Vieja Argantea (hopeakirjoahven)

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Vieja Argantea (hopeakirjoahven)

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Onko porukalla kokemuksia Vieja Arganteasta?
Kävin Turun Uudesta Akvaariosta hakemassa pienen parin ja tilasin niitä vielä 3 lisää Helsingin Akvaariokeskukseen. Toivon, että noista eri poikueista löytyisi pariskunnat ristiin jotta saisi geenejä sekaisin.
https://www.youtube.com/watch?v=nRwip-uhDCI

Vieja Regani kiinnostaa myös koska on niin pahuksen upean näköinen, sille en ole löytänyt edes kotimaista nimeä.
Kertoivat Turun Uudessa Akvaariossa, että näitäkin on välillä myyty joten löytyisikö täältä niiden ostajia?
https://www.youtube.com/watch?v=zxUhX_dHT-o

Löytyyhän näistä netistä vaikka mitä, mutta mikään ei voita ensi käden kokemusta ja tietoa.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Vieja Argantea (hopeakirjoahven)

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Voi pahus minkä teit! Minulla on taipumuksena viehättyä valkoisista eläimistä ja tuo vieja argentea kolahti aika lujaa. Taitaa kuitenkin kasvaa sen verran isoksi, että turha haaveilla? Vai minkä kokoisia nuo oikeasti ovat?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Vieja Argantea (hopeakirjoahven)

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Se on upea ja upeammaksi muuttuu kasvaessaan [;)]
Ovat itselläni nyt semmoisia 10cm kokoisia, mutta hyvin ruokittuna kasvavat jopa 30cm kokoisiksi.
Itse olen töiden takia paljon poissa kotoa jolloin vaimo heittää niille hieman kuivaruokaa, mutta viikonloppuisin kun olen kotona annan niille mm. katkarapuja, seitiä, pakasteruokaa ym. herkkuja niin hopeat syövät kuin riivatut.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Vieja Argantea (hopeakirjoahven)

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Nyt ovat urokset noin 15cm kokoisia. Todennäköisesti munulla on nyt 4 urosta ja 1 naaras (maybe baybe, pliis!).
Enivei. Alkaa noita veijareita olemaan jo tuohon 1000L pönttöön ihan liikaa. Selkeä nokkimisjärjestys on olemassa kyllä, mutta mitään parikiinnostusta ei ole kukaan osoittanut ainokaista neitsyttä kohtaan... tai siis kaikkihan ne on neitsyitä (pöh).
Kolme hopeista ostin Helsingin akvaariokeskuskesta ja pari (myös naaraan?) Turusta. On pelkästään kalojen kärräämiseen palanu poltoainetta 200eur edestä dieseliä.
Enivei, tarkoitus olisi nyt myydä 1-2kpl 15cm+ kokoista hopeaa, urosta.
Voin vaihtaa myös muihin kaloihin jos on jotain riittävän mielenkiintoista tarjota vaihdossa.
Rahaa jos haluat antaa niin hinta on 60eur.

Hopeiden luonteesta voin sanoa, että ei ole pahasisuisia kavereita. Ei siis hätyytä juuri ketään muuta kuin omia lajitovereitaan. Minun alphamale kyllä yrittää (toistaiseksi huonolla menestyksellä) sanoa smaragdikirjoahvenen kutuparille kuka "kohta" määrää.
Kaverit kuitenkin kasvaa 30cm kokoisiksi (Oskarin koko), ei siis kannata harkita jollei ole tilaa ainakin 400L. Voin hyvinkin kuvitella, että jos tämmöisen tunkee liian pieneen akvaarioon niin kaikki muut pienet kalat kärsii.

Nykyiset ovat suunnilleen linkkikuvan näköisiä. Sillä erolla, että nokkimisjärjestyksen perusteella "heikoin" on värittömin.
Kuitenkin, tältä näyttää mun akvaarion alphamale 1:1:
https://www.google.fi/search?q=vieja+ar ... yT1FykM%3A
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”