Juovaokamonneista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Merska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 19:06, 30.01.2017
Sukupuoli: Nainen

Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja Merska »

Olen uusi akvaarioharrastaja ja tämä kaikki kävi hyvin yllättäen, koska työpaikaltani piti hävittää akvaario pian, se tuli sitten meille.
Allas on 240 litrainen ja siinä oli tullessa 1 iso kultakala, 1 iso lehtikala ja 1 iso juovaokamonni, sekä hirveä määrä partamonneja.
Hankin sinne 3 platya kokeille, että syökö kultis ja lehtis ne. Ei syönyt, mutta halusin meille myös pikkukaloja, joten vein kultiksen ja lehtiksen tänään liikkeeseen, sekä partiksia 10 kpl. Niin ja ostin miljoonakaloja ja kaksi kääpiöpallokalaa, ihania!

No mutta aiheeseen... Eli siis juovaokamonni on meillä se suosikki ja olen altaasta koittanut tehdä sille mieluisan. Nyt Hectorilla on hyvä piilo jne. Se villiintyy illalla ja vetää kunnon rallia altaassa. En vain näe sen syövän juuri koskaan! Olen täältä ketjuja selaillut aiheesta ja paljon olen tietoa saanutkin. Viestit näistä on vaan niin kovin vanhoja. Onko väellä vielä juovaokamonneja? Kuulumiset kiinnostaa.
Meidän Hector on jo useamman vuoden vanha, lähemmäs kymmenen varmaan. Pituutta on reilut 20 senttiä ja on se komia!
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Moi,

Meillä ui altaassa juovaokamonni "Urpo". Kokoa liki 25cm, ikää jo niin paljon että on sokea, ainakin luulen niin käyttäytymisen perusteella. Meillä Urpo syö kun jaksaa, saattaa olla muutamankin päivän syömättä. Herkkua sille on herneet (älä pistä hernettä kuorineen vaan purista siitä sisälmys altaaseen) ja pohjalle vajoavat pleko tabletit. Muukin pohjalle vajoava pelletti kelpaa mutta nuo kaksi ruokaa saa Urpon sekoamaan. Ja onhan se pirun ruma ja lihava mutta niin symppis.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ihana ihana juovaoka, meiltä löytyy myös, ikä nyt noin 15 vuotta. Lihava mötkäle ja ahne kun mikä. Muistaakseni alkuun hankinnan jälkeen oli arempi ja lähti liikkeelle vasta valojen sammuttua. Hektorhan saatta siivilöidä ruokaa altaassa yöllä, siirto voinut vähän Hektoria hermostuttaa.
Nykyisin aivan sama mikä vuorokauden aika on meneillään niin ruoka kun vähääkään tuoksahtaa nenään, tohina alkaa pitkin allasta ja syö ihan mitä vain.

Meillä tuo on nimeltään (yllätys yllätys) Toukopouko. Ruokinnan kanssa on varottava liikasyöttämästä Poukoa, koska jos änkee paikkaan joka suht piukka hälle, niin ahnehtimisen jälkeen ruoka saattaa turvota ja jää ns. nakeliin.

Mutta anna Hektorille vähän aikaa niin eiköhän tuo siitä reipastu.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ei taida noita enää ihan helposti kaupoista löytää. Joskus myytiin semmoisina ehkä kuuden sentin sintteinä paljonkin. Pitkäikäisiä ovat kyllä lähes järjestään. Hienoja ovat!
Merska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 19:06, 30.01.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja Merska »

