten mitenkään. Eli ei tupsulevästä voi syyttää kaveria tai toista harrastajaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
jpuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 15:20, 22.03.2013
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Se tästä tekeekin mielenkiintoisen dilemman. Ei kai levätkään tyhjästä kasva, joten mistähän sitä mahtaa tulla jos esim. tupsulevän tai oikeammin punalevän kasvuun tarvittavia itiöitä ei ole? Ei mulla edellisessä altaassa ollut yhtään tupsu- eikä juuri muutakaan levää. Sitä perustettaessa ostin kaikki materiaalit kaupasta paitsi itse altaan.
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Koomikko kirjoitti:Aivan varmasti valolla ja sen säädöillä on vaikutusta. On ihan turhaa väittää ettei valon määrän säätelyllä ole mitään vaikutusta tupsulevään. ...
Älä rähjää. Minähän olin suunnilleen samaa mieltä kanssasi ja sanoin, että valon ja ravinteiden tasapaino, jos lisätään jatkoksi vielä hiilidioksidi, olisi luultavasti toimiva ja tehokas keino. Sen sijaan pelkkä valojen himmentäminen ei vaikuta mitenkään.
Koomikko kirjoitti:... Tosin sinä voit pitää valon ja ravinteiden suhteen pielessä ja liikaruokkia yllinkyllin ja sitten yrittää poistaa tahallaan hankittua tupsulevää myrkyillä. Ihan vapaasti voit taistella tupsuleväongelman kanssa seuraavatkin 3 vuotta. Ihan miten itse halua.
Voi voi, keksit minusta asioita, jotka ovat lähtöisin omasta päästäsi. En käytä tupsulevämyrkkyjä, kuten en käytä Easycarboakaan. Enkä edes yritä päästä tupsulevästä eroon, koska tiedän, että reunaehdoillani se ei onnistu. Kiitos kuitenkin siitä, että annoit minulle luvan tehdä niin kuin itse haluan. Tosin niin minä olisin tehnyt ilman lupaasikin.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Kirjoahven79 kirjoitti:Aiemmissa akvaarioissa tupsulevä on ollut ohimenevä vitsaus ja liittynyt väliaikaiseen, akvaarion perustamisen jälkeiseen kehitysvaiheeseen. Nyt levät ovat olleet kiusana jo useamman kuukauden. Ne ovat kiinnittyneet runsaina kasvustoina kasvien pinnoille ja näyttävät rumilta.

Kaupoissa myydään jos jonkinmoisia levänpoistolitkuja. Onko jollain kokemusta näiden väitetystä tehosta? Vai tulisiko levää vaan poistaa kärsivällisesti mekaanisin keinoin pesemällä, harjaamalla ja kasveja karsimalla ja lyhyemmiksi leikkaamalla?

Kiitos tiedoistanne!
Kokeilin leväongelmaan aikoinaan pariakin sorttia levämyrkkyä. Kyseessä oli sinilevä ja jonkin verran tupsu/partalevää. Paras apu levän hävitykseen kuitenkin oli lisätä nitraattia sisältävää lannoitetta. Purkissani uuden valaisimen ja kaasuhiilarin myötä oli päässyt nitraatti liian alas ja siitäkös levät tykkäävät. Nyt kun käytän säännöllisesti siinä purkissa tarpeeksi nitraattipitoista lannoitetta, pysyy homma tasapainossa. Ja vaihdoin vedenparannusaineen Biotopoliksi kun se oli aiemmin Prime; sekin poisti altaasta turhaan nitraattia.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ruma mies kirjoitti: Voi voi, keksit minusta asioita, jotka ovat lähtöisin omasta päästäsi. En käytä tupsulevämyrkkyjä, kuten en käytä Easycarboakaan. Enkä edes yritä päästä tupsulevästä eroon, koska tiedän, että reunaehdoillani se ei onnistu. Kiitos kuitenkin siitä, että annoit minulle luvan tehdä niin kuin itse haluan. Tosin niin minä olisin tehnyt ilman lupaasikin.
Ne ovat lähtöisin sinun kirjoituksista. Et käytä myrkkyä mutta kysyt kuitenkin myrkyistä millä pääsisi eroon tupsulevästä vaikka et edes yritä päästä eroon tupsulevästä :mrgreen: Miksi siis lisätä myrkkyä akvaarioon.

