Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Hieno,Emeeli,toi sun akvas! :) Kohta saat varmastikin ihan urakalla karsia kasveja :D varo vain sitä pohjaa... :)

Kiva nähdä, että tää metodi kiinnosti niin monia :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Voi kun joku kirjoittais oikeesti vaihe vaheelta, kuva kuvalta tälläisen akvaarion pystytyksestä ja mitä laittanut siihen. Olis ihan sairaan mielenkiintoista.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 09:25, 04.08.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tre

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

Ekaa kertaa törmäsin tällaiseen systeemiin. VAU! Ihan pakko kokeilla jossain vaiheessa. Itse asiassa urosmilliksille on tulossa uusi akvaario. Tuohan olisi loistava systeemi niille. Pitää lukea lisää. :D
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mun on ihan pakko saada tehä tällänen! Voi ala ja valmistu, makuuhuoneen remontti!! :mrgreen:
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Jeij!
Olen juuri palannut "tauolta" eli olin n 6kk ilman allasta. Kauempaa en kestä ilman, joten 63l kannettu varastosta tänään ylös. :mrgreen:
Juuri sopivasti tämä maa-akvaario idea tupsahti nenän eteen. Tällä tavallahan minä sen purkkini täytän!
MUTTA millainen kalasto?
1)Platyjä(2u4n) ja sukarapuja
2) Nuolimonneja(4-5kpl) ja pikkuinen rasboralaji(n.20kpl)
3) Kääpiöpallokaloja(2u6n)

Äiti haluaisi platyjä ja olisivathan ne ihan kivoja. Ottoja olen himoinnut aina,
mutta mikä sopisi niiden kanssa? Palloissa se ongelma, että saako niitä mistään?

Aloitan tuunaamisen luutavasti lauantaina, mikäli tuo purkki pitää vettä sisässä.(tällähetkellä vessan lattialla koe täytössä)
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
eeemeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:44, 05.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja eeemeli »

Sisso kirjoitti:Oletko eemeli ajatellut kokeilla jaavansaniaisen eri lajikkeita? Ne ovat kaikki sopivan hidaskasvuisia mutta siitä huolimatta tuottavat happea hyvin (yksi parhaista kuplijoista meidän akvoissalajikkeeseen katosmatta) ja käyttävät siten paljon ravinteita. Niitähän löytyy monen kokoisena, ja näköisenä, 5cm korkeista lajikkeista tosi suuriin. Myös isot miekat on hyviä samaan hommaan, lehtimassaa löytyy....
Jotain jaavansaniaista tuolta löytyy jo, vähän villisti kasvamassa. Samoin miekkoja. Lisäsin pari kuvaa joista noita näkyy (vähän) paremmin. Suurin osa kasveista on muilta harrastajilta saatua, AW:n kautta. Noi kuvissa näkyvät miekat ja jaavansaniainen tulivat altaan mukana, levän kera. Aloitin noin viikko sitten HappyCarbo-kuurin (samaa kamaa kuin EasyCarbo, oli vaan hitusen halvempaa) joka on alkanut siinä vähän auttaa.

Aika moni kasvi on tuolla vielä mulle mysteeri, kun en ihan tarpeeksi hyvin pitänyt kirjaa mitä kaikkea on tullut hankittua tai saatua. Varsinkin noi ekan kuvan varrelliset kasvit ois mukava jossain kohtaa tunnistaa...
Mikä sulla on, tai tulee olemana, kalasto?
Nyt siellä ui 4 töyhtökääpiöahventa (1 uros), 7 nuorta leväbarbia, 5 uros-partamonnia, 4 hehkutetraa ja ehkä 3-4 täplämonnisen poikasta. Näistä nuo kaksi viimeisintä on lähtemässä pois, kunhan saan ne kiinni... Jotain tuonne kyllä sitten tarvitaan tilalle, mutten vielä ole ihan keksinyt mitä. Lisäksi on ainakin 30 kirsikkasukarapua (nyt varmaan jo 40, ehkä 50), noin 10 petokotiloa ja ainakin kolmea muuta kotilosorttia sanotaanko riittävä määrä.
Onko pohja alta kokonaan multaa? Päällä hiekkakerros? Millainen suhde? Pohjaa ei varmaan mitenkään hoideta sen kummemmin vaan tehtävä on jätetty kasveille?
Pohjalla on noin 2cm multaa jonka päällä noin 3cm hiekkaa. Hiekka on edelliseltä omistajalta, ja sen mukana tulivat ainakin kierteissarvikotilot ja postitorvikotilot. Kotiloista sivuhuomautuksean, kun hiekkaa jäi ylitse, se jäi muovilaatikkoon istumaan pariksi kuukaudeksi ennen kuin sitten käytin sitä toisen akvan perustamiseen työpaikalla -- kesti ehkä päivä ennen kuin huomasin että siellähän niitä kotiloita taas iloisesti vilistää.

