Heikot musta-aavetetrat (pahkailmiöstä)

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Heikot musta-aavetetrat (pahkailmiöstä)

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mari kirjoitti:Kuulemani juoru kertoo, että synnyttävien hammaskarppien esimerkkiä seuraavat nykyisin kiilakyljetkin, eli kaupasta ostettavat kalat eivät oikein kestä. Syytä en tiedä, mutta kuulemani mukaan myös kauppiailta tipahtelee kiilakyljistä toisinaan melkoinen osa tilatuista. Karanteeni on poikaa!
Samoin taitaa käydä musta-aaveteralle. Ainakin tämä erä, jota minä olen kytännyt ostettavaksi on ollut nyt jo 2-3 viikkoa myyntikiellossa. Aina silloin tällöin tippuu yksi joukosta pois ja syytä ei löydy. Kunpa tästä vain ei tulisi trendiä muidenkin lajien joukossa.

-Kingfisher-

edit: jaettu omaksi keskustelukseen täältä - Lisa -
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kingfisher kirjoitti:
Mari kirjoitti:Kuulemani juoru kertoo, että synnyttävien hammaskarppien esimerkkiä seuraavat nykyisin kiilakyljetkin, eli kaupasta ostettavat kalat eivät oikein kestä. Syytä en tiedä, mutta kuulemani mukaan myös kauppiailta tipahtelee kiilakyljistä toisinaan melkoinen osa tilatuista. Karanteeni on poikaa!
Samoin taitaa käydä musta-aaveteralle. Ainakin tämä erä, jota minä olen kytännyt ostettavaksi on ollut nyt jo 2-3 viikkoa myyntikiellossa. Aina silloin tällöin tippuu yksi joukosta pois ja syytä ei löydy. Kunpa tästä vain ei tulisi trendiä muidenkin lajien joukossa.

-Kingfisher-
Joo, musta-aaveille tuppaa tulemaan pyrstönvarteen sellainen pieni pahka ja jonkin ajan kuluttua siitä kuolevat. Ei aavistustakaan mikä lienee, mutta ei tuntuisi tarttuvan muihin kaloihin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Mulla oli vuosi sitten musta-aavetetroja ja ihmettelin nimenomaan tuota pahkaa ja sitä miten kalat vaan mystisesti kuolivat. akvaario oloissa ei ollut mitään vikaa ja kaikki voivat paksusti. Mitkään muut kalat eivät kuolleet..pelkäsin varsinkin pikkutetrojen puolesta(elivät kauppiaallakin samassa altaassa)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Pahkaisia musta-aaveita on täälläkin ja nyt hirvittyneenä odottelen, milloin alkavat tippua :( Ovat nuo nyt elo-, syyskuusta tuolla polskutelleet, joten toivoa kai on selvitymistä ajatellen?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Lisa kirjoitti:Pahkaisia musta-aaveita on täälläkin ja nyt hirvittyneenä odottelen, milloin alkavat tippua :( Ovat nuo nyt elo-, syyskuusta tuolla polskutelleet, joten toivoa kai on selvitymistä ajatellen?
Saattaa ne polskia pitkäänkin sen pahkan ilmaantumisen jälkeen, mutta sitten ainakin mulla alkoivat tipahdella kuin yhteisestä sopimuksesta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Näillä oli pahkoja jo ostettaessa. Hmph, kuolemantuomio taitaa olla selvä siis?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Lisa kirjoitti:Näillä oli pahkoja jo ostettaessa. Hmph, kuolemantuomio taitaa olla selvä siis?
Valitettavasti pahalta näyttää. :( Ei niitä nyt kuitenkaan kannattane ruveta listimään ennen muiden oireiden ilmaantumista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

Mari kirjoitti:
Lisa kirjoitti:Pahkaisia musta-aaveita on täälläkin ja nyt hirvittyneenä odottelen, milloin alkavat tippua :( Ovat nuo nyt elo-, syyskuusta tuolla polskutelleet, joten toivoa kai on selvitymistä ajatellen?
Saattaa ne polskia pitkäänkin sen pahkan ilmaantumisen jälkeen, mutta sitten ainakin mulla alkoivat tipahdella kuin yhteisestä sopimuksesta.
Paniikki. Kuvailkaas noita pahkoja tarkemmin, tai laittakaa vaikka linkki kuvaan pahkasta. Tuossa pari kuukautta takaperin, kun olin pääsyt eroon tiikeribarbeista, hankin parvikaloiksi musta-aaveita. Tässä pikkuhiljaa olen oikein tosissani tykästynyt tuohon lajiin, mutta... En tosin ole pannut merkille ylimääräisiä pahkoja, mutta olisihan se mukava vastaisen varalle tietää millaista olisi hyvä tarkkailla. Ihan siltäkin varalta että saa mahdollisesti sairaan kalan ajoissa erilleen - jos vaikka siitä olisi muille hyötyä.
coeliac disease
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tämän talon altaassa polskivissa musta-aaveissa pahkat ovat kuta kuinkin pari millimetriä halkaisijaltaan, "ihon" värisiä ja eivät erotu kalasta maallikon silmään. Sijaitsevat aivan pyrstön tyvessä ja näkyvät parhaiten kun kalaa voi tarkastella ylhäältäpäin (kaksi muhkuraa molemmin puolin pyrstön tyveä).

