Liian vähän ravinteita?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Hei!

KH 4-5
GH 5
NO3 10
NO2 0
PH 6.8 – 7.9
EC 0,31
Valoa 0,45w/L

Reilu 10 päivää sitten uudestaan perustettu akvaario (silikoonasin taustan). Vanhat hiekat oli märkänä kyllä koko ajan pohjalla, mutta epäilen ettei sieltä paljoa ole bakut selvinny hengissä. EC arvo mielestäni todella alhainen, kannattaisko lisäillä ravinteita? Tuntuu ettei mistään löydy informaatiota, että mikä tuon ec -arvon kuuluisi olla makeassa vedessä. Ph -arvokin heitelly vielä ihan kiitettävästi, oikeastaan vaan noussut pikkuhiljaa viime päivät. Levää ei oo tullu ollenkaan, päinvastoin vanhoissa kasvinosissa olleet levät on lähteny pikkuhiljaa kuolemaan. Vallisnerioissa vanhimmat lehdet sulaa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Aika vaikea sanoa pitäisikö lisätä ravinteita. Ainakin ensin pitäisi tietää mitä ravinteita olet jo käyttänyt ja kuinka paljon.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Akvan koko 240l oon käyttäny vasta 10ml profitoa, josta kyllä parasta ennen päivä menny hetki sitten. Toki ton ravinnelisäyksen jälkeen oon kerran vaihtanu 40% vettä. Ei oo hiilarilisiä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Varmasti on ravinteita liian vähän. Jo profiton suositus on 10ml/100l kerran viikossa. Eikä profito sisällä kaikkea mitä kasvit tarvitsevat. Ei myöskään pidä unohtaa pohjaravinteita. Tosin paljon riippuu siitä mitä kasveja sinulta löytyy ja kuinka paljon.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Toi edellinen hiekka on ollu varmaan 3-4 vuotta tuola, jotenkin luotin, että siinä olis ollu ravinteita. EC tosiaan mielestäni kertoo, että ravinteita on liian vähän(toki tähän olis mukava saada joku oikea numero mitä sen pitää olla), mutta toisaalta nouseva PH on ainakin omissa testeissä osottanu, että ravinteita olis ihan tarpeeksi. Joka itseasiassa on viime viestin jälkeen lähtenyt tippumaan, nyt takas 6.8. Suurta ongelmaa ei ole, koska osa kasveista alkaa näyttää kumminkin terveen kasvun merkkejä. Jos sitä ottais ja alkais lisäileen tota profitoa sit pikkuhiljaa ja kattoo miten käy :)

Kasveina vallisneriaa, kryptoja, kellussaniainen(?) ja jaavansaniainen. Noin 60% pinta-alasta kasveja.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Mietin, että mitenkäs tuosta EC:stä tulkitaan mitä ravinteita sieltä puuttuu. Jos vaikka (täysin hatusta vedetyt luvut) EC alle yhden tarkoittaa vähän ravinteita ja yli kolmen tarkoittaa liikaa ravinteita, niin mistä tulkkaat että mikä sieltä puuttuu? Toi EC:än käytännössä mittaa veteen liuenneiden suolojen määrän. En minä tuosta ainakaan osaa tulkita esim että nyt puuttuu typpeä akvasta.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mitä ravinteita olet hiekkaan lisännyt kun luulen sen sisältäneen edelleen ravinteita. Itse en osaa mitään sähkönjohtavuus lukua kertoa mikä ilmaisisi oikean ravinne pitoisuuden. Mielestäni tuolla ei edes voi mitata ravinteiden määrää saati vielä erotella mitä ravinteita on liikaa ja mitä liian vähän. Olisi aivan liian helppoa jos jollain mittarilla voisi mitata oikeat mikro- ja makro ravinteiden määrät. Nyt luulen että olet käsittänyt asian aivan väärin tai sitten minulta on mennyt jotakin pahasti ohi.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Millä juutaksella tuo EC on mitattu?