Kun halusin pohjaan vähän epätasaisuutta, niin siellä on myös liuskekivistä ja sorasta tehtynä pari mäkeä kaiken tuon alla. Näin jälkikäteen mietittynä se työ ei välttämättä ollut lopputuloksen arvoista, kun korkeusero jäi niin pieneksi (reilut 10cm) ettei se kasvien lomasta oikein näy. Joku isompi kivenjärkäle olis varmaan parempi ratkaisu, mutta kun pitikin akvaario perustaa vähän nopeammalla aikataululla ei semmoista sitten löytynyt ajoissa.

Ainoa pohjanhoito jota olen harrastanut on ajoittainen päälle kertyneen mullan imurointi, varsinkin silloin kun monniset oli vielä siinä peuhaamassa. Tässä kuvassa näkyykin tämänhetkinen kertymä tuossa oikealla. Mikään muu pohjanhoito ei itse asiassa ole tullut mieleenkään, tämmösellä systeemillä kun en voi uskoa että sen möyhiminen olis mikään hyvä idea.
540 litraa kasveja, joiden välissä muutama kala. Hiekan alla piilossa multaa.
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 09:25, 04.08.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tre

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

AkvaarioTyttö kirjoitti:Jeij!
MUTTA millainen kalasto?
1)Platyjä(2u4n) ja sukarapuja
2) Nuolimonneja(4-5kpl) ja pikkuinen rasboralaji(n.20kpl)
3) Kääpiöpallokaloja(2u6n)
Eikös noi nuolimonnit tarvitse hyvän virtauksen? Lähinnä hapen takia, mutta olen huomannut niiden nauttivan ja leikkivän mielellään kunnon virtauksessa.
Olin lukevinani, että tähän maa-akvaarioon ei virtausta. Vai oonko ihan hakoteillä?
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Kuulostaa niin ihanan helppohoitoselta! Onko sulla siellä minkäänlaista suodatinta?

Voi miksi mä en tajunnut/muistanut tätä, kun tuota isompaa allasta laitettiin pydeen?! :x

Toi punertava korkea kasvi keskellä näyttää mun silmään rusolehdeltä, voisko olla se? Mä nyt olen vielä ihan käsi ja aloittelija näissä hommissa, joten voi mennä mettäänkin :mrgreen: Rohkenin taas kerran avata turpani, kun se näyttää niin samalta kuin rusolehtenä meille tullut kasvi.

Epätasainen pohja olis kyllä kiva akvaariossa. Mikähän siihen mahtais oikeasti olla paras ratkasu? rytoksia ja siihen päälle soraa ja sit multa ja hiekka (tai ilman multaa tavisakvaan)?

Kypsyykö tällänen maa-akva samaa vauhtia kuin "tavallinen"? Vai minkälainen kypsymisaika niillä on? Siis sillain kypsä, et kasvien lisäksi voi laittaa kalojakin.

Onko pohjakalat (monniset, monnit ja plekot) parempi pitää poissa maa-akvasta?

Meillä saattokin käydä niin "ikävästi", että tuo 128 muuttaa kummitytölle ja meille tulee tilalle 160l hohtomilleille, taidanpa ettiä tuolta vähän multaa valmiiksi... :mrgreen:
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

sini_karjalainen kirjoitti:
AkvaarioTyttö kirjoitti: 2) Nuolimonneja(4-5kpl) ja pikkuinen rasboralaji(n.20kpl)
Eikös noi nuolimonnit tarvitse hyvän virtauksen? Lähinnä hapen takia, mutta olen huomannut niiden nauttivan ja leikkivän mielellään kunnon virtauksessa.
Olin lukevinani, että tähän maa-akvaarioon ei virtausta. Vai oonko ihan hakoteillä?
Virtausta vaativat. Tajusin virheeni, kun olin kirjautunut ulos A-Wsta. Nuolarit jäävät sinne tulevaisuuteen taas kerran. :)
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
eeemeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:44, 05.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja eeemeli »

