Wabi-kusa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sophiru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 18:30, 09.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Sophiru »

Viime vuosina on tullut enemmän ja enemmän näitä pikkupurkkeja missä kasvatellaan akvaariokasveja osittain vedenpinnan yläpuolella. Ajattelinpa sitten perustaa tällekkin oma ketju mihin saa kirjoitella kommentteja ja keskustella wabi-kusan hoidosta, kun oma päiväkirja täyttyi innokkaista ihmisistä.

Mun kotona on kolme purkkia tällä hetkellä, ja vastaperustettuja.
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Tässä nyt kuvia omasta räpellyksestä. Muutamalla pistokkaalla mennään, kunnes taidot karttuu. Vesisaniainen otti ja kuukahti, muut kasvit on kasvattanut jo yhden lehtivälin.
IMAG3852.jpg
IMAG3891.jpg
IMAG3892.jpg
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Sophiru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 18:30, 09.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Sophiru »

Mun projekti otti vähän takapakkia kun kissa päätti kalastaa... Kaatoi jopa kiven kasvien päälle. Glosso, ludwigia ja anubias petite näyttää toistaiseksi ihan hyville, ludwigiat ovat hiukan kasvaneetkin. Pogostemon taas... No katotaan. Parhaiten pärjää kuutiopurkki, missä on kunnon valaisin (arcpod). Ledspotteihin mulla on mennyt hermot, yhden rikoin jo ja toinen näyttää kauhean himmeältä (ei kai patterit loppu jo?). Valaisinasiaa joudun siis kohta miettimään uudestaan.

Ensimmäiset homeet löytyneet (mikä on outoa koska purkeissa runsaasti vettä vielä toistaiseksi). Karsin pois kaikki todella huonokuntoiset aina kun ehdin.
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
Feenix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 09:08, 19.08.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Feenix »

Itseäkin on ruvennut vähän kiinnostamaan tällaiset projektit, mutta muutama kysymys tuli minulle tässä vain mieleen. Eli Miten kasvit tällaisessa kasvaa, meinaan että miten ravinteita saa tai miten niitä annostellaan? Ja valo, millaiset valot on ollut hyviä tai onko kellään ihan ilman valoa? Ja eikö kasvit kuivu jos on vaan osittain tai vain juuret vedessä?
Olisi kyllä ihan hauska kokeilla mutta mietityttää että jos kasvit heti heittää lusikan nurkkaan. Netistä löytyy vielä niin hienoja kuviakin, niin vähän kyllä himottaisi kokeilla :)
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

millainen ArcPod-valaisin sulla on? Ootko ollu tyytyväinen? Harkitsen ArcTankin ostoa ja kuulisin mielelläni kokemuksia aiheesta.

Ihanan näköinen tuo wabi-kusa! Saisikohan sitä työpöydälle laittaa tuollaisen duunissa?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Sophiru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 18:30, 09.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Sophiru »

Mulla taitaa olla 11W Arcpod, oli muinoin 63-litraisen lamppuna ja toimi silloin ihan hyvin. Tähän parin litraan purkkiin ehkä aavistuksen liian tehokas, mutta mulle on tulossa Saksasta 30-litrainen Dennerle ja 9W Dennerle lamppu, aattelin vaihtaa lamput keskenään niin että Arcpod menee siihen 30-litraiseen.

Työpöydälle saa varmasti wabi-kusan järkättyä, mulla on omat purnukat nyt toista kuukautta pystyssä, kasvitkin toipuneet jotenkuten järkytyksestä. Varmaan menee parisen kuukautta vielä ennenkuin ne on oikeesti nättejä.
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Verna »

Miten tuo käytännössä tapahtuu, että saa vesikasvit tottumaan kuiville? Minulla olisi purkki, johon alun perin aioin istuttaa lihansyöjäkasveja kannen alle, mutta nyt olisi myös mm. reilusti jaavansaniaista ylimääräisenä ämpärissä. Sillä voisi kokeilla alkuun.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Verna »

Kun ei malta odottaa vastauksia, niin... :roll:

Laitoin purkkiin hiekkaa ja kiviä ja vettä akvasta. Pari huonekasvin pätkää, noita ihan perusköynnöksiä ja paria sorttia jaavansaniaista. Sen verran vettä, että saniaiset mahtuvat kallellaan veteen, nouskoot siitä sitten pystyyn, jos mieli tekee. Kierteisenkin tipautin purkkiin. Kelmua kevyesti päälle, että ilma pysyy kosteana.

Purkki maksoi n. 8 € Tokmannilla, tekisi mieli hakea vielä pari lisää. Yksi kuivanmaan viritelmä ja kolmanteen vielä jotain... Matalampiakin purkkeja oli, kuudella eurolla.