Eikös tuo ole sama asia kuin sähkönjohtavuus, joka mittaa kaikkien sulamattomien suolojen määrää?
Ei siitä voi päätellä mitä ravinteita puuttuu. Katso kasveja, onko niissä mitään puutosten aiheuttamia oireita?

Profit on kait aika laimeata tavaraa. Voihan sitä kokeilla vaikka tupla-annostuksella jos siltä tuntuu?
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Norhie kirjoitti:Mietin, että mitenkäs tuosta EC:stä tulkitaan mitä ravinteita sieltä puuttuu. Jos vaikka (täysin hatusta vedetyt luvut) EC alle yhden tarkoittaa vähän ravinteita ja yli kolmen tarkoittaa liikaa ravinteita, niin mistä tulkkaat että mikä sieltä puuttuu? Toi EC:än käytännössä mittaa veteen liuenneiden suolojen määrän. En minä tuosta ainakaan osaa tulkita esim että nyt puuttuu typpeä akvasta.
En ole yrittänyt tulkita, että mitä ravinteita puuttuu. Ainoastaan ravinteiden määrää.

Koomikko kirjoitti:Mitä ravinteita olet hiekkaan lisännyt kun luulen sen sisältäneen edelleen ravinteita. Itse en osaa mitään sähkönjohtavuus lukua kertoa mikä ilmaisisi oikean ravinne pitoisuuden. Mielestäni tuolla ei edes voi mitata ravinteiden määrää saati vielä erotella mitä ravinteita on liikaa ja mitä liian vähän. Olisi aivan liian helppoa jos jollain mittarilla voisi mitata oikeat mikro- ja makro ravinteiden määrät. Nyt luulen että olet käsittänyt asian aivan väärin tai sitten minulta on mennyt jotakin pahasti ohi.
ylempi vastaus. Olen elänyt luulossa, että EC mittaa juuri partikkeleiden eli ravinteen määrää vedessä. Tai että se olisi vähintäänkin suuntaa antava. Ei mitään hajua mitä ravinteita noin vanhas hiekas on.

buttnekkid kirjoitti:Millä juutaksella tuo EC on mitattu?

Eikös tuo ole sama asia kuin sähkönjohtavuus, joka mittaa kaikkien sulamattomien suolojen määrää?
Ei siitä voi päätellä mitä ravinteita puuttuu. Katso kasveja, onko niissä mitään puutosten aiheuttamia oireita?

Profit on kait aika laimeata tavaraa. Voihan sitä kokeilla vaikka tupla-annostuksella jos siltä tuntuu?
Kyllä, EC mitataan samalla mittarilla, kuin sähkönjohtavuus. En yritä päätellä mitä ravinteita puuttuu, ainoastaan niiden kokonaismäärää. Kasveissa on uutta kasvua, ei ainakaan huonompaan suuntaan mene, mitä nyt vallisnerioista sulaa noi vanhemmat lehdet (ne on ainoat, jotka menee siis huonomman näköseksi). Sori en ymmärtäny juutas kysymystä. Ihan normaalilla digimittarilla.


