Kasviakvaarion sudenkuopat

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Koomikko kirjoitti:Turha tavoitella kasvien maksimikasvua ja miettiä onko hiilaria tarpeeksi juuri silloin kun valot syttyvät....
Ja siksi kirjoitinkin että
Sisso kirjoitti:Tehokkaassa hiilarin käytössä olennaista on juuri se...Tämä toki on kaasun hyötyjen optimointia, vähemmälläkin säätämisellä pärjää pitkälle.
Olen todistanut monta kertaa, että riitävällä kaasun syöttymisellä (jonka seurauksena myös pH tippuu riitävästi ja oikeaan aikaan) oikeaan aikaan ON merkitystä silloin kun valoa on paljon. Siis oikeasti paljon. Jos ei ole, pärjää kyllä vähemmälläkin, useat jopa silkalla hyvällä tuurilla. Pelkästää tällä kaasun syöttymisen optimoinnilla on saatu ratkottua melkoisen monta todella sitkeää leväongelmaa (sen jälkeen kun kaikki muu mahdollinen on suljettu pois), mutta se vaatii jo hiukan perehtymistä ja pitkäjänteisyyttä. En usko, että ihan hirveän monella harrastajalla Suomessa on tällaista määrää valoa akvoissaan, mutta en silti halua, enkä voi, vähätellä tällaisten asioiden merkitystä. Toisaalta kun osaa hyödyntää kasvien fysiologiaa, säästää myös kaasua ja watteja (ehkä ravinteitakin), eikä kuitenkaan ole kyse mistään sen kummemmasta kuin oikeasta ajoituksesta, jonka voipi hoitaa ajastimilla siinä missä "väärän" tai vähän vähemmän optimaalisen tarjoilun. Joskus ajan optimointi voi olla jopa viimeinen vaihtoehto/keino, esimerkiksi silloin kun kaasua ei voida enää syöttää enempää vaarantamatta kaloja. Tällainen kikkailu voi kuulostaa monimutkaiselta ensi kuulemalta, mutta loppujen lopuksi se vain osoittaa miten sama tavoite voidaan saavuttaa usealla eri tavalla, systeemi on melkoisen joustava, ja näin jokainen voi toteuttaa sen itselleen ja omiin tarpeisiinsa sopivimmalla tavalla, kunhan vähän on käryllä mitä tekee. Itse koen, että tämä vain helpottaa asioita, voin tehdä juuri niin kuin itse haluan, kunhan teen sen (lopputuloksen kannalta) oikein.

Piti vielä tuohon valotauon yhteyttämiseen kommentoida hiukan. Kasvit lopettavat yhteyttämisen pimeässä, mutta se tapahtuu hitaasti, vähän "vastahakoisesti" silloin kun niiden kello osoittaa olevan päivä. Eli tavallaan niillä säilyy (fysiologinen) valmius ja "halu" siihen, toisin kuin illalla, mutta pimeyden takia se on mahdotonta. Käytännössä kaasun syöttyminen akvaan tauon aikana on ihan jees, ellei siten mennä jo kalojen kipukynnyksen rajamailla (toivottavasti ei!), koska tauon jälken kasveilla on kaasua käytössä vielä enemmän osan kaasusta jäätyä tauon aikana käyttämättä. Onko tälle kaasulle tarvetta, tai missä mittakaavassa on, on akvakohtaista ja riippuu taas jo-syötetyistä PAReista. Sinällään tauosta ei ole kasveille haittaa ja koska yhteyttäminen tosiaan hiipuu päiväaikaan hiukan hitaasti, sillä onko kaasua tarjolla tauon aikana tai ei, ei ole juurikaan merkitystä. Ehkä enemmnkin haittaa koska riskinä on, ettei kaasua ole riittävästi kun ne taas hyrähtävät käyntiin. Lukemani perusteella juuri kukaan ei katkaise sitä tauolla, joten eipä sitä liene mitään negatiivisia kokemuksiakaan pahemmin (?). Kasvit arvostavat ennenkaikkea tasaisia oloja, mutta tuskinpa muutaman tunnin mahdollisella pikku ravinnepuutoksella saa mitään hankaluuksia aikaan.

