Mihin lämpötilaan L015?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

Raitakoruplekolle sopivasta lämpötilasta löytyy ulkomaisilta ja suomalaisilta nettisivuilta hyvin ristiriitaista tietoa. Jossain luki että viihtyy 22-26 asteen lämmöissä, kun taas toisaalla lukee että sopiva lämpö tälle on 26-29 astetta. Kokemuksia/tietoa asiasta paremmin kellään?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja paul »

Back to Nature L-monnit -kirjan mukaan 26-30
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja GTX »

L-monnit kirjan lisäksi toinen luotettavana pitämäni lähde on L-Welse.com, jossa suositellaan 24 - 28 astetta. http://www.l-welse.com/reviewpost/showp ... roduct/117. Jos nyt jotain pitää arpoa keskiarvoiksi niin 25 - 27 voisi olla hyvä aloitus. Tarkkaile kalan aktiivisuutta, väriä ja ruokahalua.
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

No nyt tänään mulle tuli pikkuinen raitakorupleko lämpöön 27 C. On ollut alusta saakka tosi aktiivinen ja rohkea. Ehkä kokeilen laskea lämpötilaa asteella, jos muun lajisia plekoja ei altaaseen tule...
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja GTX »

Korjaan edellistä viestiäni lämpötiloista, olin linkannut väärät tiedot. Anteeksi.
L-Welse.com suosittelee L015 lämmöiksi 26-30 astetta. http://www.l-welse.com/reviewpost/showp ... product/24. Pidä vaan lämmöt nykyisessä 27 asteessa, se on varmaan hyvä.
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

Kiitos neuvoista :) pidämpä lämpötilan sitten nykyisellään... Liikkeessä pleko oli ollut lämmössä 24-25 ja oli kuulemma möllöttänyt piilossa koko ajan :(
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Nyrkkisääntöhän yleensä plekoille on melkoiset lämmöt eli alin lämpö yleensä 26 astetta. Kun lämmöt ovat korkeat, niin myös suodatus ja virtaus on hyvä olla reilu, sillä happea ei lämmin vesi sido niin hyvin kuin viileä. Esim. 26-28 astetta aika hyvä haarukka monille pleksuille.

Myös ruoansulatus ja aineenvaihdunta vilkastuvat, kun pötköä pistetään pesään eli lämpöjä pidetään reippaina.

Streamit ovat ovat oivia lisiä pohjalle tuomaan puhuria hyvä suodatuksen lisäksi (esim. Tunzen nanostream).

Akvaarioliikkeessähän nyt on kaloilla melkoisen tylsät oltavat ja usein härdelliä koko ajan. Myös pitkä muuttomatka monella takana. Joten kotiakvaario kyllä tietysti saa kalan voimaan useimmiten paremmin, kunhan muutosstressi on mennyt.

Tutki myös huolella hyvä ravinto pleksulle ja laadukas ruoka hyväksi :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

Nyt rupesi kiinnostamaan tuo Tunzen nanostream :) mitenhän nuo kirsikkatetrat tulisi toimeen streamin aiheuttaman virtauksen kanssa? Kyseessä siis 240 litranen juwelin purkki, jossa suodatuksena tällä hetkellä juwelin oma suodatin 600 l/h ja eheim prof. 4+ 350.

Ja haluaisitko vielä hieman antaa vinkkejä aloittelevalle plekoharrastajalle aiheesta plekojen hyvä ruokinta :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tuon L015:n lämmöt ovat kyllä esim. Planetcatfishissä melkoisen oudon matalat. Joissakin lähteissä muissakin (ehkä ovat copy-paste sieltä). Varjon kirjassa huonosti tuosta monnista, lämmöt 26-30 ja L-monnit (joka suht varteenotettava teos) 26-30 astetta. Tosiaan melko yleinen plekojen suositus nimenomaan lähtien 26 asteesta ja päätyen n. 30 asteeseen.

Itselläni kaikki plekot ovat 26-28 astetta. Lämmöt pyrkivät helposti nousemaan yli tuonkin, mutta kova puhuri ja ilmastus auttavat, ettei tule happikatoa.

Tutkin tuota Pectoltia-sukua L-monneista. Laji on Etelä-Amerikasta kuten monet plekot. Täällä tosin lukee tuosta virtauksesta: "Kalat viihtyvät paikoissa, jossa on kiven pohja, muttei kovaa virtausta". Joten hurjaa puhuria se ei ehkä sitten tarvitse.

