Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mauno2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:36, 15.12.2016
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Mauno2 »

Hei, olen selaillut foorumia, mutta ongelmaan ei löytynyt ratkaisua, joten parempi kysyä suoraan viisaimmilta ja kokeneimmilta.

Pandamonniset kutevat aivan jatkuvasti ja ylipopulaatiota on varmaankin tiedossa jos sama tahti jatkuu, kuinka tämän voisi estää; kilttejä,rauhallisia fisuja jotka syövät kudut, löytyykö sellaisia?

Hieman taustatietoa; 240l pöntössä uiskentelee 20-35 pandamonnista, 6kpl juovaimunuoliaisia ja muita fisuja ei toistaiseksi ole. Mutta tulossa on intiaaninsulkia tai romminokkia luultavasti.
Tahdon kuitenkin antaa monnisille täysin oman rauhan, ilman liiallisia häiriötekijöitä, joten sopivien kalojen valinta tuntuu amatöörille (1-2v kokemus) kovin vaikealta.

P.S. Mahtaakohan tältä foorumilta löytyä halukkaita ostajia noille ylimääräisille pandamonnisille vai onko tosiaan tyydyttävä ikävempään vaihtoehtoon; kutujen syöjiin?
tiinaps
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:39, 27.09.2016
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja tiinaps »

Täältä ainakin löytyisi yksi innokas ostaja, riippuen kylläkin siitä missäpäin Suomea nämä pandat sijaitsevat. Muuten ongelmaasi en valitettavasti tiedä ratkaisua, mutta partamonnien olen kuullut syövän kutua ahnaasti
260l, 80l, 40l ja 30l
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tuohan on superhyvä "ongelma". Kalat viihtyvät ja pistä myynti-ilmoa kehiin ja paikkakunta tietysti. Muistelen, että Lappeenrannassa oli oikea pandamonnisfani...pyöri täällä aqua-webissä...Nätti monninen. Pistä myös oheen speksit, missä viihtyy parhaiten sinulla.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mauno2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:36, 15.12.2016
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Mauno2 »

Moi, kiitos nopeista vastauksista & kiitos Fisutar tiedosta että ehkä jotkut kaipaavat näitä suloisia vesseleitä tankkeihin vipeltämään.
Partamonneja mulla oli joskus 2-3kpl ja ne häiritsivät liikaa Pandamonnisia ja silloin kutukin jäi tekemättä. Luovuin partamonneista ja kuteminen alkoi jälleen.
Tärkeimpinä tekijöinä olen kokenut mahd. vähäisen akvaarion läheisyydessä pyörimisen, suuren ruokinnan aika ajoin sekä vedenvaihdot hieman viileämpään veteen kuin normaalisti. Toki kasvusto&piilopaikat hyvin oleellisia myös, useimmiten kutenut lasiin,suodattimiin,kasveihin.
Mitä vähäisempi liike akvaarion läheisyydessä, sitä parempi näin maallikon ajattelutavalla. Joskus jopa "huonot"(vesi sameaa) vesiolosuhteet aktivoivat kalat kutemaan omasta mielestäni. Turve-uute ajaa saman asian, ehkä, en ole kokeillut, enkä muutenkaan ole kokenut akvaristi, vielä.
Suodattimen kova virtaus myös monesti piristää ja selvästi auttaa pandamonnisia kutemaan, kun innostuvat pyörimään laseja pitkin. Välillä olen antanut suodattimen mennä hieman tukkoon (kiitos pintakasvien) ja sitten kun suodatin on putsattu, kutu usein alkaa.
Toivottavasti näistä tiedoista oli joillekkin hyötyä, varmaan aika tilanteista riippuvaisia asioita, mutta omia huomioita nämä vain ovat.

Omat pandamonniset tuntuvat todella kestäviltä, vuodesta toiseen selviävät jopa kesähelteistä (+25-28 vesi), toki pari ilmastuskiveä löytyy sekä isohko Eheimin suodatin, joka kierrättää hyvin vettä.

