Levää, levää ja lisää levää :(

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ei kai tuo KVE:n nitraatti mikään huikea luku ole, vaan ok-rajoissa.
http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... aatti.html

Itse en ole mikään rehuspesialisti, koska melkoiset puhurit karsivat kasveja melkoisesti. Nuo helpot kasvit kyllä kasvavat hyvin.

Itse käytän pohjalla jbl:n hidasvaikutteisten kuulien lisäksi Seran kasvitabuja. Ne käsittääkseni ovat nopeavaikutteisempia ja näen heti pöhähdyksen, kun lisään niitä. JBL:n kuulia laitan harvoin ja ovat peruslannoitteita pohjalla, liukenevat hitaammin.

Vallu minusta näyttää lahoavan ja lehdet melko hentoja ja rikkoutuvat helposti, jos on ravinnepuutetta ainakin minulla. Mutta kestävä ja nopeakasvuinen peruskasvi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei niitraattia ole yhtään liikaa. Itse juuri lisäsin pullosta nitraattia että sain sen nousemaan noihin lukemiin. Tuo Tetran FloraPride on aivan outo lannoite minulle. Joku kuka tietää voi kertoa onko se hyvä vai huono.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Olen käyttänyt noita Tetran nestemäisiä aina ja tulokset ovat olleet minun makuuni hyviä. Tosin tuo taitaa olla sen verran laimeaa, että sopiva lannoitusmäärä kannattaa kokeilla omalla pytyllä ihan käytännössä ennemmin kuin luottaa sokeasti valmistajan ilmoittamaan lannoitemäärään vesitilavuutta kohden.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minunkin käsitykseni mukaan ihan laadukasta peruskamaa. Köynnösmäiset kasvit ottavat enempi ravinteita lehdillään vedestä, vahvajuuriset kuten vallut ja miekat taas pääosin juurilla.

Itse olen havainnut, että osa kasveista ei todella siedä kovempaa puhuria, kuten arvata saattaa. Osa kasveista tykkää lilluvasta lätäköstä, jossa virtaus on pientä eikä vettä vaihdella turhan tiuhaan. Moni matkalta palannut yllättyy akvaariota, jossa kasvit rehottavat, kun ei ole tullut ylihoidettua.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Onko kellään kokemusta näistä kaupallisista levämyrkyistä?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mulla on kokemusta Easy-Life AlgExitistä. Mulla oli tupselevää ja jotain viherlevää akvaariossa niin kyllä se ne hävitti. Kasvit olivat silloin todella hyvässä kunnossa ja kasvoivat vauhdilla. Eli kun kasvit voivat hyvin ja akvaariossa on levää niin silloin ainakin toimi. Netistä olen lukenut jos kasvit eivät kasva kunnolla ja altaassa on levää ei tuosta aineesta ole mitään apua. Tuo on ihan ymmärrettävää ettei pelkällä levämyrkyllä pääse levistä eroon. Kaikki asiat pitää olla akvaariossa kunnos ettei leville jää jalansijaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minulla on toinen viikko alussa AlgExitin kanssa. Akvaarioon nimittäin ilmaantui ilokseni rihmalevää. Järkyttävän nopeakasvuista se oli, illalla kun karsi leväiset lehdet/levärihmat pois, aamulla oli lyhyt karvapeite pinnassa ja illalla jo pitkät rihmat taas. Allas ei selvästikään ole vielä tasapainossa, sillä levä yrittää kasvaa myrkystä huolimatta. Paljon se on sentään rauhoittunut, aamulla sitä tuskin näkee missään ja illallakin rihmat ovat ehkä sentin mittaisia. Yöllä nekin vähät kuolevat taas pois.

Minulla ilmeisesti nitraatin ja hiilen vähäisyys on ollut ongelmana, joten olen annostellut nyt Seachem Flourishin kaveriksi myös EasyLifen Nitroa pikkuisen kerrallaan, ja lopultakin nitraattia näkyy liuskatestissäkin edes vähän. Samalla olen käyttänyt EasyCarboa, kun kiljupullohanke ei nyt tunnu etenevän. Siirtelin osan kasveistakin sellaisiin kohtiin, että saavat hyvin valoa, varsinkin pienimmät tuppasivat jäämään isompien varjoon. Toivottavasti nyt tällä neljän viikon levänhäätöjaksolla saan boostattua kasvien kasvua tarpeeksi. Ainakin ne näyttävät nyt hyvältä, värit ovat kohdillaan eivätkä lehdet tule aneemisen läpikuultaviksi. Valaistustaukoakin pidän päivällä, jos silläkin olisi jotain osuutta asiaan.

Kuulostaako tämä käypäiseltä toiminnalta?
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Täytyy laittaa kommentti vetyperoksidista - mahtavaa tavaraa! :mrgreen: Allas "high tech" kasviakvaario, tupsulevää, rihmalevää, vähän kaikenlaista löytyy.

