Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

sculpin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 09:19, 19.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja sculpin »

Varmasti hyvä päätös. Kasvit kasvavat soil-pohjalla huomattavasti paremmin kuin hiekalla tai soralla. Olen ollut myös havaitsevinani että happamahkoon ja pehmeään veteen tykästyneet kalatkin viihtyvät siinä paremmin. Toki on muistettava ettei kaloja saa laittaa sinne ennen kuin aikaisintaan kolmen viikon päästä. Kasvit sen sijaan lähtivät räjähdysmäiseen kasvuun saman tien.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

sculpin kirjoitti:Toki on muistettava ettei kaloja saa laittaa sinne ennen kuin aikaisintaan kolmen viikon päästä. Kasvit sen sijaan lähtivät räjähdysmäiseen kasvuun saman tien.
Ai? Miksi ei? Itse vaihdoin käynnissä olevaan altaaseen lennossa. Lapposin edellisen hiekan pois vedenvaihdon yhteydessä ja kaadoin pesemättömän Knottin pussista varovasti suoraan tilalle. Edellistä pohjaa tyhjentäessä vettä hupeni normaalin viikkosiivouksen verran, eli 50% ja kalat joutuivat kertaalleen siirtymään altaan päästä toiseen. Ajattelin tämän olevan mahdollisimman pieni stressi kaloille.

Toki, huomattavaa on se, että heti seuraavan aamun pH oli pudonnut tavallista matalammalle vaikka olin ottanut kiljuhiilarin pois. Tästä syystä vaihdoin vettä vielä uudelleen 50% varmuuden vuoksi. Ja kH arvoja olen seurannut tiiviisti parina päivänä sooda lisäten. Kalat ovat käyttäytyneet kaiken aikaa täysin normaalisti (välinpitämättömästi).

Tänään tarkistin taas muutaman arvon ja pH oli 6.8, kH 3,5 ja hiilari siis 14. Aika tavoitelukemissa siis. :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
sculpin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 09:19, 19.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja sculpin »

No ainakin ADAn aquasoilin kanssa ongelma on se että se päästää aluksi veteen älyttömät määrät ammoniumia ja nitraattia. Kalat eivät tuosta tykänne. En ole tutustunut juurikaan tuohon OK:n tuotteeseen mutta olen ollut siinä luulossa että siinä olisi sama juttu. Jos ei, niin mikäpäs siinä sitten.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Sisso JBLn Manadoa jo hieman kehui mutta nyt kun aikaa on kulunut niin millaiset kokemukset tästä pohjamateriliaalista ovat. Pysyykö kasvit pohjassa. Esimerkiksi miten vedensuosikin kaltainen kasvi joka ei kerkeä missään vaiheessa kasvattamaan juuria kun se on jo lyhennettävä miten tämä kasvi pysyy pohjassa. Pitää vissiin tuohon pienempää akvaarioon kokeilimielessä hankkia tätä Manadoa ja tutustua tähän pohjamateriaaliin tarkemmin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Justiinsa viime viikonloppuna tyhjensin nanon, jossa oli vikat Manadot meillä. Ei siksi, että siinä olisi ollut mitään vikaa, palju vaan otettiin muuhun käyttöön. Niin, ei niin mitään valittamista sen suhteen näinä vuosina jos alun arvojen pompsahtamista ei lasketa, tosin ei siitäkän aiheutunut mitään ongelmia. Kaikki kasvit kasvoi siinä loistavasti ja käytin sen kanssa Biolaneja, jotka tosin monniset kaivoi joskus ylös. Sen verran kevyttä se oli, että ihan pienimpien etualan kasvien, joilla oli istutusvaiheessa vielä heikot juuret, oli aluksi pysymisongelmia, mutta ratkaisin sen laittamalla muovisia "niittejä" pitämään ne pohjassa alkuunsa. Osa Manado-pytyistä oli kierteisellisiä, osa ei, en huomannut näiden välillä mitään eroa, mutta taivahan tosi on, että kasvien juuret pitää pohjan kunnossa jos vaan ovat hyvinvoivia. Jos vielä joskus tulee tarvetta kasviakvaarion pohjalle, Manado on ilman muuta listalla, mutta joku hiukan luonnollisempi väri voisi olla mukavampi, tosin on sitä pahempiakin nähty kuin toi. Meillä ei lappoamista juurikaan harrasteta, mitä nyt voi pohjaa hiukan imuroida letkulla samalla kun vaihdan vettä, eikä tällä näyttänyt olevan vaikutusta pohjaan suuntaan tai toiseen.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kiitos Sisso.
Itsellä kaukaisissa suunitelmissa on vaihtaa akvaario joskus kokolasiakvaarioon ja kokeilla jotain uutta myös pohjamateriaalin kanssa. Mietin vain miten kasvit pysyvät tuossa Manadossa varsinkin kasvit jotka eivät kerkeä kasvattamaan juuria missään vaiheessa. Tietyt kasvit kasvavat pohjalta pinnalle viikossa joten niitä lyhennetään viikoittain eikä niihin kerkeä kasvamaan juuria jotka pitäisivät ne pohjassa. Nämä kasvit irtoavat jopa hiekasta välillä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä ei ole tainnut Manadossa olla juurettomia kasveja. Kait. On tuo sen verran kevyttä, että niiden kanssa voi tulla ongelmia, etenkin jos on pohjaa lunuttavia tai kasveja kovasti heiluttelevia kaloja. Se tuntuu tuskaisen kevyeltä kun sen ottaa käyttöön ja pintaan jää hiukan kellumaan sakkaa/murusia ja tässä kohtaa voi olla hankala saada mitään kasvia pysymään siinä, mutta se vettyy, ts muuttuu painavammaksi pian. On se silti jatkossakin hiekkaa kevyempää.