Tuntuvat ainakin hoitajasta kurjilta, kaloista en tiedä :?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ja tänään löytyi ensimmäinen musta-aavetetra henkensä heittäneenä. Kalan pahka oli suuri ja "komea" kaikin puolin. Huoh. Tästäkö se nyt alkaa sitten se "tippuminen" :cry:
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Lisa kirjoitti:Ja tänään löytyi ensimmäinen musta-aavetetra henkensä heittäneenä. Kalan pahka oli suuri ja "komea" kaikin puolin. Huoh. Tästäkö se nyt alkaa sitten se "tippuminen" :cry:
Osanottoni. Toivottavasti eivät kuitenkaan muut seuraa perässä.

Itsekin ehdin hankkia noita kymmenen yksilön parven, vaikka tiesin mikä saattaa olla edessä. Tuon kokoluokan kaloissa vaan ei löydy yhtä kaunista ja hyväkäytöksistä mustaa kalaa kuin mitä musta-aavetetra on.

Olen yrittänyt katsella aaveita tarkkaan ja ainakaan vielä en ole niistä mitään pahkoja löytänyt. Voisiko nämä olla puhtaita? Vai tuleeko tuo kaikille ajan myötä?

-Kingfisher-
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kingfisher kirjoitti: Olen yrittänyt katsella aaveita tarkkaan ja ainakaan vielä en ole niistä mitään pahkoja löytänyt. Voisiko nämä olla puhtaita? Vai tuleeko tuo kaikille ajan myötä?
Tähän tahtoisin minäkin vastauksen, sillä vain yhdellä altaani musta-aaveella on (sen kuolleen lisäksi) sellainen pahka ja jos pahkoja ei ilmaannu aikaa myöten, niin 6 kpl sentään on puhtaita pöntössä eikä tarvitse ruveta kantamaan vainajia vähän väliä. Hiukan kyllä nyt harmittaa nuo pahkat tosiaan. Olisi jäänyt nämä kalat väliin kyllä jos olisin kaupassa ylettynyt katsomaan vähän paremmin :|

Puna-aavetetroilla en muuten ole näitä pahkoja nähnyt ja se nyt vetää ihan hienosti upeudessaan vertoja musta-aaveelle. Ehkä sitten niitä seuraavaksi. Tai sitten kokonaan hyvin kauaksi aaveista :?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Eikö joku pahkurainen voisi viedä kalaansa EELAan tutkivattavaksi mainiten nimenomaan tuon pahkuran, jos vaikka jotain tietoa irtoisi. Ei tarvi ihan huulipyöreenä ihmetellä, mikä aiheuttaa ja onko hoitoa.
S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Lisa kirjoitti:Ja tänään löytyi ensimmäinen musta-aavetetra henkensä heittäneenä. Kalan pahka oli suuri ja "komea" kaikin puolin. Huoh. Tästäkö se nyt alkaa sitten se "tippuminen" :cry:
Osaanottoni.

Toivottavasti muut parvesta jäisi henkiin.


Katselinpa tänään neontetroja ylhäältäpäin ja niilläkin oli semmoiset pahkurat! :x

Toivottavasti ne nyt ei kuolis. :cry:

Mistähän tämäkin johtuu, että tetroja jos toisenlaisia tuntuu nykyisin harrastajilla tippuvan tiukkaan tahtiin tuon "mystisen" pahkuran takia.
-S.M.R-
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Minulla myös musta-aavetetra ja patti pyrtöntyvessä 8O
Onko kenelläkään tarttunut muihin kaloihin?

Kala on muuten virkku ja syö hyvin. Olen jo yli viikon miettinyt lopetanko sen, vai katsonko vielä.

Kaloja oli aluksi kuusi, mutta tippuivat yksitellen, kunnes nyt on ollut pitempi tauko kuolemissa. Kaksi enään jäljellä. :roll:
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Siis täh?
En ole aiemmin kuullu, että musta-aavetetroja vois vaivata tuollanen tappava tauti! :cry:
Kauheeta, toivottavasti ei leviä (jos on leviävää sorttia) meikäläisen parveen, sillä tässä viikon aikana ovat käyttäytyneet hieman siihen suuntaan, että kutuakin voisi kohta kokeilla..
Minulla on iso parvi ko.kaloja ja voi sanoa, että vetää vertoja jopa kardinaalitetraparvelle :D !
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, ajankohtaisena taas...