Tuosta streamista. En usko sen kuitenkaan olevan pahitteeksi pohjapuhurina, jos muu virtaus on melko laiskaa (Bioflow, ulkkari). Myös kakat menevät nätisti suodattimiin, vaikka stream ei suodata. Se on mielestäni plekonkin pennuille turvallinen, kunhan on suojaritilä. Myös kun sen asentaa pohjalle, sitä ei tarvitse huollon ajaksi pysäyttää ja näin vastavirtaan pennut eivät mene. Minulla on paljon plekon pentuja ja on mielestänbi paljon turvallisempi kuin kiertovesipumppu, johon voi jäädä plekon pentu, muitakin onnettomuuksia aiheuttaa ja kuluttaa paljon virtaa ja lämmittää vettä. Streamin suihku on laaja ja lempeä, joten siinäkin mielessä ehdoton. Myös suunnata voi virran helposti.

http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 5167601507
Tuo pienikin voisi riittää, tai sitten 2500 l/h. Kannattaa tarkistaa, että siinä on suojaritilä edessä mukana vakiovarusteena. Huonosti ilmaoitettu tuossa (ennen puuttui pienimmästä mallista ja piti ostaa lisäosana, mutta voi ollakin mukana siinäkin). Mielestäni näppärä, kun magneetilla voi laittaa kiinni ja helppo asentaa.

Mut tosiaan tuo laji ei ole niitä superpuhurissa olijoita. Tosin partiksetkin menevät suihkuun ja ottavat kyytiä ja hierontaa suihkuvirrassa. Ja virtaus on hyvä, että happi sekoittuu pohjallekin hyvin. Streamin voi asentaa toki pintaa kierrättämään, jos tarvis eli monikäyttöinen.

Itselläni on myös 4500 litraa/h -streameja esim. 400 litran kipossa.

L-monnit mukaan kuitenkin laji rakastaa hapekasta vettä ja lämpimästä vedestä, vaikka ei hurjaa puhuria tarvitse.
Viimeksi muokannut Fisutar10, 17:24, 24.12.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

L015 on kaikkiruokainen. L-monnit mukaan tärkeää monipuolinen sekaruoka. Monipuolisesti kuiva-, elävä- ja pakasteruokia. Ei syö akvan kasveja, muttei puunaakkaan levää hyvin siksi.

Itse antaisin myös kuorittua, pohjaan akkuroitua kesäkurpitsaa. Kuiva pää pois ja mehevää osaa erityisesti syö.

Itse annan usein plekoille ja partiksille uppoavaa raksumaista granulaattia. Tropical spirulina super forte on maukasta kaikille kaloille. Super-mallissa on 36% spiruliinalevää. Kalojeni suursuosikki ja voi päivittäinkin antaa.

Mutta esim. TetraMin granules sopii plekoille myös. Minulla on pieniä ja keskikokoisia plekoja ja kaikki saa, kun granulaatit leviävät pohjalle. Arimmatkin.

WaferMix, Tetra on hyvä peruspelletti pohjakaloille. Mukana vihreitä levätabuja ja karnivooritabuina on ruskea. Kalat tykkäävät ainakin itselläni tästä. Suht pienikokoinen pelletti, niin voi laittaa muutaman pelletin, niin ei tule kinaa, jos yhden heivaa kippoon.

Spectrumin ruoat ovat myös kehuttuja ja ovat yksi arvostetuimmista merkeistä. Vaihdellen sieltä otan sopivaa ruokaa. Smallfishformula esim. hyvä ja maittava (pikku raksu, josta kaikki kalat tykkää). Tämä on suht pienijakoinen ruoka, mutta vajoaa pohjalle ja plekot minulla sitä syö.

Lusikan kärjellä kerrallaan vain vähän. Parempi ruokkia vähän ja usein. Ihan hippunen kerralla.

Ruokin toisinaan Tropicalin carnivorella, mutta se on tuhtia kamaa. En antaisi päivittäin, ettei suolitukosta ja rasvamaksaa pukkaa. Mutta hyvin harvoin ja vähän niin kalat tykkäävät siitä, jopa partikset.

Itse annan pakastesurvareita sulattettuin n. kerran viikossa. Partiksille ne ei tee säännöllisesti hyvää, mutta toisinaan kaikille sekasyöjille yes.

