315 litraiseen kirjoahvenia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tamus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 23:23, 06.01.2005
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

315 litraiseen kirjoahvenia?

Viesti Kirjoittaja Tamus »

Olen uutta allasta laittamassa viikonloppuna pystyyn ja kalasto kovasti suunnitelmissa. Kirjoahvenista olen pitänyt aina ja edemenneessä ~600 litraisessa altaassa asuivat aivan mielettömän ihanat vannekirjoahvenet joita on kova ikävä. Vanteet ovat edelleen se haaveeni, mutta nyt saapuva allas on liian pieni noille upeille otuksille eli mitä niiden sijaan?

Allas on 150 x 35 x 60 eli se pikkuisen reipas 300 litraa olisi tilavuutta. Allashan on melko kapea, korkea ja pitkä, altaan mukana tulee kaksi sisäsuodatinta. Pohjalle tulossa puhallushiekka ja sisustukseksi aion laittaa runsaasti oksia/kantoja sekä kasvillisuutta. Hanasta tuleva vesi on ph 7,5 ja kokonaiskovuus 6 dH. Toiveena olisi löytää isohko, mutta säyseä ahvenpariskunta jonka rinnalle voisi kasata kunnon parven jotain isohkoa tetralajia. Toiveena on että olisivat samalta seudulta kotoisin.

Tuleeko mieleen jotain ehdotuksia sopivaksi pääpariksi tällaiseen altaaseen? Kiitos!
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 315 litraiseen kirjoahvenia?

Viesti Kirjoittaja Karim »

Pohjapinta-ala affenille on tärkeä. Sen varmaan tiedätkin vannekirjojen kanssa eläneenä. Rauhalliset lajit, jotka eivät kasva yli 15 cm. Valikoimaa löytyy näillä spekseillä ja sitten on tietysti kääpiöahvenet (Apistogramma).

Mainitset pohjalle laitettavan puhallushiekkaa. Bilteman hiekka ei missään tapauksessa käy. Tarkista mitä hiekka sisältää.
Tamus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 23:23, 06.01.2005
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: 315 litraiseen kirjoahvenia?

Viesti Kirjoittaja Tamus »

Karim kirjoitti: Mainitset pohjalle laitettavan puhallushiekkaa. Bilteman hiekka ei missään tapauksessa käy. Tarkista mitä hiekka sisältää.
Juu, en mitään Bilteman öljyhiekkaa aio laittaa altaaseen.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: 315 litraiseen kirjoahvenia?

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Riippuen vannekirjoahvenlajista tuo allas saattaa olla peräti passeli mutta niin. aequidens suvun kirjoahvenet mahtuu tuommoiseen altaaseen green terroria lukuunottamatta ovat suhteellisen rauhallisiakin.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Tamus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 23:23, 06.01.2005
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: 315 litraiseen kirjoahvenia?

Viesti Kirjoittaja Tamus »

Olen varannut kaksoskirjoahven pariskunnan joten sen parin ympärille alan allasta nyt rakentamaan.

Kumppaneiksi olen miettinyt mustatetroja sekä haarniskamonneja. Muuta sinne ei sitten taida mahtuakaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”