Olen hieman ihmetellyt viestejä liittyen Pandamonnisiin että eivät kestä lämmintä vettä, koska omani tuntuvat kestävän hyvin, ei ole viime kesältäkään yhtään kuolonuhria, vaikka pahimmillaan vesi oli +28.5C, onkohan totuttelu kysymys vai olenko vain saanut hyvät monniset kaupan kautta, jotka ovat tottuneet lämpimäpään veteen?
Mauno2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:36, 15.12.2016
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Mauno2 »

Ja ongelmapaikkakunta on Porvoo, ainoastaan noutona fisuja voin harkita myytäväksi edullisesti. En tahdo ottaa riskejä toimituksien suhteen, kunhan kalat saavat hyvän kodin ilman ylimääräisiä stressejä :D

Mutta alkuperäiseen ongelmaan; Fisutar, mahdatko tietää mitään sopivaa kutujen syöjä-kalaa, joka olisi rauhallinen ja kiltti?
Vai suositteletko edelleen myyntiä ylimääräisille fisuille? Pöntöstä vetoa en tohdi edes harkita, kohtuus kaikessa..
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Pandamonninen on ainakin yksi mun lempparimonnisista. Mulla on näitä pieni parvi ja kyllähän ne kutevat mutta liikakansoituksen esteenä on varmaankin tetrat ja lehtikalat ja partamonnit jne :D Luulen että jokin pieni tetraparvi esimerkiksi hoitaisi osan "ongelmasta" häiritsemättä monnisia laisinkaan, mutta toisaalta luulen myös että pandoille on olemassa kysyntää :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Mauno2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:36, 15.12.2016
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Mauno2 »

Kiitos tiedoista Groovehai :) Mulla oli aikoinaan Intiaaninsulkia, mutta kärsivät selvästi lämpimästä vedestä kesä-aikaan, joten piti luopua jäljellä olevista :frown:
Vaikeaa on kun tahdon rauhallisia akvaarioasukkaita, jotka sopivat keskenään ilman mitään kiistoja, tai sitten olen vain liian amatööri :D

P.S. Intiaanisulat kyllä häiritsivät monnisia jos niitä oli isohko parvi (10-20kpl), esimerkiksi ruokaillessa monniset pelokkaita, sekä muutenkin yleinen pelokkuus oli havaittavissa kun tetrat ympärillä. En tosin tiedä johtuiko muutosta vai jostain muusta tekijästä :)

Hunajarihmakala-pariskunta, romminokka tai intiaaninsulka on ollut mielessä, mutta en osaa valita. Sekä Otot(ilmeisesti voivat imeskellä monnisten kylkiä, eli ehdoton ei)
Alunperin kirjoviiripyrstöt olivat suosikkeina omaan akvaarioon, mutta kuulemma ovat ehkä evien nyppijöitä?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Partis toki hoitaa kudut parempiin suihin nopeasti. Lasilleko ja kasvien sekaan tekevät kudut? Olisin iloinen moisesta kuturallista. Käsittääkseni myös melko kallis kala akvakaupassa ja itse suosin kotikasvatettua, joka on usein terveempi ja muutosstressittömämpi ja loisvapaampi. Myös tottunut täkäläiseen veteen ja tiedän taustat.

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... n#p7121782
Pandamonninen oli fani, tosin ei tainnut ihan äskettäin käydä foorumilla.

http://www.lemmikkiexpress.fi/tuote/akv ... oras-panda
Porvoo on suht ihmisten ilmoilla, joten luulisi kaupaksi menevän. Talvi enempi haaste autonoudolle, mutta eiköhän kaupaksi mene kun ilmoittelet täällä ja esim. facebookissa. Tori.fi:ssä itse en mielelläni kaloja myy, kun kaikenlaista örveltäjää kyselee fisuja.

Joten itse myisin poikasia. Ihan pienenä monnisia ei kannata myydä/ostaa. Rassin mukaan kärsii kasvu. Mutta reilun kokoiset pennut luulisi kaupan tekevän varsin hyvin:).

Ja jos päätyisit kudunsyöjiin, niin moni kala syö kutua kyllä, jos vain sattuu paikalle. Partis kuuluisasti, pentuihin se toki ei koske ja tuon kokoisessa kipossa menee.

Haarniskamonnit ovat ihania häseltäjiä. Yleensä jostain syystä pienet pennutkin häviävät kiposta (paitsi plekot ja partikset), jos haarniskoja on paikalla. MUtta nipin napin 250 litraan menee.

Ja miettisin kalojen virtauksen tarvetta/sietoa. Joskus on vaikea styylata kovan virtauksen kaloja ja lipuvan lammikon labyrinttikaloja (rihmakalat).

