Kasvi juurakkoon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riituelina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 06:32, 11.08.2016
Sukupuoli: Nainen

Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja Riituelina »

Moicca! Millaisen kasvin voisi istuttaa juurakkoon? Ja mihin juurakkoon esim. Mangrove? Millä tuo kasvi kiinnitetään juurakkoon? Tuleeko tuo juurakon sisus täyttää jollain, johon juuret ottavat kiinni? Olikohan tämä selkokielisesti selitetty :D . On muuten nuo valmiit Decor jutskat aikasen kalliita.....
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Helpoin tapa on ostaa sellainen juurakko, jossa on reikiä ja vakoja valmiiksi. Sinne sitten työnnetään juuret/juuren pätkät, esim. anubias tai jaavansaniainen käy tai erilaiset sammalet ym.
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja partanen »

Hassua. Olin juuri tekemässä samanlaista kysymystä tänne mutta vaatimuksia on enempi. Onko jotain nopeakasvuista kasvia joka juurtuu kantoihin kiinni? Kasvin pitäisi myös olla pahanmakuinen jota nuo severumit eivät söisi. Pitäisi myös nauttia runsaasta 150w hqi suorasta pöhötyksestä. Mutta alunperäiseen kysymykseen itsekkin suosittelen sammalia, anubiaita ja jaavansaniaista jotka kannattaa kiinnittää esim kuminauhalla kunnes ovat juurtuneet kunnolla.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Taitaa kaikki kantoihin juurtuvat kasvit olla hitaan puoleisia kasvussaan riccia lienee nopea mutta ei kasvata juuria sammal kun on.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja totoro »

Juurakoihin ja muille pinnoille juurtuvia kasveja on aika monia, mutta suurin osa niistä on hidaskasvuisia. Minulla on akvaariossa juurakoissa ja kookospähkinänpuolikkaissa esimerkiksi jaavansaniaisten sekä keihäslehtien eri muotoja, erilaisia sammalia ja Hygrophila pinnatifidaa (keskinopeasti kasvava vesitähdikkilaji). Olen myös nähnyt netissä Pogostemon helferiä kasvatettavan laavakivissä. Ricciaa voi myös kasvattaa pinnoilla, mutta valontarve on tuolloin suurempi kuin pinnalla kasvatettuna.

Juurakkoon kuin juurakkoon voi kasveja kiinnittää, kunhan se soveltuu muutoin akvaariokäyttöön. Apuna voi käyttää kumilankaa tai siimaa. Siimalla kasvi kiinnitetään haluttuun kohtaan juurakkoa. Kiviin ja kookospähkinöihin kiinnitettäessä siima on ehkä helpompi. Siimalla ja kumilangalla molemmilla on huonona puolena se, että ne katkeavat tarpeeksi kauan veden alla oltuaan. Tähän mennessä kasvikin on usein kyllä ehtinyt juurtua paikoilleen. 8-)
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja GTX »

Olen kiinnittänyt jaavansaniaisia juurakoihin nippusiteillä. Poralla 3 mm reikä haluttuun kohtaan ja kasvi kiinni 2,5 mm nippusiteellä. Ohut musta nippuside ei käytännössä näy miltei ollenkaan, on kestävä ja helppo poistaa tarvittaessa.
Riituelina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 06:32, 11.08.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja Riituelina »

Iso Kiitos vastauksista :D .
Tänään kävin jo lemmikkieläinliikkeessä katselemassa tuota Mangrove juurakkoa. Melkoisen iso tuo M-koko, mutta eikös tuon voisi vaikka sahata puoliksi ja laittaisi sen vaikka kahteen kohti akvaariota. Mun akvaario on vain 100 l. Tuntui aika painavalta tuo kanto.
Mulla on tuo Anubias nana jo tuossa akvaariossa. Sen voisi sitten laitella siihen kantoon kiinni. Joku kolo sille on varmasti laitettava että se siinä pysyy (siima tai jokin lisäksi).
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi juurakkoon

Viesti Kirjoittaja partanen »

Siihen ei koloa tarvitse koska se sitoo itsensä tarttuvilla juurillaan ajan kanssa. Siimaa tai nippusidettä joista itse suosittelen myöskin jälkimmäistä koska ei lähde itsestään mihinkään eikä kalat siihen saa itseään jumiin niinkuin siimaan jos se katkeaa / kala ui väliin jne.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”