Useita eri monnisia samaan altaaseen?Risteytyminen yms.

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Useita eri monnisia samaan altaaseen?Risteytyminen yms.

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Olen suunnittelemassa akvaariota ja olen päätynyt 450litraiseen akvaarioon. Kaloja olen jo hiukan miettynyt ja monnikaloista pidän erityisesti, joten haluaisin akvaariooni useita eri monneja. Toivelistallani on pikkumonnien, helmimonninen, pandamonninen ja kaarimonninen. Eli näitä neljää olen ajatellut keskenään samaan altaaseen. Koska olen akvaarioiden kanssa vielä kokematon, niin toivoisin vastauksia ja neuvoja ainakin seuraaviin kysymyksiin:
1. Sopivatko nämä lajit keskenään
2. Onko mahdollinen risteytyminen ongelma?
3. Jos ajatellaan kalojen lisääntymistä, niin kannattaako lajien hankintaa hajauttaa eri liikkeisiin, esim 4 monnia toisesta ja 4 toisesta liikkeestä?
4. Mitä ruokaa/ruokavaliota (esim per viikko) suosittelette näille?
5. Kasvisuosituksia monneja ajatellen altaaseen? Onko väliä?
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Useita eri monnisia samaan altaaseen?Risteytyminen yms.

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Helpointa olisi ensin selvittää tippa testeillä millaista vettä hanasta/ kaivosta tulee ( ph, kovuus) sekä sen miten akvaa ajattelee pitää: viileä vai lämmin vetisenä ja sen mukaan sitten miettiä siihen sopivinta kalastoa. Noista monnisista panda, kaari ja pikkumonniset sopinevat suht samoihin arvoihin mutta helmimonninen tykkäisi lämpöisemmästä' vedestä kun nuo muut.
Toisaalta taas pienet monniset isossa akvassa helposti häviävät kuin pieru saharaan, ellei niitä sitten ole reilusti :) . Eli suosittelisin esim kahta erilaista ja parvikoot isoiksi, 30kpl ei vielä tunnu missään noissa litroissa..
Keskenään risteytymiseen en osaa sanoa, helmimonnisesta jossain mainittiin että hyvin saman näköisen monnisen kanssa saattaisi niinkin käydä.
Ruuaksi näille käy hiutaleet, jos ehtivät muilta pohjaan asti, pohjapelletit ym kalanruuat mitä vaan muilta saavat. Keitettyä salaatin lehteä, kurkkua ja herneitäkin syövät. Ja surviaisen toukat suurta herkkua [;)] .
Kasvipöheiköt ( merkillä ei niin väliä) ja luolat ja onkalot ovat mieluisia oleskelupaikkoja monnisille.
Mutta, ennenkun kaloja suunnittelee sen enempää, kannattaa perehtyä KUNNOLLA JA PERUSTEELLISESTI akvaarion kypsyttämiseen ja tehdä se rauhassa ja hyvin niin säästyy ikäviltä kalakuolemilta ja muilta ongelmilta. Pelkkä veden akvaan laitto ja seisottaminen siellä ei riitä vaan sinne pitää kasvatella hyvä bakteeristo.
Aiheesta paljon asiaa täällä foorumilla..
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Useita eri monnisia samaan altaaseen?Risteytyminen yms.

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Tein exceliin hiukan taulukkoa noista vesiarvoista ja lämpötilan osalta käsittääkseni näiden monnien pitäisi pärjätä samassa altaassa lämpötilan osalta, jos veden lämpötila on 25. Olettaen että netistä poimitut tiedot ovat oikein.

Miten käytännössä tuota litrakokoa suhteutetaan kalojen määrään, milloin suhde on oikea? Olen nyt nähnyt kahta eri versiota, toisen mukaan aikuisen kalan pituus cm per vapaa vesilitra. Toisessa ollut taas sentti per 1,5 litraa. Kumpi on oikein? Alle 10 cm jäävien kalojen osalta voitaneen soveltaa tuota 1cm/l, mutta selkeästi isompien osalta varmaan tuota cm/1,5l? Olen ajatellut itse pitäytyä alle 10 cm kaloissa ja mahdollisesti suurimmat tulevat olemaan 7-8 cm luokkaa pituudelta. Monta tämän kokoista kalaa tuohon 450l altaaseen uskaltaa laittaa?
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Useita eri monnisia samaan altaaseen?Risteytyminen yms.

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Tästä löytyisi listaa englanniksi risteytymisistä. Tosin ei taida olla pikkumonnista tai kaarimonnista tuolla listalla. Jos ovat samalta alueelta ja samannäköisiä, niin risteytymisvaara lienee suurempi.

Minä pidän oman monnilan (monnislan?) lämpötilan 24 asteessa mutta eipä nuo ole 25 asteen karanteenistakaan mieltänsä pahoittaneet. Matkalla kippoon on parvi pandamonnisia, pari täpliä, yksi täpläpyrstö, yksi leopardi, ja yksi albiinokupari. Osa tullut lopettaneesta akvasta ja osa ostettu. Katson mikä nuista viihtyy parhaiten ja kasvatan sitä mukaa parvea.

Mitä hajauttamiseen tulee, niin minä hajauttaisin ehkä enemmän ajallisesti. Tukkureita kun suomessa ei ole kovin älyttömästi, joten on ihan täysin mahdollista, että viereisen kaupungin kaupassa on samaa sukua olevia kaloja. Lisäksi kalojen kohdalla jalostettu "sisäsiittoinen" kanta ei välttämättä ole paha asia, jos jalostuksessa on pyritty karsimaan huonoja geenejä. Suurin osa kaloista tosin taitaa tulla kalafarmeilta.

Monniset vaatii lihapitoisia pohjapellettejä, mutta syövät myös ylijäämähiutaleita. Monipuolista saftkaa siis. Minä syötän pääruokana niille OSI:n katkarapupellettejä ja välillä heitän sekaan Tetran plecotabseja. Nuo katkarapupelletit on erittäin hyvä pääruoka muutenkin lihaa syöville pohjakaloille. Pakastesurvareita/tubifexiä saavat kerran viikossa/kahdessa viikossa.

Monniset tykkää avoimestakin hiekkapohjasta, eli jos meinaat kasveja laittaa, niin kokoa niistä saarekkeita. Uskoisin, että varjostavat isolehtiset kasvit ovat varmaan mieleen. Minulla ovat tykänneet lammikista kovasti. Samaten juurakoista pitävät.

Määrästä... noh, minä meinasin työntää tuonne 180 litraseen monnisia ainakin 15 kpl kahden partamonnin ja 8 intiaaninsulan seuraan, että laske siitä. Lisäksi tulee vielä samaan kippoon sukarapuja. Suodatushan sen pitkälti määrää kuinka paljon uskallat sinne laittaa kohan sen verran katot, että parvella on liikkumatilaa. Monniset on kuitenkin parvikala, joten eivät tarvitse niin paljon omaa tilaa, kohan pohjassa itsessään on liikkumatilaa. Nuo senttipelit on vaan suuntaa antavia.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”