On muuten aivan valtavan hienoa huomata miten harrastajien, etenkin kasvi-, tieto-taito on nyt ottanut ison harppauksen eteenpäin ja ollaan myös saatu mukaan monta uuttaa harrastajaa, jotka tuovat oman panoksensa hommaan! Iso kiitos kaikille keskusteluihin osallistuneille!!!! Jatketaan samaan malliin, vaikka välillä vähän vääntäenkin, se kuluu asiaan!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Platva »

Sisso kirjoitti:Piti vielä tuohon valotauon yhteyttämiseen kommentoida hiukan. Kasvit lopettavat yhteyttämisen pimeässä, mutta se tapahtuu hitaasti, vähän "vastahakoisesti" silloin kun niiden kello osoittaa olevan päivä. Eli tavallaan niillä säilyy (fysiologinen) valmius ja "halu" siihen, toisin kuin illalla, mutta pimeyden takia se on mahdotonta.
On muuten aivan valtavan hienoa huomata miten harrastajien, etenkin kasvi-, tieto-taito on nyt ottanut ison harppauksen eteenpäin ja ollaan myös saatu mukaan monta uuttaa harrastajaa, jotka tuovat oman panoksensa hommaan! Iso kiitos kaikille keskusteluihin osallistuneille!!!! Jatketaan samaan malliin, vaikka välillä vähän vääntäenkin, se kuluu asiaan!
Kiitos vastauksesta myös tähän teoreettissävyiseen ongelmaani!
On hienoa, että täällä voi vapaasti kysellä ja pohdiskella sellaisiakin asioita, jotka jonkun ovat turhaa ja joutavanpäiväistä spekulointia ja joihon kukaan ei mukamas voisi antaa mitään vastausta, koska kaikki riippuu kaikesta, kaikki on tapauskohtaista jne. jne. Joka tapauksessa on olemassa myös validia luonnontieteellistä tietoa.
Usein kuulee väitteen, että teoria on vaikeaa, epäselvää tms. Minusta asia on päinvastoin: teoria on selvää, mutta käytäntö epäselvää. Esim. teoria maailmankaikkeuden mallista on jo aika selvä, mutta käytännön kokemuksemme siitä mitä epäselvimmät ja -määräisimmät ja suorastaan täysin virheelliset. Arvostan teoreettista tietoa, en "ryömivää empirismiä".
No niin, nyt lipsahdin taas sellaiseen höpötykseen, joka saa jonkun etusormet väpättämään. :D Näin on hyvä. On hienoa, että on ilmaisunvapaus. On myös ajatuksenvapaus, joskaan sitä ei aina käytetä yhtä innokkaasti kuin ilmaisunvapautta. [;)]
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Platva kirjoitti: Usein kuulee väitteen, että teoria on vaikeaa, epäselvää tms. Minusta asia on päinvastoin: teoria on selvää, mutta käytäntö epäselvää.
Minusta taas tuntuu että täällä tehdään akvaarion pitämisestä ja tasapainoon saamisesta vaikeampaa mitä se on. Hirveän hienoja käyriä ja tolppia valon, hiilarin ja ravinteiden suhteesta. Sivutolkulla kirjoituksia samasta asiasta eri keskusteluissa. Olihan se käytäntö pitkään vaikeata kun turvautui liikaa teoriaan mutta kun alkoi ajattelemaan yksinkertaisemmin homma alkoi toimimaan. Kasvit tarvitsevat tiettyjä komponentteja tietyssä suhteessa. Kasveista näkee selvästi milloin kaikkea on oikea määrä. Käytäntö on yksinkertaisimmillaan niin että kasveilla on valo ja yhdestä tai kahdesta pullosta kaadetaan kasveille mitä ne tarvitsevat. Jos lisätään hiilaria niin sitten kokeilemalla lisätään tarvittava määrä muita ravinteita. Itse esim. lisään kasveille tällä hetkellä hiilaria painepullosta ja vedenvaihto päivänä lorautan 100ml Easy-Life Profitoa. Kahden viikon välein lisään 5g KNO3:sta. Mitään muuta en kasveille anna. Pohjalannoitteista luovuin kun huomasin ettei biolanin puikoista ja muilla ollut mitään vaikutusta kasveihin. Kalat kertoivat selvästi milloin hiilaria oli liikaa joten senkin annostelun kertoi käytäntö hyvin selvästi. Sitten ei jäänytkään kuin Profiton annostelu. Aloitin pullon kupeesta löytyvällä annoksella ja lisäsin annosta niin kauan kunnes kasvit sanoivat olemuksellaan että nyt on hyvä. Itse tykkään tehdä asioita käytännössä enkä teoriasta niin perusta ja monet kerrat olen saanut työelämässä ja siviilissä opastaa miten asiat hoidetaan käytännössä niille jotka ovat viettäneet vuosia koulunpenkillä opettelemassa teoriaa.