Zansku kirjoitti:Kuulostaa niin ihanan helppohoitoselta! Onko sulla siellä minkäänlaista suodatinta?
Onhan siellä toi yks Eheim 2048, puskee speksien mukaan 600l/h. Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin, toisen sen suodatinpatruunoista olen korvannut phosvec granulat:illa.
Toi punertava korkea kasvi keskellä näyttää mun silmään rusolehdeltä, voisko olla se? Mä nyt olen vielä ihan käsi ja aloittelija näissä hommissa, joten voi mennä mettäänkin :mrgreen: Rohkenin taas kerran avata turpani, kun se näyttää niin samalta kuin rusolehtenä meille tullut kasvi.
Voihan se olla, rusolehden lehdet näyttää vaan kuvissa leveämmiltä kuin mitä tuossa on. Ja kesti itselläkin vähän aikaa tajuta että tuossahan on kaksi eri lajia; tuo vihreä vasemmalle kääntyvä haara on eri kasvia.
Kypsyykö tällänen maa-akva samaa vauhtia kuin "tavallinen"? Vai minkälainen kypsymisaika niillä on? Siis sillain kypsä, et kasvien lisäksi voi laittaa kalojakin.
Mä taisin veden ja kasvien laittamisesta odottaa kai kaks päivää ennen kuin ekat kalat muutti tuonne. Walstad sanoo kirjassaan laittavansa samana päivänäkin. Kun kasveja on noin paljon ja multa pohjalla toimii bakteerikantojen kasvualustana, ei akvaario välttämättä vaadi mitään kypsyttelyä. Itselläni ei missään kohtaa ole NH3/NH4, NO2 tai NO3 nousseet paljoakaan nollalukemista.
Onko pohjakalat (monniset, monnit ja plekot) parempi pitää poissa maa-akvasta?
Kunhan ne ei kaivele liikaa niin pitäisi sopia ihan hyvin.
540 litraa kasveja, joiden välissä muutama kala. Hiekan alla piilossa multaa.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Mä en hoitanut pohjaa mitenkään koko aikana kun mulla toi oli (kuukausia). Pohjasta pitivät ravut ja kotilot ja bakteerit huolen.

Mulla ei ollut suodatinta kuin noin kuukauden verran alussa, että sai homman pyöriin.

Näihin suositellaan platyjä tms paljon kakkaavia kaloja ravinteiden saannin vuoksi. Laittakaa PALJON kasveja heti alusta asti niin homma lähtee hyvin käyntiin. Lukekaa alusta asti tää ketju, sieltä löytyy infoo miten tehdä! :)

Suosittelen, en ole ikinä ollut tyytyväisempi akvaan kuin tän kaa. Mietin et jos ton 360l muuttais kans maa-akvaksi. Ainoa haittapuoli mulle siinä on, että tykkään muutella sistustusta aika ajoin ja se ei todellakaan tule kysymykseen ton kaa. :D

Mun miehen mielestä akvan haittapuoli oli se, että kun ei ollut pumppua, eli ilmavirta tuli ainoastaan kalojen uimisesta, niin se käytti kuolleelta hänen mielestään. Syynä oli tosin myöskin se, että siinä oli vain 7-8 kääpiösateenkaarikalaa 126l akvassa ja ne öttömönkiäiset. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:01, 05.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

KaOl kirjoitti:Ainoa haittapuoli mulle siinä on, että tykkään muutella sistustusta aika ajoin ja se ei todellakaan tule kysymykseen ton kaa. :D
Mie olen myös kasvien veivaaja ja pohjan puljaaja. Vesi hieman samenee hetkeksi ja kerrokset vähän sekottuu, ei se vaarallista ole 8-) Tosin mulla on reilun kokosta soraa mullan päällä, hiekan kanssa varmasti voisi ollakin ärsyttävää vääntää.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

joo ei oo vaarallista, mutta mulla ainakin ois mennyt hermot jos mullat ois lähteny seilaan siellä kun eka käyttää tuntikausia niiden varovaiseen istuttamiseen... :D
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Mitenkäs tuollaisessa akvaariossa jossa ei vaihdeta vettä käy kalojen veteen tuottamille hormoneille? Nekö vain kertyvät veteen? Eikös ne veteen kertyessään aiheuta ongelmia, kun vedenvaihdonkin yksi tarkoitus on päästä turhista hormoneista eroon? Ihan vain mielenkiinnosta kysyin...
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Pihlajaninja kirjoitti:
KaOl kirjoitti:Ainoa haittapuoli mulle siinä on, että tykkään muutella sistustusta aika ajoin ja se ei todellakaan tule kysymykseen ton kaa. :D
Mie olen myös kasvien veivaaja ja pohjan puljaaja. Vesi hieman samenee hetkeksi ja kerrokset vähän sekottuu, ei se vaarallista ole 8-) Tosin mulla on reilun kokosta soraa mullan päällä, hiekan kanssa varmasti voisi ollakin ärsyttävää vääntää.
Mulla tuo kasvien siirtäminen ei kyllä onnaisi alkuunkaan, vaikka pohjalla on sellanen 2-4 mm sora (hienoa hiekkaa näihin ei kyllä suositellakaan, koska sen alta kaasujen vaihto ei tapahdu riittävän tehokkaasti?). Pienetkin kasvit, kuten kääpiösagittaria kasvattavat valtavat juuristot.
Eri asia ehkä, jos haluaa siirrellä vain köynnöstäviä ja vaatimattomat tai olemattomat juuret kasvattavia kasveja.

