Hehkurasborat

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Voih, taas innostuin ihan liikaa kun akvaariokaupassa tutustuin hehkurasboroihin. Innostuin ihan hirveästi, ja rupesin katselemaan hyvää akvaariota, kaupassa oli myynnissä edullinen ja kivannäköinen akvaario, sellainen yli 100-litrainen. Meillä on vesijohtovesi yleensä melkosen pehmeätä, viimeksi kun mittailin se oli juurijajuuri sen 7, ja gh oli myös joku 3.

Haaveillahan aina saa, kun pari päivää sitten innostuin vivaarioista ja nyt haaveilen taas uudesta akvaariosta. Heh [:I] Mies alkaa olemaan ihan sekaisin jo näistä minun harrastuksista. Hehkurasboroitten kanssa olisi kiva saada sellaisia pieniä vihertäviä rasboroita myös.

Paljonkos olette maksaneet teidän hehkuista, jos saan udella? Kaupassa ne maksoivat liki 4€kipale.
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

hmmm no meille on tulossa (tilattu eläinkaupan kautta) hehkurasboroita ja kappale hinta oli 2,40e :D
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Niko+
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 13:44, 18.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Niko+ »

Meidän hehkurasborat olivat tosi arkoja 15 kpl:n parvessa. Rohkaistuivat kun parvi suureni kolmeenkymmeneen.
Myös pintakasvien olemassaolo vaikuttaa selvästi. Niiden alla tykkäävät uiskennella keskellä akvaariotakin. Jos pintakasveja ei ole, pysyttelevät reunamilla ja turvapaikkana pitämänsä suodattimen läheisyydessä.
55L, 96L, 200L, 400L + haaveissa tosi iso, väh. 800L..., 11kg ja 8 kg mäyräkoiraa, 5 kg monirotuista
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Meille on nyt tulossa 250-litrainen allas, ja mietin voisiko sinne muiden kalojen sekaan laittaa myös hehkurasboroita. Tällä hetkellä minulla on kaloina vain 3 ottoa, 3 täplämonnista, kirsikkabarbeja 7, ja yksi naarastaistelukala joka jää pieneen altaaseen yksineläjäksi. Haluaisin lisätä kirsikkabarbien määrää ainakin +20, myös ottoja tulee lisää, mutta en ole ihan varma vielä haluanko säästää täplämonniset. Voisiko näitten kalojen kanssa laittaa hehkuja ja kuinka paljon suosittelette?
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Moni täällä jo kyselikin kudetuksesta, mutta onkos kukaan onnistunut? Mulla on nyt projektina kudettaa näitä. Vinkkejä ja kokemuksia olisi kiva kuulla.
Laitoin tänään 6kpl hehkurasboroita ämpäriin. Pohjalle jaavansammalta ja pinnalle karvalehteä. Ilmastin hoitaa hapetuksen, ja reilulla kädellä turveuutetta. 3 aamua tuntuu hyvältä ajalta niiden olla siellä, koska olin lukevinani lontoon sivuilla että munien kestää n.4vrk kuoriutua. Ajattelin ruokkia vesikirpuilla, koska olen huomannut niiden olevan ehdoton suosikki.
Tarkotus olisi joka päivä lisätä hiukan vettä jossa vielä reippaammin turvetuutetta, josko tämä kutuhaluja laukaisisi.
Saas nähdä miten yritys nro.1 onnistuu. Ainakin olen hiukan viisaampi tämän jälkeen.
Nano Riutta <3
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Milsku kirjoitti:Moni täällä jo kyselikin kudetuksesta, mutta onkos kukaan onnistunut? Mulla on nyt projektina kudettaa näitä. Vinkkejä ja kokemuksia olisi kiva kuulla.
Laitoin tänään 6kpl hehkurasboroita ämpäriin. Pohjalle jaavansammalta ja pinnalle karvalehteä. Ilmastin hoitaa hapetuksen, ja reilulla kädellä turveuutetta. 3 aamua tuntuu hyvältä ajalta niiden olla siellä, koska olin lukevinani lontoon sivuilla että munien kestää n.4vrk kuoriutua. Ajattelin ruokkia vesikirpuilla, koska olen huomannut niiden olevan ehdoton suosikki.
Tarkotus olisi joka päivä lisätä hiukan vettä jossa vielä reippaammin turvetuutetta, josko tämä kutuhaluja laukaisisi.
Saas nähdä miten yritys nro.1 onnistuu. Ainakin olen hiukan viisaampi tämän jälkeen.
Onnea yritykseen! :) Toivottavasti kudut ei mene samantien parempiin suihin jos onnistuisi :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Milsku kirjoitti:Moni täällä jo kyselikin kudetuksesta, mutta onkos kukaan onnistunut? Mulla on nyt projektina kudettaa näitä. Vinkkejä ja kokemuksia olisi kiva kuulla.
Laitoin tänään 6kpl hehkurasboroita ämpäriin. Pohjalle jaavansammalta ja pinnalle karvalehteä. Ilmastin hoitaa hapetuksen, ja reilulla kädellä turveuutetta. 3 aamua tuntuu hyvältä ajalta niiden olla siellä, koska olin lukevinani lontoon sivuilla että munien kestää n.4vrk kuoriutua. Ajattelin ruokkia vesikirpuilla, koska olen huomannut niiden olevan ehdoton suosikki.
Tarkotus olisi joka päivä lisätä hiukan vettä jossa vielä reippaammin turvetuutetta, josko tämä kutuhaluja laukaisisi.
Saas nähdä miten yritys nro.1 onnistuu. Ainakin olen hiukan viisaampi tämän jälkeen.
Kerro sitten heti miten kävi jos vaikka uskaltais itekki kokeilla..
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Milsku, onko kudetusyrityksestä vielä mitään uutta tietoa? Kyselee kärsimätön henkilö :)
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Jep. Otin kalat eilen pois ämpäristä. Vastoin ennakkoluulojani käytin vain ilmastinta ämpärissä, enkä pienenpientä suodatinta ilmastin letkulla. Tänään tutkisin varovasti sammalta veden alla. Löysin n 20-30kpl homehtunutta oranssia kutupalloa.
Ihmettelen kyllä väriä, mutta minkään muunkaan kutua se ei voi olla. Koitin katsoa netistä, mutta eipä mitään varmaa tietoa löytynyt. (vielä)
Eli tästä päätelkäämme kalojen kutevan.
Alkuveden tiedot:
Ph 6,8
Gh n.4
Lämpötila huoneenlämpö, ei ole ämpäriin sopivaa lämmitintä eli n 22C
Ruokkisin niukasti ämpäri päivät pakaste vesikirpulla.

