Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mun oli tarkoitus kokeilla tätä maa-akvaa uuden pikkuakvan kanssa, mutta kävi niin hassusti, että akvat... No, meistä riippumattomista syistä väärä akva on nyt pikku-akvan paikalla eikä kokeilusta tule mitään. Olisi ollut jännittävä seurata akvan kehitystä ja kokeilla, paljonko voi peukaloida sitä, jos tarpeen. Haaveilen, että voisin laittaa riviin monta kymmentä 60-100l akvaa ja tehdä niillä kaikenlaisia pikkukokeita valoilla, lannoituksella, kuivastartilla, NPT-menetelmällä ja vaikka millä!

Täytyy nyt vaan seurailla muiden maa-akvoja. Ehkä vielä joskus pääsen itsekin kokeilemaan. Mites etenee Trpautin projekti? Olisi mielenkiintoista kuulla siitäkin, kun itse akvaristi on pitkän linjan akvaristeja ja jo monenlaista kokenut, että mitä meinaat tällaisesta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Onnittelut poikasista :mrgreen:
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kiitos onnitteluista :) Siellä ne polskii, 10kpl on nähty nyt.

Sitäpaitsi nyt meidän lehtikalatkin kutevat! :D Isossa akvassa laskettiin parisataa munaa :) Eka kerta on kyseessä, joten varmaankin menee käteen (tai ns evään) toi homma, mutta ihanaa kun viihtyvät! :)

Eli: kun et kolmeen viikkoon muuta tee kuin ruoki kaloja ja annat olla rauhassa, etkä sorki koko ajan, niin vauvoja tulee... vai onko niin, että mun miehellä on niin sanotusti homma hanskassa ja osas vaan kertakaikkiaan hoitaa akvat hyvin :) hihi, kivaa! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Onneksi päädyin lukemaan tämän mielenkiintoisen projektin etenemistä ja ONNEKSI sain vasta tänään pestyä hiekan ja levitettyä sen altaan pohjalle ja täytettyä vedellä, nimittäin nyt tämä rouva kokeilee tätä systeemiä ja heivaa uudet hiekat menemään ja lähtee ensi viikolla kaivelemaan multaa pihalta. Sinne just heitin kukkien mullat. Tää oli niin jännää että olen ihan täpinöissäni. Ja mies luultavasti tulee rakastamaan tätä projektia koska inhoaa sitä veden läträystä ja parkettien kastumista. Ja eipä tartte enää sitten murehtia suodattimien rikkoutumista ja sähkökatkoja talvella...kun vaan takka päällä niin pysyy lämpötilat akvassa suotuisina...
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

:D kiva, että inspiroi tää! :)

Vinkkinä et osta 2-3mm soraa siihen. Tää mun versio et on multa - hiekka - karkeampi sora ei oo niin hyvä kuin vois olla. Jotenkin kaikki kakat jää soran väleihin, eikä painu hiekkaan, eli kandee ostaa tota 2-3mm, se on ohjeidenkin mukaan parasta. Mulla vain sattui oleen noita kotona niin pitihän se sitten kokeilla...mietin tässä et miten saisin otettua sorat päältä pois...lusikalla varovasti varmaankin...eikä vie kauan... :D

Mitäs muuta uutta vinkkiä... ei kai muuta, paitsi, että anna mullan kostua kunnolla juuri ja juuri peitettynä, niin on helpompi käsitellä. Ja pidä pumppu tuomassa alussa, ollaan vissiin siitä aikasemmin kirjotettukin.

:)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Jeps, tuolla alussa olikin hyvät ohjeet joiden mukaan mennään. Syteen tai saveen mutta niin mielenkiintoselta vaikuttaa ja plussia paljon. Täytyy tästä mennä soraostoksille :D
Ostin aika isoa mustaa hiekkaa, joskos sitä jonnekin kuitenkin laittais..

--------------------

Kirjoitit että ohjeen mukaan 14h valot päällä. Heti aivan perustamisesta kuinka kauan pidetään 14h vuorokaudessa? Koska kun luin ruotsalaista blogia, niin sanottiin että vähän valoa..
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

KaOl kirjoitti::D kiva, että inspiroi tää! :)

Vinkkinä et osta 2-3mm soraa siihen. Tää mun versio et on multa - hiekka - karkeampi sora ei oo niin hyvä kuin vois olla. Jotenkin kaikki kakat jää soran väleihin, eikä painu hiekkaan, eli kandee ostaa tota 2-3mm, se on ohjeidenkin mukaan parasta. Mulla vain sattui oleen noita kotona niin pitihän se sitten kokeilla...mietin tässä et miten saisin otettua sorat päältä pois...lusikalla varovasti varmaankin...eikä vie kauan... :D

Mitäs muuta uutta vinkkiä... ei kai muuta, paitsi, että anna mullan kostua kunnolla juuri ja juuri peitettynä, niin on helpompi käsitellä. Ja pidä pumppu tuomassa alussa, ollaan vissiin siitä aikasemmin kirjotettukin.

