Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Onkos jollain muulla näitä?
Itselläni on uiskennellut akvaariossa noin kolme viikkoa näitä kalteribarbeja, ]Eirmotus octozona. Näiden toinen suomenkielinen nimi on raitabarbi, mutta yritän käyttää tuota nimeä kalteribarbi, sillä se on hauskempi [;)] kuin tuo raitabarbi ja kalalajeja joiden nimessä esiintyy sana "raitabarbi" on useampi, niin yritän suosia tuota erilaisempaa nimeä kalteribarbi.

Tässä tulee nyt jonkinlainen kuvaus näiden käytöksestä akvaariossani. Tämä on myös itselleni virtuaalimuistiinpano siinä mielessä, että jos näiden käytös muuttuu, niin voin täältä muistella, että millaisia ne ovat joskus olleet.

Asia, joka hallitsee näiden elämää on se, että ne ovat todella ujoja, suorastaan raukkaparkoja. Ne ovat mitä ilmeisimmin luonnosta peräisin, joten niillä on vaistot todella hyvin tallella. Ja se että, nämä ovat pikkusinttejä, odotettu aikuispituus on neljän sentin luokkaa ei ainakaan niiden rohkeutta lisää. Niitä on minulla 17. Ne tulivat kahdessa eri pussissa ja eri pusseista vapautetut menivät piiloon eri puolelle akvaariota eri puskaan ja nillä kesti mielestäni aika kauan että ne uskalsiva tutkia akvaariota sen verran, että löysivät toisensa. Ne asustavat 240 litran akvaariota, jota pidän runsaskasvisena. Seurana niilä ei ole tällä muuta kuin epälukuinen joukko vihertavia (maatiais)sukarapuja. Sukaravutkin olivat alkuun näille kauhistus, ensimmäiset kohtaamiset pelottivat kaloja. Aika pian ne onneksi pääsivät rapupelostaa, nyt ne uskaltava mennä rapujen joukkoon etsimään ruokarakeita, kun alkuun ne eivät uskaltaneet mennä ruoan lähelle, jos siinä oli rapu vieressä. Nuo ravut ovat kyllä aika ahneita ja muista piittaamattomia, suhteessa kokoonsa ainakin, sivuhuomautuksena.

Ruokinta varsinkin alkuun oli vähän ongelma, olin huolissani siitä, että saavatko nuo tarpeeksi ruokaa, kun ravut pelottivat niitä. Varsinkin kun joukossa oli muutama, jotka olivat vähän ylilaihan näköisiä, varsinkin yksi oli vähän sellainen "isopäinen tikku". Nyt ne ovat mielestäni kaikki pulskistuneet ainakin jonkin verran, kokoeroja noilla kyllä on, osittain se varmasti johtuu siitä, että ne ovat luonnosta peräisin. Sukupuolieroillakin voi olla tekemistä asian kanssa, tosin en osaa sukupuolista sanoa mitään, osa on -ainakin omaan silmääni- vähän sellaisia naaraanpyöreitä ja muutama olisi mielestäni sellainen "uroksen sutjakka". Muutamalla myös nuo raidat ovat vähän harmaampia, se musta ei ole niin terävä kuin toisilla, mutta en tältä istumalta osaa sanoa, että ovatko juuri nuo haaleammat yksilöt niitä pyöreämpiä.

Ruokintaan palatakseni, ne saavat täällä samaa ruokaa kuin liikkeessäkin, Tetran Discus-raetta. Sitten ne ovat saaneeet O.S.I:n hiutaletta. Nyt en ole sitä tarjonnut, mutta silloin alkuun sitä annoin, kun vaikutti siltä, että ne eivät saa syötyä sitä raetta tarpeeksi vaikka se oli niille tuttu ruoka. Se vajosi pohjaan tavallaan liian nopeasti ja sieltä ne eivät sitä oikein osanneet hakea ja varsinkin kun ne ravut olivat niin kauheita. Näiden ruokailutyyli on hyvin varovainen: mietitään pitkään, että uskaltaako tulla syömään ja sitten jos yksikin kala säikähtää ja ryntää puskaan takaisin, niin sitten sinne menee koko parvi. Se hiutale herätti paremmin niiden metsästysvaiston, kun se leijui hiljakseen niin nämä "hyökkäsivät" siihen paremmin. Sitten olen tarjonnut myös Dr Basleerin (ehkä oikein kirjoitettu) raetta, mutta se on sitä hienointa raetta, miltei jauhoa, niin se on vähän liian pientä näille. Purkki on varastoni uumenista, se ei ole näille hankittu. Eilen sitä tarjosin taas niin nyt nuo sitä vähän napsivat. Olin ensin tarjoillut sitä Discusta. Olisin sitä mielelläni syöttänyt heti alkuun, se olisi ollut hyvä "kuntoutusrehu". Alkupäivinä ne saivat kyllä akvaariosta itsekin metsästettyä ravintoa, sillä oli nimittäin hyvin vahva kanta raakkuäyriäisiä ja se on nyt käytännössä kadonnut.