Itse olen noita säännöllisesti lyhenettäviä, mutta juurellisia kasveja pruukannut lyhentää niin, että pistän vaan poikki parin sentin korkeudelta, siis niin että juuret pysyy aina tallessa. Pari-kolme kertaa vuodessa otan koko kasvuston ylös juurineen ja laitan uudet pistokkaat juurtumaan. Erikseen on sitten tietysti ne, jotka ei kasvata juuria lainkaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Suunitelmat kokeilla Manadoa pienemmässä akvaariossa tyssäsi siihen että 5l Manadoa maksoi kaupassa 28,90€. Ehkä tuota kärsisi ostaa nano akvaarioon mutta tähän isompaan ei tarvitse edes haaveilla Manadoa kun hintaa pohjalle tulisi lähemmäs 1000€. Vai saiskohan nettikaupasta taas halvemmalla.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
sculpin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 09:19, 19.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja sculpin »

Huhhuh, melko kallista. Nettikaupasta saa varmasti halvemmalla, sillä itse ostin ADAn Aquasoilit netistä hintaan n. 29 euroa/9 litran säkki ja Amanon tuotteet ovat tunnetusti suht kalliita verrattuna halpis-JBL:ään.
sculpin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 09:19, 19.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja sculpin »

ps. Pienellä googletuksella havaitsin että Amazonilta saa Manadoa n. 13 puntaa/10 litraa, eli aika suolainen oli tuo noteeraamasi hinta.
Ihmistaisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 21:07, 21.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Ihmistaisto »

Eikös Manadoa saa Akvaariokeskuksesta 25 l hintaan € 50,- ?
tulkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 20:07, 07.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Zooroyal.de on hyvä verkkokauppa. Toimituskulut Suomeen 12,90 ja Manado maksaa 25,90/25 litraa. Olen tilannut monta kertaa ja aina on kaikki tullut ehjänä perille, myös Tetran 30-litrainen nanoakvaario. :)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Huimia eroja taas hinnoissa 8O
Ehkä ostan lähikaupasta pienen pussin Manadoa ja kokeilen sitä pienessä akvaariossa. Jos kasvit pysyvät siinä ja tykästyn tuohon pohjamateriaaliin sitten isompi satsi tilaukseen ulkomailta. Voihan olla etten luovu hiekasta koskaan mutta nano akvaariossa tuota Manadoa voisi kokeilla. Taas jotkut Suomalaiset kauppiaat hinnoittelevat itsensä ulos hintakilpailusta.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fann1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:16, 13.02.2008
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Fann1 »