Platvasta olen huomannut että hän on teorian miehiä eikä välttämättä ymmärrä käytännöstä. Tai ei ymmärrä ja hyväksy sitä jos toinen ymmärtää ja osaa käytännöstä itse tehdä asioita. Platva kysyy voiko luopua valotauosta ja voiko hiilaria syöttää niin ja näin. Moni toivoo saavansa vastauksen paljon lisään sitä ja tätä että levät häviävät ja kasvit kasvaisivat. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokainen akvaario todellakin on oma juttunsa. Ei kukaan voi näppäimistön takaa sanoa tee näin ja ongelma poistuu. Ei ole sellaista lääkettä mitä on päänsärkyyn. Ota burana niin päänsärky on poissa. Itse ne oikeat mittasuhteet on löydettävä. Kivahan se Platvallekkin olisi sanoa että voit katkaista hiilarin syötön valotauon ajaksi tai luopua valotauosta kokonaan ja samalla luvata ettei mitään ongelmia tule. Valitettavasti Platvan pitää itse selvittää mitä käytännössä tapahtuu juuri hänen akvaariossa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Heska »

Näin on hyvä kirjoitus Koomikko, ne määrät ja keinot jotka toimii toisella eivät suoraan toimi itsellä vaan kokeilemalla ja hienosäätämällä on haettava se omalle altaalle paras toimivuus ja teoria on vain pohja käytännölle ja käytännön kokemus paljon tärkeämpää kuin pelkkien teoreemien pänttääminen ja vieläpä kaiken kyseenalaistaminen ilman käytännön tietoa 8-)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Koomikko kirjoitti: Minusta taas tuntuu että täällä tehdään akvaarion pitämisestä ja tasapainoon saamisesta vaikeampaa mitä se on. Hirveän hienoja käyriä ja tolppia valon, hiilarin ja ravinteiden suhteesta.
Hyvä asenne! Muistutan tässä kohtaa että ilman asioiden "tekemisestä vaikeampaa" ei tänä päivänä tiedettäisi oikeastaan mistään mitään. Maapallo olisi litteä, me pidettäisiin kaikki vesiarvot orjallisesti tietyissä lukemissa hinnalla millä hyvänsä (jopa kalat vaarantaen), kalankakka riittäisi maasta taivaaseen ja sitä rataa. Sä nyt koomikko unohdat, että kaikille ei riitä että sanotaan että "tee näin" tai "lisää X milliä Ytä/vrk" vaan aina on ihmisiä, jotka kysyvät "miksi". Tämän foorumin taso on todella alhaalla verrattuna eräisiin ulkomaisiin, toivottavasti onnistut välttämään ne, siellä sitä kuule vasta kemiankaavaa eteesi ladotaankin! Mä esimerkiksi en saa täältä irti enää juuri mitään itselleni uutta tietoa, joskin jotkut keskustelut on hyviä muuten ja mieluusti luen ihmisten kokemuksista liittyen eri asioihin. Siksi luen antaumuksella niitä palstoja, josta vielä saan ja jossa niitä kaavoja ladotaan eteen. Ja jos koen, että joku muukin saattaisi olla samaisesta asiasta kiinnostunut tai saattaa hyötyä siitä, mieleuusti jaan oppimani. Unohdat, ettei mitään mitä ei halua, ole pakko lukea. Tai tehdä. Jos mä väitän jotain, katson että mulla on oikeus, jopa velvollisuus, selittää ja perustella väitettäni. Jopa täällä on ihmisiä, jotka haluavat tietää ja oppia. Suoli24 on täynnä perustelemattomia väitteitä ja ohjeita, suosittelen.
Koomikko kirjoitti: Minusta taas tuntuu että täällä tehdään akvaarion pitämisestä ja tasapainoon saamisesta vaikeampaa mitä se on.
