punapääbarbi

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

punapääbarbi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Laitoin alla olevan viestin joku aika sitten Alkeet-osioon ja yksi vastaus tulikin. Kiitoksia hänelle vieläkin.
Kun enempää ei ole herunut, niin päätin kopioida saman viestin tänne särki-puolelle. Josko täältä löytyisi paremmin tietoa?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Olisi tarjolla kuuden pyrstön parvi punapääbarbeja. Ulkonäöllisesti näihin ihastuin, mutta ennen ostopäätöstä selvittelen vielä asioita. Googlailin tietoja ja selailin tätä AW:ta, mutta hieman jäi vieläkin hiukan epävarma olo siitä että millainen kala on kyseessä.
Siis kun jossain sanotaan kiltiksi ja jossain ärhäkäksi. Tilavaatimuksesta ja aikuiskoostakin tuntuu olevan erilaisia tietoja.

Siispä kaipailisin vastauksia / mielipiteitä / käytännön kokemuksia

- Mahtuvatko 128l akvaarioon?
- Vahingoittaako kasveja
- Onko se luonne nyt sitten kiltti vai ärhäkkä? Tässä vaiheessa allaskavereiksi tulisi partamonni ja puolikymmentä nuolimonnia.
Jos jossain vaiheessa tulisi jotain muuta, niin millaiset kalat (lajit) olisivat sopivaa seuraa? Millaisessa seurassa olette itse pitäneet ongelmitta?
- Ilmeisesti on ns. kestävä kala? Akvaa toki pyritään hoitamaan hyvin, mutta en viitsi alkaa ns. hienohelmojen kanssa säätää. Kun olosuhteissa faktaa on esim. vedenlämpeneminen kesäkuukausina. Sekä työmatkoista ja muista harrastuksista johtuen kalat saavat aika usein olla pari päivää keskenään.
- kaikkea muutakin lajiin liittyvää tietoa vastaan otetaan!
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: punapääbarbi

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Mahtuvat kyllä 128l akvaarioon. (minimikoko 100l) Ei vahingoita yleensä kasveja. Luonteeltaan se on vilkas, ja voi nyppiä pitkäeväisiä kaloja. Mitä suurempi parvi, sitä rauhallisempi. Ei sovi herkimpien kalojen kaveriksi. sopivaa seuraa on esim. muut barbit. Ja yleisesti ottaen on kestävä ja helppohoitoinen kala.
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: punapääbarbi

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Millainen tämä punapääbarbi oikeasti on?
Olen lukenut että voi ahdistella rauhallisempia lajeja, mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja millaisia käytännön kokemuksia teillä tällaisesta käytöksestä on?
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: punapääbarbi

Viesti Kirjoittaja Herman »

Kysyisin kokemuksia punapääbarbien yhdistämisestä muiden kalalajien kanssa samaan akvaarioon. Mistä yhdistelmistä on hyviä kokemuksia ja mitä ei kannata kokeilla? Ilmeisesti monniset joutuisivat kiusatuiksi. Ainakin yksi henkilö kaupitteli punapääbarbien parvea Torissa, koska ne olivat kiusanneet monnisia. Pärjäisivätkö esim. keltakääpiöahvenet punapääbarbien seurana?

Akvaarioni on 180 litrainen (100x40x45), joten kovin kookkaita kaloja sinne ei mahdu. Akvaarioveden pH on 6,5 (mittaukseen käytetty JBL ProAquaTest pH 3-10). Kovuudesta ei ole tuoreita mittauksia, mutta ennen KH ja GH ovat olleet 3 tai 4.

Jos yhteiselämä punapääbarbien seurana ei onnistu, niin minulla on mahdollisina väistötiloina kaksi 70 litran akvaariota (60x30x40). Yhdessä on pikkumonnisia ja toisessa parvensa viimeinen rusokiilakylki.
MyllyviitaT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 16:20, 15.05.2019
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: punapääbarbi

Viesti Kirjoittaja MyllyviitaT »

Minulla näitä punapäitä 10 kpl parvi 300-litraisessa. Todella vauhdikas ja vilkas kala joka syö ruokansa ahnaasti. Itsellä on elämä sujunut rauhaisesti toisten barbien, isojen rihmakalojen ja keskikokoisten kirjoahventen kanssa. Joukossa on myös plakat-taistelukalakoiras, jota ei koskaan ole nypitty. Vaikea kuvitella että nämä varsinaisesti kiusaisivat pienempiä kaloja mutta tosiaan pienet kalat saattavat jäädä näiden jalkoihin ja ehkä vähän pelkäävät näitä kun vauhtia löytyy. Itse kyllä tällä kokemuksella uskaltaisin yhdistellä monnisten kanssa, mutta enemmän olisin huolissani siitä miten monnit saavat ruokaa kun nämä punapäät hakevat ruokaa myös pohjalta. Kääpiöahvenet ovat varmastikin ihan ok seuraa, reippaat tetrat jne. Varmaan vain ne hulmuevät ja pienet, hitaasti syövät pelokkaat kalat on unohdettava.
300 litraa rihmakaloille, 300 litraa tanganjikoille, 50 litraa taistelukaloille + kavereille, 40 litraa pikkusinteille... ja kaksi Devon rex kissaa
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: punapääbarbi

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla ei ole itellä ollut noita, mutta olen saanut sen kuvan että keltakääpiöahvenet saattaa olla vähän arempia kuin monet muut kääpiöahvenet. Eli selvittäisin muita käppänöitä kans. Mulla on töyhtökääpiöahvenia, ja ne kyllä pitää puolensa kulmatetrojen kanssa vaikka kulmatetratkin on vähän haastavan ja levottoman kalan maineessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”