Neontetran kutu?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
zipe
Starting Member
Starting Member

Neontetran kutu?

Viesti Kirjoittaja zipe »

Hei... En löytänyt tähän vastausta vaikka jopa vähän hakutoimintoakin koitin käyttää... :|

Minkä kokoista ja väristä on neontetran kutu?

Neontetroilla on ilmiselvästi jotain vipinää menossa... :D varsinaista kutua en ole nähnyt vaikka olen yrittänyt välillä aika tiiviistikin niiden puuhia tuijotella, mutta näytti siltä kuin ahvenet ja neonit olisivat syöneet jotain kasvien alta jossa neonit olivat juuri hetkeä ennen pyörineet... :roll: Nyt sitten heräsikin kiinnostus että pitäisikö noille neontetroille laittaa pikku akvaario kuntoon jos vaikka onnistuisi muutaman poikasen saamaan :) kauanko niiden kosiomenot muuten yleensä kestävät?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Neontetran mätimunat on sairaaaan pieniä ja värittömiä, vaikea erottaa paljaalla silmällä, suurennuslasilla läheltä erottaa kyllä, myös hyvin erottaa sitten kun kutu on jo homeessa :roll: . En muista kauanko kuoriutuminen kestää, mutta lämpimässä jokatapauksessa vähemmän aikaa [;)]
Homehtuu erittäin helposti, kannattaa laittaa jotain homeenestoainetta (käytetäänkö enää metyylisineä?) heti kutemisen ja emokalojen poiston jälkeen. Kutukippo on syytä putsata kunnolla.
Itse tapahtuma käy nopeasti ja monesti ihan seura-akvaariossakin ja ihan mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, yleensä aamuisin kun ensimmäiset valon säteet tulevat (niinkuin lähes kaikilla). Kosiokikkailut saattavat alkaa jo illalla.
Helppo (noo, kohtalaisen) saada kutemaan, mutta loppu onkin sitten vaikeaa.
Suositelen silti!! Kannattaa kokeilla ja neontetrat menee aina kaupaksi [;)]

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Leba
Junior Member
Junior Member

Re: Neontetran kutu?

Viesti Kirjoittaja Leba »

zipe kirjoitti:Hei... En löytänyt tähän vastausta vaikka jopa vähän hakutoimintoakin koitin käyttää... :|

Minkä kokoista ja väristä on neontetran kutu?

Neontetroilla on ilmiselvästi jotain vipinää menossa... :D varsinaista kutua en ole nähnyt vaikka olen yrittänyt välillä aika tiiviistikin niiden puuhia tuijotella, mutta näytti siltä kuin ahvenet ja neonit olisivat syöneet jotain kasvien alta jossa neonit olivat juuri hetkeä ennen pyörineet... :roll: Nyt sitten heräsikin kiinnostus että pitäisikö noille neontetroille laittaa pikku akvaario kuntoon jos vaikka onnistuisi muutaman poikasen saamaan :) kauanko niiden kosiomenot muuten yleensä kestävät?

Neontetran mäti on pieni, muttei näkymätön. :P
Mädin koko on pienille tetroille ominaista noin 0,8 mm läpimittaltaan ja väriltään vaalean ruskea (lasimaista). Seuraakvaassasi mädillä ja "tulevilla poikkasilla" ei ole paljon mahdollisuuksia. Järjestää kutuparille erillinen kutupurkki. Jos pariskunta on toiselleen sopiva kutu alkaa miltei heti tai seuraavana päivänä. [;)]
Jos kahden päivään jälkeen ei ole mitään tapahtunut syöttää kalat hyvin ja yrittää viikon päästä uudestaan. Poikaset kuoriutuu 1-1.5 vuorokauden kuluessa ja ovat toukkavaiheessa seuraavat 3-4 päivä.
L. B

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kysynpä minäkin [;)]

Minulla on 15-päinen parvi neontetroja ja ne ilmeisesti ovat kuteneet useampaan otteeseen, vaikka itse tapahtumaa en ole päässyt todistamaan. Johtunee varmaan siitä, että akvaariossa syttyy valot ennen kuin itse herään aamulla, joten homma on ohi jo siinä vaiheessa kun saan kammettua itseni ylös punkasta. Monena iltana kuitenkin olen huomannut tuota kiihkeää kutukäyttäytymistä, urokset jahtaa naaraita ja toisiaan oikein vimmalla. Ja naaraat ovat välillä oikein pulleita ja laihtuvat sitten yhtäkkiä. Kutua en ole ikinä nähnyt, mikä voi osaltaan johtua silmien taittovirheestä :roll: ja osaltaan viriilistä kierteissarvikotiloiden populaatiosta, joka pistänee kudun suihinsa alta aikayksikön.