Ja musta tuntuu, että se johtuu siitä ettet ymmärrä lukemaasi. Tai halua ymmärtää. Syytät Platvaa siitä, ettei hän ole "käytännön miehiä", mistä uskalla ola kanssasi eri mieltä, mutta samaan aikaan tunnut itse olettavan, että ne käytännöt, jotka toimii sulla, toimii kaikilla eikä kukaan halua, tai saa tietää asioista enempää. Eikä kysyä mitään, koska itse tiedät vastauksen ja "käytännön ratkaisun" ko kysymykseen. Tunnut olettavan muiden etsivän sulle sopivaa led-valoa ja muuta infoa pitkin nettiä vaikka itsekin voisit. Nostan tässä ja nyt esimerkiksi
Koomikko kirjoitti: Kalat kertoivat selvästi milloin hiilaria oli liikaa joten senkin annostelun kertoi käytäntö hyvin selvästi.
Sulla se määrä hiilaria mikä oli kaloille OK, riitti. Entäs jos se ei riitä? Tässä kohtaa on vielä tehtävissä yhtä ja toista jotta saadaan riittämään kun sen tekee oikein. Jos tekee väärin, tappaa kalansa. Jotakuta muuta saattaa asia kiinnostaa vaikka sulla ei ole tiedolla tarvetta. Meillä on erillaisia tarpeita ja erilkaisia tavoitteita. Käsittääkseni tämän foorumin tarkoitus on mahdollisuuksien ja kiinnostuksen mukaan palvella kaikkia...?

Joka ikinen täällä käsiteltävä asia perustuu johonkin luonnonlakiin, ei mutuun tai jonkun enemmän tai vähemmän sattumalta oppimaan käytäntöön (käytäntöä mitenkään väheksymättä!) ja näistä laeista ja niihin nojaavista ilmiöistä voidaan aina keskustella eivätkä ne jätä mitään tulkinnan varaa itsessään, soveltamisen kylläkin. Jos minä en osaa soveltaa, joku muu ehkä osaa. Jos ei voida keskustella, niin mitä hittoa koko foorumilla on tekoa? Jos jokaisen pitää itse kokeilla ja opetella kaikki, niin mitä hitoa me tehdään koko Aquawebillä?! Hiukan teksistäsi, joka mielestäni oli Platvan osuudelta asiaston, provosoituneena kysyn, että jos täällä ei kerran saa esittää akvaarion hoitoon liittyviä kysymyksiä (koska jokaisenhan pitää kokeilla, hakea ja etsiä niin tieto kuin ratkaisut ihan itse), mutta ei myöskään Platvan aina joskus esittämiä hypoteettiseksi laskettavia kysymyksiä, jotka joskus ovat sisällöltään jopa hiukan filosofisia tai retorisia, niin mistä täällä sitten saa keskustella? Ilmeisesti haibarbeista Haisaappaissa, Platvaa lainatakseni....?
Heska kirjoitti:...pelkkien teoreemien pänttääminen ja vieläpä kaiken kyseenalaistaminen ilman käytännön tietoa 8-)
Ööö...kuka täällä on päntännyt pelkkiä teoreemeja? Tai esittänyt pelkkiä teoreemeja? Onko synti, että jollakulla saattaa olla teoriat hallussa käytännön lisäksi? Niistä pitää olla hiljaa? Joskus keskustelut ovat enemmän käytännönläheisiä, joskus puhutaan teorioista käytäntöjen ja ilmiöiden takana, yleensä molemmista vaan joskus tämän ymmärtäminen vaatii vähän ajatustoimintaa kiinnostuksen ja viitisimisen lisäksi. Etenkin viitsiminen on tänä päivänä hukassa ja pahasti. Kuka täällä ikinä on kyseenalaistanut kaiken ilman käytännön tietoa? Tai vaikka tiedolla. Eikä sunkaan ole pakko lukea mitään, mitä et halua. Ei kaikkea ole pakko tietää. Tai ymmärtää. Suoli24 on hyvin käytännönläheinen, suosittelen.