Sukarapuja nuo yrittävät metsästää ainakin ruokinnan yhteydessä. Ne hyökkäävät kohti uivaa sukarapua, mutta niiden hyökkäys on kuitenkin niin hidas, että rapu ehtii "hypätä" karkuun. Sukaravut ovat kyllä yllättäneet vikkelyydellään. Nuo saattavat kylla saada varsinkin pienempiä rapuja kiinni, mutta en ole päässyt/joutunut moista todistamaan. Pohjassa/kasveissa olevat ravut eivät laukaise mielestäni hyökkäystä. En ole vielä ehtinyt niitä lapsiperheen arjessa tarkkailemaan ihan niin intensiivisesti kuin olisin halunnut. Aina kun akvaarion luo tulee eli ne havaitsevat varjon, niin ne menevät puskaan piiloon. Jonkin ajan kuluttua ne sieltä tulevat, ujosti yksi kerrallaan puskasta kurkkien. Ja kun niitä tarkkailee ei saa liikkua yhtään tai ne piiloutuvat taas. Niiden suosikkipaikka on takalasin ja Juwelin mustan suodatinpöntön kulmassa kasvipuskassa. Taustana on myös musta pahvi. Tuon paikan edessä on niin paljon kasvipöheikköä, että sinne ei kunnolla näe, siksi ne taitavat siellä ollakin... Mutta mitä sinne olen yrittänyt tiirata, niin meilestäni ne eivät siellä puskassa liiku, ovat vain. Silloin kun ne ovat liikekannalla, niin ne mielestäni pysyttelevät akvaarion alaosassa, puolenvälin yli en ole niiden nähnyt liikkuvat sitten niiden täälläolon ensipäivien.

Vaikka ne ovat arkoja ja varovaisia, niin silti ne eivät liiku koko parven voimin, vaan saattavat mennä yksittäin tai muutaman kalan porukalla. Koko parven näkee oikeastaan vain ruokintatilanteessa ja tuntuu että silloikin jokin kal. a saattaa olla vuorollaan puskassa piilossa. En ole mielestäni havainnut mitään arvojärjestyskäyttätymistä tai mitään minireviirinpitoa. Kun nämä ovat vähän saman tapaisia kuin verkkobarbit, joita minulla oli aiemmin, tosin nämä ovat sata kertaa ujompia, ja verkkobarbikoirailla oli jonkin asteiset omat alueet, joille muilla ei ollut tulemista kuin kutemimismielessä. Ne häätivät sukaravutkin alueeltaan... Se on kyllä kun ei tiedä, että ovatko nämä vielä edes sukukypsiä, niin on mielenkiintoista seurata muuttuuko näiden käytös johonkin suuntaan ajan myötä.

Se vähä tieto mitä netistä tästä lajista löytyy, suositta näitä lajiakvaarioon tai sitten hyvin rauhallisten kalojen seuraan. Olen siitä kyllä samaa mieltä. Olenkin pähkäillyt, että mikä kalalaji näille voisi olla hyvä seuralainen. Kun ehkä tuo ruokintatilanne on se, joka eniten rajoittaa seuralaisvalintaa, kun nämä ovat hyvin hitaita ja mietteliäitä syöjiä sitten kuitenkin, kun saattavat paeta kesken syönnin, vaikka ihminen ei keksi paolle mitään syytä. Viirikirjokaloja olen harkinnut, kun se on ollut jo pitkään yksi haavekalani. Niitä olinkin tilaamassa, mutta nämä veivätkin sitten Tampereen Akvaariokalassa sydämeni, tosin kuukauden harkinta-ajalla. [;)] Mutta olen kyllä tyytyväinen sinttivalintaani, vaikka ne asettavatkin rajoituksia allasseuralle. Kun ainakaan nämä eivät revi kasveja eivätkä muutenkaa sisuta itse, vaan antavat minun sisustaa akvaarion.