Tässä ois nyt vielä jonkinlainen kuva tuosta JBL:n ProScape Soilista. :) En ole vielä ehtinyt hankkimaan kasveja, mutta ainakaan tämä aines ei ole kellunut ollenkaan tms. Innolla odotan, että pääsen testaamaan kuinka kasvit tällä pohjalla viihtyy.
Akvan_pohja2.jpg
Akvan_pohja2.jpg (102.34 KiB) Katsottu 7041 kertaa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Koomikko kirjoitti: Ehkä ostan lähikaupasta pienen pussin Manadoa ja kokeilen sitä pienessä akvaariossa.
Kuulostaa hyvältä idealta! Itse tilasin Manadoa aikanaan Zooplussalta isoissa säkeissä. Onneksi se on kuitenkin "ikuista", eikä sitä tarviste vaihtaa tietyin välein kuten eräitä muita pohjamatskuja (olikohan ADA tällainen...?).
Koomikko kirjoitti: Taas jotkut Suomalaiset kauppiaat hinnoittelevat itsensä ulos hintakilpailusta.
Njaa...noh... en tiedä oletko koskaan tehnyt liiketoimintasuunnitelmaa, budjetti- ja kannattavuuslaskelmia, mutta mä olen ja se oli niiiiiin karua luettavaa, että jos mulla oli mitään (no ei ollut, olin vain opintoihin liittyvällä pakollisella yrittäjyyskurssilla) haaveita yrittäjyydestä, ne karisi sillä sekunnilla 8O :x . En voi käsittää millä maailmassa kalakauppiaat pystyy enää elättämään itsensä (saatikka työntekijänsä) kaikkien tukkuhintojen ja muiden kulujen jälkeen, kyllä siinä saa luoja paratkoon tetraa myydä!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
sculpin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 09:19, 19.02.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja sculpin »