:)

Mulla olis 20kg mustaa 1-3mm hiekka-soraa. Mietin että oliskos se liian pientä. Multaa ja sitä päälle?
Mitäs muuta vinkkejä kuntoon laittamisen jälkeen. Kuinka kauan pidit suodatusta, ennen kuin toimis ilman? Miten valon kanssa, millainen ja miten valaiset?
Kasveja olen tilannut järjettömän määrän ja tiistaina/ ensi viikolla saan ne kotiin. Sitten pitäis olla niinkusta kaikki siihen mennessä tiedossa mitä tarvitsee tietää että saan tämän akvaarion toimimaan.

----------------------

Hupsista..reilulla kädellä kukkapurkit tyhjennetty altaaseen. Tuli aika reilu kerros, mutta mitäpä tuota suremaan. Onneks oli kosteaa, oikeestaan märkää niin se vaihe jäi ettei tarttenut pölisemisen lakkaamista odotella. Kananmunankuoret siihen päälle ja kasvilannoitetikut mitä purkin pohjalla oli (joo, näitä ei suositeltu, mutta kun oli vaan muutama niin sinne sekaan vaan.)
Mustaa soraa päälle ja kohta puolin voi laitella sitten jokisoran ja kasvit. Huh huh kun tämä oli antoisaa ja aikaa vievää.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

fazerina82 kirjoitti:Hupsista..reilulla kädellä kukkapurkit tyhjennetty altaaseen. Tuli aika reilu kerros, mutta mitäpä tuota suremaan. Onneks oli kosteaa, oikeestaan märkää niin se vaihe jäi ettei tarttenut pölisemisen lakkaamista odotella. Kananmunankuoret siihen päälle ja kasvilannoitetikut mitä purkin pohjalla oli (joo, näitä ei suositeltu, mutta kun oli vaan muutama niin sinne sekaan vaan.)
Mustaa soraa päälle ja kohta puolin voi laitella sitten jokisoran ja kasvit. Huh huh kun tämä oli antoisaa ja aikaa vievää.
Toi vaikutti jo niin helpolta, että pitäskö ettiä jostain joku allas ja pistää tollanen pystyyn. Minkä kokoseen altaasen tuollasta kannattaa rakentaa.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Sitä mieltä että asiat pitää yksinkertaistaa, liian monesti ajatellaan monen mutkan takaa ja mietitään liikaa.
Toivon mukaan nyt sitten onnistutaan eikö mennä pää edellä jorpakkoon.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Ohhoh, onpas kauan sitten kun oon viiemks täällä käynyt!

@Fazerina82: Oot varmaankin jo laittanut akvan toimiin, mut vastaan kuitenkin :) Just sopiva raekoko on tossa sun sorassasi.

Suodatus oli toiminnassa jotain kuukauden muistaakseni, ja hyvin toimii ilman! Varsinkin kun on pintakasveja niin ne imee "myrkkyjä" hyvin. :)

Valo mulla on kahden putken ramppi, ei mitään erityistä. Valo on päällä 14 tuntia. Aurinko paistaa vinosti akvaan pari tuntia päivässä, eik akvassa ole levän levää! :) Mulla on siellä sateenkaarikaloja, kotiloita ja jokunen sukarapu.

Vesiarvot on kunnossa, oon sen jälkeen kun sen starttasin vaihtanut vettä 2 kertaa ja lisännyt kun on haihtunut.

