Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Merppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:08, 27.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Merppa »

Suunnittelen tulevaa akvaariotani ja yritän kuumeisesti keksiä isompaa pääkalaa. Ahvenet kiinnostaa, mutta tuleva akvaario tulee olemaan todennäköisesti 160 litrainen. Kävin eläinkaupassa ihailemassa muistaakseni töyhtökääpiöahventa, joka oli upea, mutta kiusasi kaikkia muita akvaariossa olijoita jatkuvasti. Mietin perhoskirjoahventa, mutta ovat ilmeisesti kovin herkkiä ja kuolevat joka tapauksessa parin vuoden sisään. Rusokirjoahven ja palettikala kiinnostivat, mutta kutevat ilmeisesti jatkuvasti ja minua ei kiinnosta lastenkasvatus yhtään. Alan olla epätoivoinen, koska en ole muistakaan kalaryhmistä löytänyt sitä oikeaa. Lisäksi jotkut ahvenet eläinkaupoissa ovat vaan jumittaneet pohjalla, enkä oikein tiedä onko se lajille tyypillistä vai ovatko vain masentuneita. Toivoisin kalaa, joka tykkää häärätä eikä ole liian ujo, kuitenkaan olematta tarpeettoman aggressiivinen.

Muut akvaarion asukit päätän sitten vasta isomman kalan mukaan, mutta alustavasti olen ajatellut monnisia ja ottoja + jotain kivan väristä parvikalaa.
Merppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:08, 27.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Merppa »

Olen kovan pohdinnan tuloksena päätynyt kasvattamaan hankittavan akvaarion kokoa 180 litraan. Nyt olen miettinyt kovasti voisinko ottaa esimerkiksi avainkirjoahvenpariskunnan tai vain yhden sinileuan.. Onkohan liian pieni allas ja voiko sinileukoja pitää yksin? Kummat on mielenkiintoisempaa katseltavaa, avainpariskunta vai yksittäinen sinileukapoika?
Reiska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 10:33, 28.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Eihän allas koolla ole pilattu, mutta kyllä tuohon pariskunta varmaan mahtuisi, mutta ei sitten paljon muuta. Ja enemmän seurattavaa pariskunnasta on kuin yksinäisestä kalasta.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Avainta en pitäisi yksin. Ovat jotakuinkin erottamattomia vanhempina. Nuorina kaloina kuten, monilla ahvenkaloilla voi kärhämiä olla parien välillä. Mikäli haluat yksinäisen kalan loistokääpiöahven koiras on yksi vaihtoehto. Edellä mainituilla pariside ei ole lähellekään niin vahva kuin suuremmilla ahvenilla.
Ahvenia ja monneja.
Merppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:08, 27.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Merppa »

Avaimia ottaisinkin kaksi. Sinileuka kiinnosti väritykseltä enemmän, mutta huolestuttaa ilmeisesti suurempi kutemisvimma. Taidan päätyä avainpariskuntaan. Mietityttää vaan, kun olen ihastunut timanttitetroihin, monnisiin ja ottoihin, jolloin kaikki kalat olisivat sellaisia vaaleanruskeita. En tiedä pitäisikö valita värikkäämmät tetrat, mutta kun nuo timantit ovat niin kauniita.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Merppa kirjoitti:Avaimia ottaisinkin kaksi. Sinileuka kiinnosti väritykseltä enemmän, mutta huolestuttaa ilmeisesti suurempi kutemisvimma. Taidan päätyä avainpariskuntaan. Mietityttää vaan, kun olen ihastunut timanttitetroihin, monnisiin ja ottoihin, jolloin kaikki kalat olisivat sellaisia vaaleanruskeita. En tiedä pitäisikö valita värikkäämmät tetrat, mutta kun nuo timantit ovat niin kauniita.
Kyllä avaimetkin kutevat. Omien annan kutea kerran vuodessa ja sitten pudotan akvaarion lämpöä jolloin kutuvimma katoaa. Timantit ovat kauniita mutta värimaailma voi olla.. hieman yksipuolinen. Samantyyppisistä tetroista tulee mieleen pikkukirsikkatetra, vesiarvoja en tosin muista ulkoa.
Ahvenia ja monneja.
Merppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:08, 27.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä kirjoahven 160l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Merppa »

Tulipa nyt sellainenkin juttu mieleen, että olisiko avainkirjoahventen kanssa mahdollista yhdistää hunajarihmakaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”