Monnisten yhdistäminen samaan akvaarioon

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johi82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 18:50, 31.10.2017

Monnisten yhdistäminen samaan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Johi82 »

Mulla on nyt sellainen tilanne, että noin kaksi kuukautta sitten ostin 60 litraisen akvaarion, johon myyjän suosituksesta ostin 2kpl täplämonnisia ja 2kpl kuparimonnisia. Mulle on sen jälkeen tullut 180 litrainen akvaario, jossa on 12 kpl:tta albiinokuparimonnisia. Niiden lisäksi pohjalla vain partamonni. Nyt kun olen asiaan perehtynyt omin päin, olen tajunnut tuon 60 litran olevan aivan liian pieni, "parvien" koosta puhumattakaan. Haluaisin siirtää nuo ressukat isompaan akvaarioon, mutta mahtaako monnisia olla tämän jälkeen liikaa? Varsinkin kun lajitovereita pitäisi hommata lisää...
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Monnisten yhdistäminen samaan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Monniset elävät luonnossa sekaparvissa, joten akvaarion pohjapinta-alaa ei kannata ylikansoittaa sen takia. Ylikansoitus on pahempi haitta kuin lajitoverien puute tässä tapauksessa. Siihen mahtuvatko nuo saa vastata joku paremmin monnisista tietävä, normaali kaava ei toimi kun kyse on kalasta joka valtaosaksi käyttää akvaarion pohjaa eli monelleko pohjapinta-ala riittää.
Ahvenia ja monneja.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Monnisten yhdistäminen samaan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Ehdoton mielipiteeni lienee, että pohjatilaa riittää, jos monniset on partapleksun lisäksi ainoita pohjan asukkaita. En välttämättä kauhiasti noita parvia kyllä kasvattaisi, mutta joku 20 monnista menee, jos suodatus vain pysyy perässä. Nuo kasvaa aika isoiksi kuitenkin. Toki riippuu siitäkin kuinka täyteen pohja on tungettua kaikkea muuta, eli onko niillä sopivasti tilaa pyöriä siellä, mutta onko samalla myös kivasti piilopaikkoja.

Sikäli ei välttämättä kauhiasti tarvia parvea kasvattaa. Monniset ainakin ittellä tykkää myös jakautua parin kolmen kalan porukaksi, eli jos maltat luopua vaikka parista albiinosta ja otat sitten kolmannen pyörän molemmille muille monnisille, niin olisi ehkä optimaalisempi.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Johi82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 18:50, 31.10.2017

Re: Monnisten yhdistäminen samaan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Johi82 »

Kiitos vastauksista. Piiloja kyllä löytyy, mutta vapaatakin tilaa on. Suodattimena on Juwelin oma sisäsuodatin ja sen lisäksi Fluvalin ulkosuodatin. kaiken lisäksi pikkuakvaariossa on sorapohja, joten taidan siirtää nuo neljä suosiolla tuonne isompaan muiden monnisten joukkoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”