Ongelmaa tulisuiden kanssa

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
palettikalapoju
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:13, 20.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Ongelmaa tulisuiden kanssa

Viesti Kirjoittaja palettikalapoju »

Ongelmana on se ,että minun naaras ja uros tulisuu ei hyväksy toisiaan. Naaras on ollut minulla jo kaksi vuotta ja se on täysikasvuinen mutta uros on uusi ja pieni. Naaras on asunut aiemmin yhden toisen nuoren uroksen kanssa joka on 1/3 naaraan koosta niillä sujui hyvin mutta ne vain oleskeli yhdessä eikä edes kosiskelleet keskenään. Ne puolusti reviiriään yhdessä mutta vain seeprakirjoahvenia vastaan ja muista kirjoahvenista ne ei välittänyt. Nyt olen siirtänyt sen aiemman uroksen veljeni akvaarioon. Uusi uros on myös yhtä pieni mutta se kasvaa kovaa vauhtia. Yhteiselo sen ja naaraan kanssa ei sujunut hyvin vaan ne otti yhteen ja ajattelin että ne rauhoittuisi kahdestaan ja tein pleksistä akvaarioon väliseinän ja laitoin ne kahdestaan sen toiselle puolen. Se ei toiminut vaan ne uhotteli toisilleen ja uros antoi periksi ja naaras alkoi jahtaamaan sitä. Siirsin naaraan isommalle puolelle ja nyt ne uhittelevat toisilleen pleksin läpi. Olen kokenut että ongelmana on se että isompi naaras pelottaa uroksia ja kun se eli sen aikaisemman uroksen kanssa se naaras pomotti urosta ja purki kiukkujaan siihen. Niiden keskenäinen tappelu ei ole niin vihamielistä kuin niiden ja seeprakirjoahventen välinen tappelu eikä ne vahingoita toisiaan, mutta ne selvästi on tosissaan. Haluaisin neuvoa siihen, että miten saisin ne pariskunnaksi. Uusien tulisuiden ostaminen ei ole vaihtoehto, koska niitä on jo yksi ylimääräinen. Niiden sukupuolista olen varma koska se naaras on kutenut yksinään ja se uros on selvästi uros sen värityksen ja egon perusteella :D . Kaipaisin vinkkejä mahdollisimman nopeasti, kiitos.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmaa tulisuiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Et niitä pariutumaan saa millään, ne valitsevat itse kumppaninsa. Ja jos sillä on jo uros ollut niin aika epätodennäköistä on että se uutta huolisi. Itsellä kuoli pariskunnasta uros joka oli kudunkin pari kertaa tehnyt, sain neuvon akvaarioliikkeestä että ota kolme urosta niin naaras valitsee uuden niistä, ei toiminut, urokset oli pienempiä kuin naaras, turpiin tuli kunnolla ja koko ajan, viikon päästä palautin kaksi hengissä olevaa takaisin liikkeeseen ja naaras eli yksinään muutaman vuoden yksinään edelleen puolustaen reviiriään kunnes siirtyi uroksensa seuraan rajan taakse.
palettikalapoju
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:13, 20.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Ongelmaa tulisuiden kanssa

Viesti Kirjoittaja palettikalapoju »

Noh kai se sitten on niin. En tiedä onko koko naaras enää kauaa maisemissa, kun huomasin että sille on tämän päivän aikana puhjennut evärutto :( . Jos pitää ostaa kaupasta uusia naaraita niin miten teen ostanko monta ehdokasta vai vain yhden ja mihin laitan kalat jos jää yli? Muuten ne voisi ehkä jäädä samaan altaaseen mutta seeprakirjoahven uros on niin agressiivinen että tappaa yksinäiset kalat. Akvaariokauppa on sanonut että ne ei ota takaisin kaloja.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmaa tulisuiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Kolme naarasta olisi hyvä määrä mutta pitäisi olla samaa kokoa kuin uros. Onko paikkakunnallasi muita liikkeitä, täällä olen saanut näiden ahvenien kanssa sovittua palautuksesta liikkeen kanssa, ymmärtävät että parin löytäminen vaatii vaihtoehtoja ja kun pari on muodostunut niin muut eivät altaaseen mahdu. Onhan siinä liikkeellä pieni riski että saavat sairaan kalan altaaseen mutta sama riski on kun tilaavat tukusta.

Ja nopeasti tulisuu evakkoon karanteeniin tai lääkettä altaaseen ettei muut kalat sairastu.
palettikalapoju
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:13, 20.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Ongelmaa tulisuiden kanssa

Viesti Kirjoittaja palettikalapoju »

Otan yhteyttä toiseen akvaarioliikkeeseen että voiko niille palauttaa yli jäävät kalat ja siirrän naaras tulisuun veljeni akvaarioon. Kiitos neuvoista.
palettikalapoju
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:13, 20.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Ongelmaa tulisuiden kanssa

Viesti Kirjoittaja palettikalapoju »

Noniin nyt on löytynyt uros tulisuulle naaras, mutta mietityttää milloinkohan ne alkavat kutupuuhille/muodostavat reviirin. Ne ovat olleet yhdessä jo noin 6 kuukautta ja uskon, että ongelma on se että uros pelkää samankokoista seprakirjoahven urosta ja väistelee myös palettikalaa (seepra naaraan kanssa kyllä tykkäävät nahistella molemmat tulisuut). Tarkoitus ei ole mitään tulisuun poikasia yrittää lähteä kasvattelemaan, mutta mietin vaan kutemista sillä, että jos ne silloin muodostaisi reviirin. Ei ole kiva katsella kun seeprakirjoahven uros (jolle ei ilmeisesti 540 litraa riitä varsinkaan kutuaikana) ajattaa tulisuita ympäri allasta. Joten mitä sanotte, kannattaisiko minun vain odotta lisää vai kokeilisinko väliseinää? Kertookaa myös omia kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista tulisuiden ja muiden kirjoahven kanssa, kiitos!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”