Kysymys kuuluukin - jos nyt haluaisin kokeilla neonien kasvattamista ihan poikasiksi asti, miten ja millainen kutuakvaario niille valmistellaan? Olen kudettanut vain labyrinttikaloja eikä tetrojen kudusta ole minkäänlaista kokemusta. Millainen suodatus, valaistus, lämpötila? Pohjamateriaali? Ymmärrän, että pohjalla pitää olla kasvitiheikköjä ja että kutuakvaario pitää pimentää kudun jälkeen homehtumisen estämiseksi. Mitä muuta?

Onko jollain tetrafriikillä nettisivustoa, jossa olisi selkokielellä kerrottu tetrojen kudusta?
Leba
Junior Member
Junior Member

Hei siimis ja muut,

eli jos haluatte kokeilla neontetroja tai muita tetra lajeja, niin vastaus on helppo: juuri niin kuin oletit itsekiin.
Kutupöheiköksi jaavan sammal tai saniainen, pohjalle lasikuulia, isorakeista soraa, tai suojaverkko tai ei mitään. Vesiparametrit kohdalle kirjatietojen peruusteella. Hyvin ruokituttuja kypsiä kutukaloja ja oikean parin valinta tuo lähes 90 % varmuutta kudettamisessa. Jälkimmäinen lauseke vaati jo hiemaan taitoja ja tietoutta, mutta kokeilemalla sen oppi.
Näitä pikkukaloja voi kudettaa milttei kahvimukissakiin jos osaa. Neontetra ei todellakaan ole niin vaikkea kasvattaa, kun tällä suomessa oletetaan. 8O

Pikku vinkkiksi: kannattaa aina kasvattaa itse nuorista kaloista tulevaan kutuparven, niin se on ainakin varma peli. Laitakaa useampia pareja kuteemaan on suurempi mahdollisuus, että jokunen onnistuu.
L. B

Viesti Kirjoittaja siimis »

No tuo juuri on se suurin mysteeri 8O - mistä osaan valita sen sopivan kutuparin, joka kutisi vaikka kahvimukissa?! Siis ihan käytännössä?

Maalaisjärkeni sanoo, että istun iltaa akvaarion äärellä ja pyydystän sieltä innokkaimmat soitimella olijat kutuakvaarioon - a-vot, aamulla ovat kuteneet - jos ovat?

Näinkö vai?

Pitänee varmaan pistää kutupurkki kypsymään. Minulla on keittiön seinustalla kaksi kuuden 63-litraisen altaan hyllykköä tyhjänä ja tyhjänpanttina...
Leba
Junior Member
Junior Member

siimis kirjoitti: Maalaisjärkeni sanoo, että istun iltaa akvaarion äärellä ja pyydystän sieltä innokkaimmat soitimella olijat kutuakvaarioon - a-vot, aamulla ovat kuteneet - jos ovat?

Näinkö vai?

Pitänee varmaan pistää kutupurkki kypsymään. Minulla on keittiön seinustalla kaksi kuuden 63-litraisen altaan hyllykköä tyhjänä ja tyhjänpanttina...

Jeep, juuri noin. Isossa parveessa kosiskelevat kalat ovat ikään kuin valinneet jo toisiaan. Pyydystäminen on aina se "vaikeampi osa". Jos sulla on noin monta allasta, niin eikun kokeilemaan.
L. B

Hei !

Mitä voisi antaa neontetran poikasille ensimmäiseksi ravinnoksi?

Oletan että nuo millinosanpituiset liikuvat öttiäiset olisivat poikasia? 8O
Leba
Junior Member
Junior Member

zipe kirjoitti:Hei !

Mitä voisi antaa neontetran poikasille ensimmäiseksi ravinnoksi?

Oletan että nuo millinosanpituiset liikuvat öttiäiset olisivat poikasia? 8O

Neontetran ja muiden tetrojen ensimmäiseksi ruoaksi käy mielellään elävää ruokaa, koska kuivasta muonasta ne eivät innostuu ja nääntyvät.
Esim. yksisoluisia likoeläimiä, rataseläimiä, artemia, siivilöityä viinietikkamatoja (pienet).

Neontetran poikaset ovat noin 3-4 mm pituisia ja kalan näköisiä, eli se mitä sulla on alle mm pituisia öttiäisiä, ne ovat valitettavasti aivaan muuta kun kalaa.
L. B

No voihan pahus! [:I]

Kerkisin jo iloita että saisin vähän neontetraparven jatkoa... :cry:
, mutta tarvinnee jatkaa harjoituksia.

Olisikos helppoa reseptiä tuon elävän ruuan valmistamiseen... tai mistä olisi mahdollista saada esim. viinietikka matoja?

Olen kuullut että piimää voisi tiputtaa akvaarioon poikasten ensi ruuaksi? 8O ... onko mitään perää?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”