Helteen takia tehty pimennys hävitti tupsulevän!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Helteen takia tehty pimennys hävitti tupsulevän!

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Vuodenvaihteessa 2016-17 tupsulevä alkoi lisääntyä akvaariossa. En ollut tehnyt muutoksia kalastoon, valaistukseen, lämpötilaan, veden virtaussuuntiin ja voimakkuutteen, kasveihin, sisustukseen, vesiarvoihin, vedenvaihtoihin, lannoitukseen enkä hiilidioksidilannoitukseen. Syy on jäänyt minulle tuntemattomaksi. Ehkä se johtui vanhenemisestani. Tai Trumpista...

Viime viikon olin matkoilla ja kaverin oli määrä käydä tsekkaamassa, että kaikki on kunnossa. En osannut matkalle lähtiessäni varautua helteeseen. Kun kaveri soitti, että veden lämpötila on noussut 26:sta 29:ään, neuvoin sammuttamaan akvaarion valaisimen ja sulkemaan huoneen säleverhot. Akvaario oli ilman valoja ja huone hämäränä neljä päivää. Kun palasin kotiin, olivat kaikki tupsulevät hävinneet kasveista!(Tuolloin akvaarion lämpötila oli jo normaali.) En ollut uskoa silmiäni. Valojen sammuttaminen - ei siis edes oikea pimennys - näytti saaneen tuon aikaan muutamassa päivässä. Tuskin syynä oli muutaman päivän turhan korkea vedenlämpö.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Luulen, että alan kokeilla määräajoin tuollaista muutaman päivän valotonta aikaa.
Mika Karjalainen
Pavetsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 19:09, 19.03.2018
Sukupuoli: Mies

Re: Helteen takia tehty pimennys hävitti tupsulevän!

Viesti Kirjoittaja Pavetsu »

Mietin itsekin jos kokeilisi pimennystä leväntorjuntana. Viikonlopuksi pimentoon kun on itsekin poissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”