Toiset on tekijöitä, toiset lukijoita, ja sitten on niitä, jotka ovat molempia. Arvostan viimeisiä eniten. Ja niitä, jotka ovat oppineet kysymään "miksi".
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Sisso kirjoitti: Hyvä asenne! Muistutan tässä kohtaa että ilman asioiden "tekemisestä vaikeampaa" ei tänä päivänä tiedettäisi oikeastaan mistään mitään. Maapallo olisi litteä, me pidettäisiin kaikki vesiarvot orjallisesti tietyissä lukemissa hinnalla millä hyvänsä (jopa kalat vaarantaen), kalankakka riittäisi maasta taivaaseen ja sitä rataa. Sä nyt koomikko unohdat, että kaikille ei riitä että sanotaan että "tee näin" tai "lisää X
Juuri tätä tarkoitan kun sanoin että asioista tehdään vaikeampia mitä ne on. Nyt sotketaan jo se onko maapallo litteä vai ei. En myöskään ole sanonut että vesiarvot pitäisi pitää orjallisesti tietyissä lukemissa jopa kalat vaarantaen. Arvot kannattaa pitää tasaisina ja hyvinä. Suuret heittelyt ei liene millekkään hyväksi.Olen sanonut että jokainen akvaario on oma tapauksesta muuttuvine tekijöineen joten vain akvaristi itse tietää kuinka paljon mitäkin ravinnetta pitää lisätä.
Sisso kirjoitti: Ja musta tuntuu, että se johtuu siitä ettet ymmärrä lukemaasi. Tai halua ymmärtää. Syytät Platvaa siitä, ettei hän ole "käytännön miehiä", mistä uskalla ola kanssasi eri mieltä, mutta samaan aikaan tunnut itse olettavan, että ne käytännöt, jotka toimii sulla, toimii kaikilla eikä kukaan halua, tai saa tietää asioista enempää. Eikä kysyä mitään, koska itse tiedät vastauksen ja "käytännön ratkaisun" ko kysymykseen. Tunnut olettavan muiden etsivän sulle sopivaa led-valoa ja muuta infoa pitkin nettiä vaikka itsekin voisit. Nostan tässä ja nyt esimerkiksi
Sulla se määrä hiilaria mikä oli kaloille OK, riitti. Entäs jos se ei riitä? Tässä kohtaa on vielä tehtävissä yhtä ja toista jotta saadaan riittämään kun sen tekee oikein. Jos tekee väärin, tappaa kalansa. Jotakuta muuta saattaa asia kiinnostaa vaikka sulla ei ole tiedolla tarvetta. Meillä on erillaisia tarpeita ja erilkaisia tavoitteita. Käsittääkseni tämän foorumin tarkoitus on mahdollisuuksien ja kiinnostuksen mukaan palvella kaikkia...?
En ymmärräkkään lukemaani on totta jos se on sinun kirjoittamaan. Ja veikkaan etten ole ainoa kuka ei ymmärrä sivun mittaisia selityksiä esim. hiilarin lisäyksestä. Voin olla väärässä ja olen ainut joka ei ymmärrä kirjoituksiasi mutta saamieni yksityisviestien perusteella olotteisin että muillakin kirjoitukset ovat menneet yli ymmärryksen. Mitä Platvaan tulee niin hän haluaa kaikesta teoria tietoa eikä anna täällä ihmisten kokemuksille mitään arvoa. Kuten hän on itsekkin sanonut ihmisten kokemukset on huono mittari eikä niille voi antaa arvoa. Hänhän ei uskoisi sitäkään jos veteen lisätään suolaa tulee vedestä suolaista vettä. Vaikka kuinka monella olisi kokemusta ja tietoa tästä hän ei usko asiaa ennen kuin siitä viiden puolueettoman testin tulokset. Emme ole nähneet Platvalta ainuttakaan todistetta että hänellä edes olisi akvaario. Tohon kysymykseen mitä sitten jos nyt syöttämäni hiilari ei olisi riittänyt. Vastaan sulle että olisin nostanut valoja ylemmäs. Kuten olen tehnytkin. Valoja on säädetty ylös ja alas ja näin löydetty oikea paikka. Olen kohta vuoden etsinyt ledejä ihan muualta kuin täältä foorumilta. Sulle ihan samat sanat meillä on erilaisia tarpeita ja erilaisia tavotteita joten hyväksy sinäkin muiden näkemykset. Ei kannata vetää hernettä nenään jos kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä. Tietosi on korkealla ja niin teoreettisesti kuin käytännönpuolella sitä en kiistä. Enkä koskaan ole sanonut että tietosi ei pitäisi paikkansa. Jos loukkasin sinua sanomalla että kirjoituksistasi sain sen kuvan että yksinkertaisista asioista tehdään vaikeita pyydän anteeksi. Olen aina sanonut ettei oma tapani ole ainut ja oikea vaan se on yksi tapa muiden joukossa.
Sisso kirjoitti: Joka ikinen täällä käsiteltävä asia perustuu johonkin luonnonlakiin, ei mutuun tai jonkun enemmän tai vähemmän sattumalta oppimaan käytäntöön(käytäntöä mitenkään väheksymättä!) ja näistä laeista ja niihin nojaavista ilmiöistä voidaan aina keskustella eivätkä ne jätä mitään tulkinnan varaa itsessään, soveltamisen kylläkin.
Olenko väittänyt jotain muuta. Olenko koskaan sanonut ettei kirjoituksesi pitäisi paikkansa.
Sisso kirjoitti: Ööö...kuka täällä on päntännyt pelkkiä teoreemeja? Tai esittänyt pelkkiä teoreemeja? Onko synti, että jollakulla saattaa olla teoriat hallussa käytännön lisäksi? Niistä pitää olla hiljaa? Joskus keskustelut ovat enemmän käytännönläheisiä, joskus puhutaan teorioista käytäntöjen ja ilmiöiden takana, yleensä molemmista vaan joskus tämän ymmärtäminen vaatii vähän ajatustoimintaa kiinnostuksen ja viitisimisen lisäksi. Etenkin viitsiminen on tänä päivänä hukassa ja pahasti. Kuka täällä ikinä on kyseenalaistanut kaiken ilman käytännön tietoa? Tai vaikka tiedolla. Eikä sunkaan ole pakko lukea mitään, mitä et halua. Ei kaikkea ole pakko tietää. Tai ymmärtää. Suoli24 on hyvin käytännönläheinen, suosittelen.