Tuo spiruliina forte on hyvä kalojen masulle, kuin myös kesäkurpitsa ja tietysti kantoja hyvä olla :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

Juuri tällaisia konkreettisia ruokintavinkkejä kaipasinkin, kiitos :)

Pitää vielä miettiä tuota streamia, kun tämä raitakorupleko ei välttämättä puhuria tarvitse. Ja en sitten tiedä mitä kirsikkatetratkaan siitä tykkäisivät. Minulla on jo pelkän tämän suodatuksen kanssa ongelmana ettei pohjatabut pysy pohjalla paikoillaan, vaan leijailee virtauksen mukana. Tosin kasveja on vielä tulossa lisää...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

L-monnit -kirjan mukaan kudetus onnistuu pienissä akvoissa suht kivasti. Joten jos joskus hankit seuraa sille, niin mahdollista saada pentujakin. Juu, mieti sitä streamia. Kuitenkin hapekas vesi on tärkeää eli akvan pinnan pitää liikkua reippaasti. Toki ei sitten mitään hurjaa puhuria tarvitse. Ja sisäsuodatin (Bioflow periaatteessa on) ei mikään paha investointi myös lisäksi. Näin viikottain lähtee roskaa pois ja suodatuskapasiteettiakin tulee lisää. Itselläni on myös ilmastin lähes joka purkissa. Mutta osa ilmastimista on suht äänekkäitä, joten hankinnassa pitää olla tarkka.Itse kuitenkin pidän sitäkin hyvänä sen kannalta, että happea se puskee akvaan ja nostaa pyörteitä pintaan.

Kannot ja kasvit hidastavat puhuria, joita usein plekokalssa on hyvä olla. Joo, tabut liikkuu minulla pohjassa, mutta kyllä plekot keinot keksii enkä ole kokenut ongelmaksi. Aina pohjassa on tyveniä paikkoja ja esteitä, johon jää kiinni.

Moni kehuu myös Fluvalin viherraksuja, joita saa Faunataresta. Tropicalin ruokaa itse joudun usein tilaamaan eikä kauhean hyvää saatavuutta. Ja huomaa sana super, se on paljon parempaa kuin ilman sitä sanaa. Sen toisen huomaa heti itsekin, ettei kalat sitä niin diggaa ja spiruliinassa on tingitty. Itse tilasin sitä nyt 2x450g -pussit Saksasta, niin ei ihan heti tarvitse ostaa ja pakastimessa on hyvä säilyttää ylimääräinen ruoka esim. pienissä minigrip-pusseissa (itse säästän kalaruokapurkit ja pakkaan siihen ja pakkaseen).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

Juu ilmastimena tuossa altaassa toimii Tetratecin aps 150. Aika äänekäs, mutta ajanee asiansa, eikä noita taida täysin äänettömiä ollakaan.

Empä olekaan tajunnut, että noita ruokia voisi tosiaan ostaa isompia määriä, ja sitten pakastaa osa. Jälleen hyvä vinkki :)

Kiva kuulla että pentujakin olisi mahdollista saada. Olin lajia netistä tutkittuani siinä uskossa, että toivoa poikasten saamisesta ei juurikaan tämän lajin kohdalla olisi.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^^ Ei kummoinen ilmastin tehoiltaa tuo sinun, mutta tuo malli on mielestäni aika hyvä (yhdestä isommasta mallista kokemus). Joo, ääntä piisaa eikä tuo malli ole mikään pahaääninen ilmastimeksi.

Pastimessa ruoka säilyy oikeastaan yllättävän hyvänä. Hajukin priimaa mielestäni. Ehkä C-vitamiini voisi laskea, mutta hyvin säilyttänee ihan vitamiinitkin. Itse tilaan isoja eriä ja pakastan osan. Säilytän vanhat purkit, joita varmaan n-kappaletta.

L-monnit-kirjan mukaan viljely onnistunut useasti ja pienissä akvaarioissa kudetetaan. No, en siirtäisi mihinkään vartavasten. 20 munaa tekee kerrallaan. Toki kutuluolat pitää hankkia. Akvaarioon.fi:stä esim. saa edullisesti. Luolan pitää olla pieni ja nafti. S-koko, ja rinnalle vaikka M-kokokiin. L-koko on tajuttoman iso noissa akvaarioon.fi:n kutuputkissa.

