Lumme Etelä-Amerikasta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Thomazon
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 12:58, 11.11.2015
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Lumme Etelä-Amerikasta?

Viesti Kirjoittaja Thomazon »

Olen koittanut etsiskellä lummetta tai lumpeen oloista kasvia joka olisi kotoisin Amazonin alueelta, mahtaako sellaisia olla jostain saatavilla (itse en ole löytänyt)? En hae kelluskasvia (kilpukkaa ym.) vaan pohjaan istutettavaa lajia. Geo/biotooppiakvaariossani olisi sellaiselle paikka, enkä luonnollisesti halua sinne mitään toiselta mantereelta kotoisin olevaa kasvia...
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Lumme Etelä-Amerikasta?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Thomazon kirjoitti:Olen koittanut etsiskellä lummetta tai lumpeen oloista kasvia joka olisi kotoisin Amazonin alueelta, mahtaako sellaisia olla jostain saatavilla (itse en ole löytänyt)? En hae kelluskasvia (kilpukkaa ym.) vaan pohjaan istutettavaa lajia. Geo/biotooppiakvaariossani olisi sellaiselle paikka, enkä luonnollisesti halua sinne mitään toiselta mantereelta kotoisin olevaa kasvia...
Samaa olen itse haeskellut ja kelpaisi ihan muunkin maalainen. Saatavuus tuntuu olevan kivenalla, joten ilmoittele ihmeessä jos onnistut jostain löytämään.
Ahvenia ja monneja.
MP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:45, 02.04.2008

Re: Lumme Etelä-Amerikasta?

Viesti Kirjoittaja MP »

Onkohan Etelä-Amerikasta kotoisin oikein muita lummemaisia akvaariokasveja kuin jotkin pyöreälehtiset vesimiekkakasvit. Vaikka herttavesimiekka; http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... php?id=201
Varsinaiset eteläamerikkalaiset lumpeet ilmeisesti kasvattavat lehdet pinnalle, esim. jättiläislumme.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Lumme Etelä-Amerikasta?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

MP kirjoitti:Onkohan Etelä-Amerikasta kotoisin oikein muita lummemaisia akvaariokasveja kuin jotkin pyöreälehtiset vesimiekkakasvit. Vaikka herttavesimiekka; http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... php?id=201
Varsinaiset eteläamerikkalaiset lumpeet ilmeisesti kasvattavat lehdet pinnalle, esim. jättiläislumme.
Arvelisin näin: http://www.clovegarden.com/ingred/wl_waterlily.html

Omasta puolestani etsiskelen noita mihin tulee upeat kukat lähinnä 800 litraiseen sisäaltaaseen. Maailmalla näitä sisäaltaita näkee enemmin ja kukkivia lumpeita myös. Ulkolammikoihin sopivat lumpeet vaan eivät selviä sisäoloissa vaan pitäisi olla paremmin lämmönkestävää.
Ahvenia ja monneja.
Thomazon
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 12:58, 11.11.2015
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Lumme Etelä-Amerikasta?

Viesti Kirjoittaja Thomazon »

Tuntuu tosiaan siltä, ettei tuon alueen lumpeita oikein ole saatavilla akvaarioon. Vesimiekoista varmaan löytyisi pyöreälehtisiäkin, mutta kun on tehnyt akvaarioharrastuksestansa itselleen tieten tahtoen haastavan eikä oikein huolisi noita jalostettuja lajikkeita...

Echinodorus horizontalis voisi olla yksi vaihtoehto. Kasvaa kyllä aika isoksi, eikä nyt ihan lummetta vastaa, mutta voisi sopia omaan altaaseeni.
Thomazon
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 12:58, 11.11.2015
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Lumme Etelä-Amerikasta?

Viesti Kirjoittaja Thomazon »

Niin ja toki tuo MP:n mainitsema herttavesimiekka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”