Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulputus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 00:28, 09.08.2015
Sukupuoli: Mies

Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja Pulputus »

Hommasin noin puoli vuotta sitten yhden punaisen tiikerilumpeen altaaseen ja kovin on kaunis ollut. Kasvatti pienen kukankin pinnalle, mutta vain sen yhden kerran eikä sen koommin ole kukkinut. Nyt kasvi leviää hiekan sisällä lähettäen etäversoja sinne tänne. Eilen sitten aloitin vaihtamaan hiekan soraksi ja esiin pöllähti, noin 15 cm päässä "emolumpeesta" tumma sipulia muistuttava mukula. Onko näin että tuo tiikerilumme on tuon mukulan tehnyt? Lueskelin muualta että lisääntyy myös niiden kautta. Ihmettelin kun tuo mukula ei ollut missään kiinni, vaan irrallaan hiekassa (liekö irronnut pöyhinnässä). Koko noin 2cm. Parasta tässä on että tyhmänä en heti tajunnut mikä se on, vaan siivouksen yhteydessä poistin sen altaasta. Onko muilla kokemuksia tämän kasvin leviämisestä?
talvikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 11:07, 21.04.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja talvikko »

Ainakin minulla tiikerilumme on vakaasti päättänyt vallata koko akvaarion, kasvattaa rönsytaimia jokapuolelle ja lehtiä pinnan täyteen.Alkuun kyllä tuntui ettei kasva sitten millään, vaan kun vauhtiin pääsi niin.. Ja niitä juurimukuloita on kyllä löytynyt hiekan seasta.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Mä sain joskus toiselta harrastajalta laajan kasvipaketin mukana pienen taimen punaista tiikerilummetta. Ajattelin heti, että se ei ainakaan tule altaassani selviämään ja niin kävinkin. Lumme kuihtui ihan minimiinsä ja sinnitteli lehden tai parin varassa pienenä, repaleisena raakkuna. Sitten vaihtui valaistus tehokkaampaan ja pikkuhiljaa tiikerilumme alkoi elpyä. Se on moneen kertaan jyrätty maan tasalle, kaivettu pohjasta irti, osin syöty jne. Alettuaan toipumaan lumme tahtoi kasvattaa vain kelluslehtiä. Näyttikin aivan ääliömäiseltä, kun lähemmäs metrisiä varsia oli joka paikka täynnä ja varret umpisolmussa suodattimen puhurissa. Kämmenen kokoisia vihreitä kelluslehtiä kasvoi pinta täyteen hurjaa tahtia, melkein 1kpl/vrk.

Alkuun en hennonut tehdä sille juuri mitään, kun hämärän rajamailta oli palannut elävien kirjoihin. Täältä luettujen ohjeiden turvin uskaltauduin sitten kuitenkin "kurittamaan" lummettani. Leikkelin kelluslehtiä pois, ihan kaikkia en uskaltanut kerralla, kun muuten ei olisi jäänyt mitään jäljelle! Nyt lumme kasvaa hyvin. Tekee pääsääntöisesti pinnan alla kasvavia lehtiä, värit vaihtelevat nuorten lehtien lähes räikeän pinkistä, vanhempien tummemman punaisen ja vihreän kirjaviin. Aina välillä yrittää kasvattaa kelluslehtiäkin, mutta ne saavat nykyään välittömästi kyytiä (mulla on huonekasveja pinnassa ja allas on jo valmiiksi riittävän hämärä, muutoin tykkäisin kyllä niistäkin). Ei käsittääkseni kuki ilman kelluslehtiä.

Tosin aina välillä, tai useimmiten, lumme riehaantuu kyllä harmillisen epäsymmetriseksi verrattuna täällä nähtyihin kauniisiin, tiheisiin pusikkoihin, mutta luultavasti mä en vaan ole niin taitava. Säälittävän hataran näköisiä taimiaan se on lähetellyt yllättävän kauaskin ja taimet ovat onnettomasta ulkonäöstään huolimatta olleet todella kestäviä. Mulla on esim banjomonneja, jotka eivät paljon välitä mitä kaivautuessaan jyräävät ja muita isompia monneja ja plekoja, joita ei tippakaaan kiinnosta tielle sattuvat esteet, jos on ruokaa tarjolla.