Joka päivä vaihdoin n 25% vettä ja uuteen veteen laitoin tuplasti turveuutetta. Vesi oli ihan tumman ruosteen väristä 3. päivänä.

Seuraan vielä pari vrk josko joku muna olisi huonosta vedenkierrosta selvinnyt. :cry:

---------------------------

Eiku nythän mie muistan 1 päivä oli kauhea kiire ja viskasin niille jotain pikku rae ruokaa, sitähän se tietty on. [:I]
Pitää siis vaan odotella josko sieltä jotain putkahtaa.
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kävin tänään ämpärin melkein suurennuslasilla läpi. Muuta en löytänyt kun luultavasti raakkuäyriäisiä.
Laitoin sammalpuskan kalojen varsinaiseen altaaseen ja lisäsin sinne turveuutetta. Otan sammaleen su aamulla taas eristykseen. Jos sieltäkään ei löydy mitään pitää ottaa kovat otteet käyttöön ja hakea se kudetus allas =)
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kudetusyritys nro. 2. Alkoi tänään.
Otin taas ämpäriin pääaltaasta vettä. Sain ihanalta akvaariokauppiaalta lannoittamatonta turvetta ja lykkäsin sitä sinne, about reilun kourallisen. Nappasin altaasta reilun puskan jaavansammalta ja asettelin peittämään puolet pohjasta.
Kypsä pikkusuodatin pulputtamaan verkon sisälle ja vola.
Lämmityksen ratkaisin sijoittamalla ämpärin vessaan jossa on lattialämmitys. :D
Oottelen pari vrk ja seuraan arvoja ennenkuin uskallan valita sinne pariskunnan kutemaan.
Olen nyt ruokkinut niitä välillä parikin kertaa vrk, että saisin naaraat oikeen muhkeiksi.