Tälläinen lajiesittely näin kolmen viikon kokemuksella. :) Ja juu, ulkomaiset nettilähteet antavat pH:ksi näille 6,0-7,0 ja lämpötilaksi 24-26.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Pari päivää sitten ilmeni jonkilaista arvoaseman mittelöä. Ruokinnan jälkeen illalla ehdin kököttämään akvaarion edessä jonkin aikaa, ja havaitsin voimankoitosta kylkiuinnin muodossa. Kaksi kalaa uivat vierekkäin ja uhkailivat sillä tavalla toisiaan. Koiraina minä, yllättäen, niitä pidän, ne ovat aika hoikkia ja sutjakoita. Mielestäni ne ovat pienempiä kuin ne kalat, jotka tästä äksönistä välittämättä jatkoivat pohjan tutkailua ruoannlöytämisen toivossa. Noita ruokailuun suuntautuneita pidän naaraina, osa toki niistä voi olla koiraitakin, jotka eivät kisaan osallistuneet.

Kylkiuhkailu-uinti alkoi akvan takaosassa olevan puskan takaa. Yksi hoikka kala hakeutuu sinne välillä ja sitten sinne etsiytyi toinenkin ja siellä ne hetken olivat ja sitten tultiin vaudikkaasti vierekkäin akvan keskiosaan jossa on kasvitonta tilaa. Siitä kalat sitten hajaantuivat, ei jatkunut muunlaisena uhkailuna/kamppailuna. Muutaman kerran tarkkailun aikana puskasta tuli myös kolme kalaa peräkkäin. Tämä onkin sitten vähän epäselvempi kuvio, sillä ensimmäinen kala olisi saattanut olla naaras. Havainnot ovat tavallaan vähän huonoja, sillä istuin sohvassa noin metrin päässä akvassa ja näitä pikkusinttejä pitäisi tarkkailla miltei nenä kiinni lasissa, jotta saisi tarkemmin selvää pulleusasteesta ja voisi tehdä tarkempia arvailuja sukupuolesta.

MIelenkiintoinen käyttäytymispiirre näillä on myös se, että tuntuu kuin nämä välillä "haistelisivat" toisiaan jos ne kohtaavat. Kalat ovat suut hyvin lähekkäin ja sitten toinen tai molemmat väistävät alkuperäiseltä uintilinjaltaan. Tämä taitaa kyllä tarkemmin ajatellen olla tapahtunut aina ruokinnan yhteydessä, se voikin olla niin, että ne haistelevat että onko toisella sapuskaa suussa. Tämä vaatiikin siis lisätarkkailua.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Musta on aina hauskaa kun joku jaksaa kirjoitella jostain vähemmän tunnetuista kalalajeista. Tämä ketju kiinnosti jotenkin erityisesti, koska mulla ei ole ollut mitään barbeja koskaan omissa altaissa. Mukavaa lukea vähän niidenkin sielunelämästä juttuja... :D Kiitos tästä Anniquu_
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Ja hauska, kun kommentoit! :D Ei tarvise ihan yksin höpistä.

Silloin kun noiden hankkimista harkitsin ja tietoja etsin, niin täältä AW:sta löytyi kuvaus näiden biotoopista. Olen tässä vähän miettinyt, että josko sitä oikein panostaisi ja lähtisi tuon pohjalta kasaamaan biotooppikalastoa. Mutta saa nyt nähdä...

Varoituksen sana. [;)] Tätä ei sitten saa ottaa malliesimerkkinä tyypillisen barbin käytöksestä; vaikka on raitoja kyljessä, niin nämä eivät ole mitään räyhäkkäitä tiikeribarbeja vaan pikkuisia hissukoita. :)
Entti_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 20:55, 14.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Entti_ »

Harkitsin näitä kalteribarbeja samantyylisten rengasbarbien seuraksi tohon 450l altaaseeni. Ei kuitenkaan ollut muuta asiaa Tampereelle joten päädyin hankkimaan kuparibarbeja seuralaisiksi. Kiva nähdä että nuo kalteribarbit päätyivät tosi harrastajalle hehe.

