Kiilakyljen kytkeminen?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Truu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:39, 30.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Kiilakyljen kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Truu »

Moikka

Olen uusi täällä ja vuosien jälkeen taas halusin akvaarion.

Nyt kysyisin teiltä;
Minulla on akvaariossa 7kiilakylkeä. Yksi naaras on pullea kun mikä ja selvästi täynnä mätiä. Neljä urosta on myös hyvin kiinnostuneita naaraasta. Aamulla huomasin että yksi uros pääsi "hommiin" naaraan kanssa kasvin lehden alle vatsat ylöspäin. Tätä kesti vain hetken ilman tulosta. Onko siis niin että naaras ei ole vielä "kypsä" kutemaan? Ja onko se ihan OK jättää tuonne akvaarioon noiden yli aktiivisten urosten kanssa.. Mulla ei mitään muuta kudetus astiaa ole kun sanko..
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiilakyljen kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Kiilakyljet ovat mädin asettelijoita ja mäti on hyvin pientä, joten katso tarkasti lehtien alapintoja. Siellä voi hyvinkin olla jotain piilossa. On myös mahdollista että jäi harjoitteluksi tai naaras koki, että kyseinen koiras ei ole sovelias hommiin. Kiilakylki on omien kokemuksien mukaan melko rauhallinen parvikala, eivätkä koiraat yleensä jahtaa naaraita hengiltä; pitäisi olla täysin turvallista jättää kalat samaan astiaan. Seitsemän kalaa on pienehkö parvi ja itse hankkisin lisää pyrstöjä. Kudetushommiin voit tarvita ihan akvaarion, jossa on runsas pintakasvillisuus. Ämpärissä kudettaminen on vaikeaa ja kalojen kutupuuhien onnistumisen tarkkailu lähes mahdotonta.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Truu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:39, 30.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakyljen kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Truu »

Kiitos vastauksesta. Mä jätän nuo nyt vain "oman onnensa nojaan". Toivottavasti meno akvassa rauhoittuu. Täytyy seuralla ja tutkia lehtien alustoja.
Truu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:39, 30.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakyljen kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Truu »

Kääk, nyt ne kutee ja maahan tippuu vaaleita pallukoita.. :roll: kauvanko kestää et munista tulee kaloja :D mä oon ihan intona :D
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiilakyljen kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Taisivat kuoriutua parissa päivässä, jos ovat hedelmöittyneet. Poikaset menevät ruoaksi todella helposti jos altaassa on kaloja, joten on ihan mahdollista että et ainuttakaan poikasta näe. Aikuiset kiilakyljet ja kaikki muutkin syövät mätipalleron tai poikasen kohdatessaan. Erillinen kutuallas sen takia hyvä idea, jos noita haluaa aikuisiksi asti kasvattaa. Poikasten selviytymistodennäköisyyttä voi parantaa lisäämällä altaaseen runsaita, tiheitä kasvipöheikköjä, joiden suojassa poikaset voivat varttua isommiksi.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
supermeera
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 15:54, 24.04.2016

Re: Kiilakyljen kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja supermeera »

Ostin 20 rusokiilakylkeä ja ihmetyksekseni löysin patin viikon päästä altaasta 2 kalanpenikkaa. Pyydystin poikaset poikashäkkiin ja ovat nyt muutaman päivän ikäisiä. Kutua en nähnyt koskaan. Millaista ja minkä kokoista sen pitäisi olla? Mistä tietää kehittyykö ne vai ovatko vain tyhjiä palleroita?

Penikoille olen syöttänyt kananmunankeltuaislitkua ja banaaninkuorivettä. Ovat vielä hengissä ja kasvaneet joten ilmeisesti ihan kelpo sapuskaa? Minkä ikäisinä penikat alkavat syömään oikeaa ruokaa, siis hiutaleita. On minulla myös tubifexiä, mutta ainakaan aikuiset sitä ei syö.

Missä iässä pikkukalat voi päästää poikashäkistä?

Syökö rihmakalat pieniä poikasia häkin verkon läpi? Aikoinaan lehtikalat nyppivät omat poikasensa hengiltä verkon läpi. Kun poikanen meni tarpeeksi lähelle verkkoa, lehtikala nyppi verkkoa niin että poikaset kuolivat.Nämä rusokiilat on niin pieniä ettei ne verkkoa saa nypitty eikä varmaan edes huomaa niitä.

Jos löydän kutupalleroita, voiko ne laittaa penikoiden kanssa samaan häkkiin vai syökö penikat kutupallerot?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”