Kyllähän ADA nimen omaan on sellainen pohjamateriaali joka ei ole ikuista. Joillain harrastajilla on tosin akvaarioita jotka ovat olleet kolmekin vuotta pystyssä ja ADAn aqua soilia pohjalla mutta kyllä siitä kaikki ravinteet ovat siinä vaiheessa jo menneet. Eli se soil sinällään pysyy siellä pohjalla vuosiakin mutta sen uudelleenkäyttäminen onkin sitten jo aika lailla mahdotonta. Sitäkin olen jostain youtube-videoista nähnyt mutta melko liejuista hommaa näyttää olevan ja lisäksi siinäkin mielessä turhaa että ne ravinteet ovat siinä varsinaisesti se juttu ja ne ovat yleensä tuossa vaiheessa siis jo menneet. Joka tapauksessa itse olen ollut tosi tyytyväinen kyseiseen tuotteeseen sillä kasvit kasvavat todella hyvin ja kalatkin tuntuvat arvostavan sen tuottamaa humuspitoista vettä. Olettaen tietysti että on sellaisia kaloja jotka moisesta pitävät :D
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Sisso kirjoitti:Njaa...noh... en tiedä oletko koskaan tehnyt liiketoimintasuunnitelmaa, budjetti- ja kannattavuuslaskelmia, mutta mä olen ja se oli niiiiiin karua luettavaa, että jos mulla oli mitään (no ei ollut, olin vain opintoihin liittyvällä pakollisella yrittäjyyskurssilla) haaveita yrittäjyydestä, ne karisi sillä sekunnilla 8O :x . En voi käsittää millä maailmassa kalakauppiaat pystyy enää elättämään itsensä (saatikka työntekijänsä) kaikkien tukkuhintojen ja muiden kulujen jälkeen, kyllä siinä saa luoja paratkoon tetraa myydä!
En ole tehnyt liiketoimintasuunitelmaa enkä ymmärrä yrittäjyydestä juuri mitään. Mutta jos hyllyt ovat tyhjillään ja tuotteet yritetään myydä viisinkertaisella hinnalla niin ei se ole ihme jos kauppa ei käy. Miten kukaan Suomessa pystyy elättämään itsensä jos tämä meno jatkuu. Velkaa on 100 miljardia ja tänä vuonna leikkauksia pitäisi tehdä 8 miljardin edestä. Täällä kymenlaaksossa työttömiä on Haminan kaupungin verran. Tilanne on mennyt siihen että kauppiaat joutuvat pitämään kovia hintoja että elättävät itsensä ja kuluttaja ei voi sellaisia hintoja maksaa jos haluaa elättää itsensä. Harva maksaa akvaarion pohjamateriaalista 500€ kun sen saa muualta 100€. Meni pahasti ohi aiheen mutta jos asiaa puhutaan niin kannatan tänään tuota meidän kylän kauppiasta ja maksan hänelle liki 30€ 5l Manado pussista jos kukaan ei ole kerennyt tässä välillä ostamaan sitä kaupan ainutta pussia. Toisaalta onko minun mitään järkeä nähdä sitä suunnatonta vaivaa että vaihdan hiekan Manadoon kun hiekan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja se on ollut täysin huoltovapaa pohja ja paras pohja mitä meillä on koskaan ollut. Mutta kuten joskus sanoin akvaarion pito on tällä hetkellä hieman tylsää. Perjantaina vedenvaihto ja lannoitteet akvaarioon ja kasvien harvennus. Sitten mennään taas viikko tekemättä mitään akvaariolle. Taaas olisi kiva kokeilla jotakin ja olisiko seuraava kokeilu lämmityskaapelin laitto pohjalle ja pohjamateriaalin vaihto. Ehkä ehkä ei.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Nyt on Manado vaihdettu pienempään akvaarioon. Aika likaista tavaraa mutta helposti pestävään. Olisi vielä helpompi pestä jos osa papanoista ei kelluisti. Niin köykästä tavaraa että osa meinaa mennä viemäriin pesun aikana. Ei tuo aines varmaan kovia virtauksia kestä. Lähtee varmaan helposti liikkeelle. Epäilyttää miten tuossa kasvit pysyvät paikoillaan. Katsotaan ja ihmetellään......
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Visumies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 05:23, 27.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Varmastikin tarkkailet vesiarvojen mahdollisia muutoksia, niistä olisi kiva kuulla. Itse en muuten lähtisi täysin toimivaa hiekkapohjaa särpimään, varsinkin kun näkymät noin terveestä pytystä ainakin kuviesi perusteella on.

Sohva vaan pihalle tilaa viemästä ja uutta pyttyä peliin :mrgreen:
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mä putsasin Manadon ulkona kaatamalla sitä saavista toiseen korkealta tuulisen päivänä ja kyllä, sehän pölisi! Urakka oli melkoinen kun olin tilannut sitä 800-litraa varten ja kun jokainen vajaa saavillinen piti kaataa muutamaan kertaan että sai edes pahimman pölisemisen laantumaan. Tuntui hinta jopa vähän kusetukselta, koska pölyä jäi sellainen kasa pihalle...varmaan muutaman kilon verran. Miksei sitä voisi putsata jo tehtaalla? Voisi jopa lisätä myyntiä, koska monille yksi ostopäätöksen kriteeri on helppous.