Joo, kalat tekee poikasia ja on iloisia, joten vissiin tuo homma toimii ihan hyvin. :)

Jos oot (tai muutkin) käynnistäny akvan, kertokaa ihmeessä, miten homma etenee! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Mulla meni akva vaihtoon niin sitten muuttui maa-akvaario takaisin normiksi. Kasvit tykkäs ja rehoitti, nyt kun on pelkkä musta hiekka, niin huomaa eron.
Eli voin joskus uudelleen kokeilla mutta isommalla akvalla kuin 60l.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Mimos
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 15:24, 19.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kausala, Iitti

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Täällä on akvaario pystyssä, vesiarvot pysyvät todellakin hyvinä.. Harmi vain että pidin tuossa hetken sellaista hyvin värjäävää kantoa niin vesi on tällähetkellä "kinuskista" tai no enemmänkin ruskeeta sellaista mitä tuo mustavesi on yleensä :? . Ja hieman vaan ketuttaa kun sitä väriä ei saa niin nopeasti pois kun ei voi tehdä sellaista suurta vedenvaihtoa. En sitten tiedä miksi tuo akvaario ei ole vielä päässyt tasapainoon kun kerta vielä yrittää levää pukertaa jostain kulmasta. On ainakin partamonnille töitä :D . Olen välillä vaan lisäillyt vettä sillointällöin ja kalat on tyytyväisiä. Monniset kutevat vähän väliä jne. et eipä niilläkään ole tylsää kun on kerrankin ainesta mitä tonkia. Valoina toimii 150w monimetalli, onkohan se liikaa kun on kyseessä 100 litran allas, taitaapi olla.
To be a rock and not to roll.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Mimos kirjoitti:. Valoina toimii 150w monimetalli, onkohan se liikaa kun on kyseessä 100 litran allas, taitaapi olla.
Hyvältähän toi kuulostaa kalojen kannalta.
Valo tosiaan hippasen hevi, ainakin mun vinkkelistä. Onko sulla luonnonvalon ulottuvissa tuo allas?

Mulla oli alkuun 2 x 28 w loisteputkea, vähensin sittemmin puoleen. Kulho on koillisikkunalla.
-Gone fishing-
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja cercer »

Onko kukaan testannut esimerkiksi suola-arvoja tai muuta "ei tavallisesti mitattavaa"? Vanhavesiakvaarioiden perusongelmia taitavat olla nuo, vaikkakin siinä ruokitaan erikoisen hillitysti, ja kuulemma usein siinä puolen vuoden vedenvaihtovälillä saa aina puolivuosittain hankkia uudet kalatkin :mrgreen: Tuntuu erittäin oudolta että kasvit käyttäisivät KAIKKI ravinteet joita altaaseen ajetaan ruokien mukana - mitä niissä nykyään on, kaikkea lehmänmaidosta E -koodeihin.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Se on niin mainiota. Nyky"oppien" mukaan kaikki tappoivat ennen kalansa puolessa vuodessa.
Ja sit kuitenkin ne elivät oikein mukaviin ikiin.

Tämäkin NPT-henkinen staili on itse asiassa aika lähellä sitä, mitä akvaarionhoito oli silloin joskus..?
Sen nimiin vannoo aika moni taas nykyään ja hoitaa kalojaan varsin menestyksekkäästi. Jos jaksaa kuukletella, niin hämmentyy.

Kai jokainen sukupolvi vaan haluaa keksiä sen pyörän uudelleen.
-Gone fishing-
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Mä en muuten lannoita kuin se multa ja kalanruoka (ja kakka, luonnollisesti) just sen takia ettei tulis liikaa. :) Multakin oli käytettyä ja siis jo köyhtynyttä.

Paremmalta tää akva näyttää kuin tuo iso kasviensa ja pohjan puolesta. Vesi on kirkasta kummassakin, molemmissa kudetaan, joten olen tyytyväinen. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja cercer »

Arvatkaa vaan olenko viittä vaille kaivamassa kukkamultia ylös kun muutenkin tulee tyhjennettäviin ja siirrettäviin tuo pieni allas tässä huomenissa.. Onkohan heinäkuussa vaihdettu multa liian "vitamiinirikasta"?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mimos kirjoitti: Valoina toimii 150w monimetalli, onkohan se liikaa kun on kyseessä 100 litran allas, taitaapi olla.
On se, ei ihme että levää puskee. Puoletkin tuosta riittäisi ja siltikin todennäköisesti olisi leväkukintaa. Koska hiilari tuskin(?) tulee kyseeseen, valoa täytyisi saada vähennettyä muilla keinoin. En ole mitenkään perehtynyt maa-akvoihin, mutta lueskellut pitkät pätkät asiasta kiinnostuneena esimerkiksi The Planted Tank-foorumin Low-tech-osiota ja siellä porskutetaan vähäisillä tai kohtuullisilla valomäärillä. Esim tästä http://www.plantedtank.net/forums/low-t ... l-low.html ketjusta löytyy upeita kukoistavia ja levättömiä akvoja, joissa valomäärät ovat hyvinkin vähäisiä. Tuo 150w monimetalli olisi aika jyty vaikka kyseessä olisi normiakvakin, ainakin se vaatisi melkoiset lannoitusmäärät ja hiilidioksidin, samoin 70w lampullakin. En usko, mälsä kun olen, että tuolla valomäärällä saat levää ikinä pois, se ei vaan onnistu kasvun lakien takia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Mitäs kuuluu projekteille? Sain juuri itselleni Walstadin kirjan naurettavaan 12 euron hintaan, aika ytyä tekstiä, täytyy varmaan etsiä jostain lukion kemiankirjat apuvälineeksi tai jotain :o . Varsinkin kun lukion päästötodistuksessa taitaa olla kemia 6 ja lyhyt matematiikka 5, eli hetken verran pitää varmaan tavata että tuosta kirjasta ottaa tolkkua :P. Mites olisi opintopiiri ja sitten kirjalliset kokeet kirjan luvun päätteeksi? [;)]
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Heippa vain kaikille :)