Kuhan nyt yritin kysyä, että laitanko tota profitoo lisää vai en? :mrgreen:
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Askah kirjoitti: En ole yrittänyt tulkita, että mitä ravinteita puuttuu. Ainoastaan ravinteiden määrää.
Ravinteiden määrää ei voi mitata sähkönjohtavuudella.
Askah kirjoitti:Olen elänyt luulossa, että EC mittaa juuri partikkeleiden eli ravinteen määrää vedessä. Tai että se olisi vähintäänkin suuntaa antava. Ei mitään hajua mitä ravinteita noin vanhas hiekas on.
EC ei mittaa ravinteiden määrää. Partikkelit ei ole ainoastaan ravinteita. Hiekassa ei ole ravinteita jos et ole niitä koskaan sinne lisännyt. Tai on siellä jotain kalan pas...a kakkaa.
Askah kirjoitti:Kyllä, EC mitataan samalla mittarilla, kuin sähkönjohtavuus. En yritä päätellä mitä ravinteita puuttuu, ainoastaan niiden kokonaismäärää. Kasveissa on uutta kasvua, ei ainakaan huonompaan suuntaan mene, mitä nyt vallisnerioista sulaa noi vanhemmat lehdet (ne on ainoat, jotka menee siis huonomman näköseksi). Sori en ymmärtäny juutas kysymystä. Ihan normaalilla digimittarilla.
Kuhan nyt yritin kysyä, että laitanko tota profitoo lisää vai en? :mrgreen:
Jos sähkönjohtavuudella ei voi mitata mitä ravinteita puuttuu ei sillä voi mitata ravinteiden pitoisuutta akvaariossa. Vastasinkin jo että ravinteita on varmasti liian vähän. Laita profitoa lisää kun tällä hetkellä et käytä sitä edes puolia siitä mikä on suositus. Mielestäni profitolla et edes pysty tarjoamaan kaikkea mitä kasvit tarvitsevat.