Lukemani perusteella sekä rengasbarbien että kuparibarbien piti olla arkoja. Ovat kuitenkin olleet suhteellisen rohkeita ja pitäneet puolensa ruokailun yhteydessä hyvin. Etenkään kuparibarbit eivät säiky vaikka kuinka olisi liikettä akvaarion edessä. Valaistusta altaassa ei ole paljon ja uskon tämän vaikuttavan kalojen rohkeuteen. Rengasbarbit olivat kirkkaassa altaassa karanteenissa arempia kuin nykyisessä hämärämmässä altaassaan. Tietenkin suojakalat saattavat myös vaikuttaa.

Joten ehkä valaistuksen vähentäminen tai suojakalojen hankkiminen saisi kalteribarbisi rohkeammiksi?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on, kuten Entillä, rengasbarbeja. Altaassa on paljon kasveja ja muutakin elämää, mutta on noi ehkä vähän arkoja jos siitä vauhdikkaasti ohi kävelee. Tosin noin kolmen sekunnin päästä ensimmäinen työntää naamansa puskasta ulos toivoakseen vissiin ruokaa. :D Sitten perässä seuraa muu porukka. Valoa on paljon, mutta kasveista tulee aika paljon suojaa kun kasvavat pintaan.

Aika samannäköisiä nuo kalterisi ovat kyllä. :D Noi renkaat ovat kyllä sellaisia possuja ettei mitään rajaa, vähän sellaista tiikeribarbimeininkiä syödessä. Noista oli myös muutama aika hoikkia tullessaan mutta pyöristyivät mukavasti viikossa parissa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Entti_ kirjoitti: Kiva nähdä että nuo kalteribarbit päätyivät tosi harrastajalle hehe.
Tai ainakin wanna-be tosiharrastajalle... [;)]

Juu, suojakaloja näille on tulossa tässä lähitulevaisuudessa, :) muutama päivä sitten laitoin karanteenin kypsymään. Tuolla alkeet-puolella kyselin, olisiko jollain näkemyksiä ajattelemieni kiilakylkien sopivuudesta noiden kämppiksiksi tai ehdotusta muusta suojakalasta, mutta vaatimuslista kalaidealle taisi olla niin kova, että kukaan ei kommentoinut mitään. Tuo kiilakylki on edelleen miestäni potentiaalinen vaihtoehto, mutta olen miettinyt, että voiko se sittenkin olla liian hurja kaveri noille. Olen nimittäin seurannut TAS:n kerhotilan akvaariossa isojen kiilakylkien puuhastelua ja vedenvaihdon jälkeen meno oli aika hurjaa. :D Ainakin siis suhteutettuna kalojen kokoon ja mielikuvaan siitä, että ne ovat rauhallisia. Olen tässä ehkä enemmän kalllistumassa ruso- tai hohtokiilakyljen puoleen. Tai sitten johonkin ihan muuhun, olen äärimmiäsen hämäläinen jahkalija kalojen valinnassa... :roll:

Aikas hauska sattuma, :D olen nimittäin "puolella ajatuksella" miettinyt, että josko nuo kuparibarbit olisivat olleet näille hyviä kavereita, vesivaatimukset täsmäisivät nimittäin. Tosin olen kyllä ajuksen hylännyt, sillä (kirjallisuuden mukaan) kaksi arkaa kalaa samassa ei varmastikaan toisiaan rohkaise. Olen noihin kuparibarbeihin aikanaan ihastunut, mutta minulla ei ole ollut niiden toivomaa hämärästi valaistua akvaariota. Tuossa kalteribarbien akvassa on valoa runsaasti, T5 valoa noin 0,5 W/litra. Mielestäni tuo valomäärä ei niitä kuitenkaa pelota. Ne liikkuvat kasvittomissakin kohdissa kunhan ne eivät havaitse suurempaa liikettä. Lattian töminä, vaikka se kantautuisi viereisestä huoneesta on niille edelleen merkki syöksyä piiloon.