Muuten, suosittelisin lämpimästi valitsemaan akvaarioon mahdollisimman tumman pohjasora, koska kaikissa NPT-henkisissä assyissä tulee tuota tummaa töhkää pohjalle. Vaaleassa se näkyy ilkeämmin, tummassa ei häiritsevästi.
-Gone fishing-
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Tekis mieli kokeilla uudestaan tätä. Mutta ilman kananmunan kuoria ;)
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:01, 05.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

hx kirjoitti: Mulla tuo kasvien siirtäminen ei kyllä onnaisi alkuunkaan, vaikka pohjalla on sellanen 2-4 mm sora (hienoa hiekkaa näihin ei kyllä suositellakaan, koska sen alta kaasujen vaihto ei tapahdu riittävän tehokkaasti?). Pienetkin kasvit, kuten kääpiösagittaria kasvattavat valtavat juuristot.
Eri asia ehkä, jos haluaa siirrellä vain köynnöstäviä ja vaatimattomat tai olemattomat juuret kasvattavia kasveja.
Mä siirrän juuripaakkuineen, myös "tavis" altaassa. Meikäläisenkin kasvit kasvattaa isoja juuristoja ja ne tuppaa katkeilemaan kun käy nyhtämään pois hiekasta/sorasta/mullasta. Näin rasitan vähemmän juuristoa, vaikka tuleekin enemmän myllerrystä. Eli "paakku" nyrkkiin ja uuteen sijaintiin multineen päivineen.

Joo, ei varmaan hiekkaa kannata low techiin laittaa. Muutenkin olen niitä, jotka pitävät sorapohjasta kaikessa mielessä enemmän kuin hiekkapohjasta. Nyt on heinäkuussa asti ollut hiekkapohja muissa altaissa testissä ja vaihtoon lähtee isosta altaasta hamassa tulevaisuudessa. Tiedä vaikka tosiaan tekis seuralastakin low techin. Tuo Rio Negro tosin täytynee pitää "hi-techinä" (vai oisko se vaan mid-techiä ku mistään hifistely-laitteistoista ei ole kyse :mrgreen: ), se kun on miltei kasviton ja iki-ihanalla hienolla hiekkapohjalla siunattu.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Olet siinä tapauksessa kovasti minua rohkeampi maansiirtohommissa.
-Gone fishing-
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Joo, mua kanssa. :)

Mä en haluais ottaa sitä riskiä, että sieltä tulee ihan sikana multaa veteen joka vie ikuisuuden kirkastua, menee kalojen kiduksiin ja suuhun ym :) Ne vedenvaihdot ei ois innostanu kyl :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:01, 05.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

KaOl kirjoitti:menee kalojen kiduksiin ja suuhun ym :) Ne vedenvaihdot ei ois innostanu kyl :)
:o Enhän mä tämmöistä edes osaa ajatella :P Pölly laskeutuu kyllä itsekseen ilman vedenvaihtoa.
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:33, 05.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Koko ajan tulee mieleen kaikkia suunnitelmia akvaarioiden kanssa, nyt ajatellut parvekkeelle jotain allasta ja nyt törmäsin tähän vielä :) pitäisiköhän kokeilla kun yksi allas tyhjänä????

Eli multaa ja sitten vain soraa päälle??
"pakkanen kesyttää nudistin"
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tässä on jo melkoisen yksityiskohtainen ohje: http://gwapa.org/wordpress/articles/min ... substrate/ ja tässäpä foorumi asian tiimoilta: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/, josta löytyy myös paljon tietoa perustamiseen
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Ms L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 13:35, 04.06.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Ms L »

Onneksi rupesin lukemaan tätä ketua, tämähän olisi loistava ratkaisu herkkäunisen makuuhuone-akvaarioksi! Mutta muutama kysymys: voisiko mullan erottaa sorasta jollain mattosuodattimen palalla tms, ettei se sekoittuisi? Voisiko mullan ja soran väliin tulevan kalkin korvata soran PÄÄLLE aseteltavilla simpukan kuorilla?
  • 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
    54l: Nothobranchius korthausae - smaragdiviuhkapyrstö
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:33, 05.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Jos erotat mulla ja soran toisistaan niin miten onnistuu kasvien laitto kun eikös ne työnnetä multaan asti?? Voin olla hakoteillä kokeneemmat korjailkoon :)

Jaahas kyllä tuo 60l menee nyt tähän projektiin ei mahda mitään :) multaakin jo kaapissa tosin kaikki muu hankittava kun ei tuota puhallushiekkaa viitsi mullan päälle laittaa kyllä :)
"pakkanen kesyttää nudistin"
Ms L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 13:35, 04.06.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Ms L »

^ Jos laittaisi kasvien kohdalle reiät siihen mattoon?
  • 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
    54l: Nothobranchius korthausae - smaragdiviuhkapyrstö
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”