Ensimmäiseen viestiin on yleensä vaikea vastata mitään kun yleensä siinä jätetään kaikki oleellinen kertomatta kuten tälläkin kertaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Asia selvä, oon sitten ymmärtäny tuon EC:n "toimintaperjaatteen" pahasti väärin. Pitää palata takas oppimaan. Hiekka on pyöriny mun akvaarioissa noin 10-15 vuotta, en mitenkään voi tietää/muistaa mitä ravinteita sinne on lisätty. Ei nyt kumminkaan muutamaan vuoteen yhtään mitään. Aikasemmin oon saanu kasvit kasvamaan ilman mitään ravinteita ja nyt aattelin tehdä asiat vähän paremmin. Kumminkin niin, etten aiheuta levä invaasiota tai muuten huonoja elinoloja tuleville kaloille.
Koomikko kirjoitti:Laita profitoa lisää kun tällä hetkellä et käytä sitä edes puolia siitä mikä on suositus. Mielestäni profitolla et edes pysty tarjoamaan kaikkea mitä kasvit tarvitsevat.
Jotenkin ajattelin, että ei ole hyötyä mennä täydellä lannoituksella, kun akvaario on vaan puolillaan kasveja. Mutta mä otan ja alkaan lisäileen sitä pikkuhiljaa ja katon miten käy.
Koomikko kirjoitti:EC ei mittaa ravinteiden määrää. Partikkelit ei ole ainoastaan ravinteita.
Kiitos, että korjasit väärinkäsitykseni. Voisitko vielä opastaa, että mitä muuta ne partikkelit on kuin ravinteita?
Koomikko kirjoitti:Ensimmäiseen viestiin on yleensä vaikea vastata mitään kun yleensä siinä jätetään kaikki oleellinen kertomatta kuten tälläkin kertaa.
Pahottelut jos tuli astuttua varpaille. Elin tosiaan luulossa, että tuolla EC:llä voi mitata ravinteiden kokonaismäärää. Jos tietäisin kaiken, en varmasti olisi tullut mitään kysymäänkään. Arvostan silti ohjettasi profiton lisäämisestä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Askah kirjoitti:Asia selvä, oon sitten ymmärtäny tuon EC:n "toimintaperjaatteen" pahasti väärin. Pitää palata takas oppimaan. Hiekka on pyöriny mun akvaarioissa noin 10-15 vuotta, en mitenkään voi tietää/muistaa mitä ravinteita sinne on lisätty. Ei nyt kumminkaan muutamaan vuoteen yhtään mitään. Aikasemmin oon saanu kasvit kasvamaan ilman mitään ravinteita ja nyt aattelin tehdä asiat vähän paremmin. Kumminkin niin, etten aiheuta levä invaasiota tai muuten huonoja elinoloja tuleville kaloille.
Eipä hiekassa pahemmin kasveille hyödyllisiä ravinteita enää ole jos niitä ei ole sinne moneen vuoteen lisätty. Mistä ravinteita sinne tulisi jos akvaristi ei niitä sinne laita. Varsinkin vallisneria tarvitseen pohjalannoitusta. Ei ravinteet oikein käytettynä aiheuta levää mutta ravinteiden puute voi sitä aiheuttaa eikä kalat ravinteista kärsi. Ravinteiden käyttö on ihan yleistä kasviakvaariossa joissa on myös kaloja.
Askah kirjoitti: Jotenkin ajattelin, että ei ole hyötyä mennä täydellä lannoituksella, kun akvaario on vaan puolillaan kasveja. Mutta mä otan ja alkaan lisäileen sitä pikkuhiljaa ja katon miten käy.
Ei kasvit välitä siitä onko niillä kavereita akvaariossa vai ei. Ne tarvitsevat ravinteita aina.
Askah kirjoitti:Kiitos, että korjasit väärinkäsitykseni. Voisitko vielä opastaa, että mitä muuta ne partikkelit on kuin ravinteita?
Otappa vaikka moppi käteen ja pyyhi pölyt asunnosta ja huuhtele moppi akvaariossa. Sähkönjohtavuus nousee mutta akvaariossa ei ravinteet lisäänny. Tai koveta vettä kipsillä niin sähkönjohtavuus nousee mutta kasvit ei saa ravinteita yhtään lisää. Voisi sanoa että kaikki lika nostaa sähkönjohtavuutta.
Askah kirjoitti: Pahottelut jos tuli astuttua varpaille. Elin tosiaan luulossa, että tuolla EC:llä voi mitata ravinteiden kokonaismäärää. Jos tietäisin kaiken, en varmasti olisi tullut mitään kysymäänkään. Arvostan silti ohjettasi profiton lisäämisestä.
Et ole astunut kenenkään varpaille. Olet esittänyt kysymyksiä ja minä olen yrittänyt niihin parhaani mukaan vastata. Olen toki vuosien saatossa huomannut että kirjoituksillani useasti suututan monet mutta ainakaan nyt se ei ollut tarkoitukseni. Lisätään vielä että nämä oli minun näkemyksiä asiasta enkä väitä että olen varmasti oikeassa siksipä joku voi korjata virheet jos tai kun niitä tuli. Yritän omalla tietämykselläni auttaa muuhun en pysty.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Kiitän avaavista vastauksista. Avautu taas vähän enemmän tästäkin maailmasta. Yksi asia kuitenkin jäi vielä vaivaamaan:
Koomikko kirjoitti:
Askah kirjoitti:Kiitos, että korjasit väärinkäsitykseni. Voisitko vielä opastaa, että mitä muuta ne partikkelit on kuin ravinteita?
Otappa vaikka moppi käteen ja pyyhi pölyt asunnosta ja huuhtele moppi akvaariossa. Sähkönjohtavuus nousee mutta akvaariossa ei ravinteet lisäänny. Tai koveta vettä kipsillä niin sähkönjohtavuus nousee mutta kasvit ei saa ravinteita yhtään lisää. Voisi sanoa että kaikki lika nostaa sähkönjohtavuutta.
Kun kyseessä juuri perustettu akvaario, niin eikai niitä ylimääräsiä partikkeleita oo sinne oikein mistään vielä päässy, muutakuin ravinteista. Ainakaan niin paljoa, että sillä olisi suurta merkitystä.