Kuitenkin lumme itse vaikuttaisi onnellisemmalta, jos sen elämään ei puututtaisi yhtään. Nyt olen siirrellyt taimia emokasvin läheisyyteen (15cm säteelle) siinä toivossa, että kasvaisivat tiheämmäksi pusikoksi. Ilmeisesti tämä lumme on kuitenkin yhtä retuperällä, kuin puutarhurinsakin ja tahtoo elää villinä ja vapaana. Se on ottanut nokkiinsa siirtelystä ja tällä hetkellä kasvattaa lähinnä rintavarustusta emokasvin ympärille. Taimia siis tulee, mutta eivät ilmeisesti kasva korkeutta, ennen kuin suojamuuri on valmis...

Mulla melalehti kasvattaa aika tiivistä kasvustoa. Voisi ehkä jopa sanoa mattoa. Lumme oli paljon tyytyväisempi, kun sai kasvattaa taimiaan tappelemaan melalehtiviidakon sekaan, n.20-30cm päähän emokasvista. Oletan, että mukulasta ovat lähteneet, koska mitään juuriyhteyttä emokasviin näillä ei ole ollut. Mukuloita olen joskus löytänyt, mutta en silloin tiennyt mitä ne ovat. No ehkä ne lumpeen taimetkin aikanaan tyytyvät kohtaloonsa ja alkavat kasvaa samaan tapaan kuin emokasvi. Pitkä harkinta-aika tiikerilumpeella ainakin vaikuttaisi olevan...
Pulputus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 00:28, 09.08.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja Pulputus »

Hyvä kirjoitus Tiiasu!
Pidän itse kyseistä lummetta ihan hienona kasvina. Minäkin leikkailen niitä kelluslehtiä pois kun rupeaa liikaa tulemaan.
Eli se mukula jonka löysin oli sitten tälle kasville kuuluva.
Nyt olen hiekan vaihtanut soraan ja kyllä tuntuu siinäkin kasvavan kovaa vauhtia.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Mä olen löytänyt sellaisia tummia, melkein mustia, n. 2-3cm halkaisijaltaan olevia "sipuleita". Muistuttavat jotain kastanjaa tmv.
guovssahas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 13:47, 18.10.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kempele

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja guovssahas »

Leikkaatteko ylimääräiset lehdet ihan sitä sipulia myöten pois? Sain viikko sitten tosi komean yksilön, jolla 16 kpl kelluslehtiä ja kaikki ei kyllä sovinnolla mahdu tuohon keskikohdan tyynempään kohtaan, jossa ne olisi näteimmillään. Tarve olisi siis noita pitkiä huiskuloita harventaa, mutta jännittää, että tapanko koko yrtin..
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Lehdet voi istutusvaiheessa leikata sipulia myöten pois ja myöhemmin lehdet voi katkaista siitä poikki mistä ne näkyy. Ei tarvitse hiekan/soran alta lehtiä katkaista. Kaikista tiikerilumpeista tulee oikealla hoidolla tosi komeita yksilöitä. Toisaalta komea yksilön tuhoaa väärällä hoidolla tosi nopeasti. Itselle ei ole merkitystä miltä kasvi näyttää ostovaiheessa. Kasvit kasvaa niin noipeasti että on mielenkiintoisempaa kasvattaa kasvi itse. Itsellä on tiikeri lummetta akvaariossa ja harvennan sitä viikottain ja ihmettelen sitä kun ihmiset etsivät isoa tiikerilummetta eikä pienet alut kelpaa juuri kenellekkään. Miksi hankkia isoa kasvia kun sitä joutuu kuitenkin harventamaan yhtenään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja Verna »

Pienet alut ovat niin rääpäleen näköisiä, että ehkä siitä tulee tietämättömälle semmoinen olo, etteihän tämä reppana edes hengissä pysy ilman jotain kasvigurua. Ja kun on kiire saada akvasta valmiin näköinen, eihän siinä jouda odotella kasvien kasvua. ;) Minä kiikutin pari viikkoa sitten pienehkön alun akvaani, ja asuinpaikan vaihdoksesta huolimatta se on tehnyt jo muutaman uuden lehdenkin. Jouduin siirtämäänkin sitä vielä, mutta ei näy haittaavan. Uusien lehtien tekeminen näyttää olevan siitä lystimpää kuin vanhempien lehtien varsien kasvattelu, joten se on kompaktin matala yhä edelleen. Minulle se sopii mainiosti.
guovssahas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 13:47, 18.10.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kempele

