Mädin "lypsäminen"?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Porkkana73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:15, 06.04.2008

Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Porkkana73 »

6-vuotias oskarinaaraani on jostain syystä lakannut kutemasta, mitä se aiemmin teki varsin usein. Nyt se alkaa ilmeisesti olemaan täynnä mätimunia ja sain akvaariokaupasta ohjeet "lypsää" "jumittunut" mäti pois. Kokemukseni moisesta puuhasta rajoittuvat siihen, että olen nähnyt TV:stä, kuinka kalanjalostuslaitoksella kerätään lohilta mätiä talteen, mutta ihan niin ronskeja otteita en uskaltaisi oskariini käyttää.

Akvaariokaupasta neuvottiin laittamaan kala kädenlämpöisen juoksevan veden alle, missä sitten varovasti sen mahaa hierotaan. Altaan vesi on 27-28 -asteista ja kymmenen asteen yhtäkkinen lämmönnousu arveluttaa minua. Koko toimenpide hirvittää minua jo etukäteen, joten olisin iloinen, jos joku osaisi minua vielä evästää ennenkuin käyn kalaani käsiksi. Tarkoitus on kuitenkin tarttua toimeen mahdollisimman pian, koska kala ei selvästikään voi enää hyvin.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Olet siis rupeamassa "kalagynekologiksi". :twisted:
En ole kyllä kalagynekologian asiantuntija mutta en usko että tuo kädenlämpöinen vesi tarkoittaa kirjaimellisesti 37-asteista vettä.
Itse nostaisin korkeintaan 2-3:lla asteella "lypsyveden" lämpötilaa.

Soita sinne liikkeeseen vielä ja varmista asia, jos heillä tietoa asiasta enemmän.

Jos mahdollista niin käytä "sairaala"-suojakäsineitä ja/tai pese kätesi huolellisesti ennen kalan käsittelyä.
Pidä kalaa siten kiinni että se pystyy hengittämään kokoajan.
Kokeile tehdä "keinohedelmöitys" jos sulla on siellä myös ukkokala.

Laita juttua tänne sitten siitä miten homma luonnistuu.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kiinnostava aihe. Itseäni kiinnostaisi mädin ja maidin kerääminen seisojatetroilta jotka muuten eivät näytä kutevan vaikka selvästi molempia sukupuolia altaassani on. Jään odottelemaan kokemuksia.
bymoor
Member
Member
Viestit: 470
Liittynyt: 20:01, 07.12.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja bymoor »

Ja aihetta etäisesti liipaten hormooneista joilla vois vaikeammat lisimiset onnistua:
http://nzdl.sadl.uleth.ca/cgi-bin/libra ... 4808a&gc=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta ois tuo lypsäminen kyl turvallisemman olosta touhua.
satuile
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 00:56, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja satuile »

Juu, ei ole kyse siitä, ettäkö haluttaisiin nyt saada kalat lisääntymään, vaan kuinka pelastetaan jo kantikkaaksi mädistä paisunut naaras, joka ei voi hyvin. Itsellä on ollut samankokoisia smaragdeja, mutta koskaan en ole joutunut tällaiseen touhuun. Olemme tuijotelleet "porkkanan" kanssa allasta ja käärimme hihat ja alamme touhuun....
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Porkkana73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:15, 06.04.2008

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Porkkana73 »

Nyt on oskarinaarasta yritetty lypsää (lypsäminen tehtiin vadissa 33-asteisessa vedessä.Oskri on hyvän kokoinen vonkale pideltäväksi, hommassa oli hyvä olla kksi käsiparia mukana.), mutta ulos ei tullut mitään :( Joko mäti on siis todella jumissa tai sitten ongelmana on jotain muutakin. Keksiikö joku, mitä vielä voisin kokeilla ennenkuin päästän kalani autuaammille uimavesille? Kala on siis todellakin mahastaan jo aivan kantikas, eikä enää syö ja on apaattinen. Oskariuros pitää urhoollisesti huolta puolisostaan, eikä jätä sitä yksin -eli jos naaraalle tulee lähtö, pelkään ettei sekään enää kauaa voi hyvin...
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Entä jos kalalla onkin vesipöhö?
Porkkana73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:15, 06.04.2008

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Porkkana73 »

Juu ei ole vesipöhöä tämä.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Voisko kysyä eläinlääkäristä, että onko kukaan lääkäri sattunut hoitamaan tällaista tilannetta tai voisiko joku yrittää. Yksi vaihtoehto on myös kysyä lähimmästä akvaarioseurasta osaisiko joku auttaa. Tympeä tilanne. :(
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Petrus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Petrus »

Voisikohan kyseessä olla suolitukos? Kiekolla hoitoon käytetään karvas-/hirvensarvisuolaa (Epsom salts). Ohjeita käytöstä löytyy ainakin googlella.
-P
Porkkana73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:15, 06.04.2008

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Porkkana73 »

Kiitos vinkistä!!! Minäpä tutkin asiaa.

------------------------

Kiersin kaikki lähitienoon eläinkaupat, apteekit ja maatalouskaupankin varmuuden vuoksi, eikä missään oltu kuultukaan Epsom-suolasta. Varmuuden vuoksi ostin sitten apteekista hirvensarvisuolaa, mutta nyt minulla ei ole harmainta haisua, mitä sillä teen [:I] Osaako kukaan neuvoa?
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja sani »

Epsomsuola eli karvassuola on sitä laksatiivia eli magnesiumsulfaattia mitä paastopaketeissakin on mukana. Ja joka apteekin pitäisi myydä. Hirvensarvisuola on jotain ihan muuta... leivontaan sitä kait käytetään.

Lisäys: en usko että kyseessä on suolitukos jos kala on ollut pullea pitkään. Tukos olisi tappanut kalan jo aiemmin. Mäti rasvoittuu eikä sitä saa lypsämällä ulos jos se on muhinut pitkään sisuksissa. Saa olla aika taitava lypsämään (=painaa juuri oikeista kohdista) jotta sen saa irtoamaan.
Porkkana73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:15, 06.04.2008

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Porkkana73 »

Itsekin vähän hämmästelin, että mitenkähän tämä "leivinjauhe" mahtaa toimia [:I] Käynpä huomenna uudelleen apteekissa, josko karvassuolan nimellä jotain löytyisi. Löysin netistä Epsomille annosteluksi 1 rkl/10 gallonaa, onkohan karvassuolalla annostelu sama? Lisäänkö ainetta vain altaaseen vai otanko oskarinaaraan erilleen kylvetettäväksi? Onko karvassuolasta haittaa muille kaloille? Aion kyllä kokeilla kaiken mahdollisen ennenkuin luovutan oskarini kanssa, sen verran metkaa seuraa se on minulle aikojen kuluessa tarjonnut :)

----------------------------

Jos lypsäminen ei enää onnistu, onko enää muita keinoja saada mätiä ulos kalasta, vai onko oskarini mennyttä? Olen jo harkinnut niinkin radikaalia toimenpidettä kuin ruiskulla imeminen -epätoivoinen kun olen. Tosiasiassa genitaalipapilla on sen verran turvoksissa, että näinköhän edes löytäisin reittiä sisälle, eikä minulla ole käsitystäkään siitä, kuinka syvälle pitäisi päästä.

Olen nyt nostanut akvaarion lämpötilaa +30 asteeseen tavoitteena 31-32 (ennen 27-28) ja tarkoitus on yrittää lypsyä uudelleen esim. huomenissa.
Porkkana73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:15, 06.04.2008

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja Porkkana73 »

Oskarinaaras päästettiin kärsimyksistään ja ruumiinavauksessa kävi ilmi, että kantikas maha ei ollutkaan täynnä mätiä, vaan ilmaa.
lauraxc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 13:39, 16.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Mädin "lypsäminen"?

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Voi harmi. Tsemppiä sinne,kaikkes kuitenkin yritit. Kerkeskö kauan olla sulla tuo oskarineiti?
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”