Puna-aavetetran lämpötila

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tetra-76
Member
Member
Viestit: 278
Liittynyt: 00:16, 05.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pyhäjoki

Puna-aavetetran lämpötila

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Olen yrittänyt löytää kyseiselle tetralle lämpötilaa. Osa suosittelee 22-24 ja sanoo, että kuolee yli 25 lämmöissä mutta osa kalasivuista taas antaa lämmön 22-26 ja joku lupaa lämmön jopa 28 asteeseen asti. Mihin täsä nyt pitäisi uskoa?? Oisko jollain antaa tarkempaa lämpösuositusta?
ivy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 20:42, 24.02.2016

Re: Puna-aavetetran lämpötila

Viesti Kirjoittaja ivy »

Itse käytän M. Varjon Akvaariokalat 2.0 -kirjan tietoja ohjenuorana, kuten myös varmasti suurin osa tämän foorumin vakiokävijöistä. Varjon mukaan puna-aavetetroille sopii vesi, jonka pH on 5,5-7, dH <12, ja lämpö 22-26 astetta. Jos monesta paikasta saa monenlaista ristiriitaista tietoa, toimisin itse Varjon kirjan tietojen mukaisesti :)
tetra-76
Member
Member
Viestit: 278
Liittynyt: 00:16, 05.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Puna-aavetetran lämpötila

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Kiitos, varjoon olen luottanut, mutta nyt ei ollut opusta käsillä. Nuita lämpöjä siksi mieti., että passaisko yhteen helmirihmakalojen kans, mutta näyttää passaavan jos varjoa uskoo.
joutsen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 19:51, 09.09.2014

Re: Puna-aavetetran lämpötila

Viesti Kirjoittaja joutsen »

Aika viileää nuo puna-aaveet arvostaa, itse en asuttaisi pysyvästi missään 27-28-asteisessa. Tosin itse epäilen, ja tämä on siis täysin omia mietteitä, ettei se lämpötila nyt ole ihan asteen päälle. Veikkaan, että muut elämän muuttujat on tärkeämpiä (kun pysytään kohtuudessa sen lämpötilan kanssa kuitenkin). Mulla on lämmittämättömissä altaissa ollut tuo parvi, eli aika lailla perus huoneenlämmössä. Kesällä lämmöt nousi hurjasti, mutta tetrojen käytöksessä en huomannut eroa. Sen sijaan kun aloin kovettaa hieman vettä, siis pehmeä vesi edelleen kovettamisen jälkeen, niin ovat lakanneet kutemasta tai ainakin tekevät sitä huomattavasti vähemmän. Samoin tuntuvat arvostavan runsasta kasvillisuutta ja sisustusta muutenkin, että kaikille löytyy oma "loosi".

Mutta siis aika vilpoisessa vedessä käsittääkseni viihtyvät. Itse suosisin 23-25-asteista noiden kanssa.
tetra-76
Member
Member
Viestit: 278
Liittynyt: 00:16, 05.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Puna-aavetetran lämpötila

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Mulle on tosiaan muuttamassa helmirihma haaremi ja niiden kaveriksi haaveilin näitä puna-aavetetroja. Nuot rihmat on asustanut n. 26 asteisessa altaassa ja suunnittelin pudottavani lämmön 25 niin silloin ne menis nuiden lämpötilasuositusten mukaan just yksiin. Harrastaja jolta rihmat tulee, niin suositteli pitämään lämmön minimi 26, mutta, mutta..miten tää mahtaa käytännössä onnistua jos toteutan nuot lämmöt tuohon 25? Onko rihmoille sitten liian viileää ja vaikuttaako käytännössä yhden asteen lämmönmuutos mitenkään rajusti kaloihin? Rutiinit altaan hoidossa on vakaat ja toistuu aina saman kaavan mukaan. Nyt vaan vaihtuu tuo kalasto, pois muuttaa rihmabarbit sekä kongontetraparvi ja tilalle tulee nyt ainakin tuo rihmahaaremi. Sen mukaan sitten valikoituu yksi iso parvi jotain tetroja ,mutta laji on vielä mietinnässä. Ensin ajattelin laittaa ison parven kardinaalitetroja, mutta aloin miettiä 9, että jos laittaiskin jotain ihan muuta mitä ei vielä ole aijemmin ollut. Ja nyt sitten ihastuin tähän puna aavetetraan ja tuntuu, etten pääse ajatuksesta millään yli. Kertokaas nyt mielipiteitä asiaan?! Ja ehdotelkaa mikä muu parvi menisi nuiden rihmojen kanssa. Haluan vain yhden ison parven. Litroja 380, pehmeä vesi ja lämmöt nyt asetan sitten sen mukaan mitä suosituksia teiltä nuille rihmoulle saan :-)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Puna-aavetetran lämpötila

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

tetra-76 kirjoitti:Mulle on tosiaan muuttamassa helmirihma haaremi ja niiden kaveriksi haaveilin näitä puna-aavetetroja. Nuot rihmat on asustanut n. 26 asteisessa altaassa ja suunnittelin pudottavani lämmön 25 niin silloin ne menis nuiden lämpötilasuositusten mukaan just yksiin. Harrastaja jolta rihmat tulee, niin suositteli pitämään lämmön minimi 26, mutta, mutta..miten tää mahtaa käytännössä onnistua jos toteutan nuot lämmöt tuohon 25? Onko rihmoille sitten liian viileää ja vaikuttaako käytännössä yhden asteen lämmönmuutos mitenkään rajusti kaloihin? Rutiinit altaan hoidossa on vakaat ja toistuu aina saman kaavan mukaan. Nyt vaan vaihtuu tuo kalasto, pois muuttaa rihmabarbit sekä kongontetraparvi ja tilalle tulee nyt ainakin tuo rihmahaaremi. Sen mukaan sitten valikoituu yksi iso parvi jotain tetroja ,mutta laji on vielä mietinnässä. Ensin ajattelin laittaa ison parven kardinaalitetroja, mutta aloin miettiä 9, että jos laittaiskin jotain ihan muuta mitä ei vielä ole aijemmin ollut. Ja nyt sitten ihastuin tähän puna aavetetraan ja tuntuu, etten pääse ajatuksesta millään yli. Kertokaas nyt mielipiteitä asiaan?! Ja ehdotelkaa mikä muu parvi menisi nuiden rihmojen kanssa. Haluan vain yhden ison parven. Litroja 380, pehmeä vesi ja lämmöt nyt asetan sitten sen mukaan mitä suosituksia teiltä nuille rihmoulle saan :-)
Helmirihmalle 25 astetta on ympäri vuoden pidettäväksi vähän liian vähän ja johtaa todennäköisesti kalojen käytöksen apaattisuuteen. Mitenkä olisi ruusutetra, niistä löytyy eri muotoja ja osa on kohtuu samannäköisiä kuin puna-aaveet? Tai kirsikkatetra joka on samannäköinen mutta kasvaa aika isoksi.
Ahvenia ja monneja.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Puna-aavetetran lämpötila

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Riippasaarni kirjoitti:Helmirihmalle 25 astetta on ympäri vuoden pidettäväksi vähän liian vähän ja johtaa todennäköisesti kalojen käytöksen apaattisuuteen. Mitenkä olisi ruusutetra, niistä löytyy eri muotoja ja osa on kohtuu samannäköisiä kuin puna-aaveet? Tai kirsikkatetra joka on samannäköinen mutta kasvaa aika isoksi.
Tai pikkukirsikka, joka jää taas tuohon suunnilleen samaan kokoon. :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”