Toiset on tekijöitä, toiset lukijoita, ja sitten on niitä, jotka ovat molempia. Arvostan viimeisiä eniten. Ja niitä, jotka ovat oppineet kysymään "miksi".
Kahteen ensimmäiseen kysymykseen vastaus on Platva. Hän ei arvosta foorumilaisten kokemuksia ja käytännön oppeja ollenkaan. Hyvä esimerkki löytyy vedenparannusaine keskustelusta. Siellä moni on kertonut miten aine käytännössä on toiminut. Hän ei sitä usko kun ihmisten kokemuksille ei voi antaa arvoa. Mielestäni Platvaa saa arvostella suoraan kuten hänkin tekee muita kohtaan. Esimerkiksi huonosta arvaariotavaran laadusta hän syyttää muiden akvaarioharrastajien ammatillistakoulutusta ja sukupuolta. Sen jokainen saa itse päättää tarkoittaako Platva näin sanoessaan miehiä vai naisia.

Sissolle ehdotan lomaa Aqua-Webistä jos muiden mielipiteet ottaa näin koville.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Platva »

Sisso kirjoitti:Joka ikinen täällä käsiteltävä asia perustuu johonkin luonnonlakiin, ei mutuun tai jonkun enemmän tai vähemmän sattumalta oppimaan käytäntöön (käytäntöä mitenkään väheksymättä!) ja näistä laeista ja niihin nojaavista ilmiöistä voidaan aina keskustella eivätkä ne jätä mitään tulkinnan varaa itsessään, soveltamisen kylläkin. Jos minä en osaa soveltaa, joku muu ehkä osaa. Jos ei voida keskustella, niin mitä hittoa koko foorumilla on tekoa? Jos jokaisen pitää itse kokeilla ja opetella kaikki, niin mitä hitoa me tehdään koko Aquawebillä?!
Täsmälleen noin asia on.
Luonnonlakien ja teorian väheksyminen ja jopa halveksiminen ei ole harvinaista. Osin se liittyy siihen, ettei tiedetä, mitä teoria on. Sillä ymmärretään jotain epämääräistä, epäkäytännöllistä ja vaikeaa. Vaikeaahan se voi olla, jos ei ole alan opintoja (esim. minulla ei ole luonnontieteellisiä opintoja, lukuunottamatta sitä vähää mitä lukiossa opin) tai jos on ongelmia luetun, varsinkin tieteellisen tekstin, ymmärtämisen kanssa. On vaan niin, että vaikeasta asiasta ei voi puhua ja kirjoittaa yksinkertaisella ja kaikkien ymmärrettävissä olevalla kielellä. Ainakin minun on vaikea ymmärtää jonkin minulle vieraan tieteenalan kirjoittajan tekstiä, mutta sehän on minun vikani, ei kirjoittajan.
Tuttu sairaanhoitajaopiskelija kertoi minulle hiljan, että heillä on hänen mielestään liikaa "kaikenlaista teoriaa kuten lääkelaskuja". Eihän niiden opiskelu mitään teoriaa ole vaan sairaanhoitajan työn kannalta mitä tärkeintä käytäntöä! Ilman matemaattista teoreettista tietoa tällaisen käytännöllisen laskennon opetteleminen ja suorittaminen olisi täysin mahdotonta. Käytännöllisyydestä johtuva likimääräisyys oli matematiikan alkuaikojen suuri puute. Nolla oli yksi maailmanhistorian suurimmista keksinnöistä ja muutti lukujärjestelmät valtavan paljon paremmin käytännössä toimiviksi.