Konnanputkea olisi kiva kokeilla, mutta mulla ei ole sitä yhtään. Ja joku muu kävi vielä mielessä... Entä viskaisikohan süsseri lusikan heti nurkkaan?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Mites näillä menee? Kokeilitko Verna sen Süsserin kanssa?
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Verna »

Lahjoitin susserit pois kokeilematta edes. Muu kasvisto viihtyy kyllä. Kohta lisään konnanputken pätkän kokeiluun.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Onko kuvia nykyisestä meinigistä? :D
kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Kiitos ideasta! Tästä keskusteluketjusta innostuneena päätin itsekin kokeilla: Lykkäsin olemassaolevia kasveja (5 lajia) tuikkukippoon, ja pistin kelmun päälle. Saas nähdä kuinka käy. Nuo wabi-kusan sammalpallot jätän väliin. Katsotaan jos saan tämän virityksen pidettyä hengissä, niin voisin myöhemmin parannella ulkonäköä. Tuo joulusammal ja hemianthus mainittiin netissä kasveina, jotka sopivat tämäntyyppiseen. Ruskomelalehdestä en tiedä, kuinka se sopii tällaiseen. Pohjalla on tummanruskea Nature soil ja loraus vettä.
Liitteet
IMG_1031.JPG
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Mielenkiinnolla odotellaan kuinka käy. :D
kaikau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 18:15, 06.01.2013

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Helmiruoho ainakin viihtyy, ja jopa kukkii. Ihan mikroskooppisen pienet valkoiset kukat, joita ei kyllä näe edes kunnolla. Ja taisi olla myös konnanputkessa kukka, jos oikein näin. Mikroskooppinen sekin. Ruskomelalehti ja brasilian kääpiöruoho sen sijaan eivät näytä niin hyvinvoivilta pinnan yäpuolella.

Etsi kukka:
Liitteet
IMG_1098.JPG
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Hei!

Laitan tähän ketjuun kuvan omasta viritelmästäni, vaikka se ei ihan puhdas wabi-kusa ole.

Kyseessä on siis orkidean pelastus-yritys. Kyseinen orkidea kasvoi aikanaan hetken akvaarion päällä olleessa avo-allas viritelmässä hieman samaan tapaan kuin nyt, mutta koska en saanut viritelmästä tehtyä lopulta oikein silmää miellyttävää tai muuten toimivaa, niin orkidea muutti takaisin alkuperäiseen ruukkuunsa. Tämän jälkeen olen onnistunut tekemään tämän orkidean hoidossa suunnilleen kaikki mahdolliset virheet, viimeisimpinä ylimpien lehtien polttaminen auringossa ja pohjamateriaalin maatuminen + liika kosteus, jonka johdosta ilmajuuret ehtivät tuhoutua pahasti.

Päädyin rakentelemaan tämän viritelmän koska mulla oli ylimääräisenä kukille ostamani pallo-malja.
Olin poistanut kuvassa näkyvän juurakon akvaariosta sen hankalan muodon takia, joten päädyin sahaamaan juurakkoa niin, että sain sen sopimaan maljaan ja asettelemaan puhdistetun orkidean juurakon päälle.

Maljan pohjalla on vettä ja akvaariosta otettua sammalta. Juurakko on aseteltu rannalta kerättyjen pyöristyneiden kivien päälle, niin ettei se lillu vedessä homehtumisen välttämiseksi. Kuvasin maljan ikkunalaudalla sadakseni paremman valon kuviin, mutta todellisuudessa malja on sijoitettu akvaarion vieressä olevalle hyllylle. Olen suunnitellut hankkivani maljalle oman kasvivalon, koska akvaariosta tuleva hajavalo tuskin riittää kasvien kasvattamiseen pidemmän päälle.

Hoitona maljalle olen näin alkuun suunnitellut orkidean juurien kastelua/suihkuttelua sadevedellä useamman kerran viikossa ja veden lisäämistä maljan pohjalle haihtumisen mukaan.

Jos saan orkidean toipumaan niin hankin maljaan mahdollisesti myös kääpiökeihäslehden, tällöin veden ja kivien määrää pitänee lisätä hieman, jotta keihäslehti ei pääse kuivumaan. Myös vesikasvien lannoitusta pitänee miettiä jossain kohtaa. Sammal jää maljaan, jos se siellä suostuu kasvamaan.

Onko muilla vielä näitä maljoja toiminnassa näin monen vuoden jälkeen?
Liitteet
orkidea.jpg
orkidea.jpg (310.88 KiB) Katsottu 3954 kertaa
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Wabi-kusa

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Akvakasvit vivarumissa otsikolla oleva käsittelee vähän samaa. Molemmat kiinnostaa ja kuulisin ja näkisin mielelläni lisää!
180 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”