Muutama kysymys lehtikalasta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Umigaze
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:04, 12.02.2015

Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Umigaze »

Tervehdys!

Haluaisin kysyä viisaammilta ihmisiltä lehtikaloista. Tuossa on tulossa viikon sisällä 300 litran allas (150x57x35), jossa olisi ulkosuodatin ja joku sisäsuodatin, ja kalastoon ajattelin ensimmäiseksi lehtikaloja.

Ensinnäkin kysyisin, mahtuisiko tuohon altaaseen lehtikaloja ja kuinka monta? En siis ajatellut mitään yhtä kahta vaan ihan vaikkapa pientä parvea, seurakseen jotain isompia tetroja.
Toiseksi haluaisin kysyä, mitä kasveja sisustus vaatisi ja pitäisikö olla kantoja taikka kiviä? Tuossa pienemmässä altaassani on miekkalehteä, jonkun lajin viuhkalehti ja ruohomaisia kasveja, jotka eivät tietääkseni ole valisneriaa.
Kolmas kysymys kuuluu, tarvitsevatko lehtikalat mitään erityisiä ruokia? Kun asun aika laitamailla ja kähin iso kaupunki on noin 100km päässä. Pakaste ruoat onnistuu, jos ne ovat pitkä kestoisia ja räkmixejä saa aikaan täällä. Mutta vinkkejä otetaan vastaan!
Ja sitten se neljäs kysymys, mitä kaloja suosittelette lehtikalojen seuraksi? Pidän kaikista tetroista paljon, mutta lähinnä sydäntäni ovat kardinaalitetrat, timanttitetrat ja kirsikkatetrat. Sopisiko joku noista lehtikalojen seuraan? Vaihtoehdoissa on myös kiilakylki, vaikka ei olekaan tetra. Kaipaisin myös pohjahiekkaa myllämään joitakin monnisia, kenties? Olen lukenut, että kuparimonninen ja helmimonninen sopisi parhaiten näihin amazonakvaarioihin, mutta haluan kuulla kokeneempien vastauksia, ennen kuin lähden mitään kaloja ostelemaan päättömästi. (:

Kiitokset etukäteen vastauksista!
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Jos altaasi on todellakin vain 35 cm korkea, se ei sovellu lehtikaloille lainkaan. Korkeutta pitäisi olla noin 50 cm. 300-litraiseen muuten kyllä menisi yksi pariskunta. Parvessa voi tulla jo ruumiita. Kysymys on kuitenkin ahvenkalasta. Pienet kalat voivat joutua suuren lehtikalan ruoaksi. Tällaisia ruoaksi "sopivia" ovat esimerkiksi neontetra, kardinaalitetra, nuolimonninen tai kääpiömonninen. Lehtikala kutee tyypillisesti suurille kasvin lehdille ja niitä on tapana noissa altaissa pitää. Ruoaksi käy ihan normi kuivaruoka. Monnisia on Suomessa myynnissä parikymmentä eri lajia ja noita edellä mainittuja pikkuisia lukuunottamatta kaikki kyllä käyvät tuollaiseen altaaseen.
Umigaze
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:04, 12.02.2015

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Umigaze »

Kiitokset vaustauksestasi, kirahvi1!

Hups! Laitoinko minä tosiaan, että korkeus on vain 35cm? No, olen hyvin pahoillani! Laitetaanpa sitten mitat suomeksi. (:
Siis, pituus on siis se 150cm, korkeus 57cm ja syvyys 35cm. Kirjoitin ne varmaankin väärässä järjestyksessä, mutta tulipahan se nyt korjattua. (:

Ja kiitos. Olen nyt viisaampi, enkä siis laita hankintalistalle niitä kaloja, jotka jo taisitkin sanoa. Itselläni on monnisten kohdalla kokemusta vain jaguaari- ja täplämonnisista, en viljellen, vaan ihan vain harrastellen. (:

Ja lehtikaloja ajattelin siis silmän iloksi, en viljelyyn. Minua ei ole ikinä kiinnostanut viljely sen jälkeen, kun huomasin akvaarion pohjan mustanaan pieniä partamonnin poikasia. (:
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Akvaarioosi mahtuu vaivatta kaksi täysikokoista lehtikalapariskuntaa, siis yhteensä 4 kpl. Koska aikuisia lehtikaloja ei kovin paljon ole saatavilla, hanki 6-8 poikasta ja anna ylimääräiset pois, kun sukupuolet alkavat erottua.

Minulla on ollut vuosikausia lehtikaloja ja kardinaalitetroja samassa akvaariossa enkä koskaan ole huomannut lehtikalojen ahdistelevan kardinaalitetroja. Muiksi lajeiksi sopivat esimerkiksi kääpiökirjoahvenet.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Lehtikala on kirjoahven, joskin yleensä sieltä rauhallisemmasta päästä, mutta ahven kuitenkin. Luonne-erot ovat yksilöllisiä. Ne joko tulevat aikuisena toimeen porukalla, pareittain tai sitten eivät ollenkaan. Yleensä hankitaan poikasia parvi ja toivotaan niistä muodostuvan yksi tai useampi paria.

Itselläni on joka suuntaan joitain senttejä isompi akvaario (vähän päältä 400l), hankin keväällä-kesällä yhteensä n.10 kpl saman kokoisia lehtikalan poikasia eri paikoista. Nyt niitä on jäljellä 5 kpl. Olen antanut pois selvästi muita pienemmiksi jääneitä ja ja pari on kuollut (tai kiusattu hengiltä). Nyt yksi uros näyttäisi olevan lähes täysikokoinen, muut vielä hieman pienempiä. Mitään pariskuntia en ole ainakaan vielä havainnut muodostuneen. Jonkun verran tönivät toisiaan ja nahistelevat välillä, mutta eivät ainakaan toistaiseksi isommin tappele. Henkisesti olen varautunut siihen, että huonolla säkällä niitä jää vain yksi. Toiveissa kuitenkin olisi, että porukasta muodostuisi ainakin yksi pariskunta.

Timanttitetroja noilla on seurana, eivätkä välitä toisistaan tuon taivaallista. Timanttitetra on vielä nin vikkeläkin, ettei lehtikala oikein voisi sille mitään, vaikka haluaisikin. Mitään hirveän pieniä tetroja en lehtikalan seuraan laittaisi. Käsittääkseni lehtikala syö luonnossa esim neontetroja.

Kantoja ja isoja kasveja olisi hyvä olla reviirien rajoiksi. Mielellään paljon. Omat lehtikalani ainakin lipuvat ja pujottelevat mielellään puunrunko/vesimiekka viidakossa, vaikka eivät muutoin arkoja tai piilottelevia olekaan. Timanttitetratkin tykkäävät vähän hämyisämmästä altaasta yleensä.

Monnisia minulla oli aluksi, mutta sittemmin olen luopunut niistä ja siirtynyt isompiin pohjakaloihin. Voi olla vain omaa harhaani, mutta mielestäni tuollainen 60cm akvaario on niille liian syvä. Monniset olivat kyllä muutoin touhukkaita ja hyväkuntoisia, mutta minusta näytti, että niillä oli vaikeuksia käydä pinnalla haukkaamassa happea. Akvaariossani on kuitenkin hiekkaa ihan reilusti, eikä se ole ollut ääriään myöten täynnä vettäkään ja silti monniset eivät välttämättä yhdellä syöksyllä päässeet pintaan saakka, vaan joutuivat hakemaan uudestaan vauhtia pohjalta.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Fogas »

tiiasu kirjoitti: Monnisia minulla oli aluksi, mutta sittemmin olen luopunut niistä ja siirtynyt isompiin pohjakaloihin. Voi olla vain omaa harhaani, mutta mielestäni tuollainen 60cm akvaario on niille liian syvä. Monniset olivat kyllä muutoin touhukkaita ja hyväkuntoisia, mutta minusta näytti, että niillä oli vaikeuksia käydä pinnalla haukkaamassa happea. Akvaariossani on kuitenkin hiekkaa ihan reilusti, eikä se ole ollut ääriään myöten täynnä vettäkään ja silti monniset eivät välttämättä yhdellä syöksyllä päässeet pintaan saakka, vaan joutuivat hakemaan uudestaan vauhtia pohjalta.
Minulla on varmaan luonnehäiriöisiä helmimonnisia, koska en ole ikinä nähnyt yhdenkään käyvän haukkaamassa pinnassa happea. Tai sitten käyvät salaa, kun huomaavat etten ole tarkkailemassa.
Mika Karjalainen
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Minulla on varmaan luonnehäiriöisiä helmimonnisia, koska en ole ikinä nähnyt yhdenkään käyvän haukkaamassa pinnassa happea. Tai sitten käyvät salaa, kun huomaavat etten ole tarkkailemassa.
En osaa sanoa. Itselläni oli ihan tavallisia täplämonnisia, ne ainakin kävivät ja yrittivät käydä pinnassa. Myös kuparimonniset, joita on ollut joskus aiemmin, kävivät pinnassa. Tosin akvaariokin oli tuolloin puolta pienempi.
Umigaze
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:04, 12.02.2015

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Umigaze »

Kiitoksia uusista vastauksista!

Nyt sain myös tietooni altaaseen tulevien suodattimien merkit. Ulkosuodatin on tuttu Eheim 2215, kun sisä suodatin on taas joku Fluval. Tarkistelin näitä eilen ja totesin niiden olevan täysin kunnossa. Akvaarioon tulisi myös ilmapumppu. Onko tässä liikaa suodatusta lehtikaloille, vai onko tämä järjestely ihan hyvä? Ja tarvitsevatko lehtikalat turveuutteita tai jotain sellaisia veteen?

Niin, ja tietysti kalastosta. Jos ottaisin nyt sen 4 lehtikalaa eli 2 pariskuntaa, sopisiko näiden seuraksi näyttävä parvi musta- tai timanttitetroja? Ja pohjalle 10 pään jaguaarimonnisparvi? Niin muutes, sopisivatko jaguaarimonniset pohjaa mylläämään lehtikalojen seuraksi? Hiekka on nimittäin monnisille sopivaa. Ja minkä lämpöistä vettä minun pitäisi pitää tuossa altaassa?

Sistuksestakin sen verran, että siihen olisi tulossa kantoja, erillaisia kasveja ja mahdollisesti kiviä, että kasvit pysyvät paikoillaan. Tasuta ollaan laitettu paikoilleen ja suomeksi sanottuna se on musta. Onko teillä vielä ehdotuksia sisustukseen?
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Suodatus näyttää minusta ihan järkevältä. Lehtikalat ovat melko karskeja eivätkä vaadi turveuutetta. Hyötyä niille siitä kyllä on.

Jos saat jostain ylivuotisia kuivia tammen lehtiä, kannattaa lisätä niitä lehtikala-akvaarioon turveuutteen sijasta. Pienissä tammissa saattaa vielä tähän aikaan vuodesta olla viime kesän lehdet tallella.
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Menee vähän off topic:
Ruma mies kirjoitti:

Jos saat jostain ylivuotisia kuivia tammen lehtiä, kannattaa lisätä niitä lehtikala-akvaarioon turveuutteen sijasta. Pienissä tammissa saattaa vielä tähän aikaan vuodesta olla viime kesän lehdet tallella.
Tähän ylivuotiseen- termiin törmää usein tammenlehtiin liittyvissä keskusteluissa. Eikö se riitä että ne kerää syksyllä kun ne ovat vielä puussa, ruskeina ja kuivina, juuri ennen tippumista?
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Minä kerään niitä, jotka ovat tammikuussa puissa jäljillä. Jostakin ole saanut käsityksen, että ne olisivat parempia kuin ruska-aikaan puissa olevat. Osasta tammia lehdet putoavat syksyllä, mutta osassa niitä on jäljellä nytkin.
Mika Karjalainen
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Fogas kirjoitti:Minä kerään niitä, jotka ovat tammikuussa puissa jäljillä. Jostakin ole saanut käsityksen, että ne olisivat parempia kuin ruska-aikaan puissa olevat. Osasta tammia lehdet putoavat syksyllä, mutta osassa niitä on jäljellä nytkin.
Jep. olisihan se tietysti hyvä, että kaikki ravinteet olisivat varmuudella kulkeutuneet lehdestä puuhun ennenkuin kerää lehtiä ja laittaa altaaseen. Tammikuussa jos kerää puissa olevia lehtiä niin saa varmasti rutikuivia. Lehtien käyttö on käynyt monesti mielessä. Ne elävöittävät akvaariota todella paljon. Meidän pihassa sattuu vielä kasvamaan iso tammi...laiskuus... :mrgreen:
Umigaze
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:04, 12.02.2015

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Umigaze »

Kiitoksia kaikille vastauksista!
Ruma mies kirjoitti:Jos saat jostain ylivuotisia kuivia tammen lehtiä, kannattaa lisätä niitä lehtikala-akvaarioon turveuutteen sijasta. Pienissä tammissa saattaa vielä tähän aikaan vuodesta olla viime kesän lehdet tallella.
Kiitos vinkistä, laitan sen korvan taakse odottamaan toteutusta. Täälläpäin ei kylläkään ihan heti löydä tammen lehtiä, mutta yritetään. (;

Ja kysyn vielä tähän, että tietääkö kukaan hyvää vinkkiä nostaa pH:ta? Me käytettiin kerran ruokasoodaa, muttei toiminut. Oli vain valkoinen tahmea läikkä lattialla, kun suodatin roiskutti vettä lattialle.
Kiitoksia tähänkin etukäteen. (:
Umigaze
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:04, 12.02.2015

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Umigaze »

Vaikka kukaan ei ole vastaillut, mutta kysäisen vielä kokeneelta/kokeneilta lehtikalojen harrastajalta/harrastajilta:
Jos minulla olisi nyt lehtikaloja tuolla altaassani ja toisin myöhemmin esim. nuoria mustatetroja, söisivätkö lehtikalat ne vai jättäisivätkö rauhaan? Olisi mukava tietään, että pääsisin hiljalleen täyttämään allastani. (:
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei se syö mustatetroja, mutta tokihan täytyy kaloja hankkiessa olla maalaisjärkeä. Jotkut kalat myydään nykyisin hyvin pienikokoisina, jopa alle kaksisenttisinä. Ne ovat halvempia kalatukuissa. Näin pienikokoiset kalat voivat toki olla vaarassa. Neontetroja myydään usein hyvin pienikokoisina ja yllättäen myös leväbarbeja on toisinaan myynnissä niin pieninä, että vaara syödyksi tulemisesta on aivan ilmeinen. Mustatetran ruumiinmuoto suojelee sitä syödyksi tulemiselta. Tätä lajia pidetään toisinaan evien nyppijänä, mutta parvessa se kuulemma jättää moiset puuhat. Lehtikala taas on reviirikala ja suojelee esimerkiksi kutupaikkojaan. Näin ollen jonkinlaiset aggressiot ovat väistämättömiä, mutteivät valttämättä vaarallisia. Minulla oli lehtikaloja kaksimetrisessä altaassa ja siellä oli myös erittäin vilkkaita barbeja (Dawkinsia tambraparniei). Barbit söivät mätimunat suoraan naaraan reiältä.
Umigaze
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:04, 12.02.2015

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Umigaze »

Kiitos jälleen vastauksesta, kirahvi1!

Nyt nuo lehtikala nuorukaiset ovat olleet lauantaista asti tuolla altaassa nuoren partamonnineidin(?) kanssa. Ovat tulleet hyvin toimeen kolmistaan. Ajattelin käydä vielä ne mustatetrat tuonne niin olisi hyvä. Olenkin istunut päivisin pitkään akvaarion edessä ja katsellut kalasten puuhia. Partamonnille on kelvannut levä takalasista, joka itse en ole saanut irti ja lehtikalat ovat uiskennelleet akvaarion päästä päähän. Neiti Lehtikala näyttää kuitenkin viihtyvän suoraan Fluvalin sisäsuodattimen edessä, jossa minulla on kaikkein suurin kasvipöheikkö. :)
toalalo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 20:18, 20.09.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja toalalo »

Ostin altaan, jonka mukana tuli yksinäinen lehtikala. Allas on liian pieni lehtikalalle ja ajattelin siitä luopua. Kysymys kuuluu kumpaakohan sukupuolta ko. kala on? Itsellä ei ole mitään tietoa lehtikaloista.
Liitteet
WP_20151003_010.jpg
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Veikkaan naarasta.
akiholm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:05, 20.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutama kysymys lehtikalasta

Viesti Kirjoittaja akiholm »

En veikkaa, vaan kerron kyseessä olevan nuoren koiraan. Nähtävissä jo kyrmyä otsassa, sekä selvää pullistumista rinnassa 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”