Palataan astialle, kunhan työrupeama hoidettu huomenna :). Unta palloon ja plekoille ja partiksille yöpala. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mauno2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:36, 15.12.2016
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Mauno2 »

Tulipa paljon tärkeää tietoa, kiitos Fisutar&muut.
Laseihin,suodattimiin ja kasveihin tykkäävät kutea, oikeastaan kaikkialle mihin alavatsa näyttää ylettyvän/sopivan. Miekkakasvit ja kaikki oikein tuuheat pusikot lienevät suosikkeja omilla monnisilla kutupaikoiksi.
Eilenkin niin hirveä kuturumba että juovaimunuoliaisetkin taisivat vähän säikähtää tai sitten yrittivät vain tulla popsimaan herkut laseilta pois.

Sain luovuttua 15kpl ylimääräisistä monnisista, joten tilanne on hetkeksi ok :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Oikein mukava kuulla ja kun markkinoit fisuja tehokkaasti, saanet ne aina menemään :). Ainahan kotimainen terve ja viriili kala on parempi kuin pitkän matkan kuljetettu ja tukkujen kautta sairauksia haalivat kalat.

Itsekin mietin, mitä monnisia alan kasvatella ns. vakavammin, ettei tule sillisalaattia ja tuokin laji harkinnassa. Aina itseäni ilahduttaa, kun kalat kutevat ja voivat hyvin. :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Pandamonninen on kyllä tosi kiltti ja nätti ja ymmärtääkseni melkoisen suosittu monninen (tai akvaariokala ylipäätään). Plus että se on kaupassa ihan hitokseen kallis. Hyvän kokoinen (pienehkö) parvi maksaa helposti sen satasen ja enemmänkin. Että en olisi kyllä yhtään huolissani, jos lisääntyvät! Ylipäätään monniset menevät kaupaksi ihan varmasti aina.

Partis varmaan söisi kutua tehokkaasti, jos sellaiseen ratkaisuun päädyt. Eikä varmaan kannata ottaa kuin yksi. Tuskin se monnisia niin kamalasti häiritsee, jos sillä on joku oma luola tmv. Mulla on monnisakvaario, jossa yksi vanhempi partisuros. Tai siis oikeastaan akvaario on partiksen, kun ei osannut käyttäytyä pääaltaassa. Monnisia olen hankkinut sinne touhuamaan ja itseäni ilahduttamaan. Ihan rauhaisasti niillä sujuu yhteiselo. Omasta luola/kannostaan partis ajaa monniset pois (tosin aika laiskasti), jos "sisälle" sakka tunkevat, mutta muuten ei niitä ahdistele. Vaikka tämä kyseinen yksilö kuitenkin kiusasi monneja / plekoja isossa altaassa ihan työkseen.
PirpanaJunior
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 15:43, 16.01.2017

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja PirpanaJunior »

Onko kellään käsitystä miten pandamonniset rasittuvat kudusta ja tuleeko oireita? Kaksi pandaa ovat löytäneet toisensa ja kuteneet nyt noin vuoden 1-2 kertaa viikossa. Munia tulee tosin kerralla vain muutama niinkuin tapana. Epäilin platyparvessani jotain loista viime syksynä ja laitoin kuurin marraskuun lopulla Aqualifen "treats gill&body flukes". Lahjoitin lopulta parven pois sillä ne alkoivat lisääntyä koko viime vuoden ajan niin valtavaa tahtia etteivät enää mahtuneet altaaseen. Joulun takia ei tullut vaihdettua vettä niin usein kuin normaalisti ja loishäätöainetta jäi veteen pidemmäksi aikaa, näin ainakin kuvittelen. Nyt pari viikkoa naaraspandalla on pullistunut maha heti kidusten takaa vartalon alapuolelta. Maha on vaalea ja ehkä näyttää jopa läpinäkyvältä. Mietin johtuuko tämä kudusta (mutta miksi nyt kun ovat kuteneet jo vuoden?), loislääkityksestä, jostain taudista, vedenvaihdon muutoksesta vaiko uudesta tablettiruoasta(O.S.I. Sinking shrimp pellets -> tetra tablets tabimin). Monniset ovat nyt olleet samassa akvaariossa noin kaksi ja puoli vuotta, voineet hyvin, kutevat juuri tälläkin hetkellä kun tätä kirjoitan, pohjalla hieno hiekka, todella harvoin levää paitsi "sammalmaisena" tuppoina esiintyvää, en tiedä nimeä, olen jättänyt hieman sinne tänne koska monniset ovat aivan hulluina siihen ja tonkivat ne aivan riekaleiksi. Sisäsuodatin ja ulkoisella pumpulla toimiva pillisuodatin joka toimii tavallaan ilmastimena. Jostain syystä kasvit eivät oikein kasva, mutta jaavansaniainen ja jonkin lajin miekkalehti (?) voivat hyvin. Haluaisin sulkea pois nyt ainakin tuberkuloosin sillä se voi tarttua myös ihmiseen joten on turvallisuuskysymys muille perheenjäsenille ja itselleni.
Tommi S
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 12:00, 08.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Tommi S »