Jos hankit eri erissä, katso laji tarkasti. Noita käsittääkseni tuodaan vähän eri lajeja, sama L015 on myyntinimi. Tällä toisella on käsittääkseni aaltomaisemmat raidat. Saman seudun pleko sekin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

Niin tosiaan riittääköhän tuon ilmastimen teho tuolle akvaariolle ja kalastolle? Kalastona siis 9 kirsikkatetraa ja tuo raitakorupleko. Tarkoitus olisi ottaa muutama pleko lisää, muuta ei kai tule. Välillä mietin eheimin tehokkaamman ilmapumpun tilaamista, mutta se jäi kun laitoin tuon ylimääräisen Tetratecin pumpun.

M-kokoisia plekoluolia akvaariossa jo onkin kaksin kappalein :) pitänee vielä tilata niitä s-kokoisiakin... Kantoja on mangrovea ja mopanipuuta.

Ensi viikolla selviää saanko tilattua lisää näitä tai muita plekoja lähiliikkeeseen, odottavan aika on pitkä :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^^ Itse happitilanteen kannalta no1 on akvaarion pintavirtaus. Hyvä veden kierto siinä on se tärkein. Siitä liukenee happi akvaa pääosin. Esim. tiheä pintakasviryteikkö voisi estää hyvä kierron pinnassa.

Ilmastinta monet pitää hapetuksen kannalta jopa tehottomana, vaikka itse olen sitä mieltä, että varmasti se tehostaa hapetusta ja vie sitä pohjalle ja ilmakuplista pitkässä matkassa kun tulee pintaan, irtoaa happea tehokkaasti. Myös se luo pintaa pyörteitä, jotka tehostavat pinnan liikkumista.

Kaikki joka kierrättää vettä ja pintaa erityisesti on hapen kannalta yes. Hapetin siihen lisäksi. Sisäsuodattimissa on myös usein diffusori/hapetin, joka sekin hieman auttaa asiaa.

Ehkä hyvä investointi sinulla olisi sisäsuodatin. Sellainen, jossa on hyvät säädöt siihen, mistä haluat virtausta lisää. Itse olen suosinut myös Zooplussalta suht edullisesti saatavia FluvalU4-suodattimia, jotka on helppo putsata ja voit säätää, tuleeko virtaus ihan alhaalta, keskeltä vain ylhäältä. Plekolaan usein laitan alavirtauksen. Samalla se suodattaa ja ja siinä mielessä monta asiaa samalla iskulla. Myös yksi helpommista putsattavista. Hieman rimpulat muoviosat eikä superuserin Eheim2252-tehoa, mutta lyö laudalta monen pienemmän suodattimen.
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suo ... gen/177811
Vaihtoehtoja on monia.

Kalastosi on sinulla on hyvin maltillinen ja kudetukseen oiva. Suojaparvi ja itse laji. Ei liikaa härdelliä.

Tosin tämä pleko ei ole talkkari ja levää voi tulla. Partis on siihen suht oiva, mutta erityisesti herra voi häiritä plekoja ja kuturauhaa. Huonolla tuurilla ovat kinapukareita, hyvällä tuurilla ei ole ongelmaa. Ainakin tyttö pitäisi olla, herra tykkää ängetä tuubeihin, vaikka ei kutisikaan - muuten vain juuri sama tuubi on se mieluinen.

Kun hankit kaloja, olisi hyvä karanteenata. Useinhan sitä ei usko, ennen kuin tulee kunnon riesa. Tosin huono karanteeni on stressi kalalle ja stressaa lisää ja ainakin kala sairastuu. Myös akvaarioliike pitää karanteenata kala ja hyvä, ettei asian kanssa hötkyillä. Kun se tulee akvaliikkeeseen tukusta, siinä voi olla mikä pöpö tahaansa ja valmiina sairas. Kysele tarkasti, että karanteenaavat sitä ainakin 2 viikkoa liikkeessä ja tarkkailevat vointia. Itse madotan aina kaikki kalani karanteenissa ja hyvä se jossain vaiheessa tehdä, jos vähänkin katsoo aiheelliseksi. En halua pelotella, mutta hyvä tiedostaa myös pienet uhat.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
janskur
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 09:38, 08.09.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja janskur »

Juu pinta kyllä kiertää hyvin pintakasveista huolimatta.