Onko kukaan tutkituttanut kalaansa? Vai ihmetelläänkö jatkossakin, kun pahkura ilmestyy ja kalat tippuu? :?
CW kirjoitti:Huhujahan nämä tietysti ovat, joten olisihan se kiva jos vahvistusta löytyisi puoleen tai toiseen.
Jep, olisi kiva tietää.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Tulipa tuossa sellainenkin mieleen, että onko pahkuralla mitään tekemistä lymphocystiksen kanssa?

Mitään infoa ei ole tullut, että joku olisi kalansa vienyt tutkittavaksi: Ilmesesti on halvempaa ostaa aina uusia tilalle, kuin kerran tutkituttaa kalansa...
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Minulla kaikki on edelleen hengissä, eikä "pahkoja" ole näkynyt vieläkään eli en aio uhrata päällisinpuolin terveitä kaloja tieteelle.

-Jaani-
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Onkohan tämä aihe vielä ajankohtainen? Musta-aavetetrat miellyttävät kovasti silmää, mutta uskaltaako niitä akvaarioonsa ottaa? Tutkituttiko kukaan pahkuraista kalaansa?
- Kaikkehen tottuu, paitti puukkohon seljäs ja siihenki tottuu, jos makaa vattallansa -
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Musta-aavetetrojen tauti..

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Itselläni on ollut viisi vuotta (enemmänkin) musta-aaveita, mitään tuollaista en ikinä ole kaloissani, taikka uusissa tulokkaissa nähnyt? Onko tuo pahkurajuttu vain tietyllä alueella Suomessa, jos sinnepäin on eksynyt viallinen satsi tukusta tai tulomaasta? Itse ostin Aaveeni Kuopiosta, ja olivat laadukkaita kalasia. Heille tulee fisut suoraan, ei minkään tukun kautta, luulen.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Omat mustat aaveeni kuoli juuri tuohon pahkatautiin.
Quartz
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:11, 24.05.2002
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Quartz »

Mulla musta-aavetetrat oli alussa kaikki ihan terveitä. Niitä oli 10 kappaletta. Sitten huomasin yhdellä pahkan ja se kuoli parissa viikossa. Sen jälkeen niitä sitte kuoli vähitelle pois... :cry: Nyt on jäljellä enää 4. Niillä ei ole ainakaan vielä pahkoja. Onneksi ei näytä leviävän muille lajeille.
Kannattaa kattoa tosi tarkkaan eläinkaupassa, ettei osta ainakaan sellasia yksilöitä joilla on jo valmiiksi pahkoja!
Mun kaloille käy yleensä näin; ensin huomaan pienen pahkan kalan pyrstössa, sitten värit haalistuvat eli mustat kohdat muuttuu harmaiksi, pahkoja tulee lisää ja kalan rintaevät vääntyy sellaseen outoon asentoon ja sen jälkeen se alkaa uimaan epävarmasti ja kuolee pois.. yhyy. Eteneeks teillä samalla tavalla?
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Ei taida uskaltaa noita musta-aaveita hankkia, jos pahkailmiötä kerran esiintyy edelleen. Hui! 8O
- Kaikkehen tottuu, paitti puukkohon seljäs ja siihenki tottuu, jos makaa vattallansa -
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Niin ja suureksi avuksi olisi se, jos joku uhraisi yhden pahkuraisen EELAlle , mieluusti pahkuraisen ja terveen (tietysti erialtaista), jolloin voisi verrata onko sama virus/bakteeri kalassa itsessään ja mahdollisesti kunnon heikentyessä saa voiton. Virusperäistä ei tietenkään pysty lääkitsemään, mutta jos kyse onkin jostain helposti lääkittävästä bakteerista, niin kaloja kuolee täysin turhaan, kun immeiset ovat täysin tietämättömiä, mikä kaloja vaivaa..

Ilmeisesti tuo pahkura on tämän päivän vitsaus, eikä sitä kaiketi ole aikoinaan esiintynyt. Ruokintaa kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota, jotta saavat riittävän monipuolista ja vitamiinipitoista ruokaa.

Varmasti säästää, jos vaikka kolme vie kimpassa jokainen yhden kalan tutkittavaksi. Se jolla on pahkuraisia ottaa yhden pahkuraisen ja muut joilla on samoja kaloja - mieluusti eri liikkeestä ostettuna, vievät terveen kalan. Kalat laitetaan kolmeen eri pussiin, jokainen pussi nroidaan, jotteivat kalat mene sekaisin. Yksi henkilö kuskaa kalat EELAan ja saa tutkimustulokset. Kolmen kalan tutkimus maksaa ~21e, jolloin jokaiselle tulisi maksettavaa 7e. Varmasti halvempaa kuin jatkuva uusien osto.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”