Mauno2 kirjoitti: Suodattimen kova virtaus myös monesti piristää ja selvästi auttaa pandamonnisia kutemaan, kun innostuvat pyörimään laseja pitkin. Välillä olen antanut suodattimen mennä hieman tukkoon (kiitos pintakasvien) ja sitten kun suodatin on putsattu, kutu usein alkaa.
T
Omat pandamonniset tuntuvat todella kestäviltä, vuodesta toiseen selviävät jopa kesähelteistä (+25-28 vesi), toki pari ilmastuskiveä löytyy sekä isohko Eheimin suodatin, joka kierrättää hyvin vettä.

Olen hieman ihmetellyt viestejä liittyen Pandamonnisiin että eivät kestä lämmintä vettä, koska omani tuntuvat kestävän hyvin, ei ole viime kesältäkään yhtään kuolonuhria, vaikka pahimmillaan vesi oli +28.5C, onkohan totuttelu kysymys vai olenko vain saanut hyvät monniset kaupan kautta, jotka ovat tottuneet lämpimäpään veteen?
Usein kuulee tämän että Corydoras-suvun monniset eivät kestä liian lämmintä vettä (+28-> ?). Muistelen jonkun minua viisaamman sanoneen että kyse ei ole siitä, etteivätkö corydorakset kestäisi korkeampia lämpöjä, vaan siitä että ne eivät kestä veden happipitoisuuden laskua. Korkea veden lämpötila tämän saman viisaan mukaan laskee veden happipitoisuutta, mikä ilmeisesti koituu corydorasten kohtaloksi veden lämmön noustessa. Ymmärsin että altaassasi on kova virtaus ja lisäksi ilmastuskiviä. Nämä tekijät lisäävät veden happipitoisuutta. Ilmeisesti happipitoisuus on täten altaasi vedessä vähintäänkin riittävän korkea, joten kohonnut lämpötila ei haittaa pandojasi.

Jos hyvää kudunsyöjää kaipaat, suosittelen mehiläismonnia. Mielestäni ihan hauskan näköinen, mutta täysin yöaktiivinen, joten sitä ei näe juuri ikinä. Kauan sitten omassa altaassani ko. lajin edustaja söi kyllä toisten kalojen kudut silloinkin kuin ei olisi sitä kaivattukaan. [}:)] :roll:
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Minusta Mauno2 kannattaisi kysellä lähialueiden akvaarioliikkeistä ottavatko ylimääräisiä nuoria monnisia myyntiin. Monet liikkeet nimittäin mielellään ottavat näitä kotikasvatettuja. Useimmiten harjoitetaan vaihtokauppaa, eli voit saada vaikkapa kalanruokia tai kasvilannoitteita, mitä tarvitset. Näin ainakin Joensuun seudulla. Siispä en tätä mahdollisuutta selvittämättä tilanteessasi lähtisi tahallaan vaikeuttamaan monnisten lisääntymistä. Jos et muutoin ole sellaisia kudunsyöjäkaloja hankkimassa.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pandamonnisten liiallinen kuteminen

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Suosittelisin kanssa isompien poikasteen myyntiä ihan liikkeeseen. Ottavat niitä ilomielin vastaan ja vaihtavat tosiaan ruokaan tai muihin tarvikkeisiin.

Nauti iloisesta perhetapahtumasta ja anna asioiden mennä omalla painollaan. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”