Tykkäsin joskus kasvattaa chilejä vesiviljelyssä ja sielä mitataan ravinteiden määrää juuri EC:n mukaan. Mikä tekee sen, että sama periaate ei toimi akvaariossa? Varsinkin jos puhutaan vastaperustetusta akvaariosta. Onko ravinteet sitten niin paljon erilaisia? Uskon kyllä, että olen väärässä enkä ole mitenkään suuttunut :mrgreen: kunhan vain haluan selvittää mistä väärinymmärrykseni johtuu. Muuten en ole oppinut mitään jos en ymmärrä syytä. Kiitän vielä vastailuistasi.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Askah kirjoitti:
Kun kyseessä juuri perustettu akvaario, niin eikai niitä ylimääräsiä partikkeleita oo sinne oikein mistään vielä päässy, muutakuin ravinteista. Ainakaan niin paljoa, että sillä olisi suurta merkitystä.

Tykkäsin joskus kasvattaa chilejä vesiviljelyssä ja sielä mitataan ravinteiden määrää juuri EC:n mukaan. Mikä tekee sen, että sama periaate ei toimi akvaariossa? Varsinkin jos puhutaan vastaperustetusta akvaariosta. Onko ravinteet sitten niin paljon erilaisia? Uskon kyllä, että olen väärässä enkä ole mitenkään suuttunut :mrgreen: kunhan vain haluan selvittää mistä väärinymmärrykseni johtuu. Muuten en ole oppinut mitään jos en ymmärrä syytä. Kiitän vielä vastailuistasi.
Aivan varmasti 15 vuotta vanhasta hiekasta on irronnut veteen enemmän partikkeleja kuin 10ml profitoa. Minun mielestä 10ml profitolla ei ole suurta merkitystä kun vielä olet siitä poistanut liki puolet 40% veden vaihdolla.

Chilin vesiviljelystä en tiedä mitään enkä osaa sanoa onnistuuko ravinteiden mittaus EC:llä sielläkään. Minä en näe sinun akvaariota uutena perustuksena. Onko sulla mitään muuta uutta kuin lasit. Hiekka ja kasvit ovat ainakin vanhoja entä suodatin. Akvaariossa ja chilin vesiviljelyysä on ainakin se ero ettei chileille anneta kalan kakkaa ja kalanruokaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Koomikko kirjoitti:Aivan varmasti 15 vuotta vanhasta hiekasta on irronnut veteen enemmän partikkeleja kuin 10ml profitoa. Minun mielestä 10ml profitolla ei ole suurta merkitystä kun vielä olet siitä poistanut liki puolet 40% veden vaihdolla.

Chilin vesiviljelystä en tiedä mitään enkä osaa sanoa onnistuuko ravinteiden mittaus EC:llä sielläkään. Minä en näe sinun akvaariota uutena perustuksena. Onko sulla mitään muuta uutta kuin lasit. Hiekka ja kasvit ovat ainakin vanhoja entä suodatin. Akvaariossa ja chilin vesiviljelyysä on ainakin se ero ettei chileille anneta kalan kakkaa ja kalanruokaa.
Ton hiekan oon toki laponnu, mutta ainahan sinne jotain jää. Kyllä chileillä mitataan ravinteiden kokonaismäärää EC:llä, siitä olen ihan 100% varma. Suodattimen jouduin pesemään, koska akvaario oli muutenkin monta päivää kuivilla, että taustan silikoonaukset kuivuu. Ei ole nuo nykyisetkään kasvit saanu uuden perustamisen jälkeen kalanruokaa tai kalankakkaa ja silti ne kasvaa, edes jotenkin.

Tulee vähän flipannu olo, kun jatkan vielä tästä EC:stä, mutta miksi sillä ei voisi mitata ravinteiden kokonaismäärää? Olen aina elänyt luulossa, että se on ihan normi juttu. Jos yksinkertaistetaan vielä sen verran, että otetaan sanko jossa on vain vettä ja 10 kasvia ja lisätään sinne ravinteita --> EC nousee ja kasvit kasvaa. Kun kasvit käyttää ravinteita enemmän kuin niitä tulee --> EC laskee. Eikö?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Veden sähkönjohtavuudesta voidaan päätellä veden puhtaus-/kuormitusaste, koska ajan mittaan vesi kuormittuu ulosteista, kalojen ruuasta, kuolleista kasvien osasista ja paljon muusta, samalla nostaen elektrolyyttipitoisuutta eli sähkönjohtavuutta. Eli kun tislatun veden sähkönjohtokyky on lähes olematon, niin jätevesillä se on puolestaan erittäin korkea. Eli yksinkertaistetusti; nähdään onko vesi puhdasta vai likaista.