Teoria on järjestelmällinen selitys kaikesta siitä, mitä jostakin asiasta siihen mennessä tiedetään. Käytäntö on teorian kriteeri, teoriaa testataan käytännössä, täydennetään ja korjataan. Jos jostakin teoriasta joskus tulee täydellinen, voidaan sen kehittämiseen liittyvä tutkimus lopettaa. Mutta teoriaa ei voida korjata, täydentää, kehittää jne. kenen tahansa ihmisen sattumanvaraisilla kokemuksilla ja havainnoilla vaan tieteellisellä tutkimuksella.
Moni käytännöllinen toiminta sujuu aivan hyvin ilman, että sen suorittajalla on mitään tietoa toiminnan taustalla olevista teoreettisista seikoista. Kävely sujuu aivan hyvin, vaikka kävelijä ei tiedäkään, että kävelemisen mahdollistaa kitka. Naulat pysyvät seinässä, vaikkei naulaaja tiedäkään, että se johtuu kitkasta. Toisaalta kitkan teorian tunteminen mahdollisti senkin, että suomalaisten voitelu onnistui Sotshissa. :D Ihminen pystyy sitä paremmin havainnoimaan ympäristöään ja tekemään sen tapahtumista johtopäätöksiä, mitä paremmin hän tuntee teoriaa. Ilman, että minulla olisi teoreettista tietoa aurinkokunnastamme, en pystyisi ymmärtämään, miksi Aurinko ”nousee” ja ”laskee”, miksi laiva katoaa horisonttiin jne. Olisipa minulla luonnontieteellistä koulutusta ja teoreettista tietoa akvaarion vedestä, kasveista ja eliöistä.! Pystyisin paljon paremmin ymmärtämään akvaarion tapahtumia ja tekemään tarvittavia toimenpiteitä. Olen kiitollinen, että Sisso ja muut alaa tuntevat jaksavat kirjoittaa asiaa tällä foorumilla. Joskus olen kyllä suoriutunut jostakin käytännön tehtävästä ilman teoreettista tietoa. Kun televisio meni mykäksi, pamautin sitä kämmenellä. Ääni tuli takaisin, mutta en minä silti kuvitellut itseäni tv-asentajaksi.
Minulla oli ensimmäinen akvaario lapsena ja nuorena 70-luvulla. Yrityksen ja erehdyksen avulla sitä hoidin, muisteleminenkin ottaa koville. Varmaan silloinkin olisin halutessani saanut tietoa ja opastusta, mutta enhän minä sellaista tarvinnut, niin viisas ja taitava olin. [:I] Se oli samanlaista kuin senaikainen mopojen virittely. Kaveri neuvoi, että hae rautasaha ja sahaa männän takaosasta sentti helmasta pois ja nappaa huilu pois pakarista. Niinhän minä tein ja olin tyytyväinen. Varmasti mopon teho ja vauhti lisääntyivät – kuulihan sen äänestäkin… [;)]
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kukaan ei ole asiaa kiistänyt. Eikä kukaan ole luonnonlakeja ja teoriaa halveksinut. Eikä kukaan ole väittänyt ettei Sisson kirjoitukset pidä paikkansa. Akvaarioteoria voi olla vaikeata mutta käytäntö voi olla helppoa. Tosin asiat voi olla toisinpäinkin. Joillekkin voi olla tärkeää että teoriapuolikin on hallussa kokonaisuudessaan. Toisille riittää että tietää perusasiat ja niillä pärjää. Minä olen perustiedoilla pärjännyt ja minulle akvaarioharrastus on enemmän akvaarion kanssa puuhastelua enkä teoriasta niin välitä. Toki kaikki ei edes tiedä perusasioita. Kyllä tänne mahtuu keskustelua molemmista niin teoriasta kuin käytännöstä. Vedetään vähän henkeä eikä oteta asioita niin vakavasti. Jatketaan yhteiseloa foorumilla hyvässä hengessä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Platva »

