Kertokaa hehkutetrasta

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

norsukala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:44, 16.08.2006
Paikkakunta: vantaa

Kertokaa hehkutetrasta

Viesti Kirjoittaja norsukala »

Eli onko jollain hehkutetroja? Tai siis varmaankin on, mutta millaisia se ovat käytökseltään, pomppivatko ulos ilman kansilasia, lisääntyvätkö, miten erottaa sukupuolet, yms? Ja onko kenelläkään kuvaa omasta akvaariosta jossa ne asustelevat? Googlella jo löysin kuvan yhdestä yksilöstä.
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

Minulla noita oli altaassa. Nyt polskuttavat altaiden yhdistymisen johdosta jo muualla. Saivat uuden kodin.

Tässä yksi kuva noista. En varmaksi tiedä, mutta varmaan hoikemmat ovat uroksia ja ne tosi pulleat naaraita.
Ajoittaisesta masun pienenemisestä sanoisin, että kutivatkin joskus. Sen oloista käyttäytymistä oli havaittavissa ajoittain. Allas seurasta johtuen siellä ei selvinnyt kyllä poikasia isoksi.
Päin vastoin, pari pienintä suuhunmahtuvaisinta taisi mennä parempiin suihin.
Liikkuvat yleensä aika tiiviissä parvessa. Minulla oli kansilasit, mutta kävivät pinnan tuntumassa vain syömässä, joten en usko niiden loikkivan minnekään ilman kansilasejakaan. Muun ajan olivat keskiosassa allasta.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
norsukala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:44, 16.08.2006
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja norsukala »

Kiitos pikkutirrien kuvista. Mun uudet tulokkaat on vielä niin vauvoja, etteivät ole saaneet väriä.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Minulla on myös parikymmentä hehkutetraa 54-litraisessa. Mainostetaan rohkeina kokoonsa nähden, mutta nuo kyllä nysväävät takalasilla/nurkassa heti kun vähän erottavat liikettä huoneessa. Hankin sekaan sinineontetroja ajatuksena, että jos rohkaistuisivat, mutta hyvän alun jälkeen myös ne ryhtyivät nysväämään hehkutetrojen kanssa. [}:)] Meinasin seuraavaksi hankkia Toruminiä tai tammenlehtiä tai jotain, millä saisin akvaarion veden tummemmaksi, jos ne siitä rohkaistuisi. Ärsyttää kun on niin nättejä fisuja, mutta kun ei niitä erota tuon kasvillisuuden takaa.
"Mä luin jostain..."
norsukala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:44, 16.08.2006
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja norsukala »

Eli tuli sitten hankittua nysväkalan poikasia...olisiko hyvä uusi nimi?
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

Onko sulla minkä kokoinen parvi? Mulla oli 23 pyrstöä 80l altaassa. Nuo kyllä olivat näkösällä koko ajan ja ruokaakin kävivät kerjäämässä, jos joku siinä altaan vieressä katseli sopivaan aikaan.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
norsukala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:44, 16.08.2006
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja norsukala »

16 pyrstöä muodon vuoksi 40l kasvialtaassa. Oli niin eloton ilman kaloja.
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Sopisikos tuli- ja leväsukarapujen kanssa samaan?
Elämä on rankkaa.
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

En keksi mitään syytä, miksi ei sopisi samaan altaaseen. Hehkutetralla on suukin niin pieni, ettei pienimpiä rakeitakaan saaneet syödyksi ainakaan minulla. Joten sukarapusetkin saavat olla varmasti ihan rauhassa.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
jjantti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 12:35, 17.03.2005
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Jep jep, meillehän ne Virven tetrat muutti :D Ilmeisen hyvin ovat kotiutuneet, koskapa ovat oppineet kerjäämään ruokaa ihan samoin kuin rubiinitetratkin :mrgreen: Eli aina kun menee vaan altaan lähelle, niin kaikki tyypit on parvena ruokintanurkassa odottamassa ruokaa, oli sitten ruoka-aika tai ei. Kovin on kauniita ja mukavia fisusia, sanoisin ma.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mikä ihme noita mun hehkutetroja sitten riivaa kun ne on sellasia nysvääjiä? Onko allas liian pieni? Onko ne rohkeampia isossa altaassa? On mulla tuolla vielä 128-litrainen johon voisin ne sijoittaa helposti, taistelukalakoiras pitäs sitten siirtää tuonne pieneen. Tosin alkuunsa nuo hehkut oli 105-litraisessa ja siellä käytös oli ihan samanlaista, allas näytti siltä kuin siellä ei olis yhtään fisuja. Että ehkei se allasta vaihtamalla parane.
"Mä luin jostain..."
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