Tuossa lainaus netistä. Eli siksi sillä ei voi mitata ravinteiden määrää kun niin moni muukin kuin ravinteet vaikuttavat sähkönjohtavuuteen. Jos voisikin niin mitä tekisit sillä tiedolla kun eri ravinteita pitää lisätä eri määrä. Et kuitenkaan tietäisi mitä ravinteita pitää lisätä. Vaikka akvaariossa kasvit kasvaa ja käyttävät ravinteita sähköjohtavuus ei laske vaan päin vastoin nousee koska paskan määrä lisääntyy koko ajan vaikka kaikki ravinteet olisi akvaariosta käytetty. Vaikka et lisäisi ravinteita yhtään vesi likaantuu päivä päivältä ja sähkönjohtavuus nousee.

Ottakaas muutkin kantaa tähän aiheeseen
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
akvaostabil
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 12:46, 24.12.2016
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja akvaostabil »

^Just noin olen itsekkin ymmärtänyt asian.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Lyhyestä virsi kaunis... Lisää profitoa. Kerrotko vielä ne kasvit (vai olikohan ne tuolla jossain viestien joukossa).

Kun käytät Easycarboa, lannoitetarve kasveilla nousee.

Haen sinulle tähän vielä yhdestä keskustelusta asiaa ravinteista (jos löydän sen). Hetkinen vaan....
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No hitsi, en nyt ainakaan hätäseen sitä löytänyt.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Koomikko kirjoitti:Eli siksi sillä ei voi mitata ravinteiden määrää kun niin moni muukin kuin ravinteet vaikuttavat sähkönjohtavuuteen. Jos voisikin niin mitä tekisit sillä tiedolla kun eri ravinteita pitää lisätä eri määrä. Et kuitenkaan tietäisi mitä ravinteita pitää lisätä. Vaikka akvaariossa kasvit kasvaa ja käyttävät ravinteita sähköjohtavuus ei laske vaan päin vastoin nousee koska paskan määrä lisääntyy koko ajan vaikka kaikki ravinteet olisi akvaariosta käytetty. Vaikka et lisäisi ravinteita yhtään vesi likaantuu päivä päivältä ja sähkönjohtavuus nousee.
Eipä tuola yhtäkään kalaa ole, josta sitä jätettä tulisi, mutta nyt ymmärrän, että hajoavat kasvinosat aiheuttavat sitä myös niin, että se vaikuttaa EC -arvoon. Ja kyllä tiedän ettei se kerro erikseen mitä ravinnetta puuttuu tai on liikaa :mrgreen: Yritin vain löytää helpon/turvallisen kaavan sille miten paljon tuota profitoa kannattaa laittaa, kun tuossa hiekassakin luultavasti on jonkunverran ravinteita. Kiitän kumminkin kun jaksoit vastailla, nyt ainakin luulisin tajunneeni asian. Ja yritän olla sotkematta tästä lähin kahta harrastusta keskenään.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Mikä symbooli siinä EC-mittarin näytöllä vilkkuu vai vilkkuuko mikään?