"Koomikko" on jo pitemmän aikaa keskittynyt luonnehtimaan henkilökohtaisia ominaisuuksiani. Kaikkea ei tältä foorumilta enää löydy, koska moderaattori on puuttunut asiaan. Itse asiat "Koomikolla" ovat jo ajat sitten jääneet sivuseikaksi tai tekosyyksi.

Vanhempani muuttivat Suomeen, kun olin pikkulapsi, ja tutustuin jo kirjaston satutunneilla Pekka Töpöhäntään. Monni-syndrooma kukoistaa netissä, nimimerkkien suojassa. Aina löytyy myös Pilli tai Pulla. En tiedä, mikä on minun töpöhäntäni - ehkä maahanmuuttajataustani, jonka tyhmyyksissäni menin paljastamaan. Mitäpä sillä on väliäkään, kyllä Monni aina syyn löytää. Mutta loppujen lopuksi Monnilla on Monnin kohtalo. Kannattaa lukea Pekka Töpöhäntä -kirjoja.

"Koomikko" ehdotti "Sissolle" lomaa: "Sissolle ehdotan lomaa Aqua-Webistä jos muiden mielipiteet ottaa näin koville".
Minä en ota lomaa vaan lopputilin ilman irtisanomisaikaa. "Koomikko" saa edelleen kirjoitella minusta ihan mitä haluaa, minä en niitä kirjoituksia näe.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kasviakvaarion sudenkuopat

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Koomikko kirjoitti: Jatketaan yhteiseloa foorumilla hyvässä hengessä.
Tämä oli vaan ehdotus :)
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”