Nämä alkavat kuitenkin vähän jo olla sopeutuneita akvaarioelämään. Niiden käytöksessä alkaa olla vähän myös sitä, että akvaarion eteen tuleva tumma hahmo ei välttämättä olekaan saalistaja, vaan se voi olla myös ruoan tuoja. Kun muutama kala alkaa vähän kurkkimaan puskasta, kun akvan eteen menee. Nämä ovat myös alkaneet ottaa tilaa yhä enemmän haltuun, ne uivat välillä melko pinnasssa. Välillä pintaan päin hakeutumista voi kyllä edesauttaa se, että ripottelen ruoan pintakasvien päälle, josta se tippuu näiden syötäväksi sopivalla nopeudella. Mutta ainakaan vielä ne eivät ole uineet sen pintakasvipuskan sisälle hakemaan ruokaa. Ja nämä välillä liikkuvat aika pinnassa myös toisessa päässä akvaariota, siellä ne uivat kasvien seassa.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Nyt näillä on seuralaisia, reilu kuukausi sitten noiden seuraan muutti 12 hohtokiilakylkeä karanteenista. Noita hohtokiiloja on vähän turhan pieni joukko, mutta kaupassa ei ollut niitä enempää. Jossain vaiheessa on tarkoitus lisätä niiden määrää niin, että niitä olisi 20-30. Kalteribarbien käytös ei ole muuttunut, ne ovat edelleen yhtä arkoja liikkeelle ja töminälle, mutta se ei haittaa, sillä nuo hohtokiilakyljet ovat todella aktiivisia uimareita ja käytännössä aina näkyvillä. Olen siis kalavalintaani tyytyväinen. :D

Ja nyt sitten alkoikin taas jahkailu, että mitä kaloja sinne seuraavaksi hankin... :roll: :) Jokin pari-/ryhmä-/haaremikala sinne on etsinnässä. Valintani on kenties rusokirjoahven, toisaalta myös jokin rihmakalaryhmä on vaihtoehto. Makkarakalapoppoo saattaisi myös tulla kyseseen. Vaihtoehtoja on ihan liikaa. :)

Tuo akvaario on kalteribarbeja ajatellen liian valoisassa paikassa, sillä kun päiväsaikaan huoneeseen tulee hajavaloa, niin kalat huomaavat heti, kun akvaarion luo tulee ihminen. Ne säntäävät siis puskaan. Niiden virallinen piilopaikka on karttulehtipusikon suojassa. Illalla kun huoneeseen ei tule valoa ulkoa, niin akvaarion luo pystyy menemään niin, että barbit eivät mene piiloon.

Eilen illalla kuvasin itse akvaariota, mutta nuo kalasetkin tulivat niin hyvin näkyvillä, niin sain niistä julkaisukelpoisen kuvan. :) Osa niistä on hoikempia kuin nuo kaksi kuvassa esiintyjää, nuo saattaisivat olla naaraita, mutta mene ja tiedä... :? Vähän suunnittelin, että josko myöhemmin syksyllä koittaisin näitä viljellä, mutta saa nyt nähdä riittääkö into ja aika sitten oikeasti. Siinäkin on jo aika projekti, jos tuolta viidakosta niitä yrittää pyydystää kudetusakvaaarioon... Jos niitä tosisaan alkaa jahtaamaan, ja arpomaan sieltä koiraan ja naaraan/naaraita, niin kasvit saa repiä pois, jotta on jotain mahdollisuuksia saada ne haavittua sieltä pois. Eli saas nähdä toteutanko kudetusta... Mielenkiintoistahan se olisi kyllä, jos niiden viljely onnistuisi.
Liitteet
kalteribarbeja
kalteribarbeja
kalteribarbi.jpg (109.81 KiB) Katsottu 16855 kertaa
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Ajattelin näiden kuulumisia raportoida kun nämä ovat minulla nyt vähän rielun vuoden olleet. Ja onkin näemmä tasan vuosi tämän topikin avaamisesta...