Sumuttelin vedenvaihdon yhteydessä (eli virtaus seis, ja annostelun jälkeen altaaseen tuli puhdas vesi) 3% vetyperoksidia suihkepullolla ongelmakohtiin (kannot, suodatin, takalasi, kasvit) tähän tyyliin. Seuraavana päivänä levä oli muuttunut vaaleaksi, sitä seuraavana harmaaksi, alle viikon päästä 90% levästä kadonnut. Helmiruoho ja Hydrocotyle tripartita näyttävät tykänneen hieman kyttyrää, osa lehdistä kellertää. Vetyperoksidille erityisen herkkiä ovat ilmeisesti ainakin sammaleet, kannattaa googlailla ennen kuin lähtee suihkutellen sotaan. Kannattaa toki myös mittailla vesiarvoja (mm. nitriittipiikki on mahdollinen). Käyttöön löytyy tarkempia ohjeita netistä, liiallinen annostelu tappaa helposti kaiken elävän altaasta.

Tärkeintä tietysti on ennaltaehkäisy, eli valon, ravinteiden ja hiilidioksidin pyhä kolmiyhteys. Siihen nyt taas keskityn, ja pidän vetyperoksidin hämärässä nurkassa valmiina toimintaan. ;)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Joo empä taida ite ruveta ainakaan kyseisellä aineella leviä tuhoamaan, vaan tyydyn käyttämään kiehuvaa vettä ja nestehiiltä. :)
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

KuvaVoihan kökkö, nyt se uuden valaisimen teho aiheutti levää. Sellaista mustaa, öljymäisen näköistä kasveihin ja suodattimeen tulevaa. Kelmumaista. Sitä on jopa uusissa pohjakasveissa eli valoteho ulottuu nyt pohjaan saakka. Purkki on vanha, vain valo uusi. Vettä vaihtuu 50% kerran viikossa. Liekö tuo nyt piilevää ja hoitona nestehiilari ja aika? Vinkkejä otetaan vastaan. Olen nyt poistanut levää manuaalisesti. Kasveina anubias, jaavansammal, pikkuluikka ja murdannia keisak.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Levää, levää ja lisää levää :(

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Hellou.

Palaan kolme vuotta sitten aloittamaani ketjuun. Oikein hiki tuli kun luin tuota tuskaa ja tupellusta. Lopultahan siinä kävi niin että jokin pommi tuon altaan kanssa vielä pamahti, en enään edes muista mitä se oli, ja tuumasin että pitäkää tunkkinne. Siis ette Te vaan nuo akvat.

Oikeastaan tämä kolme vuotta on mennyt nyt sellaisella löllöllä otteella ja ainoastaan tuolla 600 litraisella, eli oli selkeesti tauon paikka harrastuksessa. Se allas vei järjen.

600 litrainen on pyörinyt vähän kuin ittelleen tässä kolme vuotta, innostus ollut aika nolla. Vedenvaihtoja saattanut olla noin 1 kuukaudessa tai kahdessa. Putket on ainakin sen ehkäpä 5 vuotta vanhat. Ravinteita tuli heitettyä ihan sillon kun muisti jaksaa ja huvittaa. Ja arvatkaa mitä.... allas toimii, ei ole leviä, ei syanobakteereja, ei outoja kalakuolemia tai tauteja... nyt on herännyt taas akvainnostus henkiin.

Itse vedän tästä sen johtopäätöksen, että älä hoida liikaa. Kauheasti kun alkaa puunaamaan ja säätämään, lisää sitä ja vähemmän tätä jne. niin ainakaan itselläni siihen ei loppua tullut.

Ongelmani oli rakkaus kasveihini, niitä yritin varjella loppuun saakka ja koko ajan mentiin "kasvit edellä" -tyyliin. Kun olisi pitänyt palata ihan back to basic, heivata ne leväiset kasvit hemmettiin ja hankkia uudet. Antaa altaalle aikaa. Rauhottua. Hirveä tohina oli vain saada homma toimimaan, kun sielua repi katsella ennen niin upeaa allasta monine kasveinensa ja väreinensä. Ei vain pystynyt pitelemään itseänsä.

Kun havaitsee leväongelman ennen niin hyvin toimineessa altaassa, kantsii ottaa heti kiinni siitä mikä tekijä muuttui ja ottaa askel taaksepäin. Kun näitä kaikkia litkuja sinne purkkeihimme lisäillään, niin kasveja seuraamalla, niiden kirkkaus, tasainen kasvu, puhtaus, värit jne.. kertoo voiko ne hyvin vai ei. Ja sitä joskus niin "myrkkynä" pidettyä nitraattia edelleen kumarran, on se vaan yksi "ihmelannoite" muiden joukossa, jonka puuttumisesta saa monenlaista aikaiseksi.

Sitä en tiedä, mistä tuon kriisini kyseiseen probleema-altaaseen sain/hankin. Siinä tuli ongelmaa ongelman perään, yhden sait pois, niin seuraava tuli jo. Jokin tasapaino siellä veti hevonpymppyrät, mutta opimpa monenlaisia leviä tunnistamaan, jottei ihan hukille mennyt :twisted: .

Menestyksekäs akvanhoito ei sovi häslärille, tai sanotaanko että häslärille akvanhoito opettaa kärsivällisyyttä. 8-) [;)]

Malttia ja iso kasa tsemppiä kaikille levän kanssa taistelijoille.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”