Minä jouduin tekemään sellaisen järjen ratkaisun, että myin tän akvaarion pois tilanpuutteen vuoksi. En kylläkään sure asiaa mitenkään, olenhan saanut testata, että tämä homma toimii! :) Kalat ja etanat asuvat nyt isossa akvassa, ravut saivat hyvän kodin lankoni luota. :)

Oli mielenkiintoista tyhjentää ja siivota akva, kun pohja oli mustaa mömmöä. :D Ja tuli ihan kesä ja järvenranta mieleen siitä hajusta. :) "Hyvälle" haisi pohja, ei mitään ällöö missään päin, hyvä! Heitin kaiken hiekka/mullan pois luonnonhelmaan, kun mulla ei oo pihaa, joten en voinut viedä kukkapuskien allekaan. :)

Mietin tässä jo, että laittaisin tuon isonkin akvan pohjalle mullat, kun nuo kasvit niin näyttävät rakastavan sitä! :) Mutta kun mä toisaalta tykkään vaihdella kasvien paikkoja ja semmoista, eikä tarvi olla paniikissa siitä, että vesi menee mustaksi kun etanat siellä möyrivät. :) No, mitäänhän mun ei tarvi väkisin päättää, päätös kypsykööt ihan rauhassa. :)

Mut mielelläni seuraan muiden kokemuksia!!! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Ihan älyttömän mielenkiintosta. Miten teidän, joilla tällänen on, akvat nykyisin käy ja kukkuu? Onko tästä aiheesta suomeksi muualla kuin... no, tässä? Ei toi sopiva sanasto oikein ole muilla kielillä hanskassa.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Sen verran olen tuota kirjaa ehtinyt selailla, että hoksasin ettei kyse olekaan loppujen lopuksi mistään kovin kummallisesta ajatuksesta. Ilmeisesti jenkeissä on varsin erilainen akvaariokulttuuri kuin meillä, tai ainakin itse tuntuu siltä että suurin osa kirjan jutuista on ihan vaan terveen maalaisjärjen käyttöä eikä mitään niin erikoista biokemiaa. Melkeinpä tuntuu, että ainut ero tavanomaiseen, keskivertoon suomalaiseen akvaarion perustamiseen ja pitämiseen on elävän mullan käyttäminen. Mutta käsittääkseni siitä ei ole pitkäkään aika kun Suomessakin tehtiin ihan rutiinisti niin, että nakattiin altaaseen sukkahousuissa tms multaa sisään kypsytysvaiheessa.

Mutta tuossa opuksessa on kyllä kaikenlaista jännää tutkimustietoa ja lähdeviitteitä mitkä akvaariokirjoista yleensä puuttuvat. Täytyy vielä tavata sitä lisää ja laittaa vaikka tänne jotain herkkupaloja hämmästeltäväksi.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
eeemeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:44, 05.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja eeemeli »

Mä aloitin akvaarioharrastuksen viime marraskuussa hankkimalla käytetyn 540 litran altaan tilpehööreineen ja pystyttämällä sen maa-akvaariona. Nyt se alkaa olla aika hyvässä kunnossa (albumi), vaikka vieläkin pitää vähän useammin säätää asioita kuin toivoisin (eli ehkä kerran viikossa), mutta toisaalta sillä kasvun määrällä mitä tuolla näkee ei tuosta pääsis eroon muuten kuin vaihtamalla nopeakasvuisemmat kasvit kokonaan pois -- seuraavaksi lähdössä taitaakin olla intianvesitähdikki, joka on kai nyt kolmatta kertaa levittäytymässä pitkin pintaa.