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja guovssahas »

Kasvuvauhti on tosiaan ihan huimaa, viikossa hurahti yksi lehden alku veden pinnan tuntumaan (altaalla korkeutta 60 cm) ja samaan aikaan on tullut näkyviin 2 uutta lehden alkua! 8O

Onko nyt niin, että jos haluaisin lumpeen kasvavan nätisti pinnan alla (kuten esim. Koomikon kuvissa), tulisi lisätä valaistuksen tehoa? Nyt lumme kasvattaa piiiitkät varret ja veden pinnan alla on sellainen spagetti-ilmiö. Suurimman osan spagetti-varsista (tai putkimakaroni, vahvoja varsiahan nuo on..) tämä yksilö on kasvattanut kaverini altaassa, mutta kyllä tuo ensimmäinen omassa, vastaperustetussa altaassani kasvanut lehtikin tuonne pintaan asti hujahti. Valaisimena mulla on ihan perus T5-putket.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minä olen käsittänyt, että kasvin pituuskasvuun vaikuttaisi usein hiilari eikä valo? Ja kai tietyt valo aallonpituudet.

Minulla on jostain syystä lumme tehnyt aina uposlehtiä ja hyvä niin. Kelluslehtiä saksimalla se kai saattaa myös tyytyä elämään pinnan alla?

Tulipa paljon mutua yhteen viestiin...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Lumme pysyy pinnan alla niin kauan kun sitä ei päästä pinnalle. Jos lumpeen haluaa pitää pinnan alla leikataan lehti aina pois kun se on saavuttamassa pinnan. Jos taas haluaa kelluslehtiä lasketaan pinnan alla oleva lehti kasvamaan pintaan. Ensimmäinen tai muutama uposlehti kun on päässyt pinnelle tekee kasvi seuraavaksi erilaisen lehden eli kelluslehden joka nousee pinnalle ja jää pinnalle kellumaan. Kun taas muutamia kelluslehtiä on päässyt pinnalle seuraavaksi kasvi tekee kukan veden pinnalle.

Valo, hiilari ja ravinteet ei vaikuta mielestäni siihen millaisia lehtiä kasvi tekee. Ihminen tekee päätöksen kasvaako lumme veden pinnan alla tekemättä kukkia vai kasvattaako lumme kelluslehtiä ja kukkia. Kelluslehdet vievät helposti valon kaikilta muilta kasveilta mutta välillä on mukava laskea lumme pintaan ja ihailla sen hienoja kukkia.

Itsellä tällähetkellä toinen lumme pinnalla ja toinen pinnan alla. Kukkakin ilmestyi taas eilen pinnalla ja vähän sen yli.Huomenna kukka on täysin auki ja parinpäivän päästä taas poissa.
Kuva Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tiikerilumme on kyllä älyttömän kaunis kasvi! Meiltä vain joku söi sen kokonaan ja siihen aikaan oli uuden ja vanhan asunnon remontointi menossa eikä altaille jaksanut uhrata niin paljon aikaan kuin tavallisesti. Mutta nyt tuntuu siltä, että noille olisi taas aikaa ja paikkakin. Ovat kyllä upeita. Voisin siis ostaa pari tainta, jos jollain olisi sopivasti.

Meillä valo ja lannoitus ovat olleet aina ne ratkaisevat tekijät (ja syömäreiden estäminen). Mites teillä lannoituksen kanssa?
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiikerilumme, Nymphaea Zenkeri

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tämä onkin aika vanha ketju, missä ap ei ehkäpä tarvitse enään apua kasvin kanssa :mrgreen: ,utta lisävinkki kasvun "madallukseen", kun tiikerilumpaan laittaa kasvamaan kohtaan jossa suht ripeä pintavirtaus, pysyy aika hyvin pituuskasvu hanskassa. Ei nyt aivan suodattimen puhurineteen, vaan jonkin matkan päähän siitä. Löytyy haullakin ajalta nakki ja makkarakoju, jolloin asiasta täällä keskustelimme. Eli valoa ja virtausta.
Lumme ON kaunis kuin mikä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”