Ec-mittareita on ainakin kateen käyttöön. Meriveteen ja makeaan. Vastaavasti ilmoittavat milliSiemenseinä ja µSiemenseinä.
Taitaa olla sinulla tuollainen milli-mallin mittari. Olisi aikamoista vettä jos johtavuus olisi alle mikroSiemensin. :D
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Askah kirjoitti:Eipä tuola yhtäkään kalaa ole, josta sitä jätettä tulisi, mutta nyt ymmärrän, että hajoavat kasvinosat aiheuttavat sitä myös niin, että se vaikuttaa EC -arvoon. Ja kyllä tiedän ettei se kerro erikseen mitä ravinnetta puuttuu tai on liikaa :mrgreen: Yritin vain löytää helpon/turvallisen kaavan sille miten paljon tuota profitoa kannattaa laittaa, kun tuossa hiekassakin luultavasti on jonkunverran ravinteita. Kiitän kumminkin kun jaksoit vastailla, nyt ainakin luulisin tajunneeni asian. Ja yritän olla sotkematta tästä lähin kahta harrastusta keskenään.
Hiekan ravinteet ei vaikuta juuri millään tavalla nestemäisen lannoitteen annosteluun. Kasvit käyttää sen minkä käyttää, varastoi mitä voivat, ja jättää loput käyttämättä. Ylimääräiset ravinteet häviää vedenvaihdolla. Harvemmin liika ravinne aiheuttaa levää, jos kaikkia ravinteita on varmasti tarpeeksi akvassa kasveille. Leviä on oikeastaan ihan turha yrittää hävittää ravinteita pihtaamalla, koska kasveihin verrattuna ne vaatii mitättömän määrän ravinteita ja käyttää ravinteet paljon kasveja tehokkaammin hyödykseen.

Toki levää on runsasravinteisessa vedessäkin, mutta ravinteita pihtaamalla siis kiusataan lähinnä vain kasveja. Kannattaa kaivella netistä esim. Tom Barrin artikkeleja asiasta, jos englanti taipuu.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Askah kirjoitti:Yritin vain löytää helpon/turvallisen kaavan sille miten paljon tuota profitoa kannattaa laittaa, kun tuossa hiekassakin luultavasti on jonkunverran ravinteita.
Ei ei ja vielä kerran ei. Hiekassa ei ole juuri mitään ravinteita kasveille kun et ole niitä sinne vuosiin laittanut. Mistä luulet että sinne on ravinteita tullut. Mielestäsi 15 vuotta vanhassa lapotussa hiekassa ei ole partikkeleja jotka vaikuttaisi sähkönjohtavuuteen mutta ravinteita siinä on vaikka niitä ei ole sinne vuosiin lisätty. Nyt menee minulta pahasti yli hilseen. Joudut säännöllisesti lisäämään kasveille pohjalannotteita että saat kasvit voimaan hyvin ja ettei vallisnerian lehdet kellastu ja sula pois. Sähkönjohtavuutta mittaamalla et oikeaa profito annosta löydä vaan löydät sen kokeilemalla ja kasveja tarkkailemalla. Siksi informaatiota ec arvosta ei löydy mistään kun semmoista ei ole olemaassa. Ei ainakaan ravinne ec arvoa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Vesiviljelyssä vedessä ei juuri muuta ole kuin lisätyt lannoitteet eli ravinteet joita EC:llä voi sit mitata. Akvaariossa siihen taas vaikuttaa moni muukin asia eikä pelkästään kasvien käyttöön sopivat ravinteet. Näkyvät partikkelit ei ole vain ravinteita vaan usein ihan kuormitusta lisäävää "sontaa". Niistä ei voi päätellä oikein muuta ku et suodatin ei kerää niitä... Osa kasveista (esim. vallisneriat) ottaa ravinteensa mieluiten juurilla kun taas osa (esim. vedensuosikki, karvalehti) ottaa ne pääosin vedestä. Usein siis tarvii lisätä kumpaakin versiota... Vaikka lannoitekuulat tmv kestää hyvän aikaa, ei nekään vuosia sentäs riitä. Profiton lisäämisen voit aloittaa pienellä määrällä, kasveilla kestää jonkun aikaa et tottuvat muuttuneeseen tilanteeseen. Nostat sit määrää ajan kuluessa.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liian vähän ravinteita?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Norhie kirjoitti:Hiekan ravinteet ei vaikuta juuri millään tavalla nestemäisen lannoitteen annosteluun. Kasvit käyttää sen minkä käyttää, varastoi mitä voivat, ja jättää loput käyttämättä. Ylimääräiset ravinteet häviää vedenvaihdolla. Harvemmin liika ravinne aiheuttaa levää, jos kaikkia ravinteita on varmasti tarpeeksi akvassa kasveille. Leviä on oikeastaan ihan turha yrittää hävittää ravinteita pihtaamalla, koska kasveihin verrattuna ne vaatii mitättömän määrän ravinteita ja käyttää ravinteet paljon kasveja tehokkaammin hyödykseen.