Mullaksi valitsin Biolan Multa Nurmikolle, kun valikoimat marraskuun alussa oli vähän sanotaanko niukat. Pesin mullan kahteen kertaan, kuivattamalla kerran välissä. Parempiakin vaihtoehtoja lienee, tuolta kun näyttää vähän turhan paljon fosforia liukenevan -- suodattimessa on nyt pussillinen phosvec granulat:ia ja fosfaattiarvot on ainakin tippatestin värikortin alueella. Tuo fosfaatti on muuten ainoa syy miksi olen vähään aikaan mitään vedenvaihtoa tehnyt (ehkä 25%), alkuun tuli myös vaihdettua kerran tai kaksi vettä sen sameisuutta vähentämään. Lisäksi olen pohjasta muutaman kerran imuroinut irronnutta multaa pois, se kun tuuppaa kasaantumaan juuri tuohon eteen keskelle.

Vesi on nyt aika kirkasta, kun vihdoin keksin päästä eroon täplämonnisista. Ne tonkivat pohjaa sen verran että kun siellä kumminkin multaa löytyi, niin vesi pysyi sameana koko ajan. Kun lähtivät, kaikki kirkastui parissa päivässä. Monniset kyllä tykkäsivät, olivat melkein koko ajan poikimassa. Vieläkin tuolla on muutama parisenttinen sintti joita en ole vielä saanut kiinni.

Tekniikka on käytössä varsin vähän; valo tulee neljästä 150cm T8-putkesta ja virtauksen hoitaa yksi Eheim 2048, jonka kahdesta suodatinpatruunasta toisen tilalla on tuo phosvec-pussillinen. Lämpö pysyy aika hyvin siinä 24-25C paikkeilla.
540 litraa kasveja, joiden välissä muutama kala. Hiekan alla piilossa multaa.
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:01, 05.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

Heips!

Pari kuukautta sitten kyhäsin kokeilumielessä ensimmäisen low tech -altaani, jolle oli vaikka mitä suunnitelmia...noh, suunnitelmat muuttuivat (kasvittomiksi, se oli siis heippat Walstadin metodeille tämän altaan kohdalla), eikä allasta ehtinyt asuttaa kuin leväsukikset ja talkkarikotilot. Pari päivää sitten vaihdoin mullat tuosta akvaariosta rapulaan ja heikomman suodattimen pintaa liikuttelemaan. Paremmalla ajalla tuikkaan kuvaa näytille.

Minuakin huvittaisi tehdä tuosta isosta seuralasta low tech. Mielenkiinnolla seuraan eeemelin touhuja. 8-)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

eemelin akva näyttää olevan kyllä todella kivassa mallissa ainakin kuvissa, wow! Tuo kasvu ei häpeä yhtään enemmälläkin tekniikalla varustetulle akvalle. Tuollaisia kuvia kun katsoo, ihmettelee mihin kaikkea sitä tekniikkaa edes tarvitaan, mitä moniin akvoihin ladataan, kun vähemmälläkin pärjäisi kuten tämäkin akva kiistatta osoittaa. Itselläni ole itsellä low-techiä, mutta mielenkiinto asiaa kohtaa on kova koska nämä akvat vie meidät niiiiiin perusasioiden äärelle ja yritän lueskella myös niihin liittyviä juttuja samalla kun kahlaan läpi muita. Joskus vielä laitan itsekin low-techin, mutta juuri nyt tavoitteet ja mielenkiinnon kohteet on jossain muualla. Enkä saa kantaa enää yhtäkään pyttyä kämppään lisää....

Oletko eemeli ajatellut kokeilla jaavansaniaisen eri lajikkeita? Ne ovat kaikki sopivan hidaskasvuisia mutta siitä huolimatta tuottavat happea hyvin (yksi parhaista kuplijoista meidän akvoissalajikkeeseen katosmatta) ja käyttävät siten paljon ravinteita. Niitähän löytyy monen kokoisena, ja näköisenä, 5cm korkeista lajikkeista tosi suuriin. Myös isot miekat on hyviä samaan hommaan, lehtimassaa löytyy....Mikä sulla on, tai tulee olemana, kalasto? Onko pohja alta kokonaan multaa? Päällä hiekkakerros? Millainen suhde? Pohjaa ei varmaan mitenkään hoideta sen kummemmin vaan tehtävä on jätetty kasveille?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”