Ei näiden elämässä mitään suurempaa raportoitavaa kyllä ole sitten edellisen postaukseni juuri tapahtunut. Näiden päivä kuluvat edelleen aika lailla pää puskassa oleilemiseen, vakiasento on kellua pää hieman alaviistosssa. Syöminen on edelleen aika meitiskeleväistä, näitä ei saanut käytännössä kesällä edes elävillä hyttysentoukilla oikein villiintymään. Päääruokana näillä on nykyään NLS:n Small Fish Formula. Jonkin aikaa olen akvaarioon tarjonnyt myös Basleersin pienintä hitulaa, sillä siellä on muutamia pieniä punajuovaviiripyrstön poikasia, jotka syövät sitä.

Kalasto on viime marraskuussa (muistin varaisesti, en katsonyt muistiinpanoista) lisääntynyt punajuovaviiripyrstöhaaremilla, 2n ja 1 u. Kun siellä oli vain nuo aikuiset punajuovaviiripystöt, niin ruokinta onnistui hyvin, mutta nuo killit kutivat ahkerasti karanteenissa ja sieltä olen siirtänyt tuonne pääakvaarioon eri aikaisesti kolme poikasta, niin tuntuu, että nuo poikaset vievät miltei kalteribarbeilta ruoan suusta. Ovat todella ahneita pikkukalasia. Olen nyt lisännyt ruokintaa kun olen tiedostanut, että nuo pikkuiset punajuovaviiripyrstöt ovat niin suursyömäreitä.

Minulla on nyt toinenkin "pysyvä akvaario", ja olen suunnitellut, että nuo punajuovaviiripyrstöt muuttaisivat sinne. Ne ovat pikkukaloja myös, maksimipituus 6 cm, mutta jotenkin tuntuu, että ne olisi parempi siirtää toiseen akvaarioon. Varsinkin kun koiraskilli pitää majapaikkaa samassa karttulehtipusikossa kuin nämä vaikka pusikkoa olisi muuallakin... Että en tiedä, että häiriköivätkö ne siellä pusikon uumenissa toisiaan. :? Pikkikilmiä olen vähän ajatellut kalteribarbiakvaarioon, varsinkin nyt kun selailin Akvaristia 1/2004, jossa Antti Vuorela pyydystäessään piikkisilmiä Borneossa sai "sivusaaliina" naitä kalteribarbeja. :) Olisi oikein biotooppihenkistä 8-) ja ajattelisn että piikkisilmä ei viesi ruokaa näiden suusta. Mutta ans kattoo nyt, sano hämäläinen...

Muuten nämä ovat oikein hyvinvoivia, mutta parilla kalalla on pupulissa jotain vaaleaa. Se voisi olla ehkä joku loinen, :? mutta ainakaa vielä se ei ole vaikuttanut kalan näkökykyyn, ne saavat napattua kyllä sapuskaa. Lääkitsemistä olen miettinyt, mutta olen todennut, että en siihen ryhdy, kun en tiedä, onko se oikeasti loinen vai jotain ihan muuta. Kunnon ruoka ja hyvät olosuhteet saavat riittää ainakin tässä vaiheessa.

Kesällä -jo ennen hohtokiilakylkien tuloa- näistä löytyi yksi kuolleena. Tai siis löytyi pelkkä ruoto, kun aloin katsomaan, että mitä sukaravut niin villisti suihkivat.... Yksi noista oli ollut silloin sellainen "maidonvalkoinen" ja sen pyrstövarsi oli niinkuin roikkuva ja sitä en sitten enää nähnyt, niin sen täytynyt olla se kuolleena löytynyt. En tiedä mikä sille tuli, kun sillä ei ollut tavallaan mitään muita oireita, huohotusta/piilottelua/epänormaalia uintiasentoa ennen kuin se sitten
löytyi kuolleena.

Noiden väritys on muuttunut jonkin verran alkuajoista, osa on sellaisia vaalempia ja läpinäkyvämpiä ja osa on tavallaan tummaselkäisiä. Nuo tummat saattaisivat olla koiraita, kun ainakin osa niistä on sellaisia hoikempia. Kylkiuhkailu-uintia näkyy aika välillä, mutta en edelleenkään osaa oikein mitään "varmaa veikkausta" noiden sukupuolista tehdä... Täytyisi joskus oikein satsata ja kuvailla noita, että saisi noista eri värityksistä ja vartalonmuodoista kuvia tännekin.