Tuo Fluval U4 voisikin olla hyvä, säätömahdollisuuksiakin tuntuu olevan. Mistähän siihen saisi tilattua lisää uusia suodatinpatruunoita? En näin äkkiseltään löytänyt... Tai mitenhän menisi toisena sisäsuodattimena tuo Aquael Turbo Filter 1000? Olisiko siitä mallista isompi versio 1500 jo liian tehokas tuohon altaaseen, kun siinä on niitä kirsikkatetrojakin? Tuossa suodattimessa ei kyllä saa säädettyä virtausta pohjaa kohti. Saakohan virtauksen määrää säädettyä?

Hyvä kun otit esille vielä tuon karanteeniasiankin. Joskus siitä lukenut, mutta jäänyt jonnekin unohduksiin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin lämpötilaan L015?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pintakierto tärkeintä kuitenkin.

Muistin yhden miinuksen FluvalU-sarjasta. Se on kiinni todella tehokkailla imukupeilla - eivät oikeastaan irtoa vasarallakaan monen vuoden päästäkään eli plussaa. Mutta jossain vaiheessa voi itse suodattimen pidikkeen saranamainen nipsu löystyä ja suodattimen taakse menee helposti pleko tai partis. Oikeastaan se suorastaan houkuttelee siihen. Kerran aikoinani telläsin nopeasti sarananan paikoilleen ja takana oli leväbarbi, joka kuoli heti. Oli karsea kokemus. Nyttemmin tarkastan aina kuka siellä saranan takana on eikä ole kaloja kuollut. Mutta helposti tulee "läheltä piti" tilanteita. Sarana voi toimia ihan hyvin, mutta ihan taakse voi mahtua vielä pieni pleko, joka sekin asia ärsyttää. Sinäänsä suodatin on mainio, paljon säätöjä, helppo putsata.

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suo ... gen/177811 (sarana näkyy alimmassa kuvassa linkin takaa)

Suodatinmatskut on helppo modata itse ja halpaa. Raksukori on helppo täyttää millä tahaansa raksuilla. Ja 3 cm mattosuodatuslevy on todella helppo ja halpaa kamaa leikata siihen. Minulla on noita jemmassa kuivilla ainakin 2 kpl. ja yksi pörrää. Olleet ihan pitkäikäisiä, mutta vain nuo muoviosat himppu hepposia.

Aquel turbo on mitä mainioin. Hinta puolet Eheimistä about ja tehoja vaikka kuinka. Kesällä 2016 nousi hinnat siinä jonkun verran. Itse hamsteroin niitä Turun uudesta akvaariosta, jonka ärräpaketti oli todella halpa lähetys. Myös akvaariokeskus myy noita ja sieltä ensimmäiset laitteet ostin :).

Itselläni on 2000l/h useampi. Sen tehosuohku iskee 180 litran purkin toiseen päähän kun vaihtelen vettä :). 1500 l/h on myös ja selvästi miedompi virtaus. Siihen saa erilaisia suuttimia ja aika modattavissa. Suodatin ei ihan pintaan puske, ehkä 5 cm pinnasta ulostulo. Ottaisin ehkä 1500 l/h, antaa pelivaraa. Tosin 1000l/h voisi myös selvitä.

http://www.bizator.com/advert/m0315-200 ... -1000.html
Lienee mitat (korkeus mm.). Reilu suodatinpatruuna ainakin kahdessa isommassa mallissa on. Sikahyvät imukupit jousituksella. Kestävät vuosia, mutta varaosat maksavat suhteessa masinaan melkoisesti. Pihtarina laitoin Eheimin patruunan tilalle, kun tarvitsin uutta alapatruunaa. Raksut korissa ovat lähes ikuisia ja niitäkin voi modailla. Jos virtaus olisi kovin suuri, voisi raksukorin täyttä tiiviimmällä massalla, joka hidastaa veden virtausta. Minusta simppeli ja helppo puhdistaakin. Akseli superpaksu, mutta onnistuin jo pari katkaisemaan vuosien saatossa. Nyt ovat kestäneet hyvin. Tarkkana keraamisten akselien kanssa, ettei kolahda tai sivutaitu. Ovat sellaisissa väännöissä arkoja. Kuitenkin puolta paksumpi kuin Eheimin akselit. Kaloille turvallinen, jos ei sattuisi olemaan pysähtynyt joku uisi ulostulosuuttimen sisään ja mahtuisi sinne ja sitten laittaisi päälle. Muuten kalaystävällinen. Partikset puunaavat suodatinlevyt mielellään, kun kerää hyvin liat ja kalaruoatkin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”