pienikokoiset lehtikalat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

pienikokoiset lehtikalat

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Olisiko kellään mitään kokemusta moisesta? Olen ostanut useampia lehtikaloja poikasina. Joitain on aluksi kuollut ja joitain olen lahjoitellut pois sitä mukaa kun kasvavat ja erimielisyyksiä on alkanut ilmetä. Jäljelle jääneillä pitäisi olla ikää nyt 1,5-2v. Yksi uros on iso ja mun mielestä "normikokoinen" lehtis, mutta kolme muuta (keskenään samasta paikasta hankittua) ovat jääneet selkeästi pienemmiksi. Yksi noista kolmesta on kasvanut hieman isommaksi, lienee naaras ja on kovaa vauhtia pariutumassa tuon ison uroksen kanssa.

Kaksi ovat kuitenkin ihan säälittäviä kääpiölehtiksiä. Niillä on korkeutta, hyvä jos evän kärjestä evän kärkeen 10cm! Saman kokoisena ja suht samoihin aikoihin hankittu uros on kyllä jo sen 15 cm.

Tilaa on yli 400 litraa ja asutus muuten väljää. Nuo kaksi pienikokoista eivät ole mitenkään kärsineen näköisiä. Uivat ja syövät hyvin, värit ovat selkeät ja voimakkaat. Kalat eivät ole mitenkään huonokuntoisen oloisia, repaleisia, suomuja ei puutu, eivätkä saa jatkuvasti pataansa. Kukaan ei härki eikä kiusaa niitä. Iso uros nyt vähän ohjaa niitä pois valitsemansa kannon läheisyydestä, mutta muuten ei ole mitään kränää.

Pikkuisten ruumis näyttää sopusuhtaiselta, siis evät ovat melko pitkät ja samassa suhteessa ruumiiseen, kuin isommallakin. Voisiko kuitenkin olla, että olen vahingossa saanut pikkulehtikaloja? Vai voivatko ne vaan kasvaa niin paljon hitaammin? Iso lehtis on marmori-värinen, pienet perus-raidallisia, mutta pohja on sinihohtoinen.

Ruokintakin pitäisi olla sitä myöden kunnossa, että ovat koko ikänsä syöneet elävää ja pakastettua ötökkää, sekä (laadukkaita) katkarapupellettejä ja pakastekuivattuja hyönteisiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”