Tälläisiä näin mietteitä näin vuoden kokemuksella. :)
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Kaksi ja puoli vuotta näiden touhuja on tullut seurattua, niin "taas" pientä raporttia.

Töminä ja akvaaarion edessä likkuminen on näille edelleen pelottava juttu. Tosin eivät onneksi ole enää ihan niin hysteerisen pelokkaita, vaan ovat vain ujoja. Akvaarion kalasto on lisääntynyt reippaasti, ajoin toisen akvaarioni alas ja yhdistin kalat näiden akvaarioon. Lopetetusta akvaariosta sinne muutti kymmenen kardinaalitetraa ja 15 helmimonnista. Aiemmin olin hankkinut tuonne piikkisilmiä (wanna-be biotoppirakentaja) 10 ja myös hohtokiilakylkien lukumäärää olen lisännyt, joten niitä on siellä nyt miltei 30. Tuo on hyvin keskenään toimeentuleva joukko. Ruokailu sujuu sopuisasti, kaikki saavat sapuskaa hyvin. Nyt pääruokana on Basleersin pienikokoinen rae, ja välillä monnisille ja piikkisilmille tiputan tuon saman merkin vähän isompaa raetta myös, mutta tuo sama "hitula" soveltuu mielestäni hyvin koko sakin ruoaksi.

Yhden vähemmän onnistuneen kalastokokeilun tein, tuolla oli viikon verran kuusi rusokirjoahventa. Olin tehnyt "pohjatyön" noita rusokirjoahvenia varten huolellisesti, niiden piti olla kilttejä ja rauhallisia kaikille. Periaatteessa kyllä olivakin, mutta ne päättivät muuttaa juuri siihen samaan puskaan, kuin missä nuo barbit asuivat ja ahvenet häiriköivät barbeja sen verran, että totesin, että ne ne eivät ole tuohon seuraan soveltuvia. Onneksi kauppias suostui vaihtamaan ne toisiin kaloihin, joten n hohtokiilakylkien parvi täydentyi sitämyötä. Rusokirjoahvenet kävivät tuolla siis ennen akvaarioiden yhdistämistä.

Mitään kutujuttuja en ole nähnyt, välillä koiraat (tai ainakin joita minä pidän koiraina) menevät kylkiuintiuhkailua, mutta mitään sen kummempaa ei ole näkynyt. Jos nuo sattuisivat tuolla kutemaan, niin poikasia tuskin selviäisi, on tuolla niin vahva sukarapu- ja kalakanta, että kudunsyöjiä riittäisi...

Kyllä nämä "pikkuiset särjet" vaan joten ovat niin sanotusti minun kalojani. Kun näistä joskus aika jättää, niin jotain pikkusärkiä taidan näiden tilallekin hankkia. Tosin taidan kyllä valita sellaisia kaloja, joista suunnilleen tiedetään elinikä akvaariossa. Kun näistä on nimittäin jo kuollut muutamia ja kun mitään sairauden oireita ei näy, niin mietityttää, että onko niillä jokin piilovaiva vai kuolevatko ne jo vanhuuttaan. Ne, joille on ollut harmautta silmässä kyllä ovat edellen elossa, eli sen piikkiin ei voi kuolemia laittaa....

Mutta aika samanlaisia nämä ovat kuin silloin "alkuraportissakin". Jos pienet ja ujot kalat kiinnostavat, niin sitten nämä ovat hyvä valinta. :) [;)]
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kunpa saisit näitä kudetettua. Lajihan on mitä mielenkiintoisin. :) Itsekin aloin harkita tätä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalteribarbi eli raitabarbi, Eirmotus octozona

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

^Valitettavasti jää kyllä kudettamatta, muu elämä haittaa sen verran, että en pysty viljelyyn ryhtymistä edes harkitsemaan. :| Ja alkaa porukkakin vähenemään, enään ei ole kuin viisi näitä jäljellä. Mitään sairaudenoireita ei näillä ole näkynyt, edelleen vain kala yht äkkiä katoaa. Mä olen jo puolella ajatuksella miettinyt, että mitä sitten tilalle, kun näistä kaikista on aika jättämyt. Että otanko taas jotain ihan sinttikaloja vai pitäisikö ottaa jotain isompia ja "hurjempia".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”