Miksi pidät reunaehdosta liikaruokinnasta kiinni. Onko siihen joku syy. Entä miksi hyvin hapekas vesi..
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Herman »

jpuu kirjoitti:Ei kai levätkään tyhjästä kasva, joten mistähän sitä mahtaa tulla jos esim. tupsulevän tai oikeammin punalevän kasvuun tarvittavia itiöitä ei ole?
Olen samaa mieltä. Akvaarioharrastukseni aikana kahteen akvaariooni on tullut tupsuleviä. Molemmilla kerroilla tupsulevät tulivat kasvien mukana.

Uusimman akvaarioni sisustuksessa käytin pelkästään mikrolisättyjä kasveja. Juurakot ja hiekka olivat uusia sekä itse akvaario suoraan tehtaan paketista. Suodattimet olivat käytettyjä, mutta ne olivat olleet kuivilla yli vuoden. Kyseinen akvaario on ollut toiminnassa nyt pari kuukautta, eikä mitään levää ole siinä esiintynyt. Akvaariossa on kyllä sinisiä kiekkokotiloita, jotka ovat tehokkaita levänsyöjiä. Ainakin parempia kuin nuolimonnit.

Kaikkia kasvilajeja ei ole saatavilla mikrolisättyinä, joten jouduin valitsemaan akvaarion kasvit tavallista suppeammasta valikoimasta. Myös vedenpinnan yläpuolelle kasvaneista kasveista otetut pistokkaat lienevät turvallisia levien suhteen.
Voidakseen tehdä oikean kysymyksen on tiedettävä suurin osa vastauksesta.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Helpointa on kun ei välitä koko levästä. 8-)
Meille tuli noin puoli vuotta sitten isoimpaan tankkiin tupsulevää. Lähinnä Vesimiekkoihin ja Anubiakseen.

Nyt harmittaa kun uusimpiin Anubiaksen lehtiin ei "karvakaulusta" näytä tulevan.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mikrolisätyt kasvit ovat tosiaan turvallisia jos pelkää leviä, mutta itiöitä voi sitten saada asukkien matkassa, siis kalojen, rapujen tai vaikkapa kotiloiden. Levää ilmestyy jos olosuhteet sitä suosii, vaikkei vedessä pitäisi mitään: jätäppä vesilasi valoisaan paikkaan, niin ennemin tai myöhemin siellä kasvaa jotain kumminkin.

Ei tupsulevään välttis tartte "myrkkyjä" käyttää. Vanha kunnon ruokasooda tai vetyperoksidi toimivat myös hyvin. Molemmat täysin turvallisia oikein käytettyinä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Koomikko kirjoitti:Ne ovat lähtöisin sinun kirjoituksista. Et käytä myrkkyä mutta kysyt kuitenkin myrkyistä millä pääsisi eroon tupsulevästä vaikka et edes yritä päästä eroon tupsulevästä ..
TAAS sinä keksit asioita omasta päästäsi. En ole missään vaiheessa kysynyt myrkyistä, joilla pääsisi eroon tupsulevästä. Kirjoittamisen lisäksi kannattaisi opetella myös lukemisen.
Koomikko kirjoitti:Miksi pidät reunaehdosta liikaruokinnasta kiinni. Onko siihen joku syy. Entä miksi hyvin hapekas vesi..
Käytän lievää liikaruokintaa, jotta poikaset selviäisivät paremmin. Nykyisin pitämäni kalalajin poikasista näyttää kasvavan isoiksi vain muutama poikanen kustakin kudusta. Luulen, että syynä on ruoan löytämisen vaikeus poikasten ollessa aivan pieniä. Hyvin hapekasta vettä käytän, koska kalani pitävät siitä.
Kirjoahven79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 12:59, 23.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Kirjoahven79 »

Kiitos neuvoistanne.

Otin kokeiluun tuon Easycarbo-kuurin ja valojen sammuttamisen päivällä parin tunnin ajaksi, sillä se vaikutti vaivattomimmalta keinolta. Menettelyä olen jatkanut nyt viikon ajan ilman välittömiä seurauksia. Jatkan ainakin tämän putelin loppuun. Eipä siitä haittaakaan ole.

Joku yhteys tuntuu olevan luonnonvalon lisääntymisellä. Ulkoista levälähdettä en osaa epäillä, sillä kasvit ja koristeet ovat aivan samat kuin ennen muuttoa. Edellisessä asunnossa akvaario ei juurikaan saanut ikkunoista tulevaa valoa, eikä silloin ollut ohimenevää jaksoa lukuunottamatta levääkään. Silloin akvaariossa oli myös kaksi leväbarbia, joiden väitetään syövän tehokkaasti tupsulevääkin. Tiedä häntä, oliko niillä vaikutusta suotuisaan tilanteeseen.
Kirjoahven79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 12:59, 23.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Kirjoahven79 »

Päivitys tilanteeseen:
Nyt parisen viikkoa kuuria jatkettuani levä on merkittävästi vähentynyt!

Kyllä nestemäistä hiiltä ja valaistustaukoa uskaltanee varovaisesti suositella keinona tupsulevästä pääsemiseen.

Kiitos siis vinkistä!
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Hyvä jos toimet tepsivät levään

Anteeksi Ruma mies. Mulla meni kirjoittajat ja viestit pahasti sekaisin. Sama pää kesät talvet mutta yritän olla tarkempi. Tällaista tämä mun kirjoittelu aina on. Sorry
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
zazuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 16:05, 02.12.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja zazuli »

Onko olemassa jotain öttiäistä, kalaa, kotiloa, rapua tms, joka söisi tupsulevää? Muuta kuin leväbarbi..
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Amanorapuset syö mielellään kuollutta tupsulevää. Elävään ei oikein mikään koske. Edes ne leväbarbit ei syö tupsulevää, jos jotain parempaa on tarjolla.

Ite käytän vetyperoksidia ja ahkeraa suodattimen putsausta tankissa, jossa se on päässyt puhkeamaan ihan kukinnoksi asti ts. näkyy tupsuja. Ensin suodattimet pois ja puolet vedestä pois ja sen jälkeen vetyperoksidilla täytetty ruisku kätöseen ja ruikkimaan leväisten kohtien päälle.

Huom! Vetyperoksidia ei kannata suoraan työntää kasveille kun ne kuolee. Kasveista pitää vaan raakata leväset pois tai sitten jos on jotain kestävämpää anubiasta/jaavansaniaista niin ämpäriin ja ruokasoodaa perään. Tosin nuo leväiset lehdet on yleensä tekemässä kuolemaa, niin samalla vaivalla heittää ne pois, kun sulahtavat kuitenkin kohtapuoleen.

Pimentämällä tupsulevä ei lähde pois. Minulla oli yksi juurakko kuukauden pimeässä ämpärissä ja siinä oli vieläkin ihan tervettä tupsulevää.

EasyCarbo toimii myös, mutta oman kokemuksen mukaan sekä EasyCarbo, että vetyperoksidi vaatii joko massiivisen yliannostuksen tai sitten ~15-30 min poissa vedestä vaikutusajan. Pullasudilla kun valelee EasyCarboa esim. leväiselle juurakolle silloin kun se on poissa vedestä, ja sitten palauttaa veteen, niin kyllä kuolee.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tupsulevästä eroon myrkyillä?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Tupsulevän hävittäminen akvaariosta on haastavaa mutta kun kaikki on tasapainossa tupsulevä häviää hiljalleen eikä tule takaisin jos kaikki on kunnossa. Toki todella hitaasti kasvaviin kasveihin sitä tulee ja koristeisiin. Ainakin meidän akvaariossa mutta eipä tupsulevästä muuten ole harmia.

Koristeista tupselevän saa helposti pois ruokasoodalla. Koriste pois akvaariosta ja reilusti ruokasoodaa pintaan. Antaa vaikuttaa vaikka 10min vähempikin riittää eikä pitemmästä ajastakaan ole haittaa. Reilu huuhtelu ja koriste takaisin akvaarioon. Muutaman päivän akvaariota koristaa nyt hieno punainen tupsulevä mutta levä häviää nopeasti koristeesta. Ruokasoodan voi myös sekoittaa veteen ja sumutinpullolla kastella koristeen. Liuoksen pitää olla riittävän tujua liian laiha liuos ei välttämättä tehoa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”