Toki levää on runsasravinteisessa vedessäkin, mutta ravinteita pihtaamalla siis kiusataan lähinnä vain kasveja. Kannattaa kaivella netistä esim. Tom Barrin artikkeleja asiasta, jos englanti taipuu.
Olin tietoinen asiasta, mutta kiitos kumminkin kertauksesta :) Yritin vain pelata jotenkin varman päälle, mutta näköjään epäonnistuin.

Koomikko kirjoitti: Ei ei ja vielä kerran ei. Hiekassa ei ole juuri mitään ravinteita kasveille kun et ole niitä sinne vuosiin laittanut. Mistä luulet että sinne on ravinteita tullut. Mielestäsi 15 vuotta vanhassa lapotussa hiekassa ei ole partikkeleja jotka vaikuttaisi sähkönjohtavuuteen mutta ravinteita siinä on vaikka niitä ei ole sinne vuosiin lisätty. Nyt menee minulta pahasti yli hilseen. Joudut säännöllisesti lisäämään kasveille pohjalannotteita että saat kasvit voimaan hyvin ja ettei vallisnerian lehdet kellastu ja sula pois. Sähkönjohtavuutta mittaamalla et oikeaa profito annosta löydä vaan löydät sen kokeilemalla ja kasveja tarkkailemalla. Siksi informaatiota ec arvosta ei löydy mistään kun semmoista ei ole olemaassa. Ei ainakaan ravinne ec arvoa.
Ohan ne nyt viimeset 3-7 vuotta samas akvaarios kasvanu ilman että oon lisänny ravinteita. Ja joo tiedän, että sitä on tullu kalanruuasta / "paskasta", jonka lähinnä oletin edelleen olevan ainakin osittain tuola hiekan joukossa vaikka olen sitä laponnutkin. Ja en usko, että tämä paljoa EC -arvoa nostaa, niinkuin ei nostanutkaan (0,31) Ja joo olin väärässä, kun yritin mitata ravinteiden kokonaismäärää EC mittarilla, se tulikin tuossa jo selväksi. Teinpä taas virheen, olin väärässä intternetissä..
TiinaM kirjoitti:Vesiviljelyssä vedessä ei juuri muuta ole kuin lisätyt lannoitteet eli ravinteet joita EC:llä voi sit mitata. Akvaariossa siihen taas vaikuttaa moni muukin asia eikä pelkästään kasvien käyttöön sopivat ravinteet. Näkyvät partikkelit ei ole vain ravinteita vaan usein ihan kuormitusta lisäävää "sontaa". Niistä ei voi päätellä oikein muuta ku et suodatin ei kerää niitä... Osa kasveista (esim. vallisneriat) ottaa ravinteensa mieluiten juurilla kun taas osa (esim. vedensuosikki, karvalehti) ottaa ne pääosin vedestä. Usein siis tarvii lisätä kumpaakin versiota... Vaikka lannoitekuulat tmv kestää hyvän aikaa, ei nekään vuosia sentäs riitä. Profiton lisäämisen voit aloittaa pienellä määrällä, kasveilla kestää jonkun aikaa et tottuvat muuttuneeseen tilanteeseen. Nostat sit määrää ajan kuluessa.
Kyllä, kiitos ohjeesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”