Kyllä se vettyy ajan kanssa suht nopsaan, älä huoli. Älä järkyty jos KH pompsahtaa ylös, meillä se nousi niin, että 22 tipan kohdalla huokaisin ja lopetin tiputtelun, se riitti tiedoksi että noussut on.... 8O . Samaan aikaan kutua väänsi sekä avainkirjot että töyhtökääpiöt. Ekat söi kutunsa, tokasta tuli poikasia uimaikään asti, että ei se kohonnut KH menoa ihan hirveästi haitannut, tosin nuo nyt ei mitään herkkiksiä olekaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Paljon Sissolla meni Manadoa 800l akvaarioon ja kuinka paksun kerroksen laitoit?
Vesiarvoja en rupea edes mittailemaan kun kyseessä on pieni poikasakvaario johon vaihdan kaiken veden kerran päivässä isommasta akvaariosta. Isommassa akvaariossa suoritan normaalit mittaukset ja seuraaan muutoksia. Pienen akvaarion vaihtoveden menee isoon akvaarioon. Veden siis kiertävät ison ja pienen akvaarion välillä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mulla siis tuli sitä useampaan pyttyyn ja laskin tilaamani määrän vaan "riittää varmasti"-menetelmällä, mutta muistaakseni sen riittävyydestä annetut valmistajan ohjeet osui kohdilleen. 6-satanen oli isoin mihin tuli, siitä yli jääneet meni muihin pyttyihin. En muista paljonko kaikkiaan sitä tuli ostettua kun eka satsi riitti johonkin, sitten tilasin sitä lisää ja jonkun täydennyssäkin ostin vielä Suomestakin. Kasvikakvoissa sitä oli takana 5-6cm kerros, etualalla ohuemmin. Kasvittomissa sitten vähemmän.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Visumies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 05:23, 27.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Eräs Lahtelainen kauppa ilmoittaa 25l riiton 120-360 akvaarion litramäärään, halutusta paksuudesta riippuen, tiedä sitten. Hinta 38,90 25 litraa.
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minä luulen, että tuo joissakin viesteissä kirottu likaisuus ei ole ominaista Manadolle. Tuon kaltainen kevytsora vain jauhautuu pikkuhiljaa pölyksi. Jos säkki on saanut osakseen paljon karua kohtelua tai se on sattunut olemaan myynnissä suomalaisessa pystyynkuolleessa akvaarioliikkeessä, jyväset hiovat toisistaan pölyä ajan saatossa.

Minulla on neljässä altaassa JBL Manadoa. Ensimmäisen Manado-altaan perustin 2011 ja kyllä se toimii aina vaan. Laitoin silloin Manadon alle JBL Florapolia lannoitteeksi. Manadon syvyys on minun nanoissani 4,5-6,5 cm. Hapsiluikka on osoittautunut ongelmalliseksi. Se kasvattaa versoja, jotka eivät ole pohjassa kiinni, mutta en tosiaan tiedä onko se pohjamateriaalin vika. Yleensä kasvit kasvattavat tuossa Manadossa valtavan suuret ja terveet juuret.

Sitä minä en ymmärrä, miten joku voi saada pohjamateriaalin paksuuden nousemaan takaseinää kohti. Kaikissa akvaarioissani materiaali on kyllä hetkessä aivan tasapaksu.

Noissa kuvissa näkyy, että altaat ovat juuri nyt huonossa hapessa kasvien suhteen. Lannoitteet ovat loppuneet ja olen suunnittelemassa tilausta, jossa sitten tuleekin "myrkkyjä" joka lähtöön.
IMG_0530.JPG
IMG_3062.JPG
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vaihtoehtoja hiekalle ja soralle: substraatit ym

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä isoissa pytyissä pohjamatskut pysyy suht hyvin kuosissaan, tosin aina välillä siirrän eteen valuneen hiekan takaisin taaksepäin jos tarvis, mutta pienemmissä pytyissä....ei toivoakaan. Jossain vaiheessa kasvit ja niiden juuret sitoo hiekan paikalleen joiltain osin, mutta tähän menee enemmän tai vähemmän aikaa. Pohjakalat saa pohjamatskun siirtymään aika näpsäkästi, mitä rajumpi myllääjä, kuten esim isot plekot, sen nopeammin matskukin liikkuu 8O.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”