Sormet ristiin että onnistuis.
Nano Riutta <3
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

uu nyt mäkin kiinnostuin :P olis mahtavaa saada nuo kutemaan tosin vauva-allas on tällä hetkellä varattuna kuparimonnisilla mutta täytyy koettaa jahka ne ovat kasvaneet tarpeeksi suuriksi :mrgreen:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mittailin arvoja tänään.
Nitraatti 5
Nitriitti 0
Kh 0-1
Gh 6
Ph n. 5
Lämpötila 28C

Suurin osa turpeesta jo yön aikana uponnut pohjalle. Vesi on kirkasta joskin turpeen rusehtamaa.

Ihmettelen kuitenkin, mittasin piruuttani myös ammoniakin. Se näytti huikeita lukemia. Sehän ei ole myrkylistä kun ph on alle 7, mutta pitäisikö tästä päätellä että nitriittipiikki on tulossa?
Nano Riutta <3
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja R_R »

Luultavasti turve on tuonut ammoniakkia akvaarioon, mutta bakut hoitaa sen vaarattomaksi nopeasti kypsässä altaassa. Turpeen lisääminen akvaarioon on mielestäni turhaa paitsi joidenkin kalojen kutetuksessa tai katsojien silmäniloksi näyttämään luonnolliselta kalojen ympäristöltä.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Eilen pääsi pariskunta ämpäriin. Voin suoraan sanoa että sukupuolista en ole varma. Ne näyttää kaikki melkeen samanlaisilta!
Laitoin mukamas paksun ja lyhyen, sekä hoikan ja pitkähkön sinne.
Pinnalle laitoin reilusti karvalehteä kellumaan. Toinen ajoi toista takaa puskiin äsken kun laitoin niille valot päälle.
Ruoka ei maistunut.
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ei poikasia. Kudetus yritykset jatkuu, laitan tänne postia kun onnistuu.
Nano Riutta <3
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Pakko kysyä mielipidettä että montako hehkua uskallan tunkea 40l rapulaan? Tällä hetkellä on 15 ja rohkeita ovat, vaikka eilen kotiutuivat. Jos keväämmällä kasvattelis parvea..
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Hehkut syö ravunpoikasia. Ne sun ravut on niin vaaleita väriltään, että osa varmaan säästyy, mutta aika moni tulee päätymään kalojen ruokalistalle. :(
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Milsku »

En ole ikinä päässyt todistamaan että söisivät ravunpoikasia. Mutta omalla vastuulla.
Nano Riutta <3
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Dixie »

AnnaS kirjoitti:Hehkut syö ravunpoikasia. Ne sun ravut on niin vaaleita väriltään, että osa varmaan säästyy, mutta aika moni tulee päätymään kalojen ruokalistalle. :(
Oikeasti 8O . Juuri tuon takia hehkuihin päädyin että säästyisivät. No höh. Hyvä syy ostaa uusi pikkuallas, jota oonkin halunnut jo pitkään :| . Ei sen puoleen, just nyt nuo hehkutkin ovat ihan pikkuisia poikasia, et vielä ei nassuun onneksi mahdu mitään :?

Niin, pitikin samaan ketjuun tulla kyselemään, että yksi hehkuista näyttää erilaiselta. Juovan tilalla on kolme erillistä täplää. En oikeastaan tiedä noista mitään niin onkos tuo eri lajia vai onkos niitä vaan erilaisia?

Edit: Googlettelu tuottikin tulosta. Yksi noista näyttäisi olevan minirasbora. Pärjääkö tuo noitten joukossa vai pitääkö nyt etsiä tolle oma parvi :D
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Ei meillä vaan ole koskaan syönyt 8O Tai sitten mä en ole vaan koskaan osunut paikalle, mutta ainakaan tuntuvaa hävikkiä ei ole ollut enkä kyllä ole koskaan nähnyt.
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

En kyllä oikeen usko että tommonen 2,5 cm pitkä kala saisi syötyä noita ravun poikasia, taitaa tommonen vastakuoriutunu sukaravun poikanen olla liijan iso noitten suille,
vaikka pikkunen onkii. :?
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Mulla oli hehkujen kanssa samassa altaassa mehiläissukarapuja jotka saivat poikasia. Kaikki poikaset hävisivät aika nopeasti sen jälkeen, kun ne olivat tulleet esiin puskista. Hehkut pyörivät jatkuvasti jaavansammaleen ympärillä ja sen sisälläkin sekä kantojen ympärillä etsien selvästi jotain. Näissä paikoissa ne mehiläisvauvat nimenomaan tykkäsivät olla. Samassa altaassa olleet vaaleansiniset helmisukarapujen poikaset eivät erottuneet vaaleasta hiekasta eivätkä muiltakaan pinnoilta niin selvästi kuin tummemmat valkoraidalliset mehiläisten poikaset ja niitä jäikin jonkun verran henkiin ja kasvamaan. En itsekään nähnyt syömistä, mutta ihan selvästi ne hehkut sieltä mehiläispoikasten lempipaikoilta jotain etsivät. Ainoita täysin sukaravuille turvallisina pidettyjä kaloja ovat otot.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja bj »

Ei hehkut kovin monen päivän/viikon ikäisiä taida enää pystyä syömään, kun niiden ruuankin tulee olla tosi pientä. Vaikeaa uskoa, et söisivät rapujen poikaset kaikki, kun juurikaan en ole nähnyt niiden jahtaavan mitään, paitsi ehkä teollisia leijuvia. Nämä mun tuntuu nirsoilevan kaiken kaikkiaan ruokiensa kanssa, luultavasti en uusia enää hankikaan, kun parvi hiipuu jo ikääntymisen takia. Koen, että ovat hankalia ruokittavia. Satunnaisesti ja harvakseltaan joku yksittäinen voi nyppiä jotain ihmissilmin olematonta kannon kyljestä. Esim. tetrat on ihan toista maata, ovat koko ajan valmiita saalistamaan kaikkea liikkuvaa ja paikallaankin olevaa. Mutta tietty, syöhän hehkut jotain pikkukirppujakin ja elävä luonnossakin varmaan maistuu. Paljon asiaan akvaariossa vaikuttaa kaikkien kalojen kanssa tuo saalistushalu, että kuinka hyvin ne ruokkii. Voihan rapujen poikasissa olla hävikkiä muutoinkin, jostain syystä. Mullakin meni mustavalkeiden kanssa tosi pitkään, ennen kuin lisääntyminen alkoi sujua ja ihan eläviä poikasiakin alkoi tulemaan, vaikka munia kantavia naaraita oli kyllä ollut ihan säännöllisesti. Eikä silloin ollut mitään kaloja niiden kanssa. Nykyään ollut ainakin puolentoista vuotta hehkuja samassa ja tänä aikana vihdoin vasta mustavalkeat on lisääntyneet melkoisen hyvin. Mulla sammalmätäskään ei ole kovin suuri, että pilotkaan ei kovin ihmeellisiä ole.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkurasborat

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mulla on hehkutetrat syöneet kääpiömonnisten vastakuoriutuneita poikasia (todistetusti) ja varmaan ovat, mun näkemättä tosin, maistelleet tulisukienkin poikasia. Mutta hehkurasboroiden en ol nähnyt syövän kumpaakaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”