Kiitos vastauksista!
Toivon kovin, että Hector tuosta innostuu stömään. Tänä aamuna, kun viiden jälkeen heräsin, niin ihan kuin ois tullut ruokaa kerjäämään. Pudotin pari papanaa ja söi ne. Kolmatta ei enää huolinut.
Joo, olen katsellut, että missähän noita myydään, mutta yhtäkään en ole löytänyt myytävän.
Yritin tuohon aloitukseen kuvaakin Hectorista laittaa, mutta eihän se onnistunut.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Mullakin on joskus 90-luvulla ollut näitä pari. Mitään symppistä ei niissä ollut minusta, puistatti aina kun laitto käpälät altaaseen 8O . Hirveä ahne jötkäle, syöksyi ruoka- aikaan nurkasta ja nielaisi pohjatabletit kokonaisina niin että aloin pelätä muiden kalojen nälkäkuolemaa. Annoin ne sitten pois. Mulla on muistikuva että suositellaan pitämään parvessa jolloin rohkenee liikkua muulloinkin kuin silloin kun on sapuskaa tiedossa.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Joo, onhan tuo ahne porsas ja ei varmasti sovi rauhallisten pohjakalojen kaveriksi, tuuppaa kyllä tieltään kaikki pois ruuan perässä, vaikka olis ison partamonnin suussa tabletti niin "se on mun" silti.

Ja akvaa hoitaessa pitää muistaa tuo okamonni osa nimessä, sen kyljissä siinä vaaleassa osassa on pitkä rivi väkäsiä jotka on todella teräviä ja rintaevissä on väkäset. Se saattaa käsiteltäessä puristaa noi rintaevät kylkiin kiinnni yllättävän voimakkaasti ja jos sormet jää siihen väliin niin haavoja tulee varmasti eikä sieltä oikein saa sormia pois ennen kun monni niin haluaa. Haavat vielä tulehtuvat todella helposti.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Olethan lukenut tämän: http://aqua-web.fi/2014/11/14/juovaokam ... ymmeniksi/
Hector ei siis välttämättä ole lainkaan vielä edes iällä. Tuppaavat olemaan melko pitkäikäisiä nuo Hectorit :) Itselläni on yksi, vielä aivan juniori, loppuvuodesta 2015 meille muuttanut melko poikasena. Ei sitä kokoa vieläkään ihan nestoreiden vertaa ole, mutta huomattavasti enemmän kuitenkin. Kiltti on ja rauhallinen ja melkoisen laiskaa elämää viettää kaikin puolin, innostuu lähinnä koheltamaan ruoka-aikaan. Ei silloinkaan juuri kyllä ketään häiritse. Päävastustajana toimii melalehtipusikko, minkä kanssa kamppailee kyllä varsin uskottavasti. Ellei sitten satu sammumaan ruokapöytään ja jää päikkäreille melalehtimattoon...

Piilona pitää sitkeästi alkuperäistä, pentuna valitsemaansa, kotiluolaa. Huolimatta siitä, että sinne nykyään mahtuu lähinnä viikset ja kuono. No silmät saattavat juuri peittyä, että ehkä on sitten mielestään piilossa kun ei itse näe... Isompiakin vaihtoehtoja olisi tarjolla. Sen verran ajankohtaista alkaa talokaupan teko tässä olla, että isompi allas on tulossa. Tuo nykyinen on himpun päälle 400 litraa. Ehkä sitten aikanaan muutan uuteen, isompaan, altaaseen ensimmäisenä okamonnin, niin saa rauhassa valita uuden kodin itselleen:D Plus että on pakko valita uusi luola. Myös lajitovereiden hankintaa olen suunnitellut. En tähän altaaseen, mutta isompaan. Harvalla lienee useampaa yksilöä, joten sekin tulee olemaan mielenkiintoista seurattavaa.

Toivon kovasti, että asumis- ja elämäntilanteeni pysyy sellaisena, että pystyn tosissaan seuraamaan tämän yksilön elämää loppuun saakka. Olisihan se aika vinha jäädä eläkkeelle monnin vielä polskiessa altaassani :) Mitäköhän mahtavat palvelutalossa sanoa, jos mamma vaatii pitkäaikaisinta asuinkumppaniaan mukaan:)
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Juovaokamonneista

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tiiasu: Juu, "vanhoja poikia viiksekkäitä". Meillä aivan samat kuviot. Koominen näky, kun ovat muuttaneet liki yhtävanhan ripsimonnin kanssa samaan isoon ruukkuun. Sillä ne viikset vilahtelee.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”