Luulisin, että pienempi allas noille parempi kuitenkin. Tai isossa vaatisivat paljon isomman parven. Ovat niin pikkiriikkisiä eivätkä edes kovinkaan vilkkaita kalasia.
Kiva kuulla, että hehkut viihtyvät uudessa kodissaan. Kauniita kaloja ovat, mutta jostain oli luovuttava altaiden vähenemisen johdosta.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Ihanaa. Tästä alkaakin sitten hehkutetran metsästys...
Elämä on rankkaa.
norsukala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:44, 16.08.2006
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja norsukala »

Ostin omat hehkutetrani Helsingin Akvaariokeskuksesta viime viikon maanantaina, sinne jäi vielä vaikka kuinka paljon...
matra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 09:45, 25.08.2005
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja matra »

Meillä on parvi 40litrasessa. Eivät ole maailman vilkkaimpia kaloja mutta nättejä kyllä.

Myynnissä olen nähnyt noita Pieni Akvaariokaupassa (mistä meidän parvikin on kotoisin) ja viimeksi Ruoholahden 4petsissä viimeviikolla.

katkaravuista ja hehkutetroista
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=73975
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Olisikohan 30 kappaleen parvi tarpeeksi kookas tuonne 140 litraiseen?

Muuna kalastona on

3 leväsukarapua
11 tulisukarapua
kierteissarvikotiloita

Niin ja tein tässä juuri pienen sisutusremontin tuonne altaaseen, että viihtyvätkö avovedessä vai odotanko että tuosta kasvaa viidakko?
Elämä on rankkaa.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Uusinta uutta hehkutetrojen saralta: siirsin nuo lymyilevät lusmut 105-litraiseen altaaseen kuparitetrojen joukkoon ja jippii! Nehän pysyvät näkyvillä! Ei ihan etulasissa kuten nuo kuparitetrat, mutta näkyvillä kuitenkin, ihan kauempaakin katsoen. :mrgreen:
"Mä luin jostain..."
toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Voi, minuakin alkoi kiinnostamaan tämä hehkutetra.

Mitä ootte mieltä, sopisiko parvi nuita tähän 60-litran akvaariooni? Kaverina sille olisi siellä 3 korurihmaa + pohjalla kääpiömonnisia sekä nuolimonneja, kumpiakin 5kpl, sukarapuja kymmenisen kappaletta ja kierteisiäkin löytyy.

Kuitenkin kun tuo hehkutetra haluaa suuuuren parven, niin mietityttää että sopiiko tuohon mun purkkiin?

Ensin mietin että ottaisin rubiinitetroja kymmenisen kappaletta. Kumpi parempi?
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

toxic69 kirjoitti:Voi, minuakin alkoi kiinnostamaan tämä hehkutetra.

Mitä ootte mieltä, sopisiko parvi nuita tähän 60-litran akvaariooni? Kaverina sille olisi siellä 3 korurihmaa + pohjalla kääpiömonnisia sekä nuolimonneja, kumpiakin 5kpl, sukarapuja kymmenisen kappaletta ja kierteisiäkin löytyy.

Kuitenkin kun tuo hehkutetra haluaa suuuuren parven, niin mietityttää että sopiiko tuohon mun purkkiin?

Ensin mietin että ottaisin rubiinitetroja kymmenisen kappaletta. Kumpi parempi?
Sopii hyvin akvaarioosi ja suosittelisin lisäämään myös noiden pienien monnisten määrää.
Kääpiömonnisia ei olisi mielestäni hyvä pitää alle 10 yksilön parvissa lainkaan, ja enemmän on parempi.
Ehdottaisin siis seuraavaa:
10 - 15 kääpiömonnista lisää
+ 20 hehkutetraa
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Kuulostaa hirmu suurelta määrältä!

Jos otan esim. 10 kääpiömonnista, sopiiko siltikin vielä nuolimonneja joukkoon...?

Taas menee kalastosuunnitelman uusiksi... :D
Mutta hyvä vaan että tulee kunnolla mietittyä, eipähän jälkeen päin tule sellaista oloa että joku kalalaji pitäis vaihtaa.

Akvaariokaupassa sanoivat että ota 5 kumpaakin :frown: Siis että kääpiömonnisia ja nuolimonneja. Tiesin, että ovat parvikaloja, mutta jäin elämään siihen uskoon että 5 kpl riittää.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ota vaan ihan rohkeasti niitä kääpiömonnisia ainakin tuo kymmenen lisää. Rohkaistuvat huomattavasti ja niihin pätee sellainen poikkeuksellinen sääntö kuin että enemmän liikaa kuin liian vähän [;)] .

Nimim. eräässä vaiheessa 54litraisessa majaillut ainakin 3 ottoa, n. 25 kääpiömonnista ja n. 30 sinineontetraa + helmisukasia :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tarkennus: Onko sinulla nuolimonneja Otocinclus vai nuolimonnisia Corydoras hastatus?
Ensin mainitut eivät ole parvikaloja, jälkimmäiset ovat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

No siis omg, meen aivan sekaisin 8O

Akvaarioliikkeissä kävin kyyläilemässä kaloja ja kyselin mitä mun purkkiin sopis. Sanoin vain sen, että korurihmakaloja tulee, niiden ympärille sitten rakennetaan kalasto.

VIELÄ ei siis ole altaassa mitään! Lukuunottamatta kierteisiä ja yhtä partamonnia, jolle olen etsimässä uutta kotia. Niin, ja ens viikolla tulee helmisukarapuja :mrgreen:

Akvaarioliikkeissä oli nuo nuolimonnit nimellä nuoli-imumonni. Ymmärtääkseni siis nuita perus ottoja. Jos ne ei parvikaloja ole niin eipä niitä sitten tarttekaan ottaa alkuperäisiä suunnitelmia enempää :) Kääpiömonnisia ajattelin ottaa sen 15kpl, nyt kun sen parvivaatimus tuli vihdoin selväksi [;)] Ompa taas asiantuntevaa akvaarioliikkeen porukkaa kun 5kpl on muka ihan tarpeeksi 60-litraiseen. Hohhoi.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Hiiuli hei... täällä sitä kukutaan työpaikan koneella työillan jälkeen :mrgreen: .

Juuh, Toxi69 ei muuta kuin tervetuloa vaan tämän kiehtovan harrastuksen ja tietojen ristiriitaisuuksien pariin, jonka tiedotkin päivittyvät sitä tahtia ettei perässä meinaa pysyä :P .

Mutta kuten sanottu, niin niitä kääpiömonnisia (minäkö muka jankkaisin) se kunnon porukka vaan heti alkujaan. Viihtyvät ja ovat sitä rohkeampia mitä enemmän parvessa on yksilöitä.
Nuoli-imumonni on vanhentunut nimi otoille, valitettavasti vain taitaa olla niin että muutaman tukkurin listoilta löytyy noita vanhoja nimiä jotka sitten kauppias lätkäisee altaan kylkeen hintalapun kanssa kun ei ole jaksettu tietoja päivittää nimiasioissa ajantasalle.
Harvinaista ei ole myöskään lajien myyminen täysin tekaistuilla/väärillä nimillä. Itse olen nähnyt mm. isopurjeplekoa myynnissä nimikkeellä kirahvipleko 8O Muuah... Hetken aikaa siinä tuli töllötettyä nimilappua hölmön näköisenä ennen totaalista nauruun repeämistä ja pikaista poistumista liikkeestä.

Otot eivät ole nykytietämyksen mukaan parvikaloja (mikä ei kyllä mene lainkaan jakeluun itsellä kun ei ymmärrä miten kala muka liikkuu luonnossa suurissa parvissa, muttei akvaariossa tarvitsekaan parvea 8O ), eli siis tulevat toimeen vaikka yksin mutta eivät laita kavereita pahakseen millään muotoa.
Itselläni oli noita söpöläisiä alunperin kolme 54 litraisessa ja hyvin pärjäsivät. Tosin käytös muuttui melkotavalla trion muutettua suurempaan paljuun ja saatuaan lisää kavereita. Tänäänkin kun herättiin roikkui makkarin 250 litraisen etulasissa 7 kappaletta rivissä, eli melkein koko joukko jota altaasta ottoja löytyy.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Voiko joku kertoa mitä tuollaiset pienet sintit voivat syödä? Pitääkö hiutaleita murustaa mössöksi